متفرقه

ویزای استارت آپ شنگن

ویزای استارت آپ شنگن

ویزای استارت آپ شنگن علاقمندان زیادی دارد؛ چرا که با اخذ آن افراد قادر خواهند بود برای خود و اعضای خانواده مجوز اقامت کسب کنند. البته نباید فراموش کرد ایجاد استارت آپ حتی در کشوری که فرد سال ها اقامت آن را داشته نیز با ریسک هایی روبرو است؛ زیرا امکان ضرردهی به دلیل ناآشنایی با قوانین، بازار، نیازهای مردم، بی ثباتی اقتصادی و غیره همواره وجود دارد. منتهی این ریسک ها زمانی که فرد هیچ آشنایی و علمی در خصوص کشوری که در آن قصد کار را دارد نداشته باشد، به مراتب افزایش هم می یابد؛ خصوصا در کشورهای حوزه شنگن که به دلیل فراهم کردن شرایط ایده آل کار و زندگی، علاقمندان زیادی دارند.

در واقع شرایط خوب کشورهای حوزه شنگن سبب شده سرمایه گذاران نوپای زیادی به سودای کسب سود و اقامت این کشورها از سایر کشورهای دنیا از جمله چین، ترکیه، روسیه، آمریکا و غیره اقدام به ایجاد استارت آپ در خاک آن ها نمایند. به دلیل وجود همین شرایط رقابتی شانس موفقیت برای کسانی است که با موقعیت اقتصادی، اجتماعی و نیازهای بازار کشوری که انتخاب می نمایند، آشنایی کامل داشته باشند و با تسلط به قوانین تجاری آن کشور اقدام نمایند.

از جمله کشورهایی که شرایط نسبتا خوبی را برای خارجی هایی که تمایل به ثبت شرکت و استارت آپ دارند در نظر گرفته اند می توان به اتریش اشاره نمود. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، در خصوص ویزای استارت آپ شنگن با توجه به قوانین و شرایط در نظر گرفته شده در سال 2021 اطلاعاتی ارائه می گردد و به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • بهترین کشور برای ویزای استارت آپ شنگن کدام است؟
  • حداقل سرمایه استارت آپ چقدر است؟

مدارک لازم جهت اخذ ویزای استارت آپ شنگن

اگر کارآفرینی هستید که تمایل به ثبت ایده نوآورانه خود در کشورهای اروپایی دارید ابتدا بایستی از مدارک و شرایط لازم جهت اخذ ویزای استارت آپ شنگن اطلاعات کاملی دریافت نمایید. بسیاری از کارفرمایان به دنبال ثبت سرمایه و ایده ای نوآورانه متقاضیان در اکثر کشورهای اروپایی می باشند. از اینرو ویزای استارت آپ شنگن یکی از راه های مهاجرت به کشورهای اروپایی را برای متقاضیان فراهم خواهد کرد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای استارت آپ شنگن عبارتند از:

  • ارائه طرح تجاری مناسب، این طرح بایستی کاملا نوآورانه باشد تا مورد تایید دولت کشور اروپایی مورد نظر واقع گردد.
  • تکمیل فرم تقاضای متقاضی یا متقاضیان به صورت دقیق
  • پرداخت هزینه های مربوطه جهت سفارت و سایر موارد
  • ارائه کلیه مدارک حقوقی و شناسایی متقاضی
  • همکاری با تیم متخصص برنامه استارت آپ شنگن

ویزای استارت آپ شنگن برای کشور اتریش

برای انتخاب بهترین کشور جهت ایجاد استارت آپ معیارهای متعددی وجود دارد که از نظر هر کدام از این معیارها ممکن است کشور ایده آل متفاوت باشد. با این حال اتریش از جهات بیشتری مقصدی ایده آل جهت ثبت شرکت و ایجاد استارت آپ است که از آن جمله می توان به کم بودن سرمایه مورد نیاز به این منظور اشاره نمود. در واقع کسانی که ایجاد استارت آپ در اتریش را انتخاب می نمایند غالبا استارت آپ خود را در قالب شرکت با مسئولیت محدود ثبت می کنند و همین مسئله کمک می کند تا سرمایه اولیه کم تری مورد نیاز باشد. به این منظور حداقل سرمایه مورد نیاز 32000€ (یورو) است. هرچند نباید فراموش کرد ایجاد استارت آپ حتی در این حالت که سرمایه کمی نیاز دارد، مستلزم پرداخت هزینه های متعدد از جمله مالیات، هزینه مرجع ثبت شرکت ها، پرداخت حقوق کارمندان و غیره است.

به علاوه محلی باید به عنوان اقامتگاه قانونی استارت آپ در اتریش مشخص شود که نیازمند پرداخت اجاره ماهانه می باشد. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است متوسط نرخ اجاره بهای ماهانه در اتریش طی سال 2021 نشان داده می شود:

میانگین اجاره ماهانه در اتریش

علاوه بر کم تر بودن سرمایه اولیه در اتریش برای ثبت شرکت در قیاس با کشورهایی مثل هلند و انگلستان، اتریش همچنین جزو کشورهای شنگن با اقتصاد بسیار قدرتمند است. از جمله مواردی که ثبوت اقتصادی این کشور را به اثبات می رساند نرخ تورم در اتریش است که در نمودار ذیل نشان داده شده است:

نرخ تورم در اتریش

ویزای استارت آپ شنگن برای کشور مجارستان

مجارستان هم یکی دیگر از کشورهای نسبتا ارزان قیمت است. چه برای زندگی و تحصیل و چه برای ثبت شرکت و استارت آپ. همچنین از آن جایی که از سال 2007 هم عضوی از اتحادیه شنگن شده است، اخذ اقامت آن بیش از پیش برای افراد حائز اهمیت گردیده است. ثبت شرکت در مجارستان بهتر است با آگاهی قبلی صورت گیرد به همین دلیل است که افراد غالبا ابتدا با پذیرش از کالج زبان انگلیسی یا آلمانی که شهریه آن تنها 5000€ تا 6500€ (یورو) است، سعی می کنند مجارستان و شرایط ایجاد استارت آپ در این کشور را بسنجند.

در نهایت در صورتی که مجارستان را برای تجارت خود کشور مناسبی بیابند می توانند با حداقل سرمایه 10500€ (یورو) که کمینه سرمایه مورد نیاز جهت ایجاد استارت آپ در این کشور است، شرکتی ثبت نمایند. لازم به ذکر است در صورت مهیا بودن مدارک و سرمایه لازم زمان مورد نیاز جهت ثبت استارت آپ در مجارستان تنها یک تا 2 روز کاری است که از دیگر مزایای انتخاب این کشور می باشد.

ویزای استارت آپ شنگن در کشور آلمان

کشور محبوب دیگری که برای ایجاد استارت آپ مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است، آلمان می باشد. مراحل ایجاد استارت آپ در آلمان در سال 2021 عبارت هستند از:

  1. گام اول: ثبت آدرسی در آلمان
  2. گام دوم: باز کردن حساب بانکی
  3. گام سوم: اخذ ویزای استارت آپ آلمان
  4. گام چهارم: گفتگو با مشاور مالیاتی
  5. گام پنجم: اخذ مجوز ایجاد استارت آپ در آلمان از مرجع ثبت شرکت ها

ویزای استارت آپ شنگن در کشور آلمان

سرمایه مورد نیاز برای استارت آپ در شنگن آلمان

لازم به ذکر است علاوه بر سرمایه اولیه ای که برای ایجاد استارت آپ در آلمان مورد نیاز است و با توجه به نوع شرکتی که فرد به ثبت آن می پردازد میزان آن متفاوت است، فرد باید یکسری هزینه های دیگری را نیز جهت ثبت شرکت در آلمان بپدرازد. از جمله این هزینه ها می توان به هزینه قانونی پرداخت شده به مرجع ثبت شرکت ها در آلمان اشاره نمود که حدودا 1800€ (یورو) می باشد. هزینه های نگهداری از دفتر کار در آلمان هم ماهانه حدودا 208€ (یورو) است که به این میزان باید اجاره بها را نیز افزود که بین 800€ الی 1500€ (یورو) برای واحدهای کوچک است.

هزینه های حسابداری استارت آپ ها و شرکت های کوچک در آلمان هم ماهانه حدود 100€ (یورو) می باشد. در نهایت پس از ایجاد استارت آپ در آلمان یا هر کدام از کشورهای حوزه شنگن فرد باید با توجه به اطلاعیه سایت سفارت آن کشور، وقت مصاحبه گرفته و برای اخذ ویزا اقدام نماید. از جمله مدارکی که تقریبا بین تمامی کشورها برای صدور ویزای استارت آپ ضروری است می توان به پاسپورت معتبر، تاییدیه بیزینس پلن یا همان طرح اقتصادی، گواهی تمکن مالی بانکی، اجاره نامه محل اقامتگاه شرکت در کشور مورد نظر و غیره اشاره نمود. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به ویزای استارت آپ در شنگن توصیحاتی ارائه گردید که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *