مهاجرت تحصیلی پرتغال

کار دانشجویی در پرتغال

کار دانشجویی در پرتغال

اجازه کار دانشجویی در پرتغال مانند سایر کشورهای اروپایی حین تحصیل داده شده است. در این نگارش به بررسی این مبحث به همراه شرایط کار می پردازیم. دانشجویانی که در حال تحصیل در کشور پرتغال هستند با دریافت مجوز از اداره خدمات خارجی و مرزی پرتغال (SEF) می توانند در این کشور کار کنند. البته توجه داشته باشید که کار دانشجویی در پرتغال به صورت نیمه وقت و محدود تا 20 ساعت در هفته مجاز است. البته بسیاری از دانشجویان با توجه به نوع کار (فریلنسی) حتی بیشتر از این مقدار نیز کار می کنند. در هر صورت باید بدانید که پرتغال از نظر بازار کار برای دانشجوی مکان آسانی نخواهد بود.

میزان نرخ بیکاری نسبتا بالا و همچنین عدم تسلط زبان پرتغالی یافتن کار برای دانشجویان خارجی را در کشور پرتغال سخت کرده است. جهت بررسی قوانین پرتغال برای کار دانشجویی در پرتغال و سایر مطالب به آنچه که در این مقاله توسط همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نوشته شده است توجه فرمایید.

تحصیل در کشور پرتغال

جمهوری پرتغال که در انتهای جنوب غربی اروپا واقع شده است، توسط قلمرو و دو منطقه خودمختار، مجمع الجزایر مادیرا و آزور (Açores) تشکیل شده است. این قاره به 18 منطقه تقسیم شده است. مساحت کل پرتغال تقریباً 92000 کیلومتر مربع است و حدود 10 میلیون نفر در آن ساکن هستند. جمهوری پرتغال با اسپانیا از شمال و شرق هم مرز است و دارای یک خط ساحلی دریایی جنوبی و غربی است. پایتخت این کشور لیسبون است و زبان رسمی پرتغالی است. پرتغال عمدتا یک کشور ساحلی با سواحل بسیار زیبا و چشم انداز زیبا است. پرتغال به طور سنتی سرزمین دانش و نوآوری است.

سیستم آموزش عالی با امضای روند بولونیا و سیستم آموزش عالی مشترک در اتحادیه اروپا اصلاحات اساسی را انجام داد. شرایط تحصیل در پرتغال در بسیاری از رشته ها و دوره هایی که دانشجویان بین المللی را به خود جلب می کند، مجموعه گسترده ای از پیشرفته ترین موسسات دولتی و خصوصی را ارائه می دهد. آب و هوای مطلوب پرتغال، هزینه کم زندگی، محلی مهمان نواز و سبک زندگی جذاب فقط چند مورد از عوامل مسحور کننده دانشجویان خارجی برای ماندن و کار در این کشور است. اگر می خواهید در این کشور بمانید، باید دانش پایه ای داشته باشید تا بتوانید در مورد گزینه های کار در پرتغال تصمیمات بهتر و آگاهانه تری بگیرید.

بررسی کار دانشجویی در پرتغال

پرتغال عضو اتحادیه اروپا (EU) است، بنابراین دانشجویان بین المللی سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند بدون اجازه در پرتغال کار کنند. اتباع اتحادیه اروپا نیازی به ویزا ندارند اما لازم است ظرف 6 ماه پس از انتقال به پرتغال درخواست کارت اقامت دهند. این یک مسئله متفاوت برای یک دانشجوی غیر اتحادیه اروپا است که مجبور است برای کار دانشجویی اجازه کار درخواست کند. اجازه کار با تایید اداره خدمات خارجی و مرزی پرتغال (SEF) ارائه می شود. شرایط کار دانشجویی در پرتغال همانند کار نیمه وقت در این کشور است. چرا که دانشجویان با ویزای تحصیلی پرتغال نباید بیش از 20 ساعت در هفته کار کنند. اجازه دانشجویی باید براساس کار شما و کارفرما صادر شود. در صورت کار در تابستان دانشجویان می توانند 3 ماه فول تایم کار کنند.

در شکل زیر شرایط کار دانشجویی در پرتغال آمده است:

شرایط کار دانشجویی در پرتغال

کار دانشجویی تدریس در پرتغال

معلمان انگلیسی در پرتغال مورد تقاضا قرار می گیرند زیرا این کشور در میان مهاجران و کارآفرینان محبوبیت بیشتری پیدا می کند. با این حال، فقط تسلط به زبان (یا بومی بودن) برای صلاحیت معلمی کافی نیست.

  • این الزامات معمولا مدرک دانشگاهی و یا یک گواهینامه آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TEFL) شناخته شده در سطح بین المللی است.
  • بیشتر مدارس یا کارفرمایان تمایل دارند داوطلبانی را انتخاب کنند که حداقل 1 سال سابقه تدریس داشته باشند.
  • این قراردادها معمولا 9 ماهه است و حقوق تا حدودی پایین است، اگرچه مدارس خصوصی دستمزد بیشتری می پردازند.
  • اگر انعطاف پذیری بیشتری را ترجیح می دهید، می توانید در مدارس زبان یا آموزش خصوصی نیز تدریس کنید.

فرصت های شغلی زیادی در پرتغال وجود دارد، به ویژه با تعداد شرکت هایی که در اینجا نقل مکان کرده اند. به خاطر داشته باشید که رقابت شدید است، زیرا بسیاری از افراد حرفه ای و جوانان فوق العاده واجد شرایط و شوق اثبات خود را دارند و حقوق در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی کم تر می باشد.

مشاغل دانشجویی در پرتغال

بسیاری از دانش آموزان دریافتند که انتخاب کار پاره وقت در پرتغال هم راحت و هم سودمند است. محیط کار بسیار آرام است و دانش آموزان وقت کافی برای مطالعه و حتی مدتی برای فعالیت های شخصی خود دارند. تعداد زیادی از مردم در شهرهای بزرگ انگلیسی صحبت می کنند و مردم محلی همیشه بسیار دوستانه هستند. مشاغلی که یک دانشجو می تواند انتخاب کند عبارتند از بارمن، مترجم، فروش مشتری، مترجم، متخصص فناوری اطلاعات و فناوری، مدیریت پروژه، توسعه دهندگان موبایل و موارد دیگر. در پرتغال، مشاغلی که شامل ارتباط و تعامل است نه تنها برای خارجی های انگلیسی زبان محفوظ است، زبان های دیگر مانند آلمانی، عربی، فرانسوی، روسی، ایتالیایی و اسپانیایی نیز تقاضای بالایی دارند.

دانش ‌آموزان همچنین موضوعات تدریس خصوصی کار پاره وقت را در علم، فناوری، مهندسی و پزشکی)، مدارس زبان یا مراکز خارجی نیز در پرتغال برای نقش ‌های آموزش زبان جستجو می‌ کنند. اخیراً، دانش آموزان استعداد خود را به ابزارهای جدیدتری برای کسب درآمد در حین تحصیل تبدیل کرده اند. مهارت در عکاسی، طراحی مد، و خیاطی، هنر خلاق و موسیقی، اکنون در کشور پولساز هستند. کنسرت های آزاد و رسانه های اجتماعی گزینه های شغلی بسیار محبوبی برای دانشجویان در پرتغال نیز هستند. مشاغل در محوطه دانشگاه به شکل کارآموزی، دانشجویی، نقش انجمن دانشجویی، نگهبان خوابگاه، امنیت محوطه دانشگاه و بهداشت محیطی، دستیاران دانشکده و دبیر گروه، دستیاران کتابخانه و نمایندگان دانشجویان بین المللی برای دانشجویان بسیار در دسترس است.

در جدول زیر شاهد نرخ بیکاری دانشجویان بین المللی در پرتغال هستید:

نرخ بیکاریسال
18%2021
13%2022
10%2023

مشاغل دانشجویی در پرتغال

انواع کار دانشجویی در پرتغال

پرتغال در نتیجه رکود اقتصادی اخیر جهانی و همچنین بحران بدهی منطقه یورو با اتحادیه اروپا آسیب دیده است. در حال حاضر بیکاری بالا است اما افراد ماهر یا واجد شرایط هنوز می توانند در بازار کار فعالیت کنند. این کشور تقاضای زیادی برای کارگران در زمینه های مخابراتی، اداری و تجاری دارد. همچنين نياز به پزشك و پرستار وجود دارد، زيرا دولت در تلاش است تا ساختار مراقبت هاي بهداشتي را بهبود بخشد. علاوه بر این، پرتغال مانند همسایه اش، اسپانیا، صنعت گردشگری بزرگی دارد. یک کار تابستانی موقت در صنعت گردشگری ممکن است سکوی پرتابی برای کار حین تحصیل در پرتغال را فراهم کند و مطمئنا به بهبود تسلط شما به زبان کمک می کند.

مهم است که قبل از اینکه در کشور کار کنید به پرتغالی تسلط کافی داشته باشید. بیش از 230 میلیون پرتغالی زبان در جهان وجود دارد و وب سایت های زیادی برای کمک به شما در یادگیری زبان وجود دارد. از جمله مشاغل دانشجویی در پرتغال:

ردیفشغل
1مترجمی زبان
2تدریس
3کار در بخش گردشگری
4خدمات
5رستوران، کافه، بار

انواع کار دانشجویی در پرتغال

کارآموزی در پرتغال

کار داوطلبانه گزینه مفیدی برای بسیاری از افرادی است که به خارج از کشور می روند. این نه تنها مهارت های زبانی شما را آزمایش می کند و به شما کمک می کند تا بیشتر در مورد فرهنگ پرتغالی درک کنید، بلکه می تواند به شما کمک کند ارتباطات پایدار ایجاد کنید و CV خود را ارتقا دهید. خدمات داوطلبانه اروپا (EVS) که توسط کمیسیون اروپا (EC) تأمین اعتبار شده است، برنامه ای است که برای افراد 18 تا 30 ساله که می خواهند داوطلب شوند در خارج از کشور برنامه ریزی شده است. این فرصت را برای جوانان فراهم می کند تا حداکثر 12 ماه در تعدادی از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی داوطلب شوند.

این فرصت ها می توانند از موقعیت های مربوط به ورزش و فرهنگ گرفته تا کسانی که مراقبت های اجتماعی و محیط زیست را درگیر می کنند، باشند. برای متقاضیان موفق، اقامت، مسافرت، غذا و بیمه همه تحت پوشش یک کمک هزینه اروپایی هستند و حتی هر ماه کمک هزینه کمی دریافت می کنید.

درباره کار دانشجویی در پرتغال

غول های فناوری بسیاری مانند گوگل و مایکروسافت در لیسبون وجود دارند. علاوه بر اینها، صدها شرکت فناوری کوچکتر وجود دارد که اخیراً در لیسبون و پورتو تاسیس شده اند و فرصت های زیادی برای کسانی که مهارت های متقاضی در این زمینه دارند وجود دارد. در حقیقت، حتی سایت های شغلی نیز وجود دارند که صرفاً به یافتن شغل فنی اختصاص یافته اند. گذشته از مشاغلی مانند توسعه دهنده وب مشاغل مرتبط با تقاضای پرتغال عبارتند از:

  • مدیر پروژه
  • مهندس IT
  • طراحان UX یا UI
  • آنالیزور کیفیت

تقریباً هر شرکت بزرگ فناوری و شرکت مشاوره ای در لیسبون یا پورتو حضور دارند. یا به عنوان مثال، زیمنس دارای یک مرکز فناوری بزرگ در لیسبون با موقعیت هایی در امنیت سایبری، هوش مصنوعی و رباتیک است. آسانترین کار برای یافتن در پرتغال در مراکز تماس است، معمولاً به عنوان نماینده خدمات مشتری، زیرا شرکت هایی مانند Teleperformance دائما استخدام می کنند. تنها مدرکی که واقعاً به آن احتیاج دارید تسلط به یک زبان خارجی است، بیشترین درخواست برای آنها فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، هلندی و هر یک از زبان های اسکاندیناوی است. جهت بررسی موسسات معتبر کاریابی در کشور پرتغال مقاله زیر را مطالعه کنید.

شرایط کار در پرتغال

بر خلاف بسیاری از مقاصد دیگر، کار در پرتغال روش سخت برای مهاجران متقاضی مهاجرت به این کشور در مدیترانه است. در حقیقت، بسیاری از آنها شامل بازنشستگان یا متخصصانی است که دستمزدهای بالاتر را برای کیفیت بهتر زندگی فدا می کنند. ساعات کاری ممکن است با آنچه شما به آن عادت کرده اید کمی متفاوت باشد. یک روز کاری معمول در پرتغال از ساعت 9 صبح تا 1 بعد از ظهر با 2 ساعت وقفه برای ناهار شروع می شود و سپس ساعت 3 بعد از ظهر تا 7 بعد از ظهر از سر گرفته می شود. حداکثر هفته کاری قانونی در پرتغال 40 ساعت است. حق مرخصی سالانه 22 روز کاری است. همچنین 12 تعطیلات رسمی اجباری و 2 تعطیلات اختیاری وجود دارد. حقوق ماهیانه کار در پرتغال نسبت به کشورهایی مانند هلند، آلمان و اسپانیا کم تر است.

هر کسی که در پرتغال کار می کند باید مالیات بپردازد. هنگام ورود به پرتغال، تعدادی از کارهای رسمی باید در اسرع وقت انجام شود که شامل:

  • کارت اقامت دریافت کنید این یک سند رسمی قانونی است که همه شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا باید از اداره مهاجرت پرتغال دریافت کنند.
  • در تأمین اجتماعی ثبت نام کنید خواه متقاضی به طور کامل یا نیمه وقت برای یک شرکت قرارداد ببندد.
  • یک کد مالیاتی دریافت کنید که از شعبه محلی مدیرکل مالیات در منطقه یا محل اقامت دریافت می شود.

جهت اطلاع از آخرین قوانین مهاجرتی و شرایط مهاجرت در حال حاضر می توانید با مشاورین و کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت صحبت کنید.

سوالات متداول در باب کار دانشجویی در پرتغال

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب کار دانشجویی درپرتغال می باشیم:

  • کار دانشجویی در پرتغال چه شرایطی دارد؟ شرایط کار دانشجویی در پرتغال همانند کار نیمه وقت در این کشور است. چرا که دانشجویان با ویزای تحصیلی پرتغال نباید بیش از 20 ساعت در هفته کار کنند.
  • آیا کار دانشجویی در پرتغال نیاز به مجوز دارد؟ بله برای کار به صورت رسمی اجازه دانشجویی باید براساس کار شما از اداره SEF صادر شود.
  • مشاغل دانشجویی فعال در پرتغال کدامند؟ مترجمی زبان، تدریس، کار در بخش گردشگری، خدمات و کار در رستوران، کافه یا بار از مشاغل دانشجویی فعال در پرتغال هستند.
5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار دانشجویی در پرتغال

  1. حاجی گفت:

    شرایط کار دانشجویی در پرتغال به طور کلی منصفانه هست نمیشه از دانشجوی خارجی که داره با مشکلاس زبان و تحصیل دست و پنجه نرم می کنه انتظار داشت که بیشتر از 40 ساعت کار کرد. فقط درباره حقوق کار دانشجویی و هزینه های مهم دانشجویی چیزی نگفتید.

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما. ممنون که مقاله فوق را مطالعه کردید در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *