مهاجرت تحصیلی بلژیک

تحصیل پزشکی در بلژیک

تحصیل پزشکی در بلژیک

تحصیل پزشکی در بلژیک و شرایط ورود به دانشگاه های پزشکی بلژیک برای دانشجویان ایرانی همراه با اخذ ویزای تحصیلی پزشکی بلژیک پرداخته شده است اگر تمایل به تحصیل پزشکی دارید، تحصیل پزشکی در بلژیک گزینه ای عالی به شمار می رود. این کشور یک انتخاب محبوب برای دانشجویان خارجی است. در حقیقت، این کشور از نظر موقعیت جغرافیایی به عنوان یکی از مهمترین کشورها در اروپا است.

برای مشاوره مهاجرت فرم زیر را تکمیل کنید:


نه تنها این، بلکه تنوع فرهنگی در این کشور و محبوبیت آن به عنوان یک کشور میزبان را افزایش می دهد. به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می توانید به راحتی وارد جامعه این کشور شود. زیرا مردم این کشور به 3 زبان صحبت می کنند که یکی از آنها انگلیسی می باشد. این به شما کمک می کند تا به عنوان یک دانشجوی بین المللی پزشکی در این کشور حضور داشته باشید. از مزایای بی شماری بهره مند شوید.

در ادامه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک در سال 2023 را مورد بررسی قرار می دهند.

موارد مورد بررسی در این مقاله پاسخ به سوالات زیر خواهد بود:

  • شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک در سال 2023 به چه صورت می باشد؟
  • هزینه تحصیل پزشکی بلژیک چه مقدار می باشد؟

اینفوگرافی تحصیل پزشکی در بلژیک

بررسی تحصیل پزشکی در بلژیک در سال 2023

در مارس (March) سال 2017، دولت این کشور قانونی را صادر کرد. دانشجویانی که می خواهند پزشکی بخوانند باید برای اقدام به دریافت شماره ثبت ملی این کشور، ثبت نام در بیمه درمانی، شرکت در امتحان فدراسیون والونیا و بروکسل کنند. دانشجویان باید در آزمون ورودی شرکت کنند. شایان ذکر است که آزمون ورودی دانش متقاضیان را در موضوعاتی مانند شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات ارزیابی می کند. تحصیل پزشکی در بلژیک معمولا 6 سال طول می کشد. در حالی مدت زمان استاندارد تحصیل پزشکی در اروپا 7 سال است.

برنامه های تحصیلی پزشکی بلژیک شامل برنامه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. دوره پایه تحصیلی این رشته که با عنوان اصلی ترین دوره شناخته شده است، حدود 6 سال می باشد. این برنامه به طور کلی به شرح زیر است:

ترتیب دوره هادوره تحصیلمدت زمان تحصیل
1دوره تحصیلات پزشکی6 سال
2دوره تحصیل پزشکی عمومی2 سال اضافه
3دوره تخصصی پزشکی3 تا 6 سال اضافه

دانشجویان همچنین نیاز به مهارت های ارتباطی خوب و تحلیل انتقادی از اطلاعات دارد تا موفق به تحصیل پزشکی بلژیک شوند. به یاد داشته باشید که ارزیابی مهارت های عمومی دانشجویان در بخش دوم آزمون ورودی انجام می شود. اگر فکر می کنید نمی توانید به موقع در امتحان ورودی ماه سپتامبر (September) دانشگاه های بلژیک شرکت کنید. همچنین می توانید در برخی از دانشگاه ها که این فرصت را به دانشجویان ارائه می دهند. برای اولین سال در برنامه ای در علوم زیست پزشکی ثبت نام کنید. این دوره ها شانس شما برای قبولی در آزمون قبولی برای سال بعد را افزایش می دهد.

مزایای تحصیل پزشکی در بلژیک

در بین کشورهای اروپایی بلژیک می تواند گزینه ای عالی برای تحصیل رشته های پزشکی باشد. این کشور از نظر اقتصاد، تجارت و صنعت و فناوری به ویژه در زمینه پزشکی پیشرفت کرده است و مزایای تحصیل پزشکی در بلژیک زیاد است. کیفیت آموزش، امکانات باکلاس و تجهیزات مدرن چیزی است که بلژیک را به کشوری مناسب برای تحصیل پزشکی تبدیل کرده است. بنابراین، اگر از قبل برنامه‌هایی برای تحصیل پزشکی در بلژیک دارید، می‌توانید مطمئن باشید که مزایای تحصیل پزشکی در بلژیک زیاد است.  برای تمام سطوح تحصیلات عالی در هر برنامه تحصیلی که در آن هستید، زبان آموزش در بلژیک بسته به دانشگاهی که در آن شرکت خواهید کرد، هلندی، فرانسوی یا آلمانی است. با این حال، اکثر دانشکده های پزشکی در بلژیک در دوره های خود یا زبان فرانسه یا آلمانی دارند.

اگر هنوز به این زبان ها مسلط نیستید یا حتی با این زبان ها آشنا نیستید، نگران نباشید زیرا دوره های تکمیلی زبان در اکثر دانشگاه ها وجود دارد. با این حال، برای مثال، برخی از دانشگاه ‌ها دارای مدرک پزشکی هستند که به زبان هلندی یا انگلیسی تدریس می‌شوند، مانند دانشکده پزشکی دانشگاه گنت. دانشجویان داخلی یا بین المللی باید قبل از پذیرش در دانشگاه به زبان هلندی یا انگلیسی تسلط داشته باشند.

مزایای تحصیل پزشکی در بلژیک:

مزایا تحصیل پزشکی در بلژیک

تحصیل پزشکی در کشور بلژیک

دانشجویان می توانند در سن 18 سالگی مدرسه پزشکی را شروع کنند، البته اگر در آزمون ورودی قبول شده باشند. اگر بیشتر بررسی کنید اکثر دانشجویان در سنین بالاتر شروع کردند، بسیاری از آنها قبلاً 1 سال علوم دارویی یا زیست پزشکی را گذرانده بودند). 6 سال (3 لیسانس، 3 فوق لیسانس) برای MD پایه یا 5 سال طول می کشد تا دندانپزشک شوید. پس از آن نیاز به تخصص دارید. (مثلاً پزشکی عمومی، مغز و اعصاب، رادیولوژی، پاتولوژی و…). تخصص بین 3-6 سال طول می کشد. افراد زیادی می خواهند متخصص شوند، بنابراین شما باید برای یک تخصص درخواست دهید. هزینه تحصیل پزشکی در کشور بلژیک بسیار ارزان تر از سایر کشورها مانند فرانسه است.

یک “آزمون ورودی” در فلاندر وجود دارد، اما این تنها پیش نیاز الزام آور برای M.D است. اگر در فلاندر یا والونیا تحصیل کرده اید، هیچ مانعی برای کار در فلاندر یا والونیا وجود ندارد، با این حال، اگر تحصیل پزشکی در بلژیک را در والونیا شروع کنید و بعد از آن تصمیم بگیرید. سال دومی که می خواهید در فلاندر ادامه تحصیل دهید، باید آزمون ورودی را انجام دهید و برای تمام دوره هایی که در والونیا دنبال کرده اید، به دلیل برنامه های درسی که کاملاً یکسان نیستند، اعتباری دریافت نمی کنید.

شرایط و روند تحصیل پزشکی در بلژیک بدین شرح می باشد:

شرایط و روند تحصیل پزشکی در بلژیک

تحصیل پزشکی در بلژیک در مقاطع مختلف

آموزش برای تبدیل شدن به یک پزشک فعال حرفه ای در 3 دوره با درجه فزاینده ای از شایستگی های اکتسابی انجام می شود. در بخش زیر می توانید تحصیل پزشکی در بلژیک در مقاطع مختلف را مشاهده کنید:

  • مدرک لیسانس 180 واحد ECTS معادل 3 سال.
  • فوق لیسانس: 180 واحد ECTS، معادل 3 سال مدرک لیسانس + فوق لیسانس منجر به مدرک MD می شود، نقطه شروع برای مدرک کارشناسی ارشد پیشرفته برای تبدیل شدن به یک پزشک شاغل.

دوره کارشناسی ارشد پزشکی از 4 سال (240 واحد ECTS) به 3 سال (180 واحد ECTS) در سال 18-2017 بازنگری شد. این بدان معناست که در سال تحصیلی 2017-2018، آخرین گروه از دانشجویان دوره 4 ساله کارشناسی ارشد پزشکی مانند اولین گروه از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد 3 ساله فارغ التحصیل شدند.

  • دوره کارشناسی ارشد پیشرفته برنامه پیشرفته که شامل 120 تا 180 واحد ECTS و همچنین یک دوره آموزش دستیاری پزشکی حرفه ای به مدت 3 تا 6 سال بسته به تخصص پزشکی است.

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای اخذ مدرک دکتری پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد. آموزش دکترا می تواند در طول یا بعد از دوره فوق لیسانس پیشرفته در پزشکی تخصصی انجام شود.

طول دوره های پزشکی در بلژیک

تحصیل و دانشگاه های پزشکی در بلژیک

دانشگاه های این کشور سطح علمی بسیار بالای دارد. متقاضیانی که از دانشگاه های بلژیک فارغ التحصیل می شوند، می توانند در این کشور و یا دیگر کشورها مشغول به کار شوند. متقاضیان فارغ التحصیل از این رشته می توانند در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و مطب های خصوصی و عمومی مشغول به فعالیت شوند.

تعدادی از دانشگاه های پزشکی بلژیک عبارتست از:

  • Catholic university Of Leuven
  • Ghent University
  • University Of Antwerp
  • Free University Of Brussels
  • University of Leige

معتبرترین دانشگاه های پزشکی در بلژیک کدام اند؟

دانشگاه Katholieke Universiteit Leuven با اختلاف بهترین دانشکده های پزشکی در بلژیک است و به این ترتیب، بهترین دانشکده های پزشکی در اروپا را نیز در خود جای داده است. قدمت این دانشگاه به سال 1425 برمی گردد و قدیمی ترین دانشگاه در بلژیک و منطقه است. دانشکده پزشکی در KU Leuven در حال حاضر در میان 25 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و برخی از امیدوارترین و بلند پروازترین دانشجویان پزشکی در اروپا در آن شرکت می کنند و ورود به آن را بسیار رقابتی می کند.

تحصیل و دانشگاه های پزشکی در بلژیک

شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک

تحصیل در این کشور به 3 زبان امکان پذیر خواهد بود. به این معنی است که الزامات تحصیل در بلژیک در موسسات آموزش عالی و دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است. با توجه به بالا بودن سطح علمی دانشگاه های پژشکی بلژیک، متقاضیان بین المللی می باید سطح علمی خود را با توجه به سطح آموزشی دانشگاه های این کشور افزایش داده اند.

الزامات و شرایط تحصیل پزشکی بلژیک را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • داشتن دیپلم دبیرستان به رسمیت شناخته شده
  • ارائه ریز نمرات تحصیلی متقاضی
  • واجد شرایط بودن برای تحصیل در کشور خود
  • شرکت در امتحان ورودی را که همه ساله توسط وزارت آموزش و پرورش در بلژیک برگزار می شود.
  • ارائه مدارک زبان مورد نیاز برای اثبات مهارت زبان فرانسوی، آلمانی یا فنلاندی
  • دریافت ویزای تحصیلی و اقامت این کشور

مدرک زبان مورد نیاز به دانشگاهی که دانشجویان مشغول به تحصیل در آن می شوند بستگی دارد. با این حال، دانشجویانی که به فکر تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی هستند. همچنین باید مدرک IELTS یا TOEFL را تهیه کنند. وزارت آموزش این کشور از دانشجویان بین المللی می خواهد تا در امتحان ورودی پزشکی شرکت کنند. به عبارت دیگر، آزمون ورودی به منظور اطمینان از واجد شرایط بودن دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی بلژیک انجام می شود. این آزمون ورودی شبیه به امتحان مهارت زبان است که دانشجویان در آن شرکت خواهند کرد (بسته به زبان تحصیل مورد نظر).

وضعیت دانشجویان خارجی پزشکی در بلژیک

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پزشکی بایستی مدرک قبولی مقطع کارشناسی را داشته باشند. تعداد واحدهای درسی حداقل 180 واحد را پاس کرده باشند. دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می باشند. همچنین بایستی موارد مربوط به کنسرسیوم را رعایت کنند. شایان ذکر است که دانشجویان باید صلاحیت شفاهی و کتبی بسیار عالی در زبان انگلیسی داشته باشند. اکثر دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در این کشور و یا سایر کشورها امکان کار خواهند داشت. همچنین در طول دوره تحصیل خود می توانند کار ضمن تحصیل داشته باشند. با کار ضمن تحصیل در این رشته می توانید بخشی از هزینه های مربوط به زندگی و تحصیل را پوشش دهی دهید.

هزینه تحصیل پزشکی و زندگی در بلژیک

بر اساس آمارهای اخیر، هزینه اقامت و تحصیل یک دانشجوی بین المللی از 850€ الی 4100€ (یورو) در ماه خواهد بود. این هزینه شامل کتاب، مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل، غذا، اقامتگاه و سایر موارد اضافی خواهد بود. میزان پولی که در این کشور برای اقامت و تحصیل صرف می کنید. هزینه بستگی به موضوعی دارد که شما در آن تحصیل می کنید. همچنین سطح زندگی که به آن عادت کرده اید. لازم به ذکر است تحصیل در شهرهای بزرگ در مقایسه با شهرهای کوچک هزینه های بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. ما توصیه می کنیم تا با دانشگاه خود در بلژیک تماس بگیرید. با جزئیات بیشتری درباره شهریه دانشگاه هزینه تحصیل در این کشور بپرسید.

شاخص کیفیت زندگی در این کشور 151.12 می باشد. در این بخش نمودار شاخص کیفیت زندگی در این کشور به شکل زیر شرح داده شده است:

شاخص کیفیت زندگی در بلژیک

بورسیه های تحصیل پزشکی در بلژیک

در سال 2023 با کسب بورسیه تحصیلی دانشجویان می توانند به راحتی مشغول به تحصیل در مقاطع مختلف در این کشور شوند. فرصت های تحصیلی بسیار خوبی را برای بسیاری از دانشجویان بین المللی، به ویژه دانشجویان کشورهای در حال توسعه که به دنبال آموزش بهتر و کیفیت زندگی هستند، ارائه می دهد. این کشور به بسیاری از کسانی که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های این کشور هستند بورسیه رایگان می دهد. این بورسیه ها به دانشجویان بین المللی در مقیاس فوق العاده کمک می کند. دانشگاه های بلژیک بورس های تحصیلی زیادی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. با این وجود میزان کمک های ارائه شده متفاوت است. در این بخش مقاله شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در بلژیک را جهت اخذ اطلاعات لازم مطالعه فرمائید.

تعدادی از بورسیه های تحصیلی که در این کشور در مقاطع مختلف در نظر گرفته می شود، در جدول زیر شرح داده شده است:

پارامترشرح
Investorunnerدوره کارشناسی ارشد حدود 500$ (دلار)
Couponsdeals scholarshipدوره کارشناسی حدود 3000$ (دلار)
Undergraduate KDS scholarship Contestدوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حدود 500$ تا 1500$ (دلار)

بورسیه های تحصیل پزشکی در بلژیک

کار پس از تحصیل پزشکی در کشور بلژیک

برای اینکه به عنوان پزشک در این کشور پس از اتمام تحصیلات خود کار کنید باید مجوز کار بگیرید. وقتی مجوز کار خود را گرفتید، می توانید یک شغل پیدا کنید. بدین ترتیب می توانید در این کشور مستقر شوید. از طرف دیگر، بعد از فارغ التحصیلی، زمان بسیار مهم و حیاتی برای شما خواهد بود تا بتوانید در این کشور به عنوان پزشک کار کنید. گفته می شود دانشجویان می توانند با توجه به اعتبار ویزای دانشجویی خود، پس از اتمام دوره تحصیلی، از شرایط کار پس از تحصیل در بلژیک و فرصت های شغلی و مراحل دریافت مجوز کار اطلاعات کافی کسب کنند. نرخ بیکاری در سال های گذشته کاهش یافته است. فرصت های شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان در این کشور وجود دارد.

به طور کلی جهت کار در شغل پزشکی در این کشور اطلاع از جزئیات زیر ضروری می باشد:

  • حداقل درآمد حدود 5370€ (یورو)
  • میانگین درآمد حدود 13800€ (یورو)
  • حداکثر درآمد حدود 23100€ (یورو)

همچنين متقاضیان رشته پزشکی در این کشور به ازای هر ساعت کار مفید و قانونی در مراکز بهداشتی حدود 80€ (یورو) درآمد اخذ خواهند نمود. نمونه از درآمد مشاغل مرتبط با رشته پزشکی در سال 2023 در جدول زیر مورد طبقه بندی قرار گرفته است:

نام موقعیت شغلی میزان درآمد به یورو
پزشک15600€
دستیار متخصص تغذیه8720€
پزشک متخصص اطفال11200€
اورولوژیست20200€

زبان آموزش در تحصیل پزشکی در بلژیک

برای تمام سطوح آموزش عالی در هر برنامه از رشته پزشکی که در آن حضور دارید. زبان آموزش در تحصیل پزشکی در بلژیک بسته به دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید، هلندی، فرانسوی یا آلمانی است. با این حال اغلب دانشگاه های پزشکی در بلژیک در دوره های پزشکی خود، زبان فرانسوی یا آلمانی دارند. دانشجویانی که هنوز به این زبان ها مسلط نیستند یا حتی با این زبان ها آشنا نیستند، جای نگرانی نیست زیرا در اکثر دانشگاه های پزشکی دوره های زبان تکمیلی وجود دارد. علاوه بر این، برخی از دانشگاه های بلژیک مانند دانشگاه پزشکی گنت دارای مدرک پزشکی هستند که به زبان هلندی یا انگلیسی تدریس می شوند. به طور کلی دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل پزشکی در بلژیک را دارند، باید قبل از پذیرش در دانشگاه به زبان هلندی یا انگلیسی تسلط داشته باشند.

برنامه های درسی تحصیل پزشکی در بلژیک

همانند اغلب دانشگاه های مدرن اروپایی دیگر دانشگاه های پزشکی بلژیک نیز برنامه های درسی مخختلفی را به متقاضیان تحصیل پزشکی در بلژیک ارائه می دهد. برنامه های درسی تحصیل پزشکی در بلژیک تقریبا هیچ تفاوتی با سایر برنامه های درسی در سراسر جهان ندارد. دانشگاه های پزشکی در سراسر جهان دوره زمانی یکسانی برای کل برنامه مدرک پزشکی دارند که 6 سال به طول می انجامد. اما لازم به ذکر است که موضوعاتی که تدریس و بحث می شود برای هر دانشگاهی متفاوت است. برنامه درسی پزشکی در بلژیک همچنان شامل مبانی و مقدماتی در علوم پزشکی، آمار، بهداشت و سایر مطالعات متوسطه پزشکی می شود. این دوره از تحصیل پزشکی در بلژیک حداکثر 4 سال از برنامه درسی را در بر می گیرد. از سوی دیگر 2 سال باقی مانده برای مطالعات بالینی و تمرینات برای تقویت مهارت های دانشجویان خواهد بود.

معایب تحصیل پزشکی در بلژیک

همانطور که می دانید تحصیل در بلژیک دارای مزایای بی شماری برای دانشجویان بین المللی است. اما این کشور معایب معدودی نیز برای دانشجویان پزشکی به همراه خواهد داشت. از جمله اصلی ترین معایب تحصیل پزشکی در بلژیک عبارت اند از:

  • هوای بارانی: بیشتر اوقات در بلژیک هوا بارانی است. اغلب دانشجویان پزشکی از وضعیت آب و هوایی بلژیک ناراضی هستند.
  • پیچیدگی زبان: بلژیک دارای سه زبان اصلی فرانسوی، هلندی و آلمانی است. این سه زبان به سه منطقه غیر همگرا تقسیم می شوند و در جوامع نیز ساختار دولتی پیچیده ای ایجاد می کنند.
  • بیشتر کار توسط دانشجویان به صورت مستقل صورت می گیرد: اساتید پزشکی در بلژیک در طول ترم به شما نمی گویند چه چیز بد یا خوب است.

از دیگر معایب تحصیل پزشکی در بلژیک عبارت اند از:

معایب تحصیل پزشکی در بلژیک

آزمون ورودی پزشکی در بلژیک

برای ورود به دانشگاه های پزشکی بلژیک، متقاضیان باید در آزمون های ورودی دانشگاه ها شرکت کنند. اگر می خواهید مدرک پزشکی، دندانپزشکی یا دامپزشکی را در دانشگاه های بلژیکی اخذ کنید ابتدا باید در آزمون ورودی آن برنامه شرکت کنید. اگر رتبه مطلوبی بدست آورید، می توانید با تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی یا دامپزشکی شروع کنید. آزمون ورودی پزشکان و دندانپزشکی معمولا شامل دو بخش است و برای شرکت در آن باید ثبت نام کنید.

برای اینکه بتوانید با موفقیت در آزمون های ورودی شرکت کنید، یک بخش علوم و ریاضیات به اندازه کافی در تحصیلات قبلی شما مهم است، و همچنین مهارت های زبانی. در وب‌ سایت دانشگاه ها می توانید یک نمای کلی از موضوع مؤلفه امتحان و درک علوم   (KIW) و مؤلفه امتحان شایستگی‌های عمومی (GC) پیدا کنید. شما همچنین می توانید در آزمون آزمایشی  شرکت کنید تا خودتان را امتحان کنید.

تحصیل پزشکی در بلژیک با دریافت ویزای تحصیلی

دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل پزشکی در بلژیک هستند، باید قبل از اعزام به این کشور برای ویزای تحصیلی بلژیک اقدام نمایند. البته روند درخواست ویزای تحصیلی بلژیک بسته به ملیت متقاضیان متقاوت خواهد بود. به طوری که، اتباع کشورهای اتحادیه اروپا قصد تحصیل پزشکی در بلژیک را دارند، نیازی به اخذ ویزای تحصیلی این کشور ندارند. اما در مقابل، اتباع کشورهای ثالث یا غیر اتحادیه اروپا بدون دریافت ویزای تحصیلی بلژیک اجازه تحصیل پزشکی در این کشور را نخواهند داشت. از سوی دیگر، اگر دانشجوی بین المللی از کشوری هستید که با بلژیک موافقت نامه ای برای ویزا ندارد به ویزای تحصیلی نیاز دارید. نکته قابل توجه این است که، معمولا ویزای تحصیلی بلژیک برای 1 تا 2 سال صادر می شود، با این حال بستگی به برنامه تحصیلی شما در رشته پزشکی دارد. اگر دوره تحصیلی متقاضیان بیشتر از مدت زمان ویزای آنها باشد می توانند ویزای خود را تمدید کنند.

البته لازم به ذکر است که بدانید، هنگام درخواست ویزای تحصیلی بلژیک باید اسناد و و مدارکس را به کنسولگری این کشور ارائه دهید. این اسناد و مدارک به شرح زیر می باشند:

اسناد و مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی بلژیکتوضیحات
فرم درخواستمتقاضیان باید فرم درخواست ویزای تحصیلی بلژیک را تکمیل کرده و در آخر امضا کنند.
پاسپورتدر تمام مدتی که قصد اقامت در بلژیک را دارید باید یک پاسپورت معتبر داشته باشید.
عکسارائه 2 قطعه عکس در اندازه پاسپورت الزامی می باشد.
بیمه سلامتبیمه درمانی متقاضیان باید کل دوره تحصیل آن ها را در بلژیک پوشش دهد.
گواهی پذیرشمتقاضیان با ارائه گواهی پذیرشش اثبات می کنند که در دانشگاهی در بلژیک پذیرفته شده اند.
انگیزه نامهمتقاضیان در این نامه توضیح می دهند که چرا تحصیل پزشکی در بلژیک را انتخاب کرده اند.
اثبات زبان انگلیسیدانشجویان باید اثبات کنند که زبان انگلیسی را به می دانند.

تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی و خصوصی بلژیک

دانشکده های پزشکی در بلژیک یک برنامه پزشکی 6 ساله ارائه می دهد. لازم به یادآوری است که این دوره و همچنین سایر دوره ها به زبان های فرانسوی، هلندی و انگلیسی برای دانشجویان بین المللی به عنوان جایگزین در دسترس است. آیا باید به دانشگاه خصوصی بروید یا دولتی؟

تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی و خصوصی بلژیک در دسترس است. هزینه تحصیل شما تنها با انتخاب شما تعیین می شود. یک دانشجوی بین المللی که در رشته پزشکی در یک دانشگاه دولتی تحصیل می کند بین €2000 تا €4500 (یورو) در سال پرداخت می کند، در حالی که یک دانشگاه خصوصی احتمالاً حدود €5000 (یورو) به بالا در سال شهریه دارد.

میزان دستمزد پزشکان پس از اتمام تحصیل پزشکی در بلژیک

بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی میزان حقوق و دستمزد پزشکان پس از اتمام تحصیل پزشکی در بلژیک بسیار مطلوب است. زیرا این کشور دارای زیرساخت های پزشکی مناسبی در زمینه های مختلف پزشکی می باشد، که همواره میزبان فارغ التحصیلان پزشکی بوده اند. به طور کلی پزشکان در بلژیک با توجه به ماهیت شغل خود معمولا حقوق بالایی در این کشور دریافت می کنند. در واقع حقوق و دستمزد در بلژیک یکی از مزیت هایی است که هزینه های بالای شهریه دانشگاه های پزشکی این کشور را توجیه می کند. به طور مثال، به عنوان یک پزشک در بلژیک می توانید انتظار داشته باشید که از 90000€ تا 450000€ (یورو) در سال بسته به شغل خود درآمد داشته باشید. همچنین یک پزشک متخصص در این کشور سالانه بیش از 500000€ (یورو) دریافت می کند.

در نمودار زیر می توانید میزان حقوق سالانه پزشکان را در چند کشور اروپایی را با یکدیگر مقایسه فرمایید:

حقوق سالانه پزشکان را در چند کشور اروپایی

نرخ بیکاری در کشور بلژیک

این نکته را باید در نظر داشته باشید که هنگام یافتن کار به عنوان پزشک در بلژیک، با رقابت زیادی روبرو خواهید شد. به عبارت دیگر، شما با افراد محلی و شهروندان اتحادیه اروپا رقابت می کنید. علاوه بر این، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توصیه می کنند تا در زمان تحصیل در این کشور از وقت خود استفاده کنید تا مهارت های زبان فرانسه یا فنلاندی خود را توسعه دهید. علاوه بر این، برای اینکه شانس بیشتری برای اشتغال در بلژیک داشته باشید، حتماً باید از نمرات بالایی برخوردار شوید. با ما در تماس باشید تا از شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک و کار در این کشور پیشرفته اطلاعات بیشتری کسب کنید. جهت اطلاع از دانشگاه های این کشور مقاله ارزان ترین دانشگاه های بلژیک را مطالعه فرمائید.

سوالات پرتکرار در باب تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب تحصیل پزشکی در بلژیک در سال 2023 می باشیم:

  • طول دوره تحصیلی پزشکی در بلژیک چند سال است؟ تحصیلات پزشکی به صورت متوسط در کشور بلژیک 6 ساله است. دانشجو می تواند تا 7 سال هم این تحصیلات را ادامه بدهد. تحصیلات تخصص با توجه به رشته متفاوت است. منتها این طول دوره را می توان بین 3 تا 6 سال تخمین زد.
  • هزینه اقامت و تحصیل پزشکی چقدر است؟ هزینه های زندگی شخصی هر فرد با توجه به سبک و سطح زندگی متفاوت است. به صورت کلی می توان گفت هزینه ها در این کشور هم مشابه باقی کشورهای اروپایی است. به صورت تقریبی بین 850€ الی 4100€ (یورو) در ماه متغییر است.
  • چطور می توان در کشور بلژیک دانشجوی پزشکی عمومی شد؟ دانشجویانی که می خواهند در این کشور پزشکی بخوانند باید برای ورود به دانشگاه ها در آزمون ورودی فدراسیون والونیا و بروکسل شرکت کنند. این آزمون شامل مواردی مانند شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات است. سپس موفق به دریافت شماره ثبت ملی بلژیک، ثبت نام در بیمه درمانی می شوند و می توانند آزمون ورودی را بدهند.
  • شرایط و ملزومات اولیه تحصیل پزشکی چیست؟ داشتن دیپلم 12ساله معتبر دبیرستان/ شرکت در آزمون ورودی فدراسیون والونیا که سالانه یک بار برگزار می شود/ ارائه مدارک زبان مورد نیاز برای اثبات مهارت زبان فرانسوی، آلمانی یا فنلاندی
5/5 - (5 امتیاز)

3 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در بلژیک

  1. مرتضی گفت:

    با سلام و وقت بخیر من میخواستم برای بلژیک به دلیل علاتقه شخصی اقدام کنم میخواستم ببینم به زبان انگلیسی می تونم تحصیل کنم سطح زبان انگلیسیم خیلی بالا است باید حتما مدرک هم داشته باشم ؟

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. مسعود زارعی گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید. من به عنوان فارغ التحصیل رشته پزشکی در دانشگاه بروکسل، می خواستم به کسایی که به دنبال تحصیل پزشکی در بلژیک هستند بگم که این کشور با وجود زیرساخت های پیشرفته پزشکی هزینه تحصیل بالایی رو برای شما به همراه داره..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *