مهاجرت تحصیلی اسکاتلند

رشته مدیریت در اسکاتلند

رشته مدیریت در اسکاتلند

رشته مدیریت در اسکاتلند یکی از بهترین بازار کارها را دارد. منتهی معمولا از بین کشورهای برتانیایی، تحصیل و زندگی در انگلیس پرطرفدارتر می باشد. البته اسکاتلند هم دانشگاه های خیلی خوبی دارد و به لحاظ هزینه های تحصیلی و زندگی معمولا ارزان تر از انگلیس است. پس انتخاب اسکاتلند می تواند قدری از هزینه های تحصیل و زندگی علاقمندان به مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان را کاهش دهد. اسکاتلند از جنوب شرقی با انگلیس همسایه است و از جهات دیگر توسط اقیانوس اطلس، دریای ایرلندی و دریای شمال احاطه گردیده است. زبان های شناخته شده در اسکاتلند انگلیسی و اسکاتلندی است و در تمامی دانشگاه های این کشور امکان تحصیل مدیریت به زبان انگلیسی وجود دارد.

اسکاتلند حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارد و برخلاف کشورهایی مثل آلمان، آمریکا، کانادا، سوئد و غیره، رویه های مهاجرپذیرانه ای ندارد. دانشجویان بین المللی نیز در مقایسه با کشورهای مذکور، تمایل کم تری به تحصیل در اسکاتلند داشته اند. البته نمی توان منکر شد که هم دانشگاه های خوبی برای تحصیل رشته مدیریت در اسکاتلند وجود دارد و هم به دلیل وجود موقعیت های شغلی زیاد و بازار کار خوب، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه نیز شانس بالایی برای کاریابی و تمدید اقامت در این کشور وجود خواهد داشت. به علاوه مدیران هم جزو پردرآمدترین افراد در اسکاتلند هستند، خصوصا زمانی که سابقه تحصیل از دانشگاه های مطرح این کشور را داشته باشند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص رشته مدیریت در اسکاتلند به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در اسکاتلند چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های اسکاتلند برای تحصیل رشته مدیریت کدام اند؟
  • آیا دانشجویان در اسکاتلند اجازه مشغول شدن به کار ضمن تحصیل را دارند یا خیر؟

هزینه های تحصیل رشته مدیریت در اسکاتلند

در اسکاتلند هزینه هایی که باید به دانشگاه برای تحصیل رشته مدیریت پرداخت شود به عوامل مختلفی از جمله موارد ذیل بستگی دارد:

  • تابعیت
  • رشته انتخابی
  • مقطع تحصیلی
  • نوع دانشگاه

مثلا در اسکاتلند از بریتانیایی ها شهریه های به مراتب پایین تری اخذ می شود تا از سایر دانشجویان و این مسئله در تمامی دانشگاه های اسکاتلند صادق است. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است حدود شهریه ای که غالبا دانشگاه های اسکاتلند برای رشته مدیریت اخذ می نمایند بیان شده است:

انواع هزینه هاشهریه کارشناسی به پوندشهریه کارشناسی ارشد و دکتری به پوند
اسکاتلندی هابیش از 1820£بیش از 5000£
سایر کشورهای بریتانیا (انگلیس، ولز و ایرلند)بیش از 9250£بیش از 15000£
سایرین (دانشجویان بین المللی)بیش از 26000£بیش از 30000£

البته دانشجویان اسکاتلندی غالبا می توانند با اخذ بورسیه های مختلف در دانشگاه های این کشور رایگان تحصیل کنند. اما نظام تحصیلی اسکاتلند در کل رایگان نیست و اخذ وام های دانشجویی یا کمک هزینه های تحصیلی از سوی دانشجویان بین المللی به مراتب دشوارتر است. همچنین کسانی که اسکاتلند را می خواهند به دلیل کم هزینه تر بودن شهریه ها و پایین تر بودن هزینه های زندگی آن در مقایسه با انگلیس، انتخاب کنند باید توجه به طول مدت تحصیل در اسکاتلند هم داشته باشند. به عبارت دقیق تر در اسکاتلند طول دوره تحصیلی کارشناسی گرایش های مختلف مدیریت 4 ساله است؛ این در حالی است که در انگلیس 3 ساله می باشد و نتیجتا شهریه 3 سال تحصیل پرداخت می شود. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، هزینه های زندگی در اسکاتلند و انگلیس با هم مقایسه می شود:

مقایسه هزینه های زندگی در اسکاتلند و انگلیس

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در اسکاتلند

برای کاریابی در اسکاتلند تحصیل در دانشگاه های مطرح اهمیت زیادی دارد؛ چرا که کارفرمایان اسکاتلندی تمایلشان به استخدام اسکاتلندی ها یا سایر بریتانیایی ها می باشد. در مرحله بعد هم دانشجویانی که تابعیت اتحادیه اروپا را دارند، شانس بیشتری برای استخدام شدن در شرکت های اسکاتلندی را در مقایسه با دانشجویان بین المللی دارند. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است بهترین دانشگاه های اسکاتلند برای تحصیل رشته مدیریت معرفی شده اند:

بهترین دانشگاه های اسکاتلند برای تحصیل رشته مدیریترتبه ملیشهری که دانشگاه مذکور در آن واقع شده است.
The University of Edinburgh1Edinburgh
University of Glasgow2Glasgow
University of St Andrews3St Andrews
Heriot-Watt University4Edinburgh
University of Aberdeen5Aberdeen
University of Strathclyde6Glasgow
University of Dundee7Dundee
University of Stirling8Stirling
University of the Highlands and Islands9Inverness
Edinburgh Napier University10Edinburgh
Robert Gordon University11Aberdeen
Glasgow Caledonian University12Glasgow
The Glasgow School of Art13Glasgow
Abertay University14Dundee
University of the West of Scotland15Paisley

کار ضمن تحصیل رشته مدیریت در اسکاتلند

کار ضمن تحصیل رشته مدیریت در اسکاتلند

دانشجویان بین المللی هم در اسکاتلند اجازه کار دارند منتهی سقف آن تا 20 ساعت در هفته است. البته همین میزان کار هم کمک می کند دانشجویان بتوانند ماهانه با کسب درآمد بین 150$ تا 500$ (دلار آمریکا) بخشی از هزینه های خود در اسکاتلند را پوشش دهند. لازم به ذکر است دانشجویان مدیریت می توانند با کارآموزی در شرکت های مختلف رزومه خود را برای کاریابی در اسکاتلند پس از فارغ التحصیلی تقویت نمایند.

کار پس از تحصیل در اسکاتلند

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاهی در اسکاتلند، دانشجویان بین المللی تنها 2 سال فرصت خواهند داشت تا شغلی پیدا کنند و مجوز اقامتشان در اسکاتلند را تمدید نمایند. این مدت در کشورهایی مثل کانادا بیشتر (3 سال) و در کشورهایی مثل یونان کم تر (2 ماه) است. لازم به ذکر است این فرصت 2 ساله پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های اسکاتلند قابلیت تمدید ندارد و تنها فرصت افراد برای کاریابی در این کشور خواهد بود.

کشورهای توسعه یافته و قدرتمندی مثل اسکاتلند محل مناسبی برای کار فارغ التحصیلان رشته مدیریت هستند. چرا که سرمایه گذاران و موسسین شرکت ها از اقصی نقاط دنیا معمولا تمایل به سرمایه گذاری و ثبت شرکت در چنین کشورهایی از جمله اسکاتلند را دارند. مدیران در اسکاتلند درآمد خوبی دارند به طوری که میانگین حقوق سالانه آن ها 35576£ (پوند) است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد راجع به رشته مدیریت در اسکاتلند و هزینه های آن توضیحاتی ارائه گردید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *