مهاجرت تحصیلی آلمان

رشته مدیریت در آلمان

رشته مدیریت در آلمان

رشته مدیریت در آلمان طرفداران خاص خود را دارد. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد. آلمان حتی اگر افراد تحصیلات خود را به زبان انگلیسی به پایان برسانند، چه در رشته مدیریت چه در سایر رشته ها، باید به زبان آلمانی در سطح B2 هم تسلط داشته باشند وگرنه معمولا نمی توانند کار پیدا کنند. البته در هر 2 این کشور و هلند موقعیت های کاری زیادی وجود دارد به طوری که در سال 2023 نرخ بیکاری آن ها به ترتیب 3.2% و 2.9% می باشد.

فارغ التحصیلان رشته های مختلف مدیریتی در آلمان علاوه بر این که فرصت های شغلی زیادی پیش رو دارند، سطح درآمد بالایی خواهند داشت. به طوری که مثلا مدیران بانک ها جزو پردرآمدترین مشاغل در این کشور هستند. البته رتبه اول به لحاظ میزان درآمد بالا در آلمان متعلق به جراحان و رتبه دوم برای قضات است؛ اما مدیران نیز درآمد خوب و قدرت خرید بالایی دارند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راجع به تحصیل رشته مدیریت در این کشور به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • درآمد مدیران در این کشور به چه صورت است؟
  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در این کشور چقدر است؟

درباره تحصیل رشته مدیریت در آلمان

با توجه به این که غالب دانشجویان ایرانی که تحصیل در آلمان را انتخاب می کنند به دنبال دانشگاه های دولتی و رایگان هستند، معمولا برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت به این کشور می روند. چرا که در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی، دوره های تحصیلی رشته های مختلف از جمله مدیریت به زبان آلمانی ارائه می شود. تحصیل کارشناسی گرایش های مختلف مدیریت در دانشگاه های این کشور 3 تا 4 سال و دوره کارشناسی ارشد 1.5 تا 2 سال طول می کشد. دانشگاه های خیلی خوبی هم در این کشور رشته مدیریت را تدریس می کنند که از جمله بهترین آن ها می توان به Frankfurt School of Finance and Management، Leipzing Graduate School of Management و غیره اشاره نمود.

اگر کسی بخواهد از رشته مدیریت و گرایش های مختلف آن پذیرش دانشگاه های آلمانی را بگیرد، باید بداند که در بیشتر این دانشگاه ها داشتن نمره GMAT الزامی نیست. اما کسانی که نمره GMAT خوبی داشته باشند، شانس بیشتری در اخذ پذیرش رشته مدیریت دانشگاه های این کشور خواهند داشت. برخی از دانشگاه های این کشور همچنین از علاقمندان به رشته مدیریت تقاضای حداقل 3 ماه سابقه کار مرتبط با مدیریت را دارند. در ضمن اگرچه غالب دانشگاه های این کشور امکان تحصیل رشته مدیریت را به زبان انگلیسی هم فراهم کرده اند، برخی دیگر از دانشگاه ها، از جمله Manheim Business School از متقاضیان مدرک زبان آلمانی را تقاضا می کند. چرا که در این دانشگاه غالب واحدهای رشته مدیریت به زبان آلمانی آموزش داده می شود.

هزینه تحصیل رشته مدیریت در آلمان

اگر کسی بخواهد کارشناسی مدیریت را در دانشگاه های خصوصی این کشور بخواند که زبان تحصیلش انگلیسی باشد در برخی دانشگاه ها باید سالانه تا 20000€ (یورو) شهریه پرداخت نماید. اما دانشگاه های دولتی این کشور شهریه ای اخذ نمی کنند و دانشجویان تنها باید ترمی 300$ تا 3500$ (دلار آمریکا) به منظور ثبت نام در دانشگاه های دولتی این کشور در رشته مدیریت پرداخت نمایند. تحصیل گرایش های مختلف مدیریت در برخی از بهترین دانشگاه های این کشور شهریه ای بین 144$ تا 18000$ (دلار آمریکا) خواهد داشت. این کشور هم برای دانشجویانی که تمکن مالی خوبی ندارند و هم برای افرادی که می توانند شهریه های بالا هم پرداخت نمایند، کشور مناسبی است. بخش دیگر هزینه های تحصیل رشته مدیریت در این کشور هزینه های زندگی است که به سبک زندگی هر فرد و شهر محل اقامت وی بستگی دارد.

در نمودار ذیل متوسط هزینه زندگی در پرطرفدارترین شهرهای دانشجویی این کشور بیان شده است:

توزیع هزینه های زندگی ماهانه در آلمان

بهترین دانشگاه های رشته مدیریت در آلمان

پس از بررسی هزینه ها، کسانی که تمکن مالی گفته شده را دارند باید به دنبال دانشگاه ها باشند و با توجه به رزومه خود، حداقل های بیان شده از سوی هر دانشگاهی را در سایت آن دانشگاه بررسی کنند. در جدول ذیل برخی از بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل رشته مدیریت معرفی شده اند:

ردیفبهترین دانشگاه های آلمان برای رشته مدیریترنکینگ QS در سال 2023طول دوره تحصیلیشهریه سالانه به دلار 
1Whu-Otto Beisheim School Of Management1321 ماه$17538
2Technical University, Munich202 سال$144
3Mannheim Business School252 سال$3330
4Frankfurt School Of Finance And Management522 سال$18040
5HHL Leipzig Graduate School of Management6721 تا 24 ماه$15980
6ESMT Berlin1012 سال$16050

بهترین دانشگاه های رشته مدیریت در آلمان

کار پس از تحصیل در آلمان

پس از فارغ التحصیلی دانشجویان بین المللی در این کشور می توانند درخواست دهند و به این ترتیب تا 2 سال بعد از اتمام تحصیلات خود نیز همچنان اجازه اقامت در این کشور برای کاریابی را خواهند داشت. منتهی تحصیل کرده های رشته های مختلف مدیریتی در این کشور با توجه به گسترش کارآفرینی و جذب سرمایه های خارجی و همچنین با توجه به امنیت شغلی بالا در این کشور، نباید نگرانی خاصی بابت پیدا کردن شغل داشته باشند.

در این کشور همان طور که اشاره شد مدیران جزو افرادی هستند که بالاترین سطح درآمدها را دارند. البته میزان دقیق درآمد هر مدیری به عوامل مختلف از جمله سطح تحصیلات، سابقه کار، کمپانی و شرکتی که در آن مشغول به کار است، جنسیت و غیره وی بستگی دارد. اما به طور کلی اینگونه می توان بیان نمود که مدیران در این کشور سالانه بین 90000$ تا 160000$ (دلار آمریکا) درآمد خواهند داشت. در این مقاله در خصوص رشته مدیریت در این کشور، نحوه اخذ پذیرش و الزامات آن، هزینه های تحصیل و غیره توضیحاتی ارائه شد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته مدیریت در این کشور، هلند، کانادا، انگلیس و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *