مهاجرت کاری آذربایجان

بازار کار مهندسی برق در آذربایجان

بازار کار مهندسی برق در آذربایجان

بازار کار مهندسی برق در آذربایجان با پیشرفت و توسعه به دلیل گستردگی این رشته در تقریبا همه صنایع امروز در جایگاه مناسبی قرار دارد. آذربایجان در حال حاضر یکی از کشورهای پیشرو از نظر اقتصادی در منطقه قفقاز است و بازار کار مهندسی برق در آذربایجان از نیروهای متخصص در زمینه برق و الکترونیک بسیار استقبال می کند. جهت ورود به مهندسی برق و بازار کار مهندسی برق در آذربایجان باید مدرک معتبر این رشته را داشته باشید. آذربایجان در حال حاضر از نظر اشتغال در وضعیت مناسبی قرار دارد و این کشور همچنین به دلیل نزدیکی به کشورمان ایران گزینه مناسبی برای کار و اشتغال می باشد. جهت آشنایی بیشتر با این رشته در آذربایجان و بازار کار مهندسی برق در آذربایجان می توانید به این مقاله که توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده مراجعه کنید.

درباره بازار کار مهندسی برق در آذربایجان

مهندسان برق برای طراحی، توسعه و نگهداری سیستم های کنترل الکتریکی، تجهیزات و ماشین آلات حیاتی هستند. مهندسین برق در بازار کار مهندسی برق در آذربایجان در طیف وسیعی از بخش ها و زیر شاخه ها فعالیت می کنند، از جمله:

  • نیرو
  • مخابرات
  • ساخت و ساز
  • حمل و نقل

و سایر صنایع تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که سیستم های الکتریکی نه تنها برای اهداف مناسب نیستند بلکه مشخصات لازم را نیز دارند. از مفهوم اولیه و طراحی اول تا مرحله آزمایش، اجرا و تحویل، آنها معمولا از همان ابتدا درگیر پروژه ها هستند و برای اطمینان از به موقع بودن تکالیف بسیار مهم هستند. شایان ذکر است که مهندسی برق با مهندسی الکترونیکی کمی متفاوت است. علیرغم اینکه غالبا به جای یکدیگر استفاده می شود، مهندسی برق در درجه اول مربوط به سیستم های الکتریکی در مقیاس بزرگ است، در حالی که مهندسی الکترونیک بیشتر درگیر سیستم ها و مدارهای مقیاس کوچک است.

مهندسی برق در آذربایجان

مهندسین برق در آذربایجان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند. آنها به تهیه سیستم ها و ماشین آلاتی کمک می کنند که برای کمک به رونق کسب و کار در طیف وسیعی از بخش ها به آنها نیاز دارند. مهندسین برق ماهیت شغل و صنعتی که در آن کار می کنند تا حد زیادی بر محیط کار آنها تأثیر می گذارد، اما مهندسان برق در آذربایجان بیشتر وقت خود را در ادارات، کارگاه ها، آزمایشگاه ها و کارخانه ها می گذرانند. برای برخی از مهندسان برق فرصتی برای کار در خارج از کشور یا به عنوان مشاور یا به عنوان پیمانکار وجود دارد.

مسئولیت های معمول روزمره یک مهندس برق در حین کار در آذربایجان به نقش و صنعت خاصی که با آن در ارتباط هستند بستگی دارد که از جمله آنها:

  • محصولات الکتریکی را مطابق با نیاز مشتری طراحی و توسعه می دهند و اطمینان حاصل می کنند که آنها با آخرین قوانین مربوطه مطابقت دارند.
  • کارایی سیستم های الکتریکی، ماشین آلات، اجزا و محصولات را ارزیابی می کنند.
  • دانش طراحی برق را برای طراحی روشهای آزمایش برای سیستم های مختلف اعمال می کنند. این به آنها این امکان را می دهد تا توانایی های سیستم های الکتریکی و ماشین آلات را درک کنند.
  • با انجام آزمایش های دقیق و قابل اطمینان کیفیت محصول را تضمین می کنند.
  • برای ایجاد برنامه های فنی از نرم افزار مهندسی و طراحی با کمک رایانه استفاده کنید.
  • سرویس و نگهداری سیستم های الکتریکی
  • جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و جمع بندی داده ها در گزارش های نوشتاری محصولات
  • بازه های زمانی پروژه و همچنین هزینه های مواد ساخت و کار را برآورد می کنند.

انرژی و بازار کار مهندسی برق در آذربایجان

انرژی و بازار کار مهندسی برق در آذربایجان

برق در آذربایجان عمدتا توسط نیروگاه های حرارتی با گاز طبیعی تولید می شود و مقدار کمی نیز توسط نیروگاه های برق آبی تولید می شود. انرژی های تجدید پذیر کمتر از 1% است. بزرگترین مصرف کننده برق در کشور آذربایجان بخش مسکونی است. جمهوری آذربایجان کشوری مستقل از انرژی است و کلیه نیازهای آن به منابع اساسی انرژی از منابع داخلی تامین می شود. در آینده نیز وضعیت به همان شکل باقی خواهد ماند و بنابراین می توان با اطمینان اظهار داشت که به طور کلی امنیت انرژی جمهوری آذربایجان در مورد در دسترسی به انرژی کاملا تضمین شده است.

در حال حاضر، از تمام منابع انرژی موجود در آذربایجان، نفت و فرآورده های نفتی، گاز طبیعی و انرژی رودخانه های بزرگ نیروگاه های برق آبی بیشترین توسعه را داشته اند. منابع انرژی مانند باد، خورشید و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر که آذربایجان سرشار از آنها است، به توسعه خود ادامه می دهند و انتظار می رود که در دهه آینده افزایش چشمگیری در سهم منابع انرژی جایگزین و تجدید پذیر در تعادل کلی مصرف انرژی به دلیل استفاده جهانی از آنها داشته باشد.

ورود به بازار کار مهندسی برق در آذربایجان

جهت ورود به بازار کار مهندسی برق در آذربایجان بایستی دارای مدرک رشته مهندسی برق باشید و رشته مهندسی برق در کشور آذربایجان و سایر کشورها در مقطع مختلف از کارشناسی گرفته تا کارشناسی ارشد ارائه می شود. کارشناسی برق یک دوره تحصیلی 4 ساله در آذربایجان است که تحصیل در آن منجر به دریافت مدرک لیسانس مهندسی برق در این کشور می شود. این مدرک حداقل مدرک لازم برای ورود به بازار کار مهندسی برق است.

فراموش نکنید که زبان رایج در کشور آذربایجان زبان آذری و روسی است و کم تر از زبان انگلیسی استفاده می شود لذا برای ورود به بازار کار مهندسی برق در آذربایجان باید به این زبان ها تسلط داشته باشید. چنانچه مدرک این رشته را ندارید می توانید با تحصیل در آذربایجان به دنبال اخذ این مدرک باشید. در نمودار زیر می توانید نرخ بیکاری در این کشور را مشاهده کنید:

نرخ بیکاری در کشور آذربایجان

تحصیل مهندسی برق در آذربایجان

آموزش متخصصان در زمینه مهندسی نیرو در آذربایجان در سال 1921 در دانشکده مهندسی انرژی موسسه پلی تکنیک باکو (دانشگاه دولتی صنعت نفت و آذربایجان فعلی) آغاز شد. در حال حاضر دانشکده برق این دانشکده 3 برنامه برای دوره کارشناسی و 10 برنامه برای دوره کارشناسی ارشد ارائه می دهد. از سال 2009، آموزش دانشجویان کارشناسی در دانشکده در برنامه های زیر با سیستم آموزش اعتباری مطابق با برنامه های آموزشی تهیه شده بر اساس استانداردهای آموزش دولتی جدید مصوب وزارت آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان اجرا می شود. این رشته ها در مقطع کارشناسی شامل:

  • مهندسی برق قدرت
  • مهندسی برق
  • مهندسی برق حرارتی

پس از مقطع کارشناسی در این رشته همچنین دانشجویان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های زیر دنبال کنند:

  • مهندسی قدرت
  • منبع برق
  • قسمت برقی نیروگاه ها
  • نیروگاه های حرارتی
  • فناوری سوخت و آب در نیروگاه های حرارتی
  • مهندسی برق حرارتی صنعتی
  • نظریه عمومی تبدیل انرژی الکترومکانیکی
  • اتوماسیون و درایو برقی کارخانه های صنعتی و مجتمع های فنی
  • مهندسی و فیزیک ولتاژ بالا
  • دستگاه های الکتریکی

حقوق مهندسی برق در آذربایجان

مهندسین برق در کشور آذربایجان با توجه به وظیفه و کاری که انجام می دهند از دستمزد و حقوق متفاوتی برخوردار خواهند بود. در حال حاضر در سال 2023 میزان حقوق مهندسین برق در کم ترین حالت حدود 1500AZN (منات) است و در بیشترین حالت میزان حقوق ماهیانه آنها در حدود 4770AZN (منات) می باشد. بدین ترتیب میزان حقوق متوسط مهندسین برق در کشور آذربایجان در سال 2020 به میزان 3060AZN (منات) اعلام شده است. علاوه براین نیز میزان میانگین حقوق مهندسین برق در کشور آذربایجان به مقدار 3120AZN (منات) می باشد. لازم به ذکر است منات واحد ملی کشور آذربایجان است و هر 10 منات معادل 5.88$ (دلار) می باشد.

در نمودار زیر همچنین می توانید میزان این حقوق را با سایر مشاغل در آذربایجان مقایسه کنید:

میزان حقوق سایر مشاغل در آذربایجان

درآمد برخی از مشاغل مهندسی برق در آذربایجان

برای وارد شدن به بازار کار مهندسی برق در آذربایجان مدرک کارشناسی علوم در مهندسی برق، فیزیک یا رشته های مرتبط و حداقل دو سال تجربه با فرآیند طراحی و مونتاژ فناوری مدار الکترونیکی و یا زمینه های مربوط به رشته برق می تواند بسیار کمک کننده باشد. در جدول زیر می توانید میزان حقوق برخی دیگر از مشاغل مربوط به مهندسی برق در آذربایجان را ببینید.

شغلدرآمد متوسط ماهانه به AZN (منات)
مهندس برق3060
مدیر مهندسی برق3670
تکنسین مهندسی الکترومکانیک2890
مونتاژ کننده تجهیزات الکترومکانیکی1430
مهندس انرژی2690
اسمبلر تجهیزات الکترومکانیکی1280
تکنسین آزمایشگاه مهندسی2500
مهندس مکانیک و برق2930

در این مقاله سعد شد درباره بازار کار مهندسی برق در آذربایجان و میزان حقوق مشاغل این رشته در این کشور اطلاعاتی ارائه شود. چنانچه مصمم به مهاجرت به آذربایجان و یا سایر کشورهای جهان هستید همواره می توانید با تماس با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از مشاورین و کارشناسان ما اطلاعات لازم را بدست آورید و با آگاهی کامل اقدام به مهاجرت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *