مهاجرت تحصیلی ترکیه

مدارس آمریکایی ترکیه

مدارس آمریکایی ترکیه

مدارس آمریکایی ترکیه فرصت مناسبی برای دانش آموزان بین المللی است تا وارد مدارس این کشور شوند و به تحصیل بپردازند. مدارس آمریکایی ترکیه از شرایط ویژه ای برخوردار هستند و بسیاری از والدین به دلیل امکان تحصیل شبانه روزی و خوابگاه، این مدارس را ترجیح می دهند. براساس قوانین کشور ترکیه همه شهروندان این کشور باید دوره تحصیل خود در مدرسه را به پایان برسانند. امکان تحصیل رایگان نیز برای شهروندان این کشور فراهم شده است. با این وجود مدارس ایتالیایی، آمریکایی و آلمانی فراوانی در کشور ترکیه احداث شده است که امکانات بسیار زیادی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. اما هزینه مربوط به تحصیل در این مدارس نیز بسیار زیاد است. در صورتی که تمایل دارید تا امکان تحصیل در مدارس آمریکایی ترکیه را برای فرزندان خود فراهم آورید، مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را در این مقاله همراهی کنید.

تحصیل در مدارس آمریکایی ترکیه

تحصیل در ترکیه از یک نظام آموزشی متکی بر دبستان و دبیرستان تشکیل شده است که در ایالت های مختلف این کشور دارای شرایط متفاوت است. به طور کلی تحصیل در کشور ترکیه به صورت یک دوره 12 ساله اجباری و رایگان است. شامل یک سیستم 4+4+4 می شود. این بدان معناست که نظام آموزشی در این کشور به شرح زیر است:

  • دوره 4 ساله دبستان
  • دوره 4 ساله دبیرستان اول
  • دوره 4 ساله دبیرستان دوم

همه شهروندان ترکیه بلافاصله پس از گذراندن تولد 6 سالگی خود، باید در اولین ماه سپتامبر وارد مدرسه شوند. پس از پایان 14 سالگی و موفقیت در آزمون های نهایی سال 8 تحصیل (دوره دبیرستان اول) یک مدرک تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. مجوز حضور در مقطع پایانی تحصیل است. در پایان سال 12 تحصیلی، دانش آموزان مدرک تحصیلی خود با نام لیسه را دریافت می کنند. در حقیقت مجوز حضور آن ها در مقطع بالاتر تحصیلی یا دانشگاه است.

در نظام آموزشی کشور ترکیه، مدارس بین المللی دارای اعتبار قانونی هستند. اگرچه این مدارس به طور کلی برای دانش آموزان بین المللی مانند مهاجران طراحی شده اند. اما تعداد قابل توجهی از دانش آموزان ترکیه ای نیز در این مدارس مشغول تحصیل هستند. این مدارس معمولا مدارس چند زبانه هستند. از سیستم های آموزشی کشورهای انگلستان و فرانسه تبعیت می کنند. این مدارس جایگاه دانش آموزان خارجی است و در بسیاری از موارد محدودیت های ملیتی برای دانش آموزان ایجاد می شود. شهروندان بسیاری از کشور ها اجازه تحصیل در این مدارس را پیدا نمی کنند.

اشکودار یکی از مدارس خارجی ترکیه

یکی از قدیمی ترین مدارس آمریکایی ترکیه، مدرسه اوشکودار در شهر استانبول است. این مدرسه در سال 1876 افتتاح شد. در حال حاضر 865 دانش آموز در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند. دانش آموزان این مدرسه فقط به زبان انگلیسی تحصیل می کنند. دروس جغرافیا و تاریخ ممکن است به زبان های دیگر تدریس شوند. جهت اطلاع از شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به این کشور مقاله اعزام دانشجو به ترکیه را مطالعه بفرمائید.

رشد دانشجویان بین المللی در این کشور از طریق نمودار زیر شرح داده شده است:

همه دانش آموزان در این مدرسه باید از ساعت 8 صبح تا 15 در محیط مدرسه حاضر شوند. در طول هر روز دانش آموزان 40 دقیقه وقت برای ناهار در اختیار خواهند داشت. همچنین فراگیری زبان دوم از میان فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی اجباری است. دانش آموزان در این مدرسه که از جمله مدارس آمریکایی ترکیه است. برای آزمون های مطرح بین المللی نظیر آیلتس نیز آماده می شوند. براساس گزارش این مدرسه، دانش آموزان پس از پایان تحصیل خود به ترتیب در رشته های مهندسی، حقوق، پزشکی و اقتصاد به تحصیل می پردازند. مهم ترین مقصد دانش آموزان این مدرسه، دانشگاه کوچ است که از جمله دانشگاه های مهم کشور ترکیه به شمار می رود.

کالج آمریکایی کشور ترکیه

این کالج یکی ازکالج های تازه تاسیس شده در کشور ترکیه است که به دانش آموزان فرصت می دهد تا تحصیل در مدارس آمریکایی ترکیه را تجربه کنند. این کالج دارای ارتباط مستقیم با دانشگاه گرین امریکن است. دانشجویان را برای حضور در دانشگاه های خارجی آماده می کند.این مدرسه بیشتر اجازه تحصیل در اختیار افرادی قرار می دهد که خانواده آن ها از سران کشورهای مطرح بوده و در کشور ترکیه دارای مقام و منصب رسمی هستند. افرادی که به عنوان مهاجر به این کشور وارد می شوند کمتر می توانند در این کالج مشغول به تحصیل شوند چرا که مراحل اخذ پذیرش در این کالج پیچیده و دشوار است. جهت مهاجرت به این کشور ابتدا مقاله مهاجرت به ترکیه را بررسی بفرمائید.

موسسه کولگیت یکی از مدرسه های خارجی ترکیه

در سال 1878 موسسه آمریکایی کولگیت در شهر ازمیر در کشور ترکیه افتتاح شد و در حال حاضر 841 نفر در این مدرسه آمریکایی مشغول تحصیل هستند. آموزش زبان تحصیلی دوم در این مدرسه برای همه دانش آموزان اجباری است. اما آن ها می توانند از بین زبان های آلمانی، اسپانیایی و فرانسوی به اختیار یک زبان را انتخاب کنند. در هر کلاس نهایتا 22 دانش آموز می توانند به تحصیل بپردازند.

253 دانش آموز این مدرسه در خوابگاه دانش آموزی اقامت دارند. چرا که از سایر شهرهای ترکیه و یا کشورهای دیگر برای تحصیل در این مدرسه راهی کشور ترکیه و شهر ازمیر شده اند. ساعت شروع کار مدرسه 8:30 دقیقه است. اما ساعت اتمام آن به صورت دقیق مشخص نیست. هر سال تحصیلی با توجه به برنامه روزانه خود باید تا ساعت مشخصی در محیط آموزشی مدرسه بمانند. زمان استراحت میان روز برای صرف ناهار 55 دقیقه است. جهت اطلاع از شرایط کار در این کشور مقاله کار در ترکیه خالی از لطف نخواهد بود.

اقامت پس از تحصیل در ترکیه

در حدود 40% از دانش آموزان این مدرسه پس از پایان دوره تحصیل خود کشور ترکیه را ترک می کنند. راهی کشور های دیگر می شوند تا به ادامه تحصیل بپردازند. این مدرسه برای علاقمندان به رشته های پزشکی شاید جایگاه چندان مناسبی نباشد چرا که کمتر از 5% از دانش آموزان این مدرسه به رشته های پزشکی روی می آورند. بیش از 33% دانش آموزان این مدرسه برای ادامه تحصیل خود به رشته های مهندسی روی می آورند. در این مقاله که به کوشش مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تنظیم شده است. در رابطه با مدارس آمریکایی ترکیه که نسبت به سایر مدارس مشابه مطرح تر هستند صحبت شده است که می تواند اطلاعات کافی را در اختیار والدین قرار دهد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *