مهاجرت سرمایه گذاری در ایسلند

استارت آپ ایسلند

استارت آپ ایسلند

استارت آپ ایسلند با داشتن نیروی کار ماهر، منطقه خاص جغرافیایی و انرژی پاک مورد علاقه بسیاری از کارآفرینان قرار گرفته است. فضای کسب و کار در ایسلند سریع، متمرکز و سازگار با شرکت است. این توسط مقررات پیچیده محدود نمی شود و با یک سیستم مالیات ساده جلو برده می شود. ایسلند برای زیرساخت های کارآمد، خدمات متخصص و مدیریت صحیح، بالاترین استانداردهای بین المللی را دارد. این کشور کوچک در برخی از صنایع به خصوص صنایع بازی سازی و ارتباطات می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

ایسلند یک جزیره اسکاندیناوی و یک کشور بسیار کم جمعیت است. اما از نظر برابری جنسیتی و شاخص صلح جهانی در جهان رتبه اول را دارد. جالب ترین جنبه این است که کل ایسلند تقریباً با انرژی تجدید پذیر کار می کند. همچنین، این کشور یکی از فعال ترین اکوسیستم های نوپا در قاره اروپا است. استارت آپ های فناوری ایسلندی سرانه بودجه نسبتاً بالاتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی در اواخر سال جمع آوری کرده اند. گرچه استارت آپ های بازی در این کشور زیاد هستند، این تنها دسته ای نیست که ایسلند ارائه می دهد. در خصوص ایجاد استارت آپ ایسلند به نوشته همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه فرمایید.

اینفوگرافیک استارت آپ ایسلند

بررسی استارت آپ ایسلند

تأسیس بخش استارت آپ در ایسلند در مقیاس جهانی توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است. ابتکارات نه تنها در زمینه های سنتی مانند امور مالی و گردشگری بلکه در زمینه هایی مانند بازی، واقعیت مجازی و بیوتکنولوژی پدیدار شد. بازار استارت آپ ممکن است در ایسلند نسبتاً کم باشد اما کمترین اهمیت را نداشته باشد. در حال حاضر 4 شرکت سرمایه گذاری ریسک پذیر در ایسلند وجود دارد و این شرکت ها شامل:

  • Brunnur
  • NSA
  • Ventures
  • Frumtak

از آنجا که بودجه در ایسلند محدود است، این امر خواستار همکاری فرامرزی است. این مراودات مرزی طی سالیان متمادی بازار استارت آپ ایسلند را بسیار گسترش داده است. به نظر می رسد سرمایه گذاری در استارت آپ های ایسلندی در حال افزایش است، هرچند ممکن است دریافت بودجه اولیه برای ابتکارات جدید سخت باشد. در سال 2015، این کشور رکورد سرمایه گذاری در استارت آپ ها را اعلام کرد، گزارش می شود حدود 209 میلیون $ (دلار) بوده است. در سال 2016 کاهش یافته است، اما تعداد کلی سرمایه گذاری ها همچنان باقی مانده است. اکوسیستم نوآوری در ایسلند اخیرا در سال های اخیر به خوبی اثبات شده است.

در نمودار زیر همچنین رتبه ایسلند در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده می کند:

رتبه ایسلند در عوامل مهم تجارت و سرمایه گذاری

استارت آپ ریکیاویک در ایسلند

به نظر می رسد ایسلند در مورد موفقیت استارت آپ های خود از تمام محدودیت ها فراتر رفته است، به خصوص اگر از نظر اندازه و جمعیت کشور فکر کنید. استارت آپ های مستقر در ریکیاویک با افراد دره سیلیکون مقایسه شده اند. استارت آپ ریکیاویک که در سال 2012 با مشارکت Arion Bank و Startups ایسلندی تاسیس شده است، کمک بزرگی به پیشرفت بخش های نوپا در ایسلند کرده است. شرکت های نوپا می توانند تا 23000$ (دلار) از Arion Bank دریافت کنند تا تجارت خود را با مزایایی مانند میزبانی رایگان افزایش دهند. تحت چتر Startup Reykjavik، استارت آپ های جدید شرکت کننده همچنین می توانند شبکه های خود را با افرادی که قبلاً در این صنعت هستند ارتباط برقرار کرده و گسترش دهند.

کسانی که از این فرصت استفاده می کنند تا شرکت خود را با Startup Reykjavik شروع کنند، می توانند ایده های تجاری خود را بیشتر به سمت سرمایه گذاران بگذارند و از حمایت یا بودجه بیشتری برخوردار شوند. ریکیاویک پایتخت ایسلند تنها شهر این کشور است که در رتبه بندی جهانی استارت آپ ها آورده شده است.

در جدول زیر رتبه جهانی شهر ریکیاویک از نظر استارت آپ را مشاهده می کنید:

نام شهررتبه جهانینمره کمیتنمره کیفیت
ریکیاویک2760.110.06

ویزای استارت آپ ایسلند

ویزای استارت آپ ایسلند همان اقامت از طریق کارآفرینی در ایسلند است. لذا با داشتن یک طرح تجاری و درخواست برای این اقدام با ثبت شرکت در ایسلند می توانید استارت آپ خود را راه اندازی کنید. معمولا به فرد یک ویزای 1 ساله ارائه می شود و در صورت ادامه کار و موفقیت طرح تجاری آن ویزا تمدید می شود. اداره دارایی داخلی کشور ایسلند بیزینس پلن شما را بررسی کرده و در صورت موفقیت تاییدیه برای اخذ اقامت در ایسلند را برای شما صادر می کند. شرکتی که در ایسلند فعالیت می کند، طبق نیازهای استاندارد اتحادیه اروپا، باید حساب های سالانه خود را مطابق با قوانین و افشای اطلاعات ارائه دهد.

قوانین مالیاتی برای اداره یک تجارت ممکن است متفاوت باشد، همچنین قوانین حاکم بر حسابداری و صورت های مالی، مسئولیت مالک، تصمیم گیری و هزینه اولیه متفاوت است. هرکسی که مشاغلی را شروع می کند باید خود را به مقامات مالیاتی معرفی کند. پرداخت مالیات و عوارض مختلف از دستمزد پرداختی محاسبه می شود.

فرصت های کارآفرینی در ایسلند

بخش های مختلفی در ایسلند وجود دارد که می تواند فرصت خوبی را برای استارت آپ ایجاد کند. برخی از این بخش ها:

بخششرح
سلامتایسلند طی چند سال گذشته دانش تخصصی در زمینه های مختلف بهداشت را توسعه داده است. این امر از طریق ترکیبی از نیروی کار با تحصیلات عالی با چشم انداز بین المللی، هم در اروپا و هم در ایالات متحده، یک محیط کارآفرینی و یک سیستم بهداشتی پیچیده اتفاق افتاده است. گروه سلامت ایسلند در زمینه دارویی و تجهیزات پزشکی که دارای شرکت های کلاس جهانی است، قوی ترین است. حدود 30% از تولید R&D ایسلند به علوم پزشکی اختصاص می یابد.
گردشگریگردشگری در ایسلند در حال رونق است و رشد چشمگیری ایجاد می کند. ورود گردشگران به ایسلند از سال 2010 تاکنون 5 برابر افزایش یافته و به 2/2 میلیون نفر در سال 2017 رسیده است. افزایش گردشگری به ایسلند کمک کرده است تا از زمان بحران مالی سال 2008 بهبود اقتصادی استثنایی به رهبری صادرات را به دست آورد. تعدادی از عوامل باعث افزایش این موج شد، از جمله فوران آتشفشان، فیلم و تلویزیون، ظهور رسانه های اجتماعی و مبارزات موفق بازاریابی.
آلومینیومبیش از 30 شرکت و موسسه در ایسلند گروه آلومینیوم ایسلندی را ایجاد کرده اند. شرکت ها در زمینه تولید، خدمات، فرآوری و توسعه تولید آلومینیوم در ایسلند فعالیت می کنند.
بخش دریاییایسلند دارای 2 شرکت پیشرو در جهان در زمینه بازاریابی و توزیع ماهی، دو نقش برجسته در حمل و نقل مواد غذایی در اقیانوس اطلس شمالی و بیش از 70 شرکت فناوری است که بسیاری از آنها به ارائه دهندگان جهانی محصولات مختلف برای مواد غذایی، آبزی پروری و ماهیگیری تبدیل شده اند.

ظهور استارت آپ های برتر در ایسلند

ظهور استارت آپ های برتر در ایسلند

مهمترین موفقیت های ابتدایی ایسلند در بخش بازی و رسانه ظاهر شده است. CCP Games، اگرچه در ابتدا در سال 1997 تاسیس شد، اما بازی هایی را که به دلیل پیچیدگی و مقیاس تعاملات آنها در بین بازیکنان مانند Eve Online مورد ستایش قرار گرفته است، دوباره اختراع کرد. صنعت بازی و CCP سالانه سودهای کلانی کسب می کنند و طرفداران Eve Online حتی یک بنای یادبود در ریکیاویک برپا می کنند که نام صدها هزار بازیکن را در آن ثبت می کند. نمونه دیگری که در سال 2010 تاسیس شد بازی های ساده است. بهترین برای تولید QuizUp خود، که سریعترین رشد آیفون از گذشته بود، مورد توجه قرار گرفت.

از آنجا که اینها فقط دو نمونه از ابتکارات قابل توجهی هستند که برای خود ثروتمند شده اند، بسیاری از استارت آپ های جدید در تلاشند تا به عنوان مورد مهم بعدی در ایسلند تبدیل شوند، مانند Watch Box برای مثال، ابزاری را توسعه داده است که شرکت ها می توانند از آن برای ارتباطات داخلی استفاده کنند. کارکنانی که ممکن است از برنامه Watchbox استفاده کنند قادر به ثبت لحظات سرگرم کننده ای هستند که در محل کار یا در خارج از خانه اتفاق می افتد، در حالی که یکی از اعضای تیم در خارج از کشور سفر می کند، شاید یک تعویض شغل انجام دهد یا فقط جشن تولد یک همکار خود را در یک مهمانی دفتر برگزار کند.

استارت آپ IT ایسلند

بازارهای اصلی فناوری اطلاعات ایسلند انگلیس، اسکاندیناوی و آمریکای شمالی است. بخش های کلیدی فعلی عبارتند از:

  • بازی
  • میزبانی وب
  • ذخیره اطلاعات
  • و خدمات مربوط به غذاهای دریایی.

 ایسلند از نظر فناوری، از دسترسی بسیار خوبی به باند پهن و آموزش خوب برخوردار است. این امر ایسلند را به مکانی جذاب برای ساخت و آزمایش فناوری جدید قبل از انتقال به بازارهای بزرگتر تبدیل می کند. سریع ترین رشد این بخش، فروش بازی های رایانه ای بوده است. همسو با افزایش استفاده از رایانه و اینترنت، در خارج از کشور نیز می توان همین روند را مشاهده کرد. گردش مالی بازی های ویدیویی ایسلند تقریباً کاملاً صادراتی است. بازار کار رشته کامپیوتر در ایسلند نیز بخاطر توسعه این بخش بسیار فعال شده است.

چالش های کارآفرینی در ایسلند

ایسلند حتی با وجود استارت آپ های موجود و نوظهور، هنوز هم با رقابت زیادی از بازار جهانی روبرو است. هوای ایسلند به خصوص در زمستان ها برای بسیاری از مشاغل مطلوب نیست، که یکی از جنبه های ناگفته سرمایه گذاران هنگام تصمیم گیری در مورد شرکت هایی است که در ریکیاویک سرمایه گذاری می کنند. هنگامی که سرمایه گذاران در حال بررسی محل انتقال یک شرکت نوپا هستند، این عامل می تواند دلیل تعیین کننده همراه با ممنوعیت برداشت پول از کشور باشد. علاوه بر این چالش ها، مشاغل کارآفرینانه همچنان با سرعت پایدار ظاهر می شوند و در اصل، این یک نمونه عالی برای سایر کشورها است. ناگفته نماند که این کشور دارای استعدادی با جمعیتی است که قادر است حتی در یک بحران بزرگ شرایط را به جلو سوق دهد.

چنانچه خواهان ثبت شرکت در ایسلند هستید مقاله ارائه شده را مطالعه کنید و در صورت تصمیم به مهاجرت می توانید از مجموعه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره بگیرید.

سوالات پرتکرار در باب استارت ایسلند

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب استارت آپ ایسلند می باشیم:

  • بهترین فرصت ها برای ایجاد استارت آپ ایسلند چیست؟  سلامت/ گردشگری/ الومینیوم/ بخش دریایی
  • حداقل سرمایه لازم برای استارت آپ ایسلند چقدر است؟ 400000ISK الی  500000ISk
  • برترین پارامترهای استارت آپ ایسلند چیست؟ اخذ اقامت دائم و پاسپورت
  • دلایل راه اندازی استارت آپ در ایسلند چیست؟ محیط های تجاری جذاب/ مشوق های دولتی/ نرخ مالیات پائین/ طرح انرزی سبز
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *