مهاجرت تحصیلی قبرس

مقطع کارشناسی در قبرس

قبرس یکی از کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی است. مقطع کارشناسی در قبرس که اولین دوره دانشگاهی در این کشور است. این دوره نیز به زبان یونانی و انگلیسی ارائه می شود. قبرس دارای دانشگاه های دولتی و خصوصی است که برنامه های مختلفی را در دوره کارشناسی برای اعطای مدرک لیسانس ارائه می کند. زبان های رسمی قانون اساسی این کشور قبرس یونانی و ترکی است، اما انگلیسی به طور گسترده ای صحبت می شود. انگلیسی برای اکثر قریب به اتفاق برنامه های تحصیلی، زبان آموزش در موسسات خصوصی و دولتی آموزش عالی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مقطع کارشناسی در قبرس، مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کنند.

تحصیل در قبرس

قبرس یک جزیره زیبا در حوضه شمال شرقی دریای مدیترانه، در تقاطع اروپا، آسیا و آفریقا است. در طول قرن ها، قبرس محل اجتماع تمدن ها و فرهنگ ها بوده است. قبرس سومین جزیره بزرگ مدیترانه است که تقریباً 1.2 میلیون نفر جمعیت دارد. این جزیره دارای چشم اندازهای عالی کوهستانی، جنگل ها و سواحل جذاب و میراث تاریخی و باستانی غنی است که شاهد تاریخ طولانی و متنوع آن است. در ماه می 2004، قبرس به اتحادیه اروپا پیوست و شرقی ترین و جنوبی ترین پایگاه آن شد.

قبرس از آب و هوای مدیترانه ای شگفت انگیز با تابستان های طولانی و خشک از اواسط ماه می تا اواسط ماه اکتبر و آفتاب فراوان در طول سال برخوردار است. تغییرات دما و میزان بارندگی توسط ارتفاع و به میزان کمتری از ساحل کنترل می شود. آب و هوای شگفت انگیز این جزیره فرصت های بی پایان را در اختیار دوستداران طبیعت قرار می دهد. در ژانویه 2008 نیز، قبرس به اتحادیه اقتصادی و پولی (EMU) پیوست و از آن پس یورو (€) واحد پول رسمی این کشور است. تحصیل در قبرس یکی از راه های مهاجرت به قبرس است و در حال حاضر تعداد زیادی دانشجوی خارجی در این کشور در حال تحصیل هستند.

درباره مقطع کارشناسی در قبرس

برنامه های دوره اول در قبرس در هر دو دوره کارشناسی و دوره آموزش عالی دوره کوتاه مدت ارائه می شود. برنامه های مقطع کارشناسی در قبرس توسط دانشگاه های دولتی و خصوصی ارائه می شود. برخی از موسسات خصوصی در سطح غیر دانشگاهی نیز برنامه های تحصیلات کارشناسی را ارائه می دهند. مدت زمان مورد انتظار برای تحصیلات لیسانس 4 سال (8 ترم) به جز پزشکی با 12 ترم مورد نیاز است. ECTS (سیستم انتقال اعتبار و انباشت اروپا) توسط کلیه دانشگاههای دولتی و خصوصی اعمال می شود، حداقل تعداد 240 ECTS برای فارغ التحصیلی دانشجو در مقظع کارشناسی لازم است (یک واحد اعتباری مربوط به 25-30 ساعت کاری دوره در هر ترم است). بیشتر لیسانس ها برنامه های منظمی هستند که توسط گروه دانشگاه یا موسسه ارائه می شوند.

با این حال، دانشگاهها امکان ایجاد برنامه های میان رشته ای را که ارائه می شود، به شرط تأیید سنا و دانشکده های مربوطه، مجاز می دانند. به عنوان بخشی از 240 ECTS، دانشجویان معمولا ملزم به شرکت در تعدادی از دوره های زبان های خارجی هستند. برنامه های کارشناسی در رشته های مختلف تحصیلی از جمله در زیر ارائه می شود:

  • علوم کاربردی
  • علوم اجتماعی و آموزش
  • اقتصاد و مدیریت
  • مهندسی و فناوری
  • علوم بهداشتی و پزشکی
  • داروسازی
  • علوم فناوری
  • علوم ژئوتکنیک و مدیریت محیط زیست
  • حقوق
  • هنرهای زیبا و کاربردی

 

شرایط تحصیل کارشناسی در دانشگاه های دولتی قبرس

شرایط پذیرش تحصیل کارشناسی نسبت به دانشگاه در قبرس متفاوت است. هر 3 دانشگاه دولتی از سیاست خاص پذیرش پیروی می کنند که سالانه توسط شورای دانشگاه تعیین می شود و با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش توسط شورای وزیران تأیید می شود. پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه قبرس و دانشگاه فنی قبرس بر اساس سیستم امتحانات ورودی یعنی آزمونهای پانکیپریان که در ماه ژوئن توسط وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ با توجه به مفاد قانون مربوطه گرفته می شود. برای واجد شرایط بودن در این آزمون، متقاضیان باید شهروندان قبرس و حداقل دارای یک والد قبرسی باشند. آنها همچنین باید گواهی تحصیل، یک آموزشگاه فنی یا یک مدرسه متوسطه خصوصی شناخته شده را داشته باشند. درصد کمی از تعداد کل پذیرفته شدگان براساس معیارهای ویژه تنظیم می شوند.

این موارد، از جمله در مورد متقاضیان مقوله های خاص قبرس (به عنوان مثال فرزندان مفقود شده در نتیجه حمله ترکیه، افراد با نیازهای ویژه، یونانیان دیاسپورا و قبرسی که به گروه های مذهبی یا قومی خاصی تعلق دارند و دانشجویان بین المللی) اعمال می شوند. پذیرش در دانشگاه آزاد قبرس براساس معیارهای از پیش تعیین شده انجام می شود و نه بر اساس آزمون کتبی. دانشجویان درخواست های خود را بصورت آنلاین ارسال می کنند و بر اساس معیارهای تعیین شده توسط یک سیستم ارزیابی خودکار رتبه بندی می شوند. برای اینکه واجد شرایط درخواست یک دوره در مقطع کارشناسی باشند، دانشجویان باید فارغ التحصیل دوره متوسطه باشند و دانش یونانی خوبی داشته باشند. معیارهای رتبه بندی شامل:

  • نمرات
  • تعداد سال های سپری شده از فارغ التحصیلی از دوره متوسطه
  • دانش زبانهای خارجی (اروپایی)
  • مدارک اختصاصی پس از دیپلم

پذیرش لیسانس در دانشگاه های خصوصی قبرس

برای پذیرش در مقطع کارشناسی معمولا داشتن گواهی و مدرک از یک آموزشگاه متوسطه شناخته شده یا مدارک معادل آن که در قبرس یا خارج از کشور مورد نیاز است. دانشگاه های خصوصی همچنین دانشجویان را در مصاحبه های اسکایپ، بیان نامه و ارائه مدارک تحصیلی معتبر و همچنین سطح دانش وی به زبان انگلیسی و یا یونانی ارزیابی می کنند. ممکن است دانشگاه های برای برخی از رشته ها از دانشجویان نیز آزمون تعیین سطح بگیرند. در سطح دانشگاه، ساختار و ماهیت برنامه درسی توسط هیئت دپارتمان گروه دانشگاه تعیین می شود و توسط سنا و شورای دانشگاه تأیید می شود. موسسات خصوصی غیر دانشگاهی دوره ها و برنامه های درسی خود را برای تأیید به شورای ارزیابی و اعتبارسنجی آموزشیSEKAP ارسال می کنند.

در نمودار زیر می توانید مدت زمان تحصیل کارشناسی و تحصیل در قبرس و سایر مقاطع را مشاهده کنید:

زمان تحصیل در قبرس در مقاطع مختلف

تحصیل کارشناسی در دانشگاه های قبرس

در حال حاضر، دانشگاه های دولتی و خصوصی در قبرس فعالیت می کنند. دانشگاه های دولتی شامل:

ردیفدانشگاه
1دانشگاه قبرس
2دانشگاه فنی قبرس
3دانشگاه آزاد قبرس

دانشگاه های خصوصی نیز شامل:

ردیفدانشگاه
1دانشگاه اروپا قبرس
2دانشگاه فردریک قبرس
3دانشگاه نیکوزیا قبرس
4دانشگاه ناپولیس پافوس
5دانشگاه لنکشیر مرکزی

تحصیلات عالی در قبرس نیز توسط تعدادی از موسسات آموزش عالی دولتی انجام می شود که هیچ یک از آنها وضعیت دانشگاهی ندارند. موسسه مدیریت مدیترانه (MIM) که تحت وزارت کار، رفاه و بیمه های اجتماعی فعالیت می کند، برنامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی را در رشته های بازرگانی و مدیریت دولتی ارائه می دهد. بقیه موسسات دولتی آموزش عالی، برنامه های شغلی تحصیلاتی را با مدت زمان 1 تا 3 سال تحصیلی ارائه می دهند. این برنامه ها دسترسی به برنامه های سطح دوم را فراهم نمی کنند. تحصیلات متوسطه یا مدارک تحصیلی معادل آن و امتحانات ورودی پیش نیاز دسترسی به برنامه های ارائه شده توسط این موسسات آموزش عالی دولتی است. برنامه های تحصیلی آنها معتبر در نظر گرفته می شود.

به دنبال قانون تضمین کیفیت و اعتبار سنجی در آموزش عالی و ایجاد و فعالیت آژانس مربوط به قوانین مربوط به آن، 2015 و 2016، مرجع معتبر اعتبار سنجی برنامه های تحصیلی آنها آژانس تضمین کیفیت قبرس و اعتباربخشی در آموزش عالی است. در حال حاضر، 43 موسسه خصوصی آموزش عالی در وزارت آموزش و فرهنگ قبرس ثبت شده اند. موسسات خصوصی آموزش عالی دانشگاهی ندارند اما برنامه های تحصیلی دانشگاهی و حرفه ای را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهند. برنامه های تحصیلی آنها توسط آژانس تضمین کیفیت و اعتبار بخشی در آموزش عالی قبرس مورد ارزیابی و تأیید قرار می گیرد.

شهریه دوره لیسانس در قبرس

هزینه تحصیل در دانشگاه های قبرس در مقطع کارشناسی با توجه به رشته و نوع دانشگاه متفاوت است. به طور کلی میزان هزینه حدود 3000$ الی 8000$ (دلار) است. همچنین برخی از دانشگاه های این کشور برای جذب دانشجویان بین المللی 50% هزینه ترم اول را به دانشجویان خارجی بورسیه می دهند. جهت اطلاع از بورسیه تحصیلی قبرس می توانید مقاله ارائه شده را در این زمینه مطالعه کنید. همچنین با درخواست و اخذ مجوز از وزارت کار، رفاه و بیمه های اجتماعی قبرس، اشتغال پاره وقت برای دانشجویان در حین تحصیل به مدت 10 ساعت در هفته مجاز است.

بیمه درمانی نیز برای دانشجویان اجباری است. از دانشجویان داوطلب درخواست می شود که موسسه آموزش عالی قبرس را که در آن ثبت نام کرده اند، تایید کنند که کلیه مقدمات لازم را برای این موضوع فراهم شود. برای بررسی شرایط خود و ساده سازی مهاجرت خود به کشور مورد علاقه تان می توانید با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *