مهاجرت تحصیلی قطر

رشته مدیریت در قطر

رشته مدیریت در قطر

رشته مدیریت در قطر با توجه به تعداد بالای سرمایه گذاری ها و ثبت شرکت های اخیر در این کشور، از بازار کار خوبی برخوردار است. البته باید توجه داشت چه از نظر شهریه دانشگاه های قطر برای رشته مدیریت و چه به لحاظ هزینه های زندگی در این کشور، تحصیل در کشورهایی مثل مجارستان، ایتالیا و آلمان، در نهایت ارزان قیمت تر از قطر خواهد بود. همچنین از آن جایی که اخذ اقامت دائم و پاسپورت کشورهای عربی از جمله قطر، عمان، امارات متحده عربی، کویت و غیره، دشوار است، تحصیل رشته مدیریت در کشورهای اروپایی مذکور عاقلانه تر به نظر می رسد. از دیگر برتری های کشورهایی مثل مجارستان و آلمان به قطر می توان به سطح علمی دانشگاه های این کشور و جایگاهشان در رنکینگ های بین المللی مثل Times Higher Education و غیره اشاره نمود.

قطر کشوری در آسیای غربی است که بیش از 2.6 میلیون نفر جمعیت دارد؛ منتهی از این میان تنها حدود 313000 نفر قطری هستند. یعنی بیش از 2.3 میلیون نفر از جمعیت کشور قطر را مهاجران، سرمایه گذاران، دانشجویان و کارگران خارجی تشکیل می دهند. البته از بین گروه های ذکر شده تعداد دانشجویان بین المللی کم تر است، چرا که تحصیل در قطر به دلایلی که به برخی از آن ها اشاره شد، طرفداران زیادی ندارد. با این حال از آن جایی که اخذ اقامت کاری قطر نیازمند داشتن پیشنهاد شغلی است، اگر کسی بخواهد نهایتا ویزای کاری قطر را بگیرد، ناگزیر است ابتدائا رمز تحصیل خود را تحصیل قرار دهد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته مدیریت در قطر به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مدیریت در قطر کدام اند؟
  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در قطر در سال 2023 چقدر است؟

هزینه تحصیل رشته مدیریت در قطر

یکی از بخش های مهم تشکیل دهنده هزینه های دانشجویان در قطر، هزینه های زندگی در این کشور است. در قطر زندگی 1 خانواده 4 نفره بدون احتساب اجاره مسکن ماهانه حدودا 11000QAR (ریال قطر) معادل حدودا 3030$ (دلار آمریکا) است. زندگی دانشجویی در دوحه، پایتخت قطر، نیز برای 1 نفر بدون احتساب اجاره مسکن یا خوابگاه، ماهانه 3130QAR (ريال قطر) معادل حدودا 860$ (دلار آمریکا) است. پس همان طور که مشاهده می گردد، قطر را نمی توان جزو مقاصد ارزان دانشجویی طبقه بندی نمود. اجاره مسکن در قطر هم با توجه به قیمت های سال 2023 به شرح نمودار ذیل است:

نوع آپارتمانحدود اجاره ماهانه در دوحه به ريال قطر
آپارتمان 1 خوابهQAR10000 تا QAR4000
آپارتمان 3 خوابهQAR7500 تا QAR18000

شهریه دانشگاه های قطر هم، خصوصا در رشته هایی مثل پزشکی، معماری، مدیریت، دندانپزشکی و غیره، قابل توجه است. البته نکته جالب راجع به قطر این است که شهریه ای که دانشجویان قطری و دانشجویان بین المللی به دانشگاه های این کشور پرداخت می نمایند، برابر است. برخی از دانشگاه های قطر بر اساس هر ساعت تدریس شهریه اخذ می کنند اما به طور کلی می توان شهریه ترمی دانشگاه های این کشور برای رشته مدیریت را بیش از 72100QAR (ريال قطر) یعنی معادل حدودا 19800$ (دلار آمریکا) دانست. البته از آن جایی که نرخ تورم در قطر پایین است، برخلاف کشورهایی مثل ونزوئلا، در قطر شهریه دانشگاه یا قیمت اجناس و خدمات مختلف، به مرور افزایش چشمگیری نخواهد داشت. در جدول ذیل نرخ تورم در قطر طی چند سال بررسی شده است:

سالنرخ تورم در کشور قطر
2021%1.81
2022%2.88
2023%2.45
2024%2.18
2025%1.96

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در قطر

به عنوان فردی که تابعیت قطر یا یکی از کشورهای عربی از جمله امارات و عمان را ندارد، قوی کردن رزومه برای کاریابی پس از فارغ التحصیلی، اهمیت زیادی پیدا می کند. حتی در حالتی که فرد بتواند دوره تحصیلی خود را به زبان انگلیسی بگذراند برای پیدا کردن کار پس از اتمام تحصیلات خود در قطر، لازم است به زبان عربی علاوه بر انگلیسی تسلط کامل داشته باشد. همچنین برای قوی تر کردن رزومه خود بهتر است از همان ابتدا تلاش کند پذیرش رشته مدیریت را از یکی از دانشگاه های برتر این کشور اخذ نماید. از جمله بهترین دانشگاه های قطر در سال 2023 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بهترین دانشگاه های قطر برای تحصیل رشته مدیریترتبه در رنکینگ ملیشهری که دانشگاه در آن قرار گرفته است.
Qatar University1Doha
Hamad Bin Khalifa University2Doha
Weill Cornell Medicine – Qatar3Doha
Carnegie Mellon University in Qatar4Doha
Texas A&M University at Qatar5Doha

کار حین تحصیل رشته مدیریت در قطر

کار حین تحصیل رشته مدیریت در قطر

پس از انتخاب دانشگاهی در قطر و اخذ پذیرش برای تحصیل رشته مدیریت، نوبت به ویزای تحصیلی قطر می رسد که با اجازه کار همراه است. البته اجازه کار دانشجویی در قطر فقط برای دانشجویان University of Qatar امکان پذیر است در صورتی که در خود دانشگاه مشغول به کارشوند. یعنی دانشجویان در کشور قطر امکان کار به عنوان کارآموز در شرکت های مختلف یا کار در رستوران، هتل، کافی و شاپ و غیره را ندارند. به منظور اخذ ویزای تحصیلی قطر به مدارکی نیاز است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • کپی مدرکی دال بر نوع گروه خونی
  • مدرک پذیرش قطعی دانشگاهی در قطر

کار پس از تحصیل در قطر

در قطر موقعیت های شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان رشته مدیریت وجود دارد. حداقل و حداکثر درآمد مدیران در قطر به شرح نمودار ذیل است:

بررسی سطح درآمد ماهانه مدیران در قطرالبته میزان درآمد مدیران در قطر بستگی به شرکتی که در آن کار می کنند، سابقه کار، سطح تحصیلات، جنسیت و غیره دارد. به عنوان مثال متاسفانه در قطر زنان مدیر در مقایسه با مردان مدیر 5% کم تر حقوق اخذ می کنند. یعنی در حالی که متوسط درآمد ماهانه زنان مدیر در قطر QAR16200 (ريال قطر) است، مردان ماهی QAR17100 (ريال قطر) حقوق می گیرند. اما به طور کلی در سال 2023 متوسط درآمد ساعتی مدیران در کشور قطر 160QAR (ريال قطر) است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است، راجع به رشته مدیریت در قطر، مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی قطر و غیره توضیحاتی ارائه شد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *