مهاجرت تحصیلی سوئد

اعزام دانشجو به سوئد

اعزام دانشجو به سوئد

اعزام دانشجو به سوئد در سال 2023 همچون گذشته متقاضیان زیادی دارد و دانشگاه های این کشور با ارائه دروس به زبان انگلیسی زمینه تحصیل دانشجویان بین المللی را فراهم نموده اند. در سوئد تقریبا بیش از 46 دانشگاه به صورت تمام وقت، نیمه وقت و آنلاین فعالیت می نمایند که دانشجویان می توانند به زبان انگلیسی و سوئدی به تحصیل بپردازند. اکثر این دانشگاه ها مورد تأیید ایران و دیگر کشورها قرار گرفته است. از همین رو دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود به راحتی می توانند وارد بازارهای کار جهانی شده و به انجام کار بپردازند. اما معمولا هدف اکثر دانشجویان پس از فارغ التحصیلی کار در سوئد و اخذ اقامت این کشور است. زیرا مردم در این کشور از سطح زندگی بالا و امکانات بسیار مناسبی برخوردار هستند.

علاوه بر این تحصیل در مدارس این کشور رایگان است. در صورتیکه دانشجویان اقامت دائم سوئد را دریافت نمایند. از مزایای تحصیل رایگان در این کشور بهره مند خواهند شد. نرخ بیکاری در سوئد برابر با 6.8% است و این رقم شرایط مطلوب بازارهای کاری این کشور را نشان می دهد. از همین رو دانشجویان امکان انجام کار ضمن تحصیل و پس از تحصیل را در این کشور خواهند داشت. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راه های اخذ اقامت دائم سوئد را به متقاضیان عزیز معرفی نموده و آنان را در تمامی مراحل یاری و همراهی می نمایند.

اعزام دانشجو به سوئد و دانشگاه های این کشور

همانطور که می دانید دانشگاه های این کشور از معتبرترین مراکز آموزش عالی در جهان بشمار می روند. اعزام دانشجو به سوئد در مقطع کارشناسی بگونه ای است که دانشجویان می باید از دانش زبان سوئدی برخوردار باشند. زیرا اکثر برنامه ها به زبان سوئدی ارائه می گردد. طول دوره تحصیل در این مقطع 4 سال است. دانشجویان در این مقطع مجاز به 10 ساعت کار دانشجویی در هفته هستند. به ازای هر ساعت کاری 8SEK تا 10SEK (کرون سوئد) دریافت می نمایند.

اکثر دانشجویان پس از دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آماده می شوند. این مقطع به مدت 2 سال بطور می انجامد. معمولا اکثر دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام می نمایند. زیرا تمامی برنامه ها به زبان انگلیسی ارائه می گردد. از مهمترین شرایط ورود به این مقطع برخورداری از مدرک زبان انگلیسی آیلتس می باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برخلاف تحصیل در مدارس و مقطع دکترا در سوئد رایگان نیست. دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه هستند. پذیرش در مقطع دکترا محدود و بصورت رقابتی است. زیرا دانشجویان در این مقطع نه تنها هزینه ای پرداخت نمی نمایند. بلکه ماهانه حقوقی نیز دریافت می نمایند. اکثر برنامه ها در این مقطع پروژه محور هستند. مباحث تئوریکی نیز به صورت سمینارها و سخنرانی ها برگزار می گردد.

اعزام دانشجو به سوئد از طریق دوره های زبان

می توان به سادگی ادعا کرد 95% افراد در سوئد به زبان انگلیسی مسلط هستند. به همین منظور امکان تحصیل در دوره های زبان انگلیسی نیز در سوئد وجود دارد. دانشگاه های سوئد هرساله اقدام به گرفتن زبان آموزان از اقصی نقاط جهان می نمایند. کشور سوئد به عنوان کشوری با قریب به 70 % جمعیت مهاجر، آمادگی میزبانی افراد برای آموزش زبان را دارد. جهت تحصیل در این کشور مقاله ویزای تحصیلی سوئد را مطالعه بفرمائید.

تعداد متقاضیانی که در سال های اخیر تحصیل در رشته های مختلف این کشور را انتخاب کرده اند در نمودار زیر بیان شده است:

تعداد دانشجویان کشور سوئد

اغلب دوره های زبان انگلیسی در کشور سوئد به صورت دوره های 6 ماهه برگزار می گردند. از سویی افراد باید از حداقل زبان 5.5 برای پذیرش در این دوره ها برخوردار باشند. ویزای مربوط به دوره های زبان انگلیسی به گونه ای ست که افراد امکان بردن همراه به صورت همزمان را دارند. همچنین افراد می توانند به صورت پارت تایم به کار مشغول گردند. دوره های زبان انگلیسی در سوئد از هزینه ای کمتر از دوره های کارشناسی ارشد برخوردارند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی در سوئد

متقاضیان تحصیل و اعزام دانشجو به سوئد ملزم به ارائه مدارک تحصیلی و درخواست پذیرش خود به دانشگاه های سوئد هستند. لازم به ذکر است دانشگاه های سوئد هر کدام شرایط خاصی را برای پذیرش دانشجویان بین المللی تعیین نموده اند. دانشجویان با مراجعه به سایت های دانشگاه های مورد نظر می توانند از شرایط تعیین شده آگاهی یابند.

به طور کلی دانشجویان به هنگام درخواست پذیرش می باید مدارک زیر را نیز ارائه نمایند:

  • مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریز نمرات آنها که میباید به زبان انگلیسی ترجمه گردیده باشند.
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 5.5 برای مقطع کارشناسی، نمره 6 برای کارشناسی ارشد و 7 برای تحصیل دکترا
  • برخورداری از تمکن مالی
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش در دانشگاه
  • ارائه توصیه نامه از اساتید قبلی (برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا)
  • انگیزه نامه
  • ارائه مقالات بین المللی در صورت وجود

متقاضیان پس از فارغ التحصیلی در صورت تمایل به کار در این کشور می باید ابتدا مقاله ویزای کار سوئد را مطالعه فرمایند تا با شراط کار و اخذ ویزا در این کشور آشنا شوند.

اعزام دانشجو به سوئد و تحصیل در مدارس

تحصیل در مدارس سوئد به 4 سطح تقسیم می گردد: سطح پیش دبستانی، سطح آمادگی، سطح آموزش اجباری و سطح آموزش غیر اجباری. والدین به دلخواه خود می توانند فرزندان را در سطح پیش دبستانی و آمادگی ثبت نام نمایند، حضور فرزندان در این دوره ها نیز همانند تحصیل در مقطع متوسطه اختیاری است. هدف این سطح از آموزش تشویق دانش آموزان به انجام کارهای گروهی، ایجاد حس مسئولیت پذیری و ایجاد زمینه های رشد کودک می باشد.

اما تحصیلات مقدماتی (ابتدایی) برای تمامی دانش آموزان به صورت اجباری است. دانش آموزان می باید از سن 7 سالگی برای تحصیل در این مقطع اقدام نمایند. این سطح از آموزش به مدت 9 سال طول خواهد کشید. جالب است بدانید یک روز در هفته مختص این است که دانش آموزان به همراه معلم خود در مورد تجربیات، تفریحات و غیره صحبت نمایند. هدف از این برنامه آموختن هنر صحبت کردن در جمع می باشد. در طول این برنامه اساتید آموزشی پرسیدن سوال در زمینه مذهب، نژاد و خصوصیات خانوادگی دانش آموزان را ندارد تا اصل برابری رعایت گردد.

پس از پایان سطح آموزش اجباری دانش آموزان به صورت اختیاری می توانند برای تحصیل در هنرستان های فنی و حرفه ای برای ورود به بازارهای کاری و یا تحصیل در دبیرستان های سوئد اقدام نمایند. اگرچه دانش آموزان با تحصیل در هر 2 مرکز امکان ورود به دانشگاه های سوئد را دارند، اما دبیرستان ها به صورت تخصصی تر دانش آموزان را برای ورود به دانشگاه ها آماده می نمایند.

هزینه های تحصیل در سوئد

همانطور که در بخش های قبل بیان شد، اعزام دانشجو به سوئد متقاضیان زیادی دارد. هرچند تحصیل در سوئد نیز همچون تحصیل در کانادا هزینه هایی را به همراه دارد. هزینه تحصیل دانشجویان در سوئد بستگی به مقطع و رشته تحصیلی آنان دارد. بطور میانگین هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 129000$ (دلار) در سال تخمین زده شده است. دانشجویان با پرداخت هزینه های کمتری می توانند در مقطع کارشناسی به تحصیل بپردازند.

هزینه تحصیل در برخی از رشته های تحصیلی به قرار زیر است:

رشته تحصیلیشهریه به کرون سوئد
علوم اجتماعی و انسانیSEK80000 الی 110000SEK
فنی و علوم طبیعیSEK120000 الی 145000SEK
معماری و طراحیSEK19000 الی 270000SEK

برخی از دانشگاه های معتبر سوئد در جدول زیر نشان داده شده است:

نام دانشگاهرتبه جهانیتعداد دانشجویان
استکهلم14327500
اوپسالا86 دانشجو 23000 تمام وقت- 2200 دانشجو دکترا
صنعتی چالمرز201-25011000 دانشجو تمام وقت-1110 دانشجو دکترا
لولئو17000 دانشجو تمام وقت- 600 دانشجو دکترا
لوند9344000
سلطنتی فناوری92

کارشناسان با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تلاش هستند تا بهترین دانشگاه های جهان را شناسائی و به متقاضیان تحصیل در دیگر کشورها معرفی نمایند. دوستان عزیز می توانند در زمینه تحصیل در دانشگاه سلطنتی سوئد (KTH) از مشاوره های مفید این مجموعه بهره مند گردند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *