مهاجرت به کشور کانادا

پناهندگی در کانادا

پناهندگی در کانادا

پناهندگی در کانادا از طرق مهاجرت به کانادا محسوب می گردد که متاسفانه شمار زیادی نسبت به آن اقدام می کنند و با درهای بسته مواجه می شوند. کشور کانادا به علت پیروی از قانون مهاجرپذیر، اقتصاد قوی، انگلیسی زبان بودن و همچنین نزدیکی به آمریکا، از جمله اولین انتخاب اشخاص برای پناهندگی در کانادا می باشد. راه های قانونی مهاجرت به این کشور از جمله تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد و در آخر راه غیر قانونی پناهندگی در کانادا، می باشد.

بر طبق آمار این روزها درخواست پناهندگی در کانادا از سوی افراد بالا رفته است. همه به دنبال شرایط جدید پناهندگی در کانادا و چگونگی آن هستند. در بررسی آمار می توان گفت که بسیاری از افراد راه های قانونی و آسان و همچنین امن مهاجرت را نمی شناسند. از این رو به سمت پناهندگی که راهی خطرناک و غیر قانونی می باشد می روند. در طول پروسه پناهندگان، پناهجویان بسیاری از ارزشمندترین چیزهای خود را از دست می دهند. به همین منظور پیشنهاد می شود. قبل از هرگونه اقدام به مهاجرت برای انتخاب درست مسیر مهاجرت با وکلاء خبره و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

تعریف پناهنده در کشور کانادا

پناهنده به افرادی گفته می شود که به علت ترس موجه از علل مربوطه به ملیت، مذهب، عضویت در NGO ها و گروهک های سیاسی و اجتماعی خاص، تحت تعقیب، آزار و شکنجه در کشور خود قرارگرفته اند. همچنین نیازمند حمایت از دولت های دیگر هستند. دولت کانادا براساس اینکه دلیل افراد برای پناهندگی در کانادا مشروع باشد. همچنین اطمینان حاصل کند که همه قوانین برای محافظت از ایمنی، امنیت و سلامت کانادا از سمت پناهنده به خطر نمی افتد. از این رو درخواست پناهندگی افراد را مورد بررسی قرار می دهد. متقاضیان پناهندگی با توجه به قوانین کانادایی و بین المللی به یک فرایند سختگیرانه برای تعیین اینکه آیا آنها ادعای مشروع دارند یا خیر، روبرو هستند. سیستم مبتنی بر قواعد و قوانین کشور کانادا اعتبار ادعای افراد را تعیین می کند. اگر ادعای قانونی ندارید، از کانادا حذف خواهید شد.

ادعای پناهندگی در کانادا

متقاضیان پناهندگی با پناهندگان مجرد متفاوت هستند. پناهجویان، ادعای پناهندگی در کانادا را در بندر ورودی یا اداره زمین (CBSA یا IRCC) ادعا می کنند. این ادعاها به طور جزئی توسط معاهدات بین المللی که کانادا قول داده است حمایت می کند، اداره می شود. از سوی دیگر، پناهندگانی هستند که به کشور ثالث مهاجرت کرده و از آنجا درخواست پناهندگی در کانادا را می دهند. قبل از صدور ویزا برای ورود به کانادا، تحت نظارت امنیتی و پزشکی قرار می گیرند.

هنگامی که آنها به کانادا می رسند، آنها ساکنان دائمی هستند. به عنوان پناهجویان پناهندگی و پناهندگان مهاجرت به کانادا از طریق جریان های مختلف مهاجرت می آیند. تمام متقاضیان پناهندگی تحت نظارت بهداشتی و امنیتی قرار می گیرند. از جمله چک های بیوگرافی و بیومتریک و همچنین شروع امنیت و بررسی جرم و جنایت. طرق درخواست پناهندگی در کانادا عبارتند از:

  • درخواست پناهندگی در مرز کانادا
  • درخواست پناهندگی به IRCC (اداره مهاجرت پناهندگی و شهروندی دولت کانادا)

بدین ترتیب در نمودار زیر به بررسی تعداد مهاجرینی که به این کشور مهاجرت نموده اند بدین شرح می باشد:

حداقل تعداد متقاضیان به کشور کانادا

بررسی درخواست پناهندگی در کانادا در مرز ورودی

پس از تکمیل مصاحبه در صورت تایید بودن، به فرد موارد زیر اعطاء می شود:

  • فرم درخواست BOC که ظرف مدت 15 روز باید کامل شود. به بورد مهاجرت و پناهدگی اعطاء شود.
  • اگر فرد جزء کشورهای مشخص شده از DCO باشد،
  • جلسه دادگاه برای بررسی و شنیدن دلایل فرد تا 45 روز بعد از درخواست و اگر کشورهای غیر از کشورهای تعیین شده در DCO باشد، 60 روز بعد از درخواست خواهد بود.
  • DCO مخفف: Designated countries of origin policy می باشد که کشور ایران جزء این لیست نمی باشد.

درخواست پناهندگی از IRCC کانادا

فرد باید فرم های مخصوص پناهندگی را از سایت www.cic.gc.ca دریافت و پر نماید. سپس به اداه مهاجرت و درخواست پناهندگی کانادا مراجعه نموده و فرم های از قبل پر شده را ارائه دهد. پیشنهاد می شود فرد قبل از ساعت 10 صبح به اداره مهاجرت مراجعه کند. اگر به زبان های انگلیسی و فرانسوی مسلط نمی باشد حتما با خود مترجم ببرد. در هر 2 حالت، 10 روز قبل از جلسه تصمیم گیری فرد باید شواهد و مدارک مبتنی بر ادعای پناهندگی خود را به بورد مهاجرت و پناهندگی اعطاء نماید. بعد از ارائه شواهد و مدارک در حالت الف کشورهای DCO- روز 30 و کشورهای غیر روز 60 مدارک و شواهد در بورد پناهندگی قرار می گیرد. در حالت کشورهای DCO- روز 45 و کشورهای غیر روز 60 مدارک و شواهد در بورد پناهندگی قرار می گیرد.

درخواست پناهندگی از IRCC کانادا

پیگیری درخواست و تجدید نظر کانادا

در هر 2 حالت اگر ظرف مدت 15 روز پس از بررسی پرونده و جلسات شخص فراخوانده نشود، می تواند به IRCC برای اقدام دائم اقدام کند. اگر شخص DFN باشد، باید پس از 5 سال درخواست اقامت دائم را بدهد. در صورتی که درخواست پناهندگ فرد رد شود از موارد ذیل امکان پیگیری وجود خواهد داشت: پس از 15 روز درخواست بررسی مجدد بدهید و RAD را پیگیری کنید و سپس برای PRRA اقدام نمایید. جهت اطلاع از شرایط اخذ اقامت دائم کانادا می توانید مقاله مذکور را بررسی بفرمائید.

تصمیم در مورد ادعای پناهندگی در کانادا

همه مدعیان پناهندگی واجد شرایط در دادگاه IRB، یک دادگاه مستقل و شبه قضایی، مورد رسیدگی عادلانه قرار می گیرند. هر پرونده براساس محاسن خود و براساس شواهد و استدلال های ارائه شده تصمیم گیری می شود. IRB در تصمیم گیری خود بررسی می کند که آیا مدعی با تعریف پناهنده کنوانسیون سازمان ملل متحد که در قوانین این کشور پذیرفته شده است، مطابقت دارد یا فردی است که نیاز به حمایت دارد. سازمان ملل متحد پناهندگان کنوانسیون را به عنوان افرادی تعریف می کند که براساس نژاد، مذهب، عقاید سیاسی، ملیت یا عضویت در یک گروه اجتماعی خاص، ترس موجهی از آزار و اذیت دارند.

براساس قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان، فردی که نیاز به حمایت دارد، فردی در این کشور است که در صورت بازگرداندن شخصا در معرض خطر شکنجه، خطری برای زندگی یا خطر رفتار یا مجازات ظالمانه و غیرعادی قرار می گیرد. هنگامی که مشخص شد که فردی واجد شرایط درخواست در این کشور است، به عنوان یک مدعی پناهندگی ممکن است به کمک های اجتماعی، آموزش، خدمات بهداشتی، مسکن اضطراری و کمک های حقوقی دسترسی داشته باشد تا زمانی که تصمیمی در مورد ادعای خود در انتظار است. علاوه بر این، اکثر افرادی که واجد شرایط درخواست پناهندگی هستند، پس از انجام معاینه پزشکی می توانند برای مجوز کار درخواست دهند. به طور کلی، جلسات استماع IRB در استانی برگزار می شود که فرد ادعای پناهندگی خود را در آنجا مطرح کرده است. آن استان خدمات را به مدعی پناهندگی ارائه می دهد.

وضعیت خانواده پناهجو در کانادا

برای همراهی خانواده پناهجو، فرد و اعضاء خانواده باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • گواهی و آزمایش های پزشکی
  • نامه عدم سوء پیشینه

بررسی موارد بالا ماه ها به طول می انجامد. در بخش نهایی که دولت کانادا فرد را به عنوان پناهنده بپذیرد. به افراد کمک مالی از جمله هزینه های ضروری مانند خوراک، پوشاک، سر پناه و بهداشت درمان، داده می شود. براساس قانون مستمری برای گذراندن زندگی به آن ها تعلق می گیرد. با وجود اینکه دولت چنین کمک های را برای افراد دارد اما باید واقع گرا باشید. این موضوع را بدانید که باید سخت کار کنید. همچنین به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنید.

در قسمت بالا سعی بر این شد تا اینکه مراحل و چگونگی درخواست پناهندگی در کانادا به شما توضیح داده شود. در موسسه ما خدماتی در باب پناهدگی و طرق غیر قانونی صورت نمی گیرد. اما پیشنهاد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این است که اول راه های قانونی را بشناسید. برای اطلاعات بیشتر از راه های قانونی مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تحصیلی، کار در کانادا و یا سرمایه گذاری با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.

5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه برای “پناهندگی در کانادا

  1. امیرعلی گفت:

    احتمال موفقیت در کیس های پناهندگی در کانادا چند درصده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *