مهاجرت به کشور تاجیکستان

تولد در تاجیکستان

تولد در تاجیکستان

یکی از معدود روش های اخذ پاسپورت و شهروندی تاجیکستان تولد در تاجیکستان است. در این مقاله این مبحث بررسی می گردد. البته باید توجه داشته باشید که این مورد فقط در مواردی صورت می پذیرد که یکی از والدین دارای تابعیت تاجیکستان باشد و با تابعیت والدین نا مشخص باشد و فرزند بدون تابعیت باشد. در هر صورت اخذ تابعیت تاجیکستان با توجه به ارزش پایین پاسپورت این کشور آنچنان اهمیت ندارد اما برای افرادی که خواهان زندگی و اقامت در این کشور هستند مهم است. لازم به ذکر است علاوه بر تولد روش های دیگری برای اخذ تابعیت تاجیکستان وجود دارد که می توانید در این خصوص در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در مورد آن مطالعه کنید.

نظام تولد در تاجیکستان

نظام تولد در کشور تاجیکستان نیز مانند نظام تولد در آذربایجان و بسیاری از کشورهای جهان بر اساس خون در جریان والدین است. لذا چنانچه والدین تابعیت تاجیکستان را چه به صورت خودکار و چه به صورت درخواست بدست آورده باشند فرزند متولد شده از آنها نیز تابعیت تاجیکستان را بدست می آورند و برای اقامت در این کشور نیازی به اجازه و یا ویزا نخواهند داشت.

یکی از موارد مهم در این بار بحث تابعیت دوگانه است که فقط در صورتی پذیرفته می شود که تاجیکستان با کشورهای دوم توافق بین المللی در این باره داشته باشد لذا به صورت کلی تابعیت دوگانه پذیرفته نیست و فقط در صورت تحت توافق این امر امکان پذیر است.

پارامترشرح
نام کشورجمهوری تاجیکستان
نظام تولدبر اساس خون
جمعیت9.5 میلیون نفر
تابعیت دوگانهتحت شرایط خاص و توافق دوجانبه

قوانین تولد در تاجیکستان

طبق قانون جمهوری تاجیکستان “درباره تابعیت” شهروند تاجیکستان شخصی است که در تاریخ تصویب قانون اساسی (6 دسامبر 1994) تابعیت جمهوری تاجیکستان را داشته یا تابعیت جمهوری تاجیکستان مطابق قانون اساسی فعلی را بعد از آن بدست آورد. شهروند جمهوری تاجیکستان نمی تواند همزمان شهروند کشور دیگری باشد، مگر مواردی که در قانون جمهوری تاجیکستان درباره تابعیت و موافقت نامه های بین کشورها مشخص شده است. گذرنامه شهروند جمهوری تاجیکستان سندی است که، قبل از اخذ گذرنامه گواهی تولد یا نوع دیگری از سند تابعیت جمهوری تاجیکستان را تأیید می کند.

سال تولدشرح
قبل از روز استقلال تاجیکستانچنانچه کودکی قبل از تاریخ استقلال تاجیکستان در این کشور به دنیا بیاید و تابعیت کشور دیگری را اخذ نکند، تابعیت تاجیکستان را بدست می آورد.
در 6 دسامبر 1994در صورت تولد در روز طبق قانون نوشته در همین روز تولد در تاجیکستان از والدین تاجیکی به صورت خودکار موجب اخذ تابعیت تاجیکستان می شود.
بعد از دسامبر 1994بسته به تابعیت والدین و قوانین دیگر تابعیت ارائه می شود.

شرایط تولد در تاجیکستان

طبق قوانین تاجیکستان فقط افرادی می توانند تابعیت تاجیکستان را بدست آورند که یکی از گزینه های زیر را داشته باشند:

  • کودکی که پدر و مادرش در لحظه تولد شهروند جمهوری تاجیکستان باشند، با عدم درنظرگیری محل تولد، تابعیت جمهوری تاجیکستان را خواهد داشت.
  • صرف نظر از محل تولد، اگر یكی از والدین در لحظه تولد تابعیت تاجیكستان را داشته باشد و والدین دیگری فرد بدون تابعیت باشد یا ناشناخته باشد، كودک تابعیت تاجیكستان را خواهد داشت.
  • در صورتی که مادر کودک بدون تابعیت و پدرش تابعیت جمهوری تاجیكستان را دارد، كودک صرف نظر از محل تولد چنانچه کم تر 14 سال داشته باشد به صورت خودکار تابعیت تاجیکستان را دریافت می کند.
  • كودكی كه در خاک تاجیكستان از افراد بی تابعیت متولد شده باشد، تابعیت تاجیكستان به وی تعلق می گیرد.
  • کودک در خاک تاجیکستان متولد شود و والدین وی ناشناخته باشند، تابعیت تاجیکستان به کودک تعلق می گیرد.
  • كودكی كه در خاک تاجیكستان متولد شود و والدین وی تبعه كشورهای دیگری باشند، در صورت عدم پذیرش تابعیت این كشورها به دلیل تولد در خارج، تابعیت تاجیكستان به کودک اعطا می شود.

شرایط تولد در تاجیکستان

تابعیت تاجیکستان از طریق تولد در خارج از کشور

اگر کودکی در خارج از جمهوری تاجیکستان متولد شده باشد، اما هر دو والدین و یا یکی از آنها اقامت دائم در خاک تاجیکستان دارد آن کودک می تواند تابعیت تاجیکستان را دریافت کند. همچنین چنانچه والدین یک فرزند دارای تفاوت تابعیت باشند و فرزند در خارج از تاجیکستان به دنیا بیاید در صورت توافق والدین تاجیکی با والدین خارجی و اظهارات کتبی، کودک می تواند پاسپورت تاجیکستان را بدست آورد. لازم به ذکر است در این صورت کودک ممکن است تابعیت دیگر والدین را از دست بدهد. همچنین در صورتی که کودکی از والدین تاجیکی در خارج از کشور متولد شود در صورت ثبت تولد در 3 ماه و عدم تابعیت دیگر کشور به وی تابعیت تاجیکستان داده می شود.

درباره اخذ تابعیت تاجیکستان

قانون اساسی جمهوری تاجیکستان در مورد تابعیت جمهوری تاجیکستان یک روش ساده برای اخذ تابعیت تاجیکستان را پیش بینی کرده است. مطابق قانون فوق الذکر، اشخاص ذیل مجاز به روشی ساده برای اخذ تابعیت هستند:

  • افرادی که در زمینه های علمی، فناوری، بهداشتی و ورزشی، مشارکت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری تاجیکستان و اجرای ارزش های جهانی، دستاوردهای برجسته دارند
  • جانبازان جنگ جهانی دوم دارای تابعیت اتحادیه سابق جمهوری های سوسیالیستی شوروی و مقیم جمهوری تاجیکستان
  • کودک یا شخص معلول تحت سرپرستی یا قیم یک شهروند جمهوری تاجیکستان
  • کودک یا فرد دارای معلولیت تحت سرپرستی کامل یک موسسه دولتی در تاجیکستان

همچنین افرادی که در جمهوری سوسیالیستی اتحاد جماهیر شوروی تاجیکستان متولد شده اند و یا تابعیت اتحادیه جمهوری های سوسیالیستی شوروی سابق را دارند که در کشورهای عضو اتحادیه جمهوری های سوسیالیستی شوروی سابق اقامت دارند، اما تابعیت این کشورها را به دست نیاورده اند و در نتیجه افراد بی تابعیت می شوند نیز تابعیت و پاسپورت تاجیکستان را بدست می آورند.

درباره زایمان و تولد در تاجیکستان

نسبت مرگ مادران تاجیکستان در بالاترین نرخ در اروپای شرقی و آسیای میانه است. 15% از زنانی که در تاجیکستان زایمان می کنند بدون کمک ماما یا زایمان ماهر این کار را انجام می دهند. از هر 100000 تولد زنده، حدود 47.5 زن باردار به علت عوارض زایمان و تولد می میرند. اگر زنان به مراقبت های زنان و زایمان دسترسی داشته باشند، بیشتر این مرگ ها قابل اجتناب است. هنگامی که ماماها آموزش داده شده و از مهارت های اساسی نجات دهنده زندگی مطلع شوند، می توانند اکثریت قریب به اتفاق مرگ مادران را جلوگیری کنند. اما در تاجیکستان که دو سوم جمعیت در مناطق روستایی ساکن هستند، فقط 5000 ماما در این کشور وجود دارند که می توانند از 9 میلیون نفر جمعیت مراقبت کنند.

تاجیکستان که در سال 1991 استقلال یافت فقیرترین جمهوری های آسیای میانه بود. یک جنگ داخلی طولانی منجر به وخامت توسعه اقتصادی و اجتماعی شد که وضعیت بهداشت و سلامت را تحت تاثیر قرار داد. با این حال، بر اساس اطلاعات جمع آوری شده برای گزارش وضعیت مامایی جهان، سلامت مادران در حال پیشرفت است و با کاهش نصف میزان مرگ و میر مادران بین سال های اخیر روبرو بوده است.

در نمودار زیر می توانید نرخ تولد در تاجیکستان به ازای هر زن در تاجیکستان را مشاهده کنید:

نرخ تولد در تاجیکستان به ازای هر زن

خدمات مامایی و تولد در تاجیکستان

در تاجیکستان، کیفیت خدمات مامایی همچنان یک چالش است. امکانات آموزش پزشکی مشکلاتی از جمله کمبود مواد آموزشی، تجهیزات محدود آموزشی و کمبود مکان برای دانشجویان خارج از شهر را گزارش می کند. امکانات بهداشتی عمومی در خارج از مناطق شهری دارای زیرساخت های فیزیکی ضعیفی هستند. اکثریت قریب به اتفاق مراکز بهداشت روستایی در تاجیکستان به امکانات بهداشتی یا منابع آب پاک دسترسی ندارند. اگرچه استخدام متخصصان جوان، از جمله ماما در برنامه های آموزشی مربوط به بهداشت کار دشواری نیست اما پس از اتمام دوره خدمات اجباری، بازدارندگی به دلیل حقوق کم پرداخت مشکل است. پس از اتمام آموزش، هیچ گونه گواهینامه یا مجوز استاندارد ماما در کشور وجود ندارد که کیفیت خدمات مامایی و مراقبت های بهداشتی مادران را به خطر بیندازد.

سرعت اصلاحات بهداشتی در تاجیکستان کند بوده و در بسیاری از جنبه ها سیستم بهداشت توسط میراث شوروی کشور شکل گرفته است. این کشور کمترین هزینه کل سرانه بهداشت در منطقه WHO را دارد که بیشتر آن از طریق پرداخت های شخصی به طور خصوصی تامین می شود.

لزوم ثبت تولد در تاجیکستان

ثبت تولد اولین قدم کم ارزش اما حیاتی برای حفاظت از حمایت مادام العمر و دسترسی به حقوق است. این امکان را به افراد می دهد تا از خدمات اساسی مانند تحصیل در تاجیکستان به صورت رایگان یا مراقبت های بهداشتی استفاده کنند. افراد فاقد گواهینامه در معرض نادیده گرفته شدن توسط دولت قرار دارند و در معرض خطر محرومیت قرار دارند. ممکن است بسیاری از آنها در دستیابی به انواع خدمات مشکل داشته باشند. گواهینامه های ثبت احوال روابط خانوادگی برقرار می کند و وقایع مهم زندگی یک فرد، از بدو تولد تا ازدواج و مرگ را ردیابی می کند و به عنوان مدرک مهم در صورت حمایت قانونی است. در تاجیکستان حدوداً 50،000 نفر در سال ثبت نام لازم تولد را در سال اول انجام نمی دهند. %16 و %18 درصد پسران و دختران، به ترتیب زیر 2 سال هنوز گواهی تولد ندارند.

این مسئله به ویژه در مناطق دور افتاده کشور مسئله بزرگی است. فقر، تحرک محدود و دانش اندک در مورد اهمیت ثبت به موقع تولد چالش های اصلی را به وجود می آورد. و بدون داشتن شناسنامه، ازدواج (قانونی)، داشتن حق مالکیت، گرفتن اسنادی مانند گذرنامه و پاسپورت تاجیکستان و یا رأی دادن یا اشتغال قانونی مشكل است.

نحوه ثبت تولد در تاجیکستان

برای ثبت تولد در تاجیکستان می توانید نسخه های شناسنامه را شخصا در اداره ثبت احوال درخواست کنید. در صورت نیاز به تأیید هویت شما، از شناسنامه معتبر خود اطمینان حاصل کنید. هنگامی که درخواست خود را در اداره ثبت می کنید، مطمئن شوید که این جزئیات مهم را ارائه می دهید که جستجوی پرونده را آسان تر می کند:

  • نام کامل کودک
  • محل و تاریخ تولد
  • نام والدین
  • پرداخت هزینه

اگر خارج از تاجیکستان هستید برای ارتباط به نزدیکترین سفارت تاجیکستان در کشوری که هم اکنون در آن اقامت دارید مراجعه کنید و بخش خدمات کنسولی سفارت به شما کمک می کند تا درخواست خود را برای به دست آوردن گواهی تولد انجام دهید. امیدواریم در این مقاله با مطالعه مبحث تولد در تاجیکستان و تولد در تاجیکستان آشنا شده باشید.

فرزندخواندگی در تاجیکستان

فرزندی که توسط یک تبعه جمهوری تاجیکستان یا توسط یک زوج متاهل تبعه جمهوری تاجیکستان یا توسط یک زوج متاهل که یکی از آنها تبعه جمهوری تاجیکستان است و دیگری بدون تابعیت است، می تواند به فرزندی پذیرفته شود. شخص، تابعیت جمهوری تاجیکستان و پاسپورت تاجیکستان را از روز فرزندخواندگی، صرف نظر از محل زندگی، بر اساس درخواست فرزندخوانده، بدست خواهد آورد. همچنین فرزندی که توسط یک زوج متاهل پذیرفته شود یکی از آنها تبعه جمهوری تاجیکستان و دیگری تبعه خارجی باشد، تابعیت جمهوری تاجیکستان را براساس درخواست والدین بدست خواهد آورد صرف نظر از محل اقامت اگر ظرف یک سال از روز فرزندخواندگی، درخواست توسط والدین خوانده ارسال نشود، کودک اگر در قلمرو جمهوری تاجیکستان اقامت داشته باشد، تابعیت جمهوری تاجیکستان را به دست می آورد.

تولد کودکان ناتوان در تاجیکستان

کودک یا شخص ناتوان که شخص بدون تابعیت است و تحت سرپرستی یا قیم یک تبعه جمهوری تاجیکستان است، طبق بند سه قسمت یک، ماده 16 تابعیت جمهوری تاجیکستان را بدست می آورد. قانون اساسی حاضر بر اساس درخواست متولی یا قیم است. همچنین کودک یا فرد ناتوانی که یک فرد بدون تابعیت است و در یک موسسه آموزشی یا پزشکی، یک موسسه حمایت اجتماعی یا سایر موسسات مشابه جمهوری تاجیکستان تحت سرپرستی کامل دولت است، تابعیت جمهوری جمهوری را بدست می آورد. این قانون بر اساس درخواست رئیس موسسه ای که کودک یا فرد ناتوان در آن زندگی می کند صدق می کند. همچنین:

  • كودك یا شخص ناتوان كه شخص بی تابعیتی است و به موجب سرپرستی (قیم) بر اساس تقاضای دولت تحت تابعیت جمهوری تاجیكستان است.
  • کودک یا شخص ناتوان که تبعه جمهوری تاجیکستان است و تحت سرپرستی یک تبعه خارجی است، باید تابعیت جمهوری تاجیکستان را حفظ کند.
  • اختلافات بین والدین و همچنین بین والدین و سرپرستان در خصوص ملیت کودک یا شخص ناتوان در دادگاه بر اساس مصلحت کودک یا شخص ناتوان حل و فصل می شود.

برای بررسی سایر قوانین مهاجرتی و تابعیتی مانند تولد در آذربایجان می توانید با مشاورین و کارشناسان با تجربه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *