مهاجرت به کشور تاجیکستان

اقامت تاجیکستان

در صورت مهاجرت طولانی مدت در تاجیکستان، خارجیان می توانند با اقامت تاجیکستان به عنوان یک شهروند تاجیکی شناخته شوند. البته در نظر داشته باشید که ممکن است در صورت دریافت تابعیت تاجیکستان، تابعیت کشور اول خود را از دست بدهید. تابعیت دوگانه در تاجیکستان فقط بر اساس معاهدات بین المللی بین دو کشور انجام می گیرد. تاجیکستان یکی از کشورهای ضعیف مرکز آسیا از نظر اقتصادی و رفاه اجتماعی است و پاسپورت این کشور ارزش چندانی ندارد. در هر صورت چنانچه علاقه مند به اخذ پاسپورت تاجیکستان هستید می توانید با اقامت تاجیکستان این کار را انجام دهید. در ادامه این نگارش همراه با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت باشید تا قوانین مربوط به تابعیت تاجیکستان را بدانید.

انواع اقامت در تاجیکستان

شهروندان کشورهای روسیه، بلاروس، مولداوی، قرقیزستان و قزاقستان برای اقامت در تاجیکستان به صورت نامحدود نیازی به کسب مجوز و ویزا ندارند اما سایر شهروندان برای اقامت طولان مدت نیاز به دریافت ویزا در این کشور دارند. همچنین سایر شهروندان برای اقامت کوتاه مدت می توانند ویزای الکترونیکی دریافت کنند. در هر صورت برای دریافت ویزای بلند مدت این شهروندان باید بر اساس اهداف خود یکی از ویزاهای موجود را انتخاب کرده و با ارائه مدارک ویزای بلند مدت کشور تاجیکستان را دریافت کنند. لذا باید به سفارت مربوطه در کشور خود مراجعه کنند و درخواست ویزا دهند.

در حال حاضر طبق قوانین این کشور ویزاهای مختلفی برای اقامت در تاجیکستان صادر می شود که در جدول زیر انواع اقامت در تاجیکستان معرفی شده است.

نوع اقامتشرح
اقامت تاجیکستان از طریق تحصیلثبت نام در یکی از دانشگاه های تاجیکستان و تحصیل در این کشور
اقامت تاجیکستان از طریق کاراستخدام در یک شرکت در تاجیکستان و کار در این کشور
اقامت تاجیکستان از طریق سرمایه گذاریانجام سرمایه گذاری با تاییدیه دولت در تاجیکستان
اقامت در تاجیکستان به دلیل ازدواجازدواج با یک شهروند تاجیک و زندگی و اقامت مشترک در تاجیکستان

اقامت تاجیکستان از طریق کار

یکی از روش های اقامت و مهاجرت به تاجیکستان مهاجرت کاری است. بازار تاجیکستان بازاری بسیار کوچک و کم تر متنوع است و بیشتر متکی به استخراج معدن، کشاورزی و توریسم است. به دلیل این کوچکی و تنوع کم بسیاری از کارگران در تاجیکستان برای کار در روسیه به این کشور مهاجرت کرده اند و حواله های ارزی را به تاجیکستان ارسال می کنند. این حواله های ارزی در ساله ای اخیر نقش به سزایی در اقتصاد این کشور گذاشته است و موجب کاهش فقر در تاجیکستان شده است. در هر صورت با این تفاسیر کاریابی و مهاجرت کاری به تاجیکستان جهت استخدام امری بسیار نادر است. اما برخی از شرکت های منطقه تصمیم به فعالیت در تاجیکستان کرده و شما نیز می توانید برای ثبت شرکت در تاجیکستان و ایجاد کسب و کار خود اقدام کنید و اقامت تاجیکستان را بدست آورید.

لازم به ذکر است در صورت اقامت و کار به مدت 5 سال در تاجیکستان شما مجاز خواهید بود تا برای اقامت تاجیکستان درخواست دهید. لذا در این راستا نیاز به ارائه مدارکی دال بر کار و اقامت 5 ساله شما در تاجیکستان می باشد. در نمودار زیر نرخ بیکاری در کشور تاجیکستان جهت درک بازار کار این کشور نشان داده شده است:

نمودار نرخ بیکاری در تاجیکستان

شرایط کلی اقامت تاجیکستان

طبق قوانین تاجیکستان تمامی اتباع خارجی در تاجیکستان جدا از ملیت، نژاد، دین، فرهنگ و زبان آنها می توانند برای دریافت پاسپورت تاجیکستان و تبدیل اقامت به تابعیت این کشور درخواست دهند. البته این متقاضیان باید تمامی شرایط زیر را برآورده سازند:

  • متقاضیان باید حداقل به مدت 5 سال در کشور تاجیکستان اقامت داشته باشد.
  • متقاضیان باید حداقل 18 سال سن داشته باشند و تمامی مدارک شناسایی را به همراه داشته باشند.
  • متقاضیان نباید هیچ گونه سابقه کیفری در کشور تاجیکستان داشته باشند.
  • آنها باید به زبان تاجیکی آشنایی داشته باشند و به فرهنگ و زندگی در تاجیکستان عادت کرده باشند.
  • این افراد نباید کشور را بیش از 3 ماه ترک کنند مگر اینکه به دلایل پزشکی و قابل موجه باشد.
  • علاوه بر این نیز دریافت تابعیت فرد برای تاجیکستان خطری نداشته باشد.

اقامت و تابعیت در تاجیکستان از طریق تحصیل

تحصیل در تاجیکستان نیز با توجه به عدم کیفیت مناسب دانشگاه های تاجیکستان و همچنین عدم تایید این دانشگاه ها توسط وزارت علوم و بهداشت ایران، کم تر مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار دارد. اما با این حال نیز برخی از دانشجویان ایرانی که خواهان اقامت در این کشور به دلیل قرابت فرهنگی و زبانی هستند به این کشور جهت تحصیل مهاجرت می کنند. زبان تحصیل در این کشور تاجیکی و روسی است و در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز برخی از دوره ها به زبان انگلیسی ارائه می شود. دانشجویان برای اقامت در این کشور نیاز به برقراری شرایط تعیین شده توسط دانشگاه مورد نظر در تاجیکستان را دارند.

اقامت در این کشور از طریق تحصیل با ویزای دانشجویی امکان پذیر است که به صورت سالانه تمدید می شود. دانشجویان در صورت اقامت بیش از 5 سال در این کشور و عدم خروج از این کشور بیش از 3 ماه، می توانند برای اقامت تاجیکستان درخواست دهند.

تبدیل اقامت به تابعیت تاجیکستان از راه ازدواج

یکی دیگر از روش های خاص برای اقامت تاجیکستان ازدواج به یک تبعه خارجی است. البته در سال های اخیر به دلیل افزایش ازدواج های سوری در تاجیکستان توسط شهروندان چینی و افغانی یا دختران تاجیک جهت کسب پاسپورت این کشور، قوانینی وضع شده تا از حقوق دختران و زنان تاجیک حمایت کند. به نظر می رسد تغییر در قانون در تاجیکستان که باعث دشواری ازدواج خارجی ها با افراد محلی می شود، اقدامی برای جلوگیری از ازدواج راحت اتباع افغانستان و چین است. این قانون اصلاح شده خارجیان را ملزم می کند قبل از ازدواج با افراد محلی، یک سال در تاجیکستان زندگی کنند. آنها همچنین باید یک توافق نامه قبل از ازدواج را امضا کنند که متعهد می شود مسکن همسر خود را تأمین کنند.

از آنجا که اتباع خارجی فقط پس از 5 سال اقامت می توانند ملک خریداری کنند، به نظر می رسد این ماده برای اطمینان از ثبت خانه خانوادگی برای یک تبعه این کشور طراحی شده است. به طور کلی افغانها و اویغورهای قومی از چین، اقلیت مسلمان در استان سین کیانگ غربی مایل به تأمین حقوق اقامت و تسریع در اخذ تابعیت هستند که در صورت ازدواج با یک فرد محلی به جای 5 سال 3 سال طول می کشد. اقامت به آنها این حق را می دهد که راحت تر کار خود را انجام دهند، در حالی که گذرنامه این کشور راه سفر بدون ویزا به سایر مناطق شوروی سابق به ویژه روسیه را باز می کند. اکثر ازدواج ها با خارجی ها مربوط به اتباع کشورهایی است که از زبان و مذهب مشترک مانند افغانستان و ایران یا فقط مذهب مانند پاکستان، ترکیه و اویغورهای چین می باشند.

مدارک لازم برای اخذ تابعیت در تاجیکستان

جهت تبدیل اقامت خود به تابعیت در این کشور نیاز به ارائه مدارک لازم در این راستا دارید که شامل موارد زیر است:

  • درخواست و تکمیل فرم تبعیت این کشور
  • گذرنامه معتبر و ویزای اقامت در این کشور
  • چند قطعه عکس
  • گواهی عدم سابقه کیفری
  • ارائه گواهی ازدواج، تولد و سایر مدارک
  • ارائه مدارک دال بر تمکن مالی برای اقامت در این کشور</li>
  • ارائه مدارک تحصیلی
  • سایر مدارک هویتی

جهت دریافت پاسپورت و گذرنامه سایر کشورها مانند اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک می توانید به مطالب مفصل و جامع ارائه شده در سایت ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت رجوع کنید و برای اخذ مشاوره حرفه ای و تخصصی در رابطه با بهترین مقصد مهاجرتی متناسب با شرایط خود با ما تماس بگیرید.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *