مهاجرت کاری لهستان

کار در لهستان

کار در لهستان

مهاجرت به اروپا به خصوص به وسیله کار در لهستان، برای ایرانیان آینده ایی روشن به ارمغان خواهد آورد. لهستان یکی از کشورهای بزرگ در جهان است. این کشور از شرایط اقتصادی بسیار مناسبی برخوردار است. لهستان کشوری در مرکز اروپا و در همسایگی آلمان، چک، روسیه، لیتوانی و بلاروس می­ باشد. این کشور یکی از قدرت های اقتصادی در اروپا است.

متقاضیان مهاجرت به کشور لهستان از طرق مختلف و انجام کار در لهستان می ­توانند با کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نموده و از تمامی شرایط و هزینه های زندگی در لهستان و دیگر کشورها در سال 2023 آگاهی یابند. این مجموعه تمامی متقاضیان عزیز را در مسیر مهاجرتی به دیگر کشورها همراهی می­ نماید. مطالعه مقاله پیش رو برای علاقه مندان به امر مهاجرت به لهستان خالی از لطف نیست.

اینفورگرافی کار در لهستان

مهاجرت کاری به لهستان

هر سال تعداد زیادی از افراد خانه خود را ترک می کنند تا برای کار به لهستان مهاجرت کنند. از دلایل این کار تمایل به زندگی بهتر و کسب درآمد بیشتر و همچنین کشف فرصت های جدید می باشد. این کشور با توجه به عضویت در اتحادیه اروپا یکی از بهترین مکان های برای مهاجرت شهروندان غیر عضو اتحادیه اروپا است. میزان هزینه پایین زندگی، موقعیت جغرافیایی این کشور و فرصت های شغلی متنوع، لهستان را به مکانی ایده آل برای مهاجرت کاری تبدیل کرده است. البته ممکن است کمی مشکلات زبان برای شهروندان خارجی به وجود آید اما با افزایش شرکت های خارجی در این کشور استفاده از زبان انگلیسی به طور روز افزون بیشتر می شود. با اخذ اقامت لهستان می توانید در هر زمان بدون اخذ ویزا به کشورهای همسایه بروید و از مزایای اقامت لهستان استفاده کنید.

بازار کار لهستان در حال حاضر رو به رشد است و همراه با اقتصاد این کشور یکی از کشورهای مناسب جهت زندگی و کار در اتحادیه اروپا است. در جدول زیر میزان نرخ بیکاری در این کشور طی سال های اخیر را مشاهده می کنید که در سال 2019 به پایین ترین حد خود رسیده و در سال 2020 به دلیل اثرات ویروس کرونا به 6% رسیده است.

بررسی اخذ اقامت لهستان از طریق کار

به طور کلی، برای کار در لهستان، اقامت اتباع خارجی در لهستان باید قانونی باشد. یعنی خارجی باید طبق مقررات مربوط به تردد بدون ویزا، ویزا، اجازه اقامت موقت یا نوع دیگری از اقامت در لهستان بتواند به صورت قانونی اقامت یابد. زیرا نداشتن این گزینه فرد مجبور به اخذ اجازه کار می کند. با این وجود، طیف کاملی از خارجی ها مجاز به انجام کار در لهستان بدون اجازه کار هستند. همچنین، به شهروندان برخی از کشورها اجازه داده می شود بدون مجوز برای مدت معین، تحت اظهارات کارفرمای فرد خارجی (که معمولا به اختصار اظهارنامه کارفرما گفته می شود)، کار خود را در لهستان انجام دهند.

یک تغییر مهم در قانونی که از تاریخ 1 ژانویه January) 2018) به مرحله اجرا گذاشته شده است که سهمیه بندی مجوزهای کار و اعلامیه ها است. لذا محدودیتهای بالقوه در بخش خصوصی، صنعتی یا حرفه ای عمل خواهد شد که انواع معاهدات و قراردادها را پوشش می دهد. این بدان معناست که فقط تعداد محدودی از مجوزها در یک سال معین صادر می شود. در سال های اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی مثبت این کشور و نرخ بیکاری پایین تعداد مهاجرت کاری و اخذ اقامت لهستان از طریق کار افزایش یافته است.

2023 آشنایی با کار در لهستان

لهستان به عنوان نهمین کشور بزرگ منطقه اروپا به شمار می آید که پایتخت آن ورشو نام دارد. از لحاظ اقتصادی کشور لهستان جزو 8 کشور برتر اروپا محسوب می گردد. لهستان کشوری است که در حوزه اروپا به پرداخت دستمزدهای بالا به نیروی کار، معروف است. اقتصاد این کشور به ترتیب بر پایه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی استوار است. واحد پولی این کشور زلوتی با علامت اختصاری PLN می باشد که تقریبا 1.3€ (یورو) محاسبه می گردد. کار در لهستان برای متقاضیان خارجی فراهم می باشد. اما برای دستیابی به آن بایستی تخصص مطلوب نیز کسب شود. لذا فرصت های شغلی در لهستان بر اساس شایستگی توزیع می شوند. متقاضیان می توانند با کار در این کشور از مزایای اقامتی آن نیز برخوردار باشند.

اقلام صادراتی کشور لهستان عبارتند از:

  • ماشین ‌آلات
  • تجهیزات حمل و نقل
  • مواد غذایی
  • حیوانات زنده
  • فراورده ‌های کشاورزی (سیب‌ زمینی، چاودار، چغندر قند)

مزایای کار در لهستان

مشاغل متعدد در لهستان شامل مزایای متعددی نیز می باشند. متقاضیان کار در این کشور می توانند به پشتوانه شغل خود، درآمد مطلوبی را کسب نمایند. مزایای کار در لهستان، جذابیت این روش مهاجرتی برای متقاضیان می باشد. همچنین بررسی این مزایا به متقاضیان در شناسایی حقوق آن ها یاری می رساند. به عبارتی مزایای تعیین شده، حدودی هستند که متقاضیان می توانند از آن ها استفاده نمایند. برخی از مزایای کار در لهستان عبارتند از:

مزایای کار در لهستان

مشکلات رایج کار ایرانیان در لهستان

اشتغال در کشور لهستان علاوه بر مزایای متعدد دارای محدودیت هایی نیز می باشد. این کشور همواره مانند سایر کشورهای جهان در تلاش است تا مشکلات رایج را کاهش دهد. متقاضیان کار در لهستان بایستی در قدم اول واجد شرایط باشند. از این رو می توانند بر اساس ملاک ها خود را آماده سازند. اما مشکلات می تواند مانعی برای مهاجرت متقاضیان آماده نیز باشد. بررسی مشکلات رایج به متقاضیان در مدیریت آن ها یاری می رساند. از این رو بایستی بررسی های لازم صورت گرفته و راه حل مناسب کشف شود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • قرارداد کاری
  • جو روانی
  • تداخل فرهنگی
  • ناسازگاری با آب و هوا و محیط
  • مشکلات حقوقی
  • دوری از خانواده
  • مشکلات کاریابی
  • کاستی امکانات در روز های اول مهاجرت

شرایط کار در لهستان

کار در لهستان به گونه ای امکان پذیر است که افراد امکان مهاجرت از طریق بلوکارت و یا از طریق دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمایان در این کشور را دارند. افرادی که دارای مهارت های مورد نیاز لهستان هستند، می­ توانند از طریق دریافت بلوکارت اتحادیه اروپا به لهستان مهاجرت نمایند. طرح بلوکارت در پی جبران کمبود نیروی متخصص در کشورهای اروپایی اجرایی شد. کشورهای لهستان، آلمان و فرانسه تاکنون بیشترین بلوکارت را صادر نموده اند. نرخ بیکاری در لهستان 4.3% گزارش شده است و این میزان نرخ بیکاری نشان دهنده­ شرایط بسیار مناسب کاری در این کشور می ­باشد. انجام کار در لهستان یکی از راه های اخذ اقامت دائم این کشور به شمار می ­رود و افراد می ­توانند پس از 10 سال زندگی و کار مداوم در این کشور تابعیت لهستان را دریافت نمایند.

بررسی جستجوی کار در لهستان

با توجه به شرایط مناسب زندگی، آموزش و تحصیل در لهستان افراد زیادی خواهان انجام کار و دریافت اقامت این کشور می باشند. این کشور دارای 38 میلیون جمعیت است. با توجه به نرخ پایین بیکاری در این کشور افراد به راحتی می ­توانند به طرق مختلف به جست و جوی شغل مورد نظر خود در این کشور بپردازند. خدمات استخدام لهستان و سایت های کاریابی در این کشور از جمله روش های کاریابی در لهستان به شمار می ­رود. تمامی اطلاعات در سایت های کاریابی لهستان به زبان لهستانی می ­باشد. قابل ذکر است برخورداری از مهارت زبان انگلیسی و یا لهستانی از ملزومات انجام کار در لهستان محسوب می ­شود.

متقاضیان خارج از اروپا که قصد انجام کار در این کشور را دارند، بهتر است با مراجعه به بخش های خصوصی به جست جوی کار بپردازند. آژانس های کاریابی در لهستان به صورت رایگان است. افراد با ارائه رزومه کاری خود به این موسسات می­ توانند از فرصت های شغلی در این کشور آگاهی یابند. همچنین این موسسات با توجه به رزومه های کاری متقاضیان فرصت های شغلی در لهستان را به آنان معرفی می ­نمایند.

آشنایی با سایت های کاریابی در لهستان

برخی از این آژانس ها و سایت های کاریابی عبارتند از:

  • Jobpilot Poland
  • Tiptopjob.com
  • pracuj.pl
  • EU Jobsly
  • Jobs.pl
  • Webobs
  • CV Online
  • indeed.com
  • jobsector.p

قرارداد کاری در لهستان

قرارداد کار باید به صورت کتبی منعقد شود. در غیر این صورت نوع قرارداد و شرایط و ضوابط باید در تاریخ شروع کار توسط کارفرما تایید شود. در قرارداد کار باید موارد زیر ذکر شود:

  • تاریخ اجرای قرارداد کار
  • نوع قرارداد کار
  • تاریخ شروع کار
  • نوع کار و محل کار
  • محل کار
  • پاداش و لیستی از مؤلفه های پاداش
  • ساعات کار (تمام وقت یا پاره وقت)

کارفرما همچنین باید ظرف هفت روز از زمان اجرای قرارداد کار، ساعت کار روزانه و هفتگی، مرخصی و مدت و میزان پاداش را اعلام کند. در قرارداد کار شرایط خاصی وجود ندارد که بر اساس قانون ضمنی باشد. اما با فرض اینكه روابط اشتغال توسط قانون لهستان اداره می شود، قانون كار و سایر مقررات قانون كار در لهستان اعمال می شود. طبق اطلاعات وزارت کار و سیاست های اجتماعی و بازرسی دولتی، حدود 20% از کارمندان در لهستان تحت پوشش قراردادهای جمعی هستند. در صنایع خاص معاهدات جمعی بسیار محدودی وجود دارد که روابط اشتغال را کنترل می کند.

مجوز کار در لهستان

متقاضیان انجام کار در لهستان بایستی علاوه بر دریافت ویزای کار این کشور، مجوز کار لهستان را نیز دریافت نمایند. البته این مجوز ار سوی کارفرما درخواست و اخذ می­ گردد. قابل ذکر است مجوز کار و اقامت متقاضیانی بستگی به قرارداد کاری وی داشته و حداکثر تا 3 سال اعتبار دارد و افراد در صورت تمایل امکان تمدید آن را خواهند داشت.

مجوز کاری لهستان به 5 دسته تقسیم می ­گردد که شامل موارد زیر است:

انواع مجوزتوضیحات
مجوز نوع Aاین مجوز برای افرادی صادر می ­گردد که با کارفرمایی در لهستان قرارداد کاری منعقد نموده که شرکت، محل سکونت و تمامی فعالیت های تجاری وی در لهستان است.
مجوز نوع Bاین مجوز دارای 6 الی 12 ماه اعتبار دارد و برای افرادی صادر می­ گردد که به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت انجام وظیفه می ­نماید.
مجوز نوع Cاین مجوز دارای اعتبار 30 روزه است و برای افرادی که تنها برای انجام کار در مدت 30 روز به لهستان انتقال داده شده اند، صادر می­ گردد.
مجوز نوع Dاین ویزا برای نیروهایی صادر می­ شود که برای کارفرمایان غیر لهستانی کار انجام می­ دهند و تنها برای مدت زمان محدودی به لهستان برای انجام کارهای خدماتی منتقل شده اند.
مجوز نوع Eاین ویزا نیز برای افرادی که دارای کارفرمایان غیر لهستانی هستند و برای انجام کارهای غیر از کارهای ذکر شده در بالا به این کشور سفر نموده اند صادر می ­گردد.

10 شغل پولساز در لهستان

در این بخش به بررسی 10 شغل پولساز با میزان درآمد می پردازیم. شایان ذکر است در ادامه سایر مشاغل بررسی می شود:

شغلدرآمد به زلوتی
جراحان/ پزشکان PLN1400 الی PLN42800
قضاتPLN14000 الی PLN42800
وکلاPLN12500 الی PLN35000
مدیران بانکPLN9540 الی PLN27400
مدیران ارشد اجراییPLN8590 الی PLN25700
افسران ارشد مالیPLN8350 الی PLN23900
ارتودنتیست هاPLN8050 الی PLN23100
اساتید دانشگاهPLN7160 الی PLN20500
مدیران بازاریابیPLN5370 الی PLN15400

قوانین انجام کار در لهستان

می­­ توان گفت دشوارترین مرحله برای انجام کار در لهستان یافتن کارفرمایی در این کشور است. زیرا طبق قانون حمایت از نیروی کار داخلی، کارفرمای لهستانی باید با طی کردن 2 مرحله آگهی در داخل لهستان و سپس در کل اتحادیه اروپا (مجموعا به مدت حداقل 6 ماه) اطمینان حاصل نماید که نیروی کار متناسب با موقعیت شغلی مورد نظر یافت نخواهد شد. پس از آن، این حق به کارفرمای لهستانی داده می شود که از خارج از اتحادیه اروپا نیروی کار مورد نظر را استخدام نماید. از آن جایی که طی کردن این مراحل برای کارفرما، زمان بر و هزینه بر است و از طرفی مدت زمانی طولانی باید بدون نیروی کار فعالیت کند که به همین دلایل، کمتر کارفرمایی پذیرای این ریسک می شود.

از مهم ترین شرایط انجام کار در لهستان طبق قانون سال 2023، موارد زیر قابل ذکر است:

  • برخورداری از اقامت و مجوز کاری این کشور
  • ساعات کاری در لهستان از 8 صبح آغاز و در ساعت 4 بعد از ظهر خاتمه می­ یابد.
  • البته ساعت پایان کار در برخی از شرکت ها در این کشور 5 می­ باشد.
  • روزهای تعطیل در این کشور شنبه و یکشنبه است.
  • برخی از ادارات روزهای شنبه از 8 تا 2 بعد از ظهر نیز به انجام کار می ­پردازند.

حقوق و دستمزد کار در لهستان

حقوق و دستمزد کار در لهستان

لهستان یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی در اروپاست. افراد می­ توانند با توجه به مهارت و توانایی ها به کسب درآمد در این کشور بپردازند. جدول زیر حقوق و دستمزد افراد در برخی از مشاغل مورد نیاز لهستان را نشان می ­دهد:

شغلدرآمد به زلوتی
حسابدارPLN3355 الی PLN9320
برنامه نویسPLN7829 الی PLN17523
برنامه نویسPLN9693 الی PLN14913
مسئول دفترPLN7456 الی PLN13794
کارشناس آزمایشگاهPLN4101 الی PLN5965
مهندس کنترل کیفیPLN4846 الی PLN9693
مهندس تحقیق و توسعهPLN14540 الی PLN19760

ناگفته نماند دانشجویان نیز در لهستان امکان انجام کار ضمن تحصیل در لهستان را به صورت محدود دارند و میزان حقوق دریافتی این دانشجویان در برخی از مشاغل به شرح زیر است:

شغلحقوق به ازای هر ساعت کار به زلوتی
کار در خانهPLN10 الی 15PLN
کار در مزرعه یا باغPLN10
نگهداری بچهPLN10 الی 15PLN
کارهای فصلیPLN10

ویزای کاری اروپا

متقاضیانی که تمایل به کار در اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه شنگن را دارند می توانند با اخذ ویزای جستجوی کار آلمان به منظور گرفتن فرصت های کاری می تواند از این فرصت استفاده کند. شایان ذکر است که در میان کشورهای اروپایی فقط کشورهای آلمان، اتریش و آفریقای جنوبی پذیرا نیروی کار خارجی به منظور کاریابی می باشد.

در این بخش به بررسی و مقایسه نرخ بیکاری در آلمان و لهستان می پردازیم:

مقایسه نرخ بیکاری آلمان و لهستان

لیست مشاغل موجود لهستان

هر ساله شاهد پیشرفت و رشد اقتصاد در کشور لهستان هستیم. بدین منظور هر ساله لیستی از مشاغل موجود اعم از بخش خدمات و بیزینس ارائه می گردد. شایان ذکر در بخش های تحصیل کرده برای حرفه ای ها در بخش مهندسی، پزشکی و مدرسی و فروش و مدیریت استخدام می نماید.

بررسی قرارداد کار در لهستان

تمامی افرادی که به دنبال کار در لهستان هستند باید به این نکته توجه فرمایند که، کار در لهستان بدون قرارداد کار غیر ممکن است. قرارداد کار در لهستان طرفین قرارداد، نوع قرارداد، تاریخ امضا، دستمزد، شرایط و ضوابط مربوط به کار را در این کشور مشخص می کند. البته لازم به ذکر است که بدانید، قرارداد کار در لهستان ممکن است با یک فرد 18 ساله یا بالاتر منعقد شود. همچنین قراردادهایی کاری نیز در این کشور وجود دارد که ممکن است با کارگران جوان 14 تا 18 ساله منعقد شود. بنابراین طبق قانون کار لهستان به کارگیری افراد زیر 14 سال در این کشور ممنوع است. به طور کلی تنظیم قرارداد کار بین کارگر و کارفرما در لهستان جزو الزامات اساسی جهت کار در این کشور می باشد. طرفین باید به درستی قوانین قرارداد کار را در لهستان رعایت فرمایند.

علاوه بر این، قرارداد کار در لهستان ممکن است برای مدت آزمایشی، مدت نامحدود یا مدت معین منعقد شود. که در جدول زیر به تفضیل به آنها پرداخته ایم:

انواع قرارداد کار در لهستانتوضیحات
قرارداد کار برای یک دوره آزمایشیاین نوع از قرارداد به منظور بررسی صلاحیت کارگر و امکان استخدام وی برای انجام یک نوع کار خاص در لهستان منعقد می شود.
قرارداد کار برای مدت معینقرارداد کار برای مدت معین برای مدت زمان معینی که بین همان طرفین برای یک نوع کار خاص امضا شده تنظیم می شود. البته لاز به ذکر است مدت زمان این قرارداد نباید از 3 ماه تجاوز کند.
قرارداد کار برای مدت نامحدودمحدودیت هایی که در انواع دیکر قرارداد های کار در لهستان وجود دارد در این نوع از قرارداد کار اعمال نمی شود. البته کارفرما وظیفه دارد تا دلایل عینی خود را برای امضای این نوع قرارداد مشخص کند.

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین نوع قرارداد کار در لهستان را از دیدگاه کارگران بین المللی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین نوع قرارداد کار در لهستان را از دیدگاه کارگران بین المللی

مدت زمان کار در لهستان

یکی از اصلی ترین موضوعات در خصوص کار در لهستان، مدت زمان کار در این کشور است. به طور کلی در لهستان زمان کار نباید بیش از 8 ساعت در روز و میانگین 40 در هفته باشد. همچنین یک هفته کار در لهستان 5 روز است. علاوه بر این زمان کار برای یک دوره تسویه حساب مرجع حداکثر تا 4 ماه محاسبه می شود. البته لازم به ذکر است که، می توان از زمان کاری انعطاف پذیر نیز در این کشور استفاده کرد. که مستلزم ساعات شروع یا بازه های زمانی متفاوت است، که در طی آن کارگران ممکن است کار را شروع کنند. علاوه بر این، زمان کار روزانه در لهستان ممکن است در سیستم های زمان کار خاصی افزایش یابد. در نهایت اینکه همه کارگران در لهستان می توانند از استراحت روزانه بدون وقفه حداقل 11 ساعت و استراحت مداوم هفتگی 35 ساعت برخوردار شوند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری لهستان

اولین گام پس از اخذ پیشنهاد کاری از کارفرمایان در این کشور، اخذ ویزای کاری این کشور برای مهاجرت به لهستان است. متقاضیان می­ بایست به همراه مدارک زیر به سفارت لهستان مراجعه نموده و ویزای کاری این کشور را اخذ نمایند. پس از آن می­ توانند به این کشور سفر نمایند:

  • پاسپورت معتبر
  • تکمیل فرم درخواست ویزای کاری لهستان
  • عکس
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • بیمه سلامت
  • پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایان در لهستان

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه در باب اخذ ویزای تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری در اقصی نقاط دنیا مفتخر به راهنمایی شما در این باب می باشد. مبحث کار در کشور لهستان از سایر مواردی می باشد که مورد توجه متقاضیان در خصوص کار در اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

سوالات پرتکرار در باب کار در کشور لهستان

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب کار در لهستان می باشیم:

  • قوانین و ساعات کار در لهستان چگونه است؟ ساعات اداری معمولا ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر است، گاهی اوقات انتظار می رود که تا ساعت 5 بعدازظهر کار ادامه پیدا کند. در بعضی از نقاط، ممکن است کار در روز شنبه ها از ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر می باشد.
  • چه روش هایی برای پیدا کردن کار در لهستان وجود دارد؟ افراد متقاضی باید پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای لهستانی داشته باشند. کارفرما برای جذب نیروی کار باید به مدت 3 هفته تا 3 ماه آگهی کند، اگر شخص واجد شرایط پیدا نشود، کارفرما می تواند نیروی لازمه خود را از افراد توانمند کشورهای دیگر اروپایی جذب کند.
  • اجازه اقامت بلند مدت در کشور لهستان چه شرایطی دارد؟ اجازه اقامت بلند مدت معمولاً در کشورهایی که مجوز اقامت دائم ندارند صادر می شود. پس از چند سال اقامت، خارجی ها می توانند برای اجازه اقامت طولانی مدت 5 یا 10 ساله درخواست کنند. این مجوز امکان مسافرت آزادانه در اتحادیه اروپا را فراهم می کند و تحت این اجازه اخذ اقامت در هر کشوری از اتحادیه آسان تر است.
  • آیا فرد دارای اقامت دائم کشور لهستان از حقوق مشابه با شهروندان آن کشور برخوردار است؟ فرد دارای اجازه اقامت دائم از بسیاری از حقوق شهروندی برخوردار است اما نه به طور کامل و پس از 2 سال غیبت مداوم حق شهروندی لغو می شود.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *