مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

رشته مدیریت در تاجیکستان

رشته مدیریت در تاجیکستان موفقیت هایی که تحصیل این رشته در کشورهای توسعه یافته تر از جمله آلمان، آمریکا و غیره را دارد، به دنبال نخواهد داشت. در واقع تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان و غیره جزو کشورهای در حال توسعه ای هستند که بازار کار خیلی خوبی ندارند. در این میان حتی رشته مدیریت که در بسیاری از کشورهای موقعیت های شغلی زیاد و پولسازی خواهد داشت، در کشورهایی مثل تاجیکستان اینگونه نیست. تاجیکستان با بیش از 9 میلیون نفر جمعیت، از جنوب با افغانستان، از غرب با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان و از شرق با کشور چین همسایه و هم رز می باشد و علاوه بر کشورهای افغانستان و ازبکستان، تاجیکستان نیز کشوری است که محل سکنی تاجیک ها می باشد.

تاجیکستان در سال 1991 از شوروی مستقل شد و همانند بسیاری از کشورهای تحت فرمانروایی شوروی در حال حاضر کم درآمد و تقریبا فقیر است. البته بلافاصله بعد از اعلام استقلال جنگی داخلی در این کشور رخ داد که از 1992 تا 1997 ادامه پیدا کرد و باعث شد تاجیکستان همچنان از رشد و توسعه اقتصادی باز بماند. با این حال در از آن جایی که زبان رسمی تاجیکستان تاجیک است که یکی از گویش های فارسی است و همچنین به دلیل کم بودن هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور، برخی از ایرانی ها ممکن است به فکر ادامه تحصیل یا کار در این کشور باشند. علاوه بر تاجیک، زبان روسی نیز در تاجیکستان صحبت می شود و تسلط بر آن موقعیت های کاری برای افراد ایجاد می نماید. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • شهریه دانشگاه های تاجیکستان برای رشته مدیریت چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های تاجیکستان کدام اند؟
  • سطح درآمد مدیران در تاجیکستان طی سال 2023 حدودا چه میزان است؟

تحصیل رشته مدیریت در تاجیکستان

وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان هر سال آزمونی را مشابه کنکور ایران برگزار نمی کند و هر دانشگاهی آزمون مخصوص به خود را دارد. کسانی که در این آزمون پذیرفته شوند می توانند برای تحصیل رشته مدیریت در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه های تاجیکستان شوند. دانش آموزانی که دبیرستان یا هنرستان خود را در تاجیکستان به اتمام رسانده اند این امکان را دارند که در HEIs درخواست دهند و در نهایت با توجه به نتیجه ای که در آزمون ورودی هر دانشگاه می گیرند، وارد دانشگاه های تاجیکستان برای تحصیل رشته مدیریت یا سایر رشته های مورد علاقه خود بشوند. هر کدام از آزمون های دانشگاهی در تاجیکستان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و تحت نظر متخصصین و اساتید دانشگاه همان دانشگاه طراحی می شود.

البته دانشجویانی که در یکی از گروه های ذیل قرار بگیرند می توانند در بسیاری از موارد، بدون آزمون ورودی وارد دانشگاهی در تاجیکستان شوند:

  • دانشجویانی که تجربه کاری مرتبط با رشته مورد نظر خود را دارند.
  • اعضای سابق نیروهای مسلح
  • یتیم ها
  • افرادی که ناتوانایی جسمی دارند و گواهی تاییدیه را از مراکز بهداشتی معتبر در تاجیکستان اخذ نموده اند.

هزینه تحصیل رشته مدیریت در تاجیکستان

تایجکستان یکی از ارزان ترین کشورهایی است که برای تحصیل دانشجویان بین المللی وجود دارد. البته همان طور که اشاره کوتاهی شد با توجه به سطح علمی دانشگاه های این کشور، فارغ التحصیل شدن از آن ها نه در رشته مدیریت و نه در سایر رشته های تحصیلی، مزیت خیلی مهمی در رزومه افراد به حساب نخواهد آمد. در تاجیکستان همانند سایر کشورها یکی از مهم ترین موارد تشکیل دهنده میزان شهریه، رشته تحصیلی است. به طوری که رشته هایی مثل آموزش، تاریخ و غیره جزو ارزان ترین رشته های تحصیلی هستند و شهریه سالانه آن ها 880TJS (سامانی تاجیکستان) یعنی معادل حدودا 150€ (یورو) است. اما رشته هایی مثل حقوق، مدیریت و دندانپزشکی جزو رشته های پرهزینه تر هستند که شهریه سالانه آن ها 5280TJS (سامانی تاجیکستان) یعنی معادل حدودا 935€ (یورو) می باشد.

هزینه های زندگی در تاجیکستان نیز کم است و این کشور را می توان یکی از ارزان ترین مقاصد دانشجویی دانست. برای زندگی دانشجویی در تاجیکستان باید ماهانه 150€ تا 300€ (یورو) هزینه کرد که حتی در مقایسه با ترکیه نیز ارزان تر است. البته به دلایل مختلف از جمله توسعه یافته تر بودن ترکیه و دانشگاه های خوبی که در آن قرار دارند، تحصیل رشته مدیریت در ترکیه ارزش بیشتری در مقایسه با تاجیکستان خواهد داشت. هرچند هر دوی این کشورها نسبتا نرخ تورم و بیکاری بالایی دارند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، نرخ تورم تاجیکستان در سال های 2021 و 2020 بیان شده است:

نرخ تورم در تاجیکستان

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در تاجیکستان

اگرچه دانشگاه های تاجیکستان در سطح جهانی جایگاه خوبی ندارند و موجب نمی شوند فردی که از آن ها فارغ التحصیل شده بتوانند راحت تر برای مقاطع تحصیلی بعدی از دانشگاه های کشورهایی مثل هلند، آمریکا و غیره، پذیرش بگیرد، برای کسانی که قصد مهاجرت به تاجیکستان را دارند خوب است. منتهی باید توجه کنند به سراغ دانشگاه هایی بروند که در کشور تاجیکستان جایگاه خوبی داشته باشند تا بیشتر نظر کارفرمایان تاجیک را جلب نمایند. بهترین دانشگاه های تاجیکستان برای تحصیل رشته مدیریت در سال 2023 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های تاجیکستان برای تحصیل رشته مدیریترتبه دانشگاه در سطح ملیشهری که دانشگاه در آن واقع شده است.
Tajik National University1Dushanbe
Russian-Tajik Slavonic University2Dushanbe
Tajik State Medical University3Dushanbe
Tajik Technical University4Dushanbe
Tajik State University of Commerce5Dushanbe

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در تاجیکستان

کار پس از تحصیل در تاجیکستان

در سال های 2021 و 2022 نرخ بیکاری در تاجیکستان به ترتیب 2.80% و 2.60% به نقل از وبسایت tradingeconomics است. یعنی موقعیت های شغلی در تاجیکستان برای فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر این کشور وجود خواهد داشت. با یافتن شغل در تاجیکستان، دانشجویان بین المللی می توانند ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کار تاجیکستان کنند. پایین ترین و بالاترین میزان درآمد مدیران در تاجیکستان به ترتیب 9880TJS و 34200TJS (سامانی تاجیکستان) است و متوسط درآمد مدیران ماهانه21500TJS (سامانی تاجیکستان) می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته مدیریت در تاجیکستان طی سال 2023 توضیحاتی ارائه گردید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *