مهاجرت تحصیلی روسیه

کار دانشجویی در روسیه

کار دانشجویی در روسیه

طبق قوانین جدید روسیه روند کار دانشجویی در روسیه آسان تر شده است. روسیه در گذشته به دانشجویان بین المللی اجازه کار در طول تحصیل را نمی داد. در حال حاضر دانشجویان برای کار در دانشگاه محل تحصیل نیازی به اخذ مجوز ندارند اما برای کار در خارجی از محیط دانشگاهی در طول تحصیل نیاز به اخذ مجوز دارند. البته همواره دانشجویان در حال تحصیل می توانند به کار به اصطلاح سیاه بپردازند. البته ابن نوع کار نباید در مراجع رسمی باشد چرا که جریمه سنگین را در بر خواهد داشت. به عنوان مثال دانشجویان می توانند کار فریلنسی و یا کار شخصی و خود کارفرمایی را انجام دهند. برای دریافت اطلاعات به روز و مشاوره می توانید از خدمات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استفاده کنید. کار ضمن تحصیل کشور روسیه فرصتی خوبی در خصوص پوشش هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور می باشد.

تحصیل در کشور روسیه

طی 20 سال گذشته تعداد دانشجویان بین المللی در روسیه از سال 2000 به طور مداوم در حال افزایش است. با ثبت نام دانشجویان خارجی در سال گذشته این رقم به 310،000 نزدیک تر شد. روسیه در حال حاضر هدف بلند مدت استقبال از 710.000 دانشجوی بین المللی را تا سال 2025 در نظر گرفته است. با نرخ ثبت نام 84.58%، روسیه حدود 22% از بودجه آموزش را برای آموزش عالی کنار گذاشته است. داده های منتشر شده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) همچنین نشان می دهد که روسیه دارای دانشجویان بیشتری از ژاپن و کانادا در جهان است و بهتر عمل می کند.

در خصوص تحصیل در روسیه می توانید به محتوا لینک شده در متن که مطابق با آخرین قوانین سال تحصیلی نگارش شده است، مراجعه کنید.

رتبه بندی دانشگاه QS 2021 دارای 28 دانشگاه روسیه است که 13 مورد از آنها در میان 400 دانشگاه برجسته جهان قرار دارند. این کشور همچنین به وجود 95 دانشگاه عظیم در بین 300 دانشگاه برتر در رتبه بندی دانشگاه QS EECA 2021 افتخار می کند. علاوه بر این، سیستم آموزش عالی روسیه در سطح جهانی در رتبه 25 در اولین دوره رتبه بندی سیستم آموزش عالی QS قرار گرفت.

قوانین جدید کار دانشجویی در روسیه

فدراسیون روسیه لایحه ای را تصویب کرد که روند کار برای اتباع خارجی را آسان می کند. این اصلاحات به شهروندان خارجی که در دانشگاه ها و کالج های آموزش حرفه ای روسیه تحصیل می کنند، اجازه می دهد بدون مجوز خاص کار کنند. این لایحه فرصتی را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند تا کار خود را مدیریت کرده و زندگی بهتری داشته باشند. این اصلاحیه همچنین به دانشجویان کمک می کند تا در برنامه های استخدام سالانه و نمایشگاه های برگزار شده در روسیه شرکت کنند. این تغییر به دو برابر تعداد دانشجویان بین المللی ثبت نام شده در موسسات آموزشی روسیه کمک خواهد کرد.

بر اساس این پروژه، دانشجویان خارجی که به طور تمام وقت در دانشگاه های روسیه تحصیل می کنند، می توانند بدون گرفتن مجوز ویژه برای کار درخواست کنند. قبل از این تغییر، دانشجویان بین المللی در طول تحصیل قادر به کار نیمه وقت نبودند. قبلاً در تعطیلات اجازه کار داشتند و فقط در دانشگاه هایی که ثبت نام می شدند اجازه کار داشتند. این لایحه در قوانین مهاجرت روسیه تغییری ایجاد نمی کند، بلکه به دانشجویان ورودی فقط فرصت کار در روسیه را می دهد. دانشجویانی که از خارج از کشور می آیند باید در اداره مهاجرت ثبت نام داشته باشند. اگر فرد خارجی وضعیت دانشجویی خود را پایان دهد، پس از آن حق ماندن در قلمرو فدراسیون روسیه و به همین ترتیب کار را از دست می دهد.

در شکل زیر به صورت کلی شرایط کار دانشجویی در روسیه نمایش داده شده است:

شرایط کار دانشجویی در روسیه

بررسی کار دانشجویی در روسیه

از تاریخ سال 2014، اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت که در برنامه های آموزش حرفه ای یا آموزش عالی معتبر دولتی در فدراسیون روسیه تحصیل می کنند، حق کار در روسیه را با مجوز کسب کردند. برای استخدام دانشجوی بین المللی، یک کارفرما (پیمانکار) از نظر قانونی ملزم به انجام مراحل زیر است:

  • بررسی وضعیت حقوقی یک دانشجوی بین المللی
  • هنگام درخواست کار، دانشجوی بین المللی مدارک زیر را به کارفرما (پیمانکار) ارائه دهد:
  • گذرنامه تبعه خارجی یا (گواهینامه ورود مجدد، گذرنامه ویژه، گذرنامه موقت و غیره)
  • گواهی تأیید اینکه اتباع خارجی (افراد بدون تابعیت) در حال تحصیل تمام وقت در یک موسسه آموزش عالی و حرفه ای هستند و یک برنامه مدرک معتبر دولتی را دنبال می کنند.

درآمد کار دانشجویی در روسیه

میزان درآمد کار دانشجویی در روسیه بسته به نوع فعالیت می تواند ماهیانه در حدود 300$ الی  700$ (دلار) در ماه باشد.  در طول سال ها، روسیه به یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. با این حال، این تصور وجود دارد که دانشجویان بین المللی فرصتی برای کار در هر زمان یا کسب درآمد جانبی ندارند. به عنوان یک دانشجوی بین ‌المللی، مشاغل دانشجویی در روسیه برای ایجاد درآمد ذکر شده است:

  • مترجم انگلیسی: با توجه به اینکه در روسیه مردم خیلی به زبان انگلیسی مسلط نیستند می تواند منبع درآمد خوبی باشد.
  • مدلینگ: برندهای روسی دائماً به مدل های با پوست تیره نیاز دارند. اگرچه این یک جای خالی معمولی نیست، اگر چیزی است که به آن علاقه دارید، فرصتی است برای کسب درآمد با انجام کاری که دوست دارید.
  • آرایشگری: این یک مهارت پرسود در روسیه است، زیرا تقاضای دائمی برای آرایش وجود دارد.
  • عکاسی و فیلمبرداری: یکی از مشاغل پردرآمد موجود در جهان است و روسیه نیز تفاوتی با آن ندارد. شما می توانید در رسانه ها، رویدادها و غیره کار کنید.
  • تجارت آنلاین (تولید محتوا، بازاریابی دیجیتال، فارکس): اینها برخی از پرسودترین مهارت ها در سراسر جهان در حال حاضر هستند.

عقد قرارداد کار دانشجویی در روسیه

اگر دانشجوی بین المللی به 18 سال رسیده باشد و دارای گواهی تایید تحصیل تمام وقت در یک موسسه آموزشی واقع در همان سرزمین است نهاد فدراسیون روسیه که کارفرمای بالقوه (پیمانکار) در آن مستقر است می تواند قرارداد کاری (یا قرارداد قانون مدنی) منعقد کنند. لذا می توانند ارائه دهند برای دریافت اجازه کار به اداره مهاجرت فدرال فدراسیون روسیه مراجعه کند. باید در نظر گرفته شود که کارفرما حق استخدام یک تبعه خارجی را قبل از اخذ مجوز کار توسط تبعه خارجی ندارد. طبق ماده 61 قانون کار فدراسیون روسیه، قرارداد کار از تاریخی که توسط کارمند و کارفرما امضا می شود، لازم الاجرا می شود، مگر اینکه در قانون کار، سایر قوانین فدرال و سایر قوانین و مقررات روسیه مقرر شده باشد.

کارمند وظایف خود را از تاریخ مشخص شده در قرارداد کار به عهده می گیرد. اگر تاریخ شروع کار در قرارداد کار مشخص نشده باشد، کارمند وظایف خود را در اولین روز کاری پس از تاریخ لازم الاجرا شدن قرارداد به عهده می گیرد. اگر کارمند نتواند در تاریخ توافق شده کار را شروع کند، کارفرما حق لغو قرارداد کار را دارد. قرارداد کار لغو شده منعقد شده تلقی می شود. بنابراین، برای اخذ مجوز کار، دانشجوی بین المللی ملزم به داشتن یک پیش نویس قرارداد کار (امضا نشده توسط طرفین) یا یک قرارداد کاری امضا شده است، که بیان می کند این قرارداد از طریق اخذ مجوز کار توسط تبعه خارجی لازم الاجرا است. یک قرارداد کار با مدت زمان معین می تواند، با رضایت متقابل طرفین، با شخصی که تمام وقت در یک موسسه آموزشی ثبت نام کرده باشد.

عقد قرارداد کار دانشجویی در روسیه

مزایا کار دانشجویی در روسیه

یک واقعیت خوب در مورد تحصیل در روسیه وجود دارد. مقرون به صرفه تر از سایر مقاصد تحصیلی است. اما هزینه های تحصیل برای اکثر دانشجویان بین المللی گران است. به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان بین المللی به دنبال کسب پول نقد اضافی در اوقات فراغت خود هستند. مشاغل پاره وقت زیادی برای دانشجویان بین المللی در روسیه وجود دارد. اگر می خواهید تجارت خود را بهبود ببخشید، کمی آموزش نیز در نظر بگیرید. تدریس و مشاغلی مانند تدریس در روسیه همیشه مورد توجه هستند.

آیا به غیر از روسی به زبان دیگری صحبت می کنید؟ شاید انگلیسی، ماندارین، آلمانی یا کمی کره ای؟ اگر این کار را می کنید، می توانید آموزش زبان را با قیمت بسیار مناسب ارائه دهید. برای شروع، بیشتر روس ها حاضرند تا $50 (دلار) در ساعت برای یادگیری زبان بپردازند. البته، آنها به این دلیل پرداخت می کنند که شما زبان مادری این زبان هستید. دوم، این یک کار فوق‌العاده برای انعطاف‌پذیری آن است، زیرا می‌توانید به صورت آنلاین با دانشجویان بالقوه ارتباط برقرار کنید. شما حتی می توانید یک معلم مجازی باشید اگر با برنامه شما مطابقت داشته باشد. برای کار باید مهارت های روسی خوبی داشته باشید. بسیاری از روس ‌ها اصلاً انگلیسی ندارند، بنابراین برای مشاغلی که نیاز به تعامل با مردم دارند، باید به زبان آنها صحبت کنید.

در نمودار زیر شاهد نرخ اشتغال دانشجویان بین المللی در روسیه باشید:

نرخ اشتغال دانشجویان بین المللی در روسیه

کار حین تحصیل در روسیه

حتی اگر تحصیلات در روسیه کاملا اقتصادی است، هزینه زندگی در روسیه هنوز هم می تواند زیاد باشد به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تامین هزینه های روزانه خود کار نیمه وقت پیدا می کنند. دانشجویان می توانند به راحتی مشاغل نیمه وقت را در روسیه پیدا کنند اما به خاطر داشته باشید که برای هر کار دیگری غیر از کار در دانشگاه در روسیه، داشتن مجوز کار ضروری است. دانشجویان همچنین می توانند در مکان ها و سازمان های خاص وابسته به کالج خود کار پیدا کنند. برای کمک در زمینه یافتن کار در روسیه می توانید با دفتر بین المللی کالج یا دانشگاه تماس بگیرید.

انواع کار دانشجویی در روسیه

انواع کار دانشجویی در روسیه

مشاغل غیر ماهر مانند کار در یک مرکز خرید، رستوران، نمایشگاه و غیره نیز می تواند منبع درآمد مناسبی باشد بدون اینکه روزانه وقت زیادی از شما بگیرد. در جدول زیر برخی از مشاغل برای کار دانشجویی در روسیه معرفی شده اند:

شغلشرح
کار در دانشگاهکار در دانشگاه به عنوان سفیر دانشگاه یا دستیار معلم توسط بسیاری از دانشجویان ترجیح داده می شود، زیرا برای این کار اجازه کار لازم نیست. بعلاوه، برای دانشجویان کاملا راحت است و هزینه حمل و نقل نخواهند داشت.
تدریس زبانزبان یکی دیگر از روش های خوب دانشجویان برای کسب درآمد هنگام تحصیل در روسیه است. اگر به زبان های روسی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی یا آلمانی تسلط دارید، می توانید به صورت آنلاین از جمله وب سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک به دنبال فرصت باشید و درآمد خوبی کسب کنید.
ویراستاریمشاغل آزاد نوشتن در روسیه بسیار مشهور است، به ویژه برای انگلیسی زبان. فرصت های زیادی به صورت آنلاین در دسترس است و می توانید پول مناسبی بدست آورید.

دانشجویان همچنین می توانند بلاگ نویسی را برای کمک به هزینه های اقامت خود در روسیه انجام دهند. روسیه کشوری دیدنی است و فرصت های فراوانی را برای کاوش در اختیار شما قرار می دهد. شهرها، فرهنگ، غذا، فضاهای طبیعی و موارد دیگر را می توان تجربه کرد و به اشتراک گذاشتن داستان ها و دانش خود در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی نه تنها می تواند به سایر مشتاقان تحصیل در خارج از کشور کمک کند بلکه فرصت خوبی را برای کسب درآمد آنلاین در روسیه فراهم می کند.

چالش های کار دانشجویی در روسیه

کار دانشجویی در روسیه، در کنار مزایای بی شماری که برای دانشجویان بین المللی به همراه دارد، دارای چالش های ظریفی نیز در این زمینه می باشد. یکی از اصلی ترین چالش های کار دانشجویی در روسیه موانع زبانی گسترده در این کشور می باشد. مردم روسیه به دلیل تعصباتی که به زبان و فرهنگ روسی دارند کنتر به زبان انگلیسی صحبت می کنند. به همین جهت دانشجویانی که به دنبال کار دانشجویی در روسیه هستند باید به زبان روسی مسلط باشند. در غیر این صورت با مشکلات پیچیده ای در شغل مورد نظر خود در روسیه مواجه خواهند شد.

از دیگر چالش های اساسی کار دانشجویی در روسیه می تواند به موارد داخل جدول زیر اشاره کرد:

چالش های کار دانشجویی در روسیهتوضیحات
عدم نظمدانشجویان در حین کار در یک شرکت نباید انتظار هیچ تعامل مناسبی را با بخش های دیگر داشته باشند. زیرا هر فردی کورکورانه کار خود را انجام می دهد.
نبود جایگاه مشخصگاهی اوقات در کار دانشجویی در روسیه شرح شغل و وظایف به طور دقیق و حرفه ای توضیح داده نمی شود.
میزان دستمزدمیزان دستمزد کار دانشجویی در روسیه به نسبت سایر کشورهای غربی بسیار پایین تر است.

مدارک لازم برای کار در روسیه

اجازه کار در روسیه توسط اداره مهاجرت فدرال صادر می شود. هنگامی که پیشنهاد اشتغال دریافت کردید، کارفرمای شما از طرف شما درخواست اجازه کار می کند. همراه با فرم درخواست تکمیل شده، مدارک زیر برای درخواست مجوز کار لازم است:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • کارت مهاجرت
  • قرارداد استخدام
  • اثبات ثبت نام در یک دوره تمام وقت از دانشگاه
  • گواهی پزشکی (که وضعیت منفی HIV را نشان می دهد.)
  • رسید پرداخت هزینه

اجازه کار صادر شده برای یک دانشجوی خارجی ثبت نام شده در یک دوره تمام وقت در روسیه به مدت 1 سال معتبر است. با توجه به در دسترس بودن ویزای تحصیلی روسیه، می توان پس از آن تمدید کرد. برای کسب مشاوره جهت مهاجرت تحصیلی و کاری و یا سایر روش ها می توانید از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کمک بگیرید.

سوالات متداول در باب کار دانشجویی در روسیه

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب کار دانشجویی در روسیه می باشیم:

  • آیا کار دانشجویی در روسیه نیاز به مجوز دارد؟ فدراسیون روسیه لایحه ای را تصویب کرد که روند کار برای اتباع خارجی را آسان می کند. این اصلاحات به شهروندان خارجی که در دانشگاه ها و کالج های آموزش حرفه ای روسیه تحصیل می کنند، اجازه می دهد بدون مجوز خاص کار کنند.
  • شرایط کار دانشجویی در روسیه به چه صورت است؟ به صورت پاره وقت (20 ساعت در هفته) حین تحصیل و تمام وقت در تعطیلات است.
  • مشاغل دانشجویی فعال در روسیه کدامند؟ تدریس زبان انگلیسی، کار در بخش خدمات و فروش مانند کافه، رستوران، دستیار عکاسی و بخش های عمومی است.
4.7/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار دانشجویی در روسیه

  1. حبیبی گفت:

    بخشی که درباره قرار داد کار دانشجویی در روسیه بود اطلاعات خوبی داشت برای من که میخواستم درباره باید و نباید های کار دانشجویی تو روسیه بدونم. سوال دارم از شما درباره مجوز کار حین تحصیل در روسیه که باید از دانشگاه گرفته بشه یا از سفارت؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره در باب تحصیل در روسیه می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *