مهاجرت تحصیلی لیتوانی

اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی

اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی

کشور لیتوانی از جمله کشورهای اروپایی است که دانشجویان زیادی علاقمند به تحصیل در این کشور هستند. دانشجویان این امکان را دارند که اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی را کسب نمایند. کشور لیتوانی دارای دانشگاه های معتبری است. این مقاله متعلق به تیم موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد که توسط تیم ترجمه نگارش شده است.

جهت تحصیل و اخذ اقامت پس از تحصیل در لیتوانی ابهاماتی در ذهن متقاضیان به وجود خواهد آمد:

  •  اخذ اقامت این کشور از چند طریق امکان پذیر خواهد بود؟
  • شرایط تحصیل و اخذ اقامت این کشور چگونه می باشد؟

اینفوگرافیک اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی

تحصیل در لیتوانی

در کشور لیتوانی تحصیل کودکان از سن 6 الی 16 سالگی برای همه اجباری می ­باشد. پس از آن دانش ­آموزان می ­توانند نسبت به علایق خود وارد کالج و یا دانشگاه های این کشور گردند. سیستم آموزشی این کشور به گونه ای است که دانش آموزان می­ توانند پس از سن 10 سالگی وارد مدارس فنی حرفه ای در این کشور شوند. همچنین دانش­ آموزان در سن 12 سالگی اجازه ورود به کالج های این کشور را دارند.

از مهم ترین دانشگاه های این کشور ویلینیوس می ­باشد که در پایتخت این کشور شهر ویلینیوس موقعیت دارد. تدریس در دانشگاه های این کشور اروپایی به زبان انگلیسی ارائه می ­گردد و دانشجویان برای ورود به این دانشگاه ها باید داری مدرک زبان انگلیسی باشند. دانشگاه ویلینیوس دارای رشته های بسیار متنوعی می­ باشد از جمله مهم ترین رشته هایی که در این دانشگاه برای دانشجویان ارائه می­ گردد عبارتند از:

  • پزشکی
  • کامپیوتر
  • لیزر
  • ارتباطات
  • روزنامه نگاری

همانطور که ذکر شد دانشگاه های خصوصی در این کشور از دانشجویان شهریه تحصیلی دریافت می­ نمایند. اگرچه میزان شهریه دریافتی در دانشگاه های خصوصی در مقایسه با سایر کشورها بسیار کم است، با این حال دانشجویان بایستی مبلغی حدود 3000€ الی 7000€ (یورو) در سال به دانشگاه پرداخت نمایند.

اداره مهاجرت در این کشور به دانشجویان بین المللی که جهت ادامه تحصیل به این کشور سفر نموده اند، کارت های اقامتی صادر می­ نماید. دانشجویان توسط این کارت می ­توانند در تمامی اتحادیه اروپا سفر نمایند. همچنان دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود در این کشور در صورت یافتن کار می ­توانند اقامت این کشور را دریافت کنند.

تحصیل در دانشگاه های لیتوانی

علاوه بر آن دانشجویان پس از دریافت اقامت این کشور می­ توانند به تمامی اتحادیه اروپا و حوزه شنگن سفر نمایند. همانطور که گفته شد دانشگاه های این کشور از اعتبار بسیار بالایی در سطح جهان برخوردارند. در این کشور 2 نوع دانشگاه، خصوصی و دولتی وجود دارد. تحصیل در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان است و دانشگاه های خصوصی شهریه هایی بسیار پایین تر از سایر کشورهای اروپایی از دانشجویان دریافت می­ نمایند.

دانشگاه های این کشور همچنین خوابگاه هایی را در اختیار دانشجویان قرار می ­دهند که دارای امکانات رفاهی بسیار مناسبی برای دانشجویان می ­باشد. دانشجویان با پرداخت هزینه های بسیار کمی به صورت ماهانه می­ توانند در این خوابگاه ها اسکان گزینند. همچنین دانشگاه های کشور لیتوانی بورسیه های تحصیلی بسیاری را سالانه به دانشجویان بین المللی اهدا می­ نمایند. ما در این مقاله در زمینه اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی صحبت خواهیم نمود. از افرادی که قصد مهاجرت به لیتوانی را دارند دعوت می ­نمائیم تا مقاله را به دقت مطالعه فرمایند.

تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی لیتوانی

دانشجویانی که برای تحصیل در رشته دندانپزشکی به لیتوانی سفر نموده اند، بایستی به مدت 5 سال در این کشور به تحصیل بپردازند. همچنین تحصیل در رشته پزشکی در لیتوانی به مدت 6 سال طول خواهد کشید. شهریه ایی که دانشجویان در حال تحصیل در این رشته باید به دانشگاه پرداخت نمایند برابر است با 8520€ الی 12960€ (یورو) در سال می­ باشد. ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در این کشور کم می­ باشد به همین دلیل این دانشگاه ها دانشجویانی را که زودتر اقدام نموده اند را پذیرش می­ نمایند.

 

بررسی اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی

این کشور دارای 23 دانشگاه و 24 کالج می ­باشد که از این میان 9 دانشگاه 11 کالج آن به صورت خصوصی فعالیت می ­نمایند. مدارکی که از دانشگاه های کشور لیتوانی برای دانشجویان صادر می ­گردد، در تمامی جهان به رسمیت شناخته شده است. از این رو دانشجویان به راحتی می­ توانند شغل مورد نظر خود را در سراسر جهان بیابند. همچنین این افراد می ­توانند اقامت بعد از تحصیل در این کشور را از آن خود نموده و شروع به انجام کار در این کشور نمایند. دانشجویان می­ توانند از طریق ازدواج، از طریق کار، از طریق ثبت شرکت، اقامت خود را در لیتوانی کسب نمایند. متقاضیان می توانند در سال پایانی تحصیل خود از کارفرمای معتبر در این کشور، پیشنهاد کاری دریافت نمایند. در این صورت می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری لیتوانی تبدیل نمایند.

اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی از طریق ازدواج

اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی از طریق ازدواج

افرادی که قصد دریافت اقامت لیتوانی را از طریق ازدواج در این کشور دارند بایستی تمامی مدارک خود را اعم از مدارک شناسایی، پاسپورت و تکمیل فرم های مورد نیاز را به اداره عمران این کشور تحویل دهند. طبق قوانین ازدواج در لیتوانی بایستی طرفین بالای 18 سال سن داشته باشند تا بتوانند ازدواج نمایند.

همچنین افرادی که در گذشته ازدواج داشته اند بایستی تمامی مدارک ازدواج و همچنین گواهی طلاق خویش را ارائه نمایند. پس از تحویل دادن مدارک مورد نیاز به مدت 30 روز ثبت ازدواج طول خواهد کشید. دولت لیتوانی پس از گذشت چند سال به شخصی که با تبعه لیتوانی ازدواج نموده است اقامت این کشور را اعطاء می ­نماید.در مقاله اقامت لیتوانی از طریق ازدواج در خصوص این پروسه مهاجرتی توضیحاتی کامل در اختیار شما قرار گرفته شده است.

مدارک لازم در این پروسه مهاجرتی عبارتست از:

  • ارائه گذرنامه و کلیه مدارک مربوط به هویت طرفین ازدواج
  • ارائه گواهی طلاق یا فوت هر یک زوجین (در صورت وجود)
  • ارائه گواهی اقامت کوتاه مدت در این کشور

کار بعد از تحصیل در لیتوانی

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که مایل به کار در طول تحصیل خود در لیتوانی هستند باید مجوز اقامت موقت دریافت کنند و  می توانند تا 20 ساعت در هفته در طول تحصیل خود کار کنند. هیچ مجوز کار اضافی مورد نیاز نیست. دانشجویان دکتری می توانند به صورت تمام وقت کار کنند. پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا می توانند برای 12 ماه دیگر برای کاریابی و اهداف خوداشتغالی برای اجازه اقامت موقت درخواست دهند. در طول این 12 ماه اضافی، هیچ مجوز کار اضافی از فارغ التحصیلان اخیر مورد نیاز نیست. بعداً، در صورت ادامه کار در لیتوانی، فارغ التحصیل باید به موقع برای تمدید مجوز اقامت موقت خود بر اساس قرارداد کاری و اخذ مجوز کار از  اداره خدمات استخدامی منطقه اقدام  کند. برای دریافت مجوز کار یا کارفرما یا خود فارغ التحصیل می توانند درخواست دهند.

اگر دانشجویی هستید که از یک کشور غیر اتحادیه اروپا آمده اید و قصد دارید بیش از 1 سال در لیتوانی بمانید، می توانید ویزای ملی  D دریافت کنید. تصمیم برای صدور ویزای ملی ظرف 15 روز تقویمی از تاریخ درخواست گرفته می شود. همچنین ممکن است برای مدت زمانی که برای بررسی درخواست شما برای اجازه اقامت موقت لازم است، ویزای ملی D اعطا شود. اگر قصد دارید بیش از 1 سال در لیتوانی بمانید، باید برای اجازه اقامت موقت اقدام کنید. برای مدت 2 سال صادر می شود و قابل تمدید است. زمان پردازش TRP بستگی به صدور یا تمدید آن دارد.

در جدول زیر شاهد مدت زمانی که طول می کشد تا ویزا صادر شود هستید:

نوع ویزاروش سریعروش عمومی
TRP45 روز3 ماه
تمدید TRP1 ماه2 ماه

 

اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی از طریق کار

افرادی هستند که برای اقامت کوتاه مدت به کشور لیتوانی سفر می­ نمایند. در ابتدا افراد بایستی دارای پیشنهاد کاری از سوی کارفرما در این کشور باشند. اقامتی که از سوی وزارت کار و رفاه اجتماعی به این دسته از افراد داده می ­شود دارای 2 سال اعتبار است. در صورتی که فرد علاقمند به همکاری دوباره باشد، کارفرما بایستی حداقل 3 روز قبل از اتمام قرارداد برای تمدید اقامت فرد به وزارت کار و امور اجتماعی مراجعه نماید. متقاضیان کار پس از تحصیل در لیتوانی می توانند شانس یافتن شغل را برای خود بر اساس نرخ بیکاری تخمین بزنند. نرخ بیکاری این کشور ذیلا بررسی شده است:

نرخ بیکاری در لیتوانی در دوره های مختلف

افرادی که درخواست کار به کشور لیتوانی را می­ دهند بایستی دارای مهارت های ویژه ایی بوده و همچنان مدارکی که گواه بر این مهارت باشند را ارائه نمایند. افراد باید مدارکی را جهت ثابت نمودن مهارت های خود از جمله سابقه های کاری، رزومه، سمینارها، و دوره های علمی که گذرانده است را به این وزارت ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله کار در لیتوانی را مطالعه بفرمائید.

ثبت شرکت در لیتوانی

کشور لیتوانی دارای شرایط اقتصادی بسیار مناسبی در اتحادیه اروپا برخوردار است. این کشور گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت برای کارآفرینان و سرمایه گذارن به حساب می ­آید. افراد پس از انجام تمامی مراحل اداری برای ثبت شرکت در لیتوانی بایستی منتظر موافقت اداره مهاجرت باشند که بطور معمول 7 الی 10 روز طول خواهد کشید. دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود در لیتوانی به دنبال راهی جهت اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی هستند. از این رو ممکن است با سوالاتی در این زمینه رو برو شوند:

  • با چه میزان سرمایه می­ توان در کشور لیتوانی به ایجاد کسب و کار پرداخت؟
  • آیا با دریافت اقامت برای شخص اعضای خانواده فرد نیز از این اقامت بهره مند خواهند گردید؟
  • دریافت اقامت این کشور پس از چند سال امکان پذیر است؟
  • آیا می توان با کار در لیتوانی اقامت آن را کسب نمود؟

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت علاقمند به پاسخگویی به تمامی عزیزان در زمینه اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی می ­باشد. افراد می­ توانند جهت به دست آوردن اطلاعات بیشتر به کارشناسان ما در این موسسه ارتباط برقرار نمایند.

سوالات متداول در باب اقامت پس از تحصیل در لیتوانی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب اقامت پس از تحصیل در لیتوانی می باشیم:

  • شرایط اقامت پس از تحصیل در لیتوانی چیست؟ دانشجویانی که علاقه مند به اقامت پس از تحصیل در لیتوانی هستند می تواند با دریافت یک پیشنهاد کاری و استخدام به این مهم دست یابند.
  • راه های اقامت پس از تحصیل در لیتوانی چه موارد هستند؟ دانشجویان می توانند از طریق ازدواج، از طریق کار، از طریق ثبت شرکت، اقامت خود را در لیتوانی کسب نمایند.
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در لیتوانی از طریق ازدواج به چه صورت است؟ دانشجویان مجرد در لیتوانی چنانچه با تبعه لیتوانیایی ازدواج کنند می توانند در این کشور اقامت بگیرند. البته دولت لیتوانی پس از گذشت چند سال به شخصی که با تبعه لیتوانی ازدواج نموده است اقامت این کشور را اعطاء می نماید.
4.9/5 - (13 امتیاز)

18 دیدگاه برای “اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی

  1. بهروز گفت:

    با مقایسه کشور های دیگه اروپایی میشه فهمید که لیتوانی کشور گرونی برای تحصیل و کار نیست. یعنی اگر قصد تحصیل پزشکی در لیتوانی یا تحصیل داروسازی و پرستاری در لیتوانی رو داشته باشی میشه هزینه های تحصیل رو به نسبت درآمد یک پزشک مناسب دونست. تازه اگر این رشته هارو بشه پذیرش گرفت اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی خیلی راحت تره. معمولا سال اخر باید برای بیمارستان ها کار کنن میتونن همونجا یا جاهای دیگه شغلشون رو شروع کنن و بعد ویزای کار گرفت. تعداد دانشگاه و کالج هاشم کم نیست که شانسمون صفر باشه فقط رقابت سخته. برای ثبت شرکت هم گفته بودید که میشه اقامت گرفت این راه رو واسه رشته های تحصیلی دیگه مثه مهندسی میشه در نظر گرفت و سرمایه گذاری هم واسه دانشجو به نظر کمی سخت باشه.در این مورد کنجکاو بودم .

    1. صادقی گفت:

      با سلام خدمت شما ممنون از مطالعه شما و از اینکه نظرتون را در باب اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی با ما به اشتراک گذاشتد.

  2. امید گفت:

    اقامت بعداز تحصیل اگر از طریق کار صورت پذیرد آیا داشتن کارفرما در لیتوانی الزامیست؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام. برای اخذ اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی از طرق کار داشتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرما الزامیست.

  3. قراری گفت:

    لطفا درمورد مهاجرت تحصیلی به لیتوانی توضیح دهید.

    1. صادقی گفت:

      با سلام خدمت شما. لطفا محتوا مهاجرت به لیتوانی را مطالعه کنید. در خصوص اطللاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  4. قادری گفت:

    شرایط اقتصادی در لیتوانی چجوریه؟
    میشه کار پیدا کرد یا نه

    1. صادقی گفت:

      با سلام. در صورت مهاجرت به لیتوانی و داشتن مهارت می توان به درآمد خوبی در این کشور رسید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  5. امیرحسین گفت:

    سلام
    مقاله خوبی بود.

  6. لیدا بهرامی گفت:

    سلام برای مقطع دکترا این کشور مناسب یا بلاروس؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام پروسه های دکتری توسط شخص متقاضی با هماهنگی استاد راهنما صورت می گیرد

  7. amir abbas گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورداقامت بعد از تحصیل در لیتوانی تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد راه های اقامت کشور لیتوانی هم مطلب بذارید

    1. صادقی گفت:

      با سلام خدمت شما. در خصوص شرایط اقامت لیتوانی مقاله مذکور در سایت را مطالعه کنید.

  8. کیانا ناصری گفت:

    ثبت شرکت خیلی ریسکیه خصوصا در کشورهای این چنینی… بهتره تا اونجاییکه شرایط سنی فرد اجازه میده اولویتش اقدام به مهاجرت از طریق کار یا تحصیل باشه

  9. یلدا گفت:

    اگر تو این کشور تحصیل کنی و کار نا مرتبط با تحصیل پیدا کنی امکان اقامت هست؟

  10. غلامرضا گفت:

    با اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی میشه سیزین این کشور شد؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام. در صورت فراهم شدن شرایط این امکان وجود دارد.

  11. nirvan گفت:

    سلام و تشکر از سایت خوبتون
    اقامت بعد از تحصیل در لیتوانی ایا مستلزم به گرفتن کار رسمی در این کشور هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *