مهاجرت به کشور تاجیکستان

ازدواج در تاجیکستان

ازدواج در تاجیکستان

از جمله روش های خاص مهاجرت به تاجیکستان، ازدواج در تاجیکستان می باشد که در این صورت با ازدواج می توانید مجوز اقامت بدست آورید. البته در سال های گذشته به دلیل سوء استفاده از قوانین و ازدواج صوری با دختران تاجیک و ره کردن آنها پس از مدتی کوتاه، منجر به ایجاد قوانینی جدید برای جلوگیری از این اتفاقات شد. در هر صورت چنانچه ازدواج شما واقعی باشد و بیانات همسر نیز در راستای مدارک و شواهد گواهی بر ازدواج و زندگی مشترک شما باشد، دولت اجازه اقامت را صادر می کند و شهروندان خارجی حتی در صورت اقامت 5 ساله می توانند تابعیت تاجیکستان را نیز درخواست دهند. برای بررسی بیشتر این موضوع موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از شما دعوت به مطالعه این مقاله می کنند.

سوالات متداول در باب ازدواج در تاجیکستان

ازدواج در تاجیکستان

مجلس تاجیکستان اصلاحیه ای در قانون خانواده را تصویب کرده که ازدواج با تاجیکی ها را برای خارجی ها دشوارتر کرده است. در این اصلاحیه آمده است كه تنها مردان خارجی كه حداقل 1 سال در تاجیكستان زندگی كرده اند و می توانند خانه ای را كه به نام وی به همسرشان ثبت شده در اختیار همسر خود قرار دهند، می توانند به طور قانونی با شهروندان تاجیک ازدواج كنند. موارد زیادی در سال های اخیر وجود داشته است که در آن خارجی ها هنگام کار در تاجیکستان با زنان محلی ازدواج می کردند، اما با پایان قرارداد کار، همسر و فرزندان خود را ترک کردند.

ضرورت امضای قرارداد رسمی ازدواج که مسئولیت های مالی و سایر مسئولیت های دو همسر را به وضوح مشخص می کند بسیار اهمیت دارد. این در حالی است که تعداد زیادی از زنان تاجیک و فرزندان آنها که توسط خارجی ها رها شده اند برای حمایت به بودجه دولت وابسته هستند.

در کشورهای غربی جنبه های قانونی ازدواج و طلاق به وضوح تنظیم شده است و شهروندان تاجیکستان اگر ازدواج آنها به طور قانونی در تاجیکستان ثبت شود از حمایت قانونی برخوردار می شوند. طی 5 سال گذشته حدود 2500 شهروند تاجیکی با خارجیانی از حدود 30 کشور ازدواج کردند. مشخص شده است که حداقل 600 مورد از این ازدواج ها به طلاق ختم شده است. در هر صورت برای ازدواج با تبعه تاجیک نیاز:

  • به زندگی در این کشور به مدت 1 سال خواهید داشت
  • سپس در صورت تمکن مالی و ارائه مسکن به همسر امکان ازدواج و اخذ ازدواج در تاجیکستان فراهم خواهد شد.

قوانین ازدواج مهاجران در تاجیکستان

در واقع، تاجیکستان در حال حاضر قوانینی برای محدود کردن چنین ازدواج هایی دارد. قانونی که در ژانویه 2011 تصویب شد، خارجی‌ها را ملزم می‌کند قبل از ازدواج با مردم محلی، یک سال در تاجیکستان زندگی کرده باشند و یک قرارداد پیش از ازدواج امضا کنند که آنها را متعهد می‌سازد که برای همسر خود مسکن تهیه کنند. اتباع خارجی تنها پس از 5 سال اقامت می توانند ملک خریداری کنند. ازدواج در تاجیکستان توسط اداره ثبت احوال مدنی منطقه ای تاجیکستان که محل سکونت شرکت کنندگان ازدواج است انجام می شود. هر دو طرف باید شخصاً برای ثبت درخواست ازدواج به دفتر مراجعه کنند. سن قانونی ازدواج 18 سال تمام است.

برای ازدواج بین یک شهروند مهاجر و یک تبعه تاجیکستان، مدارکی مانند درخواست ازدواج و کپی از صفحات اطلاعات بیوگرافی گذرنامه هر دو طرف و کپی ویزای شهروند کانادا و ثبت ویزا تاجیکستان و احکام طلاق/گواهی فوت از ازدواج های قبلی (حکم طلاق باید قبل از ارائه تایید شود. سوگندنامه واجد شرایط بودن تایید شده توسط افسر کنسولی سفارت مبنی بر اینکه یک شهروند کانادایی برای ازدواج آزاد است (سوگندنامه باید توسط اداره کنسولی وزارت امور خارجه تاجیکستان تایید شود). ترجمه گواهی شده اسناد انگلیسی به تاجیکی یا روسی  نیز باید ارائه شود. پس از ثبت و تایید درخواست، تاریخ ازدواج را برنامه ریزی می کند. تاریخ معمولاً یک ماه پس از ثبت درخواست تعیین می شود. در روز عروسی، طرفین باید با دو شاهد در دفتر برای امضای دفتر ازدواج حاضر شوند. پس از پایان مراسم، گواهی ازدواج به تازه عروسان ارائه می شود.

در جدول زیر شاهد افزایش ازدواج با مهاجران در تاجیکستان می باشید:

سالمیزان افزایش
20207%
20215%
20225%

ثبت ازدواج و ازدواج در تاجیکستان

ازدواج در تاجیکستان توسط دفتر دولتی ثبت احوال تاجیکستان (ZAGS) محل اقامت شرکت کنندگان در ازدواج انجام می شود. هر دو طرف باید شخصا به دفتر ثبت احوال تاجیکستان مراجعه کنند تا درخواست ازدواج را ثبت کنند. سن قانونی ازدواج در کشور تاجیکستان نیز حداقل 18 سال است. برای ازدواج بین یک شهروند خارجی و یک تبعه تاجیکستان، دفتر دولتی ثبت احوال تاجیکستان نیاز به موارد زیر دارد:

  • ارائه درخواست و طی روند ازدواج (موجود در دفتر ZAGS)
  • کپی از صفحات گذرنامه هر دو طرف
  • کپی ویزا و مجوز اقامت در تاجیکستان
  • مدارک مربوط به حکم طلاق یا گواهی فوت در ازدواج های قبلی (حکم طلاق قبل از ارائه باید توسط وزارت امور خارجه تایید شود).
  • مدارکی دال بر آزادی فرد خارجی برای ازدواج
  • ترجمه تمامی اسناد به زبان تاجیکی و یا روسی

پس از ثبت و تأیید درخواست، دفتر ثبت احوال تاریخ ازدواج را تعیین می کند. تاریخ به طور معمول یک ماه پس از ثبت درخواست تعیین می شود. در شرایط فوری، دفتر ثبت ممکن است استثنائاتی را قائل شود. در هر صورت مراسم در تاریخ برنامه ریزی شده در دفتر ZAGS برگزار می شود و در روز عروسی، طرفین باید برای امضا و گواهی ازدواج با دو شاهد در دفتر ZAGS حاضر شوند. بعد از مراسم به تازه عروس ها سند ازدواج اهدا می شود.

مراسم ازدواج در تاجیکستان

مراسم ازدواج در تاجیکستان

تاجیکی ها یکی از باستانی ترین مردم جهان هستند. باستان شناسان قدمت استقرار در تاجیکستان امروز را به اواخر دوره پارینه سنگی فوقانی، پانزده تا بیست هزار سال قبل می دانند. تاجیکی ها بسیاری از سنت ها و آداب و رسوم قدیمی اجداد خود را حفظ کرده اند و مراسم عروسی بسیار منحصر به فردی دارند. اکثر گروه های قومی در آسیای میانه مراسم ازدواج را با نامزدی و هماهنگی های انجام شده توسط بزرگان خانواده آغاز می کنند، اما عروسی تاجیکی ها کاملا متفاوت است و 7 روز طول می کشد! در ابتدا و اعلام ازدواج مراسم های خصوصی بین دو خانواده داماد و عروس به مدت 3 تا 4 روز انجام می شود.

در روز پنجم، داماد با همراهی دوستان و اقوام به خانه عروس خود می رود پس از آن باید یک فنجان آب بنوشند و کمی گوشت، کیک و نمک بخورند. این مهر و موم ازدواج است و فقط در این صورت است که آنها می توانند با هم باشند. پس از آن، جشن بزرگ آغاز می شود. مردم تا نیمه شب می خوانند و می رقصند. سپس تازه عروس ها با یک اسب به خانه داماد می روند. در روز ششم، اعضای خانواده عروس به خانه داماد می رسند و شب را در آنجا می گذرانند و پایان عروسی را رقم می زنند. از طرف دیگر، دوره ماه عسل برای عروس و داماد در آغاز زندگی زناشویی 40 روز در زیر همان سقف پدر و مادر شوهر به طول می انجامد.

در نمودار زیر تعداد ازدواج های ثبت شده در تاجیکستان آورده شده است:

میزان ازدواج در تاجیکستان

درباره ازدواج در تاجیکستان

در مناطق روستایی، ازدواج و عروسی معمولاً از آداب و رسوم پیروی می کند. بسیاری از ازدواج ها ترتیب داده می شود و مراسم و جشن های عروسی سنتی برگزار می شود. زوجین معمولا تا زمانی که خانه خودشان را بدست آورند با خانواده داماد زندگی می کنند. در مناطق شهری، آداب و رسوم ازدواج و عروسی به سبک شوروی و روسیه بیشتر وجود دارد. زن و شوهرها اغلب در یک مراسم مدنی ازدواج می کنند و در انتخاب شریک زندگی اختیار بیشتری دارند. آداب و رسوم سنتی مانند کالیم (شیر بهای عروس، ازدواج زودهنگام دختران، ترجیحات ازدواج بین پسر عمو و دخترعموها، ازدواج توسط ریش سفید و حتی تعدد زوجات توسط تاجیک ها به طور کلی بیش از سایر ملیت های مسلمان آسیای میانه مشاهده می شود.

ساختن خانواده از طریق ازدواجی که توسط یک مراسم مذهبی تقدیس شده باشد یکی از مقدس ترین جنبه های زندگی محسوب می شود. همچنین راهی برای توسعه ساختار اجتماعی با برکت و حمایت جامعه است. اغلب یک خواستگاری در انتخاب عروس نقش دارد. دختری به خانه خانواده شوهرش نقل مکان می کند و والدینش می خواهند از تأمین هزینه زندگی او مطمئن باشند. آنها به تحصیلات و شیوه زندگی داماد و اوضاع اقتصادی خانواده وی بسیار توجه می کنند. ممکن است در کودکی به کودکان قول داده شود یا دختری با پسر عموی خود ازدواج کند. طلاق نادر است و همسر اول معمولا وقتی شوهرش زن دوم می گیرد او را ترک نمی کند. ازدواج با یک غیر مسلمان نیز کاری ناپسند است.

اخذ تابعیت تاجیکستان از طریق ازدواج

شهروندان خارجی در صورت ازدواج با یک تاجیک و اخذ اقامت این کشور می توانند در صورت رعایت شرایط زیر برای اخذ تابعیت و پاسپورت تاجیکستان اقدام کنند:

  • حداقل زندگی مشترک با همسر تاجیک به مدت 3 سال
  • شهروند خارجی باید حداقل سال در تاجیکستان اقامت داشته باشد
  • شهروند خارجی با قوانین و شرایط زندگی در تاجیکستان آشنا باشد
  • شهروند خارجی هیچ گونه جرمی مرتکب نشده باشد.
  • شهروند خارجی بیش از 3 ماه در سال خارج از تاجیکستان نباشد.

ازدواج تاجیک ها با شهروندان خارجی

تاجیک ها بیشتر از اینکه با روس ها ازدواج کنند با ازبک ها و دیگر گروه های مسلمان ازدواج می کنند. در گذشته، تاجیکی ها در چین به ندرت با سایر اقوام ازدواج می کردند. چنین ازدواج هایی، در صورت وجود، فقط به ازدواج با اویگورها و قرقیزها محدود می شد. ازدواج کاملا توسط والدین انجام می شد. به جز خواهر و برادر، افراد می توانند با هر کسی بدون در نظر گرفتن سن و خویشاوندی ازدواج کنند. بنابراین ازدواج بین پسر عموها بسیار رایج بود. معمولا شوهر باید از همسرش بزرگتر باشد. در میان مردم تاجیکستان، مشاهده کل روند ازدواج فرزندانشان برای والدین یک وظیفه مقدس است. طلاق گرفتن، ترک زن یا شوهر شرم آور است. بنابراین، بیشتر زوج های تاجیک با هم یک فکر هستند و تا پایان عمر یک زوج فداکار باقی می مانند.

به صور ت کلی مراسم ازدواج در تاجیکستان نیز بسیار به مراسم عروسی به قوم های مختلف در ایران شباهت دارد و مراسمی مانند قربان کردن گوسفند، دعوت به خانه هم و غیره انجام می شود. چنانچه علاقه مند به شناخت بیشتر درباره تاجیکستان و مهاجرت به تاجیکستان هستید پیشنهاد می کنیم مقاله های ارائه شده را مطالعه کنید. در صورت نیاز به کسب مشاوره در خصوص مهاجرت همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

4.2/5 - (5 امتیاز)

8 دیدگاه برای “ازدواج در تاجیکستان

  1. خاجویی گفت:

    برای مهاجرت به تاجیکستان از نظر شما کدوم راه بهتر و کم خرج تره؟ بین تاجیکستان و ارمنستان مهاجرت و اقامت کدومش ارزون تره؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام در خصوص مهاجرت به تاجیکستان با شماره 02191003232 تماس بگیرید. توصیه میشه لینک مهاجرت به ارمنستان را نیز مطالعه کنید.

  2. بشیر نعیمی گفت:

    از افغانستان هستم ۲۳ ساله هستم
    من خیلی دوست دارم با تاجیکستان ازدواج داشته باشم
    دوست زنده ام را در تاجیکستان بسازم

    1. صادقی گفت:

      با سلام. در خصوص مهاجرت به تاجیکستان با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  3. بشیر نعیمی گفت:

    از افغانستان هستم ۲۳ ساله هستم
    من خیلی دوست دارم با تاجیکستان ازدواج داشته باشم

    1. صادقی گفت:

      با سلام در موسسه ما خدماتی در باب مهاجرت از طریق ازدواج صورت نمی گیرد. در خصوص اخذ اقامت تاجیکستان با موسسه ما با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  4. علیرضا حاجی اشرفی گفت:

    با درود و تشکر از اطلاعاتی که ارائه نمودید

    1. صادقی گفت:

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *