شرایط ارمنستان

هزینه زندگی در ارمنستان

هزینه زندگی در ارمنستان

هزینه زندگی در ارمنستان در مقایسه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و سایر کشورها ارزان تر است و مقصدی مناسب برای هموطنان عزیز است. علاوه بر این نزدیکی این کشور به ایران نیز یکی دیگر از دلایل افزای مهاجرت و سفر به این کشور شده است.

این مقاله برای آن دسته از عزیزانی که قصد تحصیل، کار و زندگی و یا سفر به ارمنستان را دارند توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده تا از میزان هزینه زندگی در این کشور اطلاع لازم را بدست آورند.

اینفوگرافیک هزینه زندگی در ارمنستان

زندگی در ارمنستان

ارمنستان در قفقاز جنوبی واقع شده و کوچکترین کشور در جمهوری های شوروی سابق است. این کشور از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، ایران در جنوب و ترکیه در غرب هم مرز است. ارمنستان 29.743 کیلومتر مربع وسعت دارد و سرزمین کوهستانی را در خود جای داده است. این کشور در حال حاضر حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد در حالی که تخمین زده شده است حدود 8 میلیون با ریشه ارمنی در سراسر جهان از جمله کشورهای روسیه، فرانسه و آمریکا در حال زندگی هستند. در حال حاضر پایتخت این کشور ایروان است. واحد پول آن درام ارمنستان با اختصار AMD می باشد. درحال حاضر 1 درام معادل 0.002$ است.

بهترین شهرهای ارمنستان برای زندگی

ایروان نه تنها پایتخت و بزرگترین شهر ارمنستان بلکه قطب فرهنگی این کشور نیز هست. گاهی اوقات به دلیل ساختمان‌های توف صورتی رنگ، به آن «شهر صورتی» می‌گویند. ایروان به عنوان یک شهر قدیمی با تاریخ طولانی، دارای میراث فرهنگی غنی است که با معماری دوران شوروی تعریف شده است و موزه ها، کتابخانه ها، تئاترها و اپراهای متعددی را در خود جای داده است. گالری های هنری ایروان دائما نمایشگاه ها و اینستالیشن های هنرمندان محلی را در حمایت از هنر ارمنی به نمایش می گذارند. سینما مسکو یک سالن سینمایی معروف است که میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلو طلایی است. بسیاری از رستوران ها غذاهای لذیذ ارمنی سرو می کنند. پایتخت همچنین گزینه های مسکن مقرون به صرفه و فرصت های شغلی بسیار خوبی را ارائه می دهد. ایروان مرکز بخش صنعتی مدرن است.

آشتاراک یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های ارامنه است که دارای کلیساها و بناهای مذهبی متعدد، پل 17 قرنی است که بر روی رودخانه قساغ بر فراز رودخانه قساغ و همچنین چهار مدرسه هنری قرار دارد. علاوه بر این، جشنواره سالانه گردوی اشتراک برای جشن گرفتن گردوی خوش طعم محلی برگزار می شود. اما آشتاراک همچنین محل استقرار شرکت های صنعتی متعددی است. این شهر نقش بسزایی در اقتصاد ملی دارد. شرکت پیشرو لبنیات و بستنی ارمنستان به همراه یک کارخانه شکلات سازی در اشتراک مستقر است. علاوه بر این، دره رودخانه قساغ (در محلی به نام اشتارکی دزور شناخته می شود) و مناطق تفریحی آن با استخر و رستوران، ارامنه را از سراسر کشور جذب می کند.

هزینه زندگی در ارمنستان در سال 2023

هزینه زندگی در ارمنستان در سال 2023 به عنوان یکی از ارزان ترین کشورهای جهان برای زندگی معرفی شده است. طبق آمارهای اعلام شده در سال 2023 هزینه زندگی در ارمنستان به صورت میانگین ماهیانه در حدود 380000AMD (درام) تخمین زده شده است. این در حالتی است که همین هزینه برای زندگی یک خانواده 4 نفره در ارمنستان در حدود827000AMD (درام) اعلام شده است. از نظر هزینه زندگی ارمنستان مشابه کشورهایی همچون گرجستان، ترکمنستان و آذربایجان است. لازم به ذکر است میزان درآمد متوسط دز ارمنستان در حدود 172000AMD (درام) ذکر شده است.

در نمودار زیر میزان مشارکت هزینه های زندگی در کشور ارمنستان آورده شده است:

هزینه خانه در ارمنستان

این یک راز و حتی یک واقعیت شگفت انگیز نیست که گران ترین منطقه ایروان منطقه اداری کنترون است. در مرکز شهر ساختمان هایی وجود دارد که تقاضا برای آنها بسیار زیاد است. گران ترین آپارتمان های منطقه مرکز در خیابان های شمالی، آبشار، آبویان، آرام، بوزند و غیره قرار دارند. گرانترین ناحیه اداری بعد از مرکز، عربکر و سپس داوتاشن است. سایر مناطق پرطرفدار بر حسب تقاضا بلوک های 1 تا 4 نور نورک، زیتون، ایوان و غیره هستند. قیمت آپارتمان ها ممکن است نه تنها بر اساس منطقه، بلکه بر اساس بسیاری از عوامل دیگر که قیمت را تعیین می کنند، متفاوت باشد. حتی در یک ساختمان قیمت 2 آپارتمان در هر متر مربع ممکن است تا 50٪ تغییر کند. به عنوان مثال، قیمت آپارتمان های بازسازی نشده در طبقه آخر و آپارتمان های بازسازی شده در طبقه میانی ساختمان های بلند با هم تفاوت های فاحشی دارند.

بنابراین، مهم است که آپارتمان را نه تنها بر اساس منطقه یا ساختمان انتخاب کنید، بلکه به عیوب عملکردی و مزایای آپارتمان نیز توجه کنید. نظر مشاور املاک برای هدایت خریدار به سمت راست و یافتن بهترین گزینه قیمت بسیار مهم است. قیمت آپارتمان های یک خوابه در مرکز ایروان از $50000 (دلار) و در عربکیر از $35000 دلار (معادل درام ارمنستان) شروع می شود. قیمت ها در منطقه اداری داوتاشن مانند عربکر است، اما یافتن آپارتمان های 1 یا 2 خوابه در اینجا در داوتاشن بسیار سخت است، زیرا این منطقه بیشتر خانواده پسند است و آپارتمان های 3 یا 4 خوابه غالب است. تفاوت قیمت مسکن در منطقه اداری دوتاشن و عربکر بیشتر در مورد رتبه بندی است. قیمت آپارتمان 2 خوابه در منطقه مرکزی مرکز از 60000 تومان، در عربکر از $40000 (دلار) و در دوتاشن نیز تقریباً به همین میزان است.

در جدول زیر شاهد نرخ افزایش هزینه زندگی در ارمنستان می باشید:

نرخ افزایش هزینه زندگیسال
21%2021
15%2022
15%2023

هزینه های خورد و خوراک در ارمنستان

همانطور که ملاحظه کردید هزینه خورد و خوراک و مواد غذایی در ارمنستان بخش زیادی از هزینه ها را شامل می شود. در جدول زیر هزینه برخی از اقلام مصرفی در ارمنستان آورده شده است:

آیتمهزینه به (درام) AMD
یک لیتر شیر پرچرب527
یک قرص نان240
یک کیلوگرم برنج872
یک کیلوگرم سیب471
یک کیلوگرم سیب زمینی288
یک کیلوگرم گوجه754
یک کیلوگرم پیاز295
یک بطری 1.5 لیتری آب242
یک شانه تخم مرغ877
یک کیلوگرم گوشت مرغ2546
یک کیلوگرم موز671
یک کیلوگرم پرتقال691

هزینه زندگی و اقامت در ارمنستان

همواره هزینه اقامت و اجاره و یا خرید خانه یکی از موارد مهم میزان هزینه برای زندگی در هر کشور از جمله ارمنستان است. هزینه اقامت و اجاره خانه به طور کلی در ارمنستان حدود 24% از هزینه زندگی در ارمنستان را شامل می شود. هزینه اجاره خانه در شهر ایروان از بقیه شهرهای ارمنستان گران تر است. به طور میانگین بازه هزینه اجاره یک خانه تک خواب در ارمنستان ماهیانه در حدود 130000AMD الی 300000AMD (درام) در مرکز شهر و در حدود 100000AMD (درام) در خارج از شهر می باشد. لازم به ذکر است هزینه اجاره ماهیانه متوسط یک آپارتمان 3 خواب در ارمنستان در بازه 250000AMD الی 600000AMD (درام) می باشد.

در جدول زیر می توانید میزان هزینه اجاره و خرید خانه و اقامت ارمنستان را به طور میانگین ببینید:

آیتمهزینه میانگین (درام) AMD
کرایه ماهیانه آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر361646
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر602397
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 تخته در خارج شهر239625
کرایه ماهیانه آپارتمان 3 تخته در خارج شهر371365
خرید خانه هر متر مربع در مرکز شهر894782
خرید خانه هر متر مربع در خارج شهر371565

هزینه زندگی در ارمنستان و حمل و نقل

جاده های ایروان، پایتخت و سایر مناطق شهری از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند، این مسئله همیشه در مورد مناطق روستایی صادق نیست. ارمنستان همچنین دارای شبکه ریلی گسترده ای است که 825 کیلومتر در سراسر کشور دارد که با کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، گرجستان، ایران و ترکیه متصل می شود. ایروان، پایتخت نیز دارای سیستم مترو است. هزینه حمل و نقل در ارمنستان حدود 12% از هزینه زندگی در ارمنستان را پوشش می دهد. ارمنستان دارای سیستم حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه است. علاوه بر تاکسی، اتوبوس، واگن برقی، مینی بوس که به آن مارشروتکاس می گویند و قطار، ایروان دارای یک سیستم مترو زیرزمینی با 10 ایستگاه است.

آیتمهزینه میانگین (درام) AMD
حمل و نقل ماهانه6000
یک لیتر بنزین522
تعرفه تاکسی600
تعرفه یک کیلومتر تاکسی100
یک بلیت تک سفره حمل و نقل عمومی100
خرید ماشین تویوتا کورولا سدان11.3AMD میلیون (درام ارمنستان)

هزینه زندگی در ایروان ارمنستان

هزینه زندگی در ایروان ارمنستان

شهر ایروان (Yerevan) پایتخت ارمنستان است و در میان 440 نظر از نظر گرانی در رده 380 قرار دارد. این شهر به عنوان یک پایتخت در پشت کشورهایی همچون باکو و تفلیس در رده 390 از 404 پایتخت در این رده بندی  قرار دارد. با این حال شهر ایروان در ارمنستان از دیگر شهرهای این کشور گران تر است. میزان هزینه زندگی در شهر ایروان ماهانه در حدود 400000AMD (درام) تخمین زده شده است. البته این هزینه بسته به سبک زندگی و محل زندگی متفاوت است و تا 200000AMD در ماه نیز می رسد. هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره در ین شهر در حدود 890000AMD (درام) اعلام شده است.

سریعترین راه حمل و نقل در ایروان توسط سیستم مترو زیرزمینی آن است. هزینه آن فقط 100 درام است که دسترسی به 10 ایستگاه دارد. مترو ایروان ایستگاه های تمیز و راحت را ارائه می دهد و قطارها هر پنج دقیقه حرکت می کنند. مترو ایروان 14 کیلومتر مسافت کلی را طی می کند. در لیست زیر همچنین هزینه برخی از اقلام در شهر ایروان ارمنستان آورده شده است.

  • 3 وعده غذایی در یک رستوران میان رده در ایروان: 12000AMD (درام)
  • 1 لیتر شیر در شهر ایروان: 5AMD (درام)
  • 1 شانه تخم مرغ در ایروان: 749AMD (درام)
  • 1 کیلوگرم برنج: 7AMD (درام)
  • 1 کیلوگرم سیب زمینی: 5AMD (درام)
  • 1 کیلوگرم گوجه: 5AMD (درام)
  • 1 کیلوگرم گوشت مرغ در ایروان: 2.171.8AMD (درام)
  • هزینه اجاره ماهیانه آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر ایروان: 176.100AMD (درام)
  • هزینه اجاره ماهیانه آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر ایروان: 379.415AMD (درام)
  • حمل و نقل ماهیانه در شهر ایروان: 6.000AMD (درام)

قیمت ملک در ارمنستان به تومان

متوسط قیمت خرید ملک در ارمنستان به تومان با احتساب دلار 50 هزار تومانی حدود 110 میلیون تومان در ازای هر متر خواهد بود. این در حالی است که در خارج از شهر قیمت ملک در ارمنستان هر متر حدود 55 میلیون تومان می باشد. این احتساب با دلار 50 هزار تومانی صورت گرفته است. قیمت ملک در ارمنستان به دلار متری 2200$ (دلار) در مرکز شهر و متری 1050$ (دلار) در خارج از شهر می باشد.

از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین، صدها هزار روس از کشور خود فرار کردند و ارمنستان یکی از مقاصد اصلی آنها بود. باتوجه به اینکه روس ها می توانند بدون ویزا به ارمنستان بروند و همچنین زبان روسی در ارمنستان رایج است روس های زیادی به ارمنستان هجوم برده اند که باعث افزایش اجاره بها شده است. قیمت اجاره در ارمنستان در حال حاضر %30 تا %40 بیشتر از قبل است.

هزینه زندگی در گیومری ارمنستان

گیومری (Gyumri)، دومین شهر بزرگ ارمنستان است که پس از ایروان همچنین دومین شهر محل تحصیل در ارمنستان نیز به حساب می آید. در مقایسه با شهر ایروان شهر گیومری حدود 10% الی 20% ارزان تر است. بیشترین اختلاف هزینه در شهر گیومری با شهر ایروان هزینه رستوران می باشد. هزینه اجاره نیز در شهر گیومری حدود 23% ارزان تر از شهر ایروان است. همانطور که مشاهده می کنید هزینه زندگی در شهر گیومری بسیار ارزان تر از ایروان است اما از نظر کیفیت و ساختار شهری و دسترسی به امکانات ایروان بسیار بهتر می باشد. در لیست زیر هزینه برخی از اقلام در شهر گیومری ذکر شده است.

  • 3 وعده غذایی در یک رستوران میان رده در گیومری: 5.000AMD (درام)
  • 1 لیتر شیر در شهر گیومری: 400AMD (درام)
  • 1 شانه تخم مرغ در گیومری: 720AMD (درام)
  • 1 کیلوگرم برنج: 500AMD (درام)
  • 1 کیلوگرم سیب زمینی: 250AMD (درام)
  • 1 کیلوگرم گوجه: 400AMD (درام)
  • 1 کیلوگرم گوشت مرغ در گیومری: 1500AMD (درام)
  • هزینه اجاره ماهیانه آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر گیومری: 130.000AMD (درام)
  • هزینه اجاره ماهیانه آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر گیومری: 250.000AMD (درام)
  • حمل و نقل ماهیانه در شهر گیومری: 5.000AMD (درام)

مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله جزئیات هزینه زندگی در ارمنستان را برای شما شرح دادند. چنانچه علاقه مند به مهاجرت به ارمنستان و یا کشورهای بهتر هستید می توانید با مشاورین این مجموعه در تماس باشید.

سوالات متداول در باب هزینه زندگی در ارمنستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب هزینه زندگی در ارمنستان می باشیم:

  • مزایای زندگی در ارمنستان چیست؟ اگرچه ممکن است یک مقصد سنتی برای مهاجرت نباشد، زندگی در این کشور مزایای زیادی را به همراه دارد. شما می توانید از هزینه بسیار کم زندگی و نرخ جرم پایین، جنگل ها و ذخایر طبیعی وسیع، حومه شهر دست نخورده و حمل و نقل عمومی ارزان در سراسر کشور لذت ببرید.
  • زندگی راحت در ارمنستان چقدر پول نیاز دارد؟ خلاصه ای در مورد هزینه زندگی در ایروان، ارمنستان: خانواده چهار نفره تخمینی هزینه های ماهانه 2,209.1$ (دلار) بدون اجاره است. هزینه های ماهانه یک نفر بدون اجاره 618.4$ (دلار) تخمین زده می شود.
  • هزینه اجاره خانه در ارمنستان چقدر است؟ هزینه اجاره ماهیانه آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر ایروان AMD176.100 (درام) و هزینه اجاره ماهیانه آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر ایروان379.415 AMD  (درام) می باشد.
5/5 - (7 امتیاز)

1 دیدگاه برای “هزینه زندگی در ارمنستان

  1. پارسا گفت:

    سلام روز بخیر
    اطلاعات دقیق و خوب بود.
    سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *