مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

بورسیه تحصیلی در تاجیکستان

بورسیه تحصیلی در تاجیکستان

در تاجیکستان نیز همانند سایر کشورهای دنیا بورسیه تحصیلی در تاجیکستان برای دانشجویان ممتاز و همچنین دانشجویان بی بضاعت و فقیر ارائه می شود. البته توجه داشته باشید با توجه به اینکه کشور تاجیکستان خود کشوری فقیر است اولویت با دانشجویان محلی در این کشور است لذا کم تر به دانشجویان خارجی بورسیه تحصیلی ارائه می شود. در هر حال هزینه تحصیل در تاجیکستان بسیار مناسب است و یکی از ویژگی های تحصیل در این کشور است. برای بررسی بیشتر موضوع بورسیه تحصیلی در تاجیکستان به مقاله ارائه شده توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه کنید.

هزینه تحصیل در تاجیکستان

طبق قانون آموزش عالی و حرفه ای، موسسات آموزش عالی با توجه به بودجه دولت و بودجه از منابع دیگر، استقلال مالی و اقتصادی دارند. هزینه بودجه دولت و درآمد خود موسسه با اقدامات داخلی موسسه مطابق با قوانین جمهوری و منشور و استراتژی HEI اداره می شود. حقوق و سطح کارمندان توسط وزارت آموزش و علوم تنظیم می شود. دانشجویان موسسات آموزش عالی دولتی در تاجیکستان یا از طریق بودجه دولت تأمین می شوند و یا از بودجه آنها نیز تأمین می شود (در سال تحصیلی 2019 – 2020 60% کلی دانشجویان با بودجه خود در دانشگاه های عالی تحصیل کردند).

شهریه دانشجویان معمولا از 1000$ الی 3000$ (دلار) در هر سال تحصیلی متفاوت است. بالاترین هزینه های تحصیل در مراکز عالی دولتی در دانشگاه ملی تاجیکستان (دانشکده حقوق و دانشکده اقتصاد و مدیریت و در شعبه دوشنبه دانشگاه دولتی مسکو، دانشکده روابط بین الملل جایی که هزینه تحصیل در تاجیکستان تقریبا بیش از 2500$ (دلار) در هر سال تحصیلی است

انواع بورسیه تحصیلی در تاجیکستان

تاجیکستان دارای چندین دانشگاه دولتی است و تعداد کمی دانشگاه خصوصی دارد. دانشگاه های خصوصی در تاجیکستان مانند موسسه آموزشی تاجیکستان در پنجکنت معمولا بورسیه تحصیلی ارائه نمی کنند. در کل هیچ اقدامات ساختاری برای هدف قرار دادن خانواده های تحصیل کنندگان در تاجیکستان وجود ندارد. تمام اقدامات ساختاری موجود به طور مستقیم برای دانشجویان اعمال می شود. در تاجیکستان همچنین وام دانشجویی وجود ندارد اما دولت سالانه کمک هزینه ریاست جمهوری برای دانشجویان به نام “درخشندگان” تأمین می کند. کمک هزینه درخشندگان از دانشجویانی پشتیبانی می کند که با موفقیت امتحانات ویژه خود را برای تحصیل در خارج از کشور گذرانده اند.

تعدادی بورسیه تحصیلی در تاجیکستان برای حمایت از تحصیل در تاجیکستان وجود دارد که شامل:

  • سهمیه های ریاست جمهوری
  • بورسیه های ریاست جمهوری
  • بورسیه تحصیلی پیشرفته یا کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان با نتایج عالی تحصیل
  • بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه تحصیلی عمومی برای دانشجویان با نتایج خوب تحصیلی
  • بورسیه تحصیلی ویژه برای کودکان بی سرپرست
  • سیستم کمک هزینه های عالی دانشگاه های تاجیکستان

بورسیه تحصیلی در تاجیکستان و سهمیه ریاست جمهوری

سهمیه های ریاست جمهوری به دانشجویان خانواده های فقیر و کسانی که در مناطق دور افتاده کوهستانی زندگی می کنند اختصاص داده می شود تا فرصت دسترسی به آموزش عالی را برای آنها فراهم کند. دانشجویان با بودجه دولتی با توجه به عملکرد خود بورسیه یا کمک هزینه ماهیانه حدود 50$ (دلار) را ارائه می کنند. علاوه بر این، بودجه دولت به دانشجویان معلول و یتیم (موسساتی که 3 بار در روز غذا، اسکان در خوابگاه ها و مقداری بودجه برای لباس تهیه می کنند) ارائه می شود. علاوه بر این، دانشجویانی که %75 نمره “عالی” و 25% نمره “خوب” را در تمام رشته ها در طول 4 ترم دریافت کرده اند، واجد شرایط انتقال به گروه بودجه دولتی هستند، یعنی تحصیلات آنها تحت پوشش بودجه دولت می رود.

در کل، در سال گذشته حدود 40% دانشجویان توسط دولت تأمین شده اند. حدود 48% دانشجویان از دولت و سایر منابع مالی HEI کمک هزینه یا بورسیه تحصیلی دریافت می کنند (به عنوان مثال کمک هزینه ریاست جمهوری، بورسیه ای که به نام آکادمیک اوزیمی نامگذاری شده است، شورای علمی، بودجه بنیانگذار و شهریه و غیره)

بورسیه تحصیلی در تاجیکستان و سهمیه ریاست جمهوری

بودجه تحصیل در تاجیکستان

موسسات آموزش عالی دولتی در تاجیکستان اساساً از طریق بودجه ملی و همچنین از طریق شهریه دانشجویان و منابع دیگر تأمین می شوند. درآمد شخصی که می تواند از منابع مختلف تأمین شود:

  • پروژه های تحقیقاتی
  • آموزش
  • کمک های مالی بین المللی
  • خدمات مشاوره ای
  • تجهیزات و غیره

قانون آموزش عالی و حرفه ای بودجه دولت یا کمکهای مالی برای آموزش معلمان و بودجه یا کمکهای مالی خصوصی برای اطمینان از دسترسی به آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی تحت دستور دولت را تضمین می کند. بودجه موسسات آموزش عالی به عنوان یک ردیف جداگانه در بودجه دولت لحاظ شده است. سهم تولید ناخالص داخلی به آموزش و پرورش در سال گذشته افزایش یافت و سهم بودجه ملی آموزش عالی از نظر تولید ناخالص داخلی نیز در حال افزایش است. دولت قصد دارد هزینه های آموزشی را تا حداقل 7٪ تولید ناخالص داخلی تا سال 2023 افزایش دهد.

دانشگاه های تاجیکستان تعداد معینی از مکان های بودجه دولتی را برای موسسه خود از دولت درخواست می کند. وزارت اقتصاد و تجارت، وزارت آموزش و پرورش و علوم و سایر وزارتخانه های بخشی تعداد نهایی مکان های دانشجویی را برای هر موسسه تأیید می کنند که اساسا با توجه به تخصیص تاریخی بدون فرمول سیستماتیک، حسابداری اولویت های ملی یا تقاضای غالب بازار کار است.

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی در تاجیکستان

جمهوری تاجیکستان اعطای 50 بورسیه برای مقاطع کارشناسی به دانشجویان که دیپلم 12 ساله را بدست آورده اند اعلام کرده است. طبق گفته این کشور این بورسیه های تحصیلی به دانش آموختگانی ارائه می شود که حداقل %70 نمره کسب کرده است. متقاضیان باید قبل از ثبت نام در بورس های تحصیلی تاجیکستان شرایط زیر را به دقت مطالعه کرده و پس از کسب اطلاعات کامل ثبت نام کنند:

  • کلیه بورسیه های تحصیلی برای دوره لیسانس است.
  • بورس های تحصیلی فوق الذکر همانند سال گذشته در شهرهای مختلف تاجیکستان تقسیم شده است.
  • بورسیه تحصیلی تاجیکستان بورسیه کامل نیست و دانشجویان فقط هزینه های دانشگاه معاف می شوند و حدود %90 هزینه زندگی در تاجیکستان (خوابگاه، هزینه سفر، بیمه درمانی و غیره) باید توسط دانشجو پرداخت شود.
  • متقاضیان می توانند بر اساس درصد نمرات 3
  • ساله دبیرستان، رشته و دانشگاه خود را که در پیوست ذکر شده است انتخاب کنند.
  • همه دانشگاه های تاجیکستان در دوشنبه نیستند. متقاضیان باید با دقت دانشگاهها و شهرها را انتخاب کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند.
  • فاصله دوشنبه و خوجند بیش از 300 کیلومتر است، در حالی که سایر شهرها نیز از دوشنبه فاصله دارند.

مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی و دیگر دوره ها در تاجیکستان در نمودار زیر مشخص است:

طول تحصیل در مقاطع دانشگاهی تاجیکستان

بورسیه تحصیلی دانشگاه های تاجیکستان

دانشجویان دانشگاه فنی تاجیکستان به و دانشگاه دولتی پزشکی تاجیکستان به نام ابوعلی سینا باید قبل از شروع سال اول تحصیل، دوره آمادگی برای الفبای سیریلیک و زبان روسی را بگذرانند. دانشجویان هزینه دوره مقدماتی خود را پرداخت می کنند و همه دانشگاه ها هزینه دوره را دریافت می کنند. داوطلبان بورسیه تحصیلی تاجیکستان باید قبل از ثبت نام این را بدانند که بجز هزینه سالانه دانشگاه، بقیه هزینه ها، ویزا، هزینه سفر، خوابگاه و غیره را باید خودشان پرداخت کنند. کمک هزینه دانشجویی معمولا هر 6 ماه یکبار پرداخت می شود. متقاضیانی که می خواهند برای ادامه تحصیل به تاجیکستان سفر کنند، خانواده های آنها باید حداقل 200$ (دلار) در ماه بپردازند. همه دانش پژوهان می توانند اسناد آموزشی خود را پس از ورود در وزارت آموزش و علوم تاجیکستان تأیید کنند. هزینه آن حدود 200$ (دلار) است که باید توسط دانشجویان پرداخت شود.

داوطلبان پذیرفته شده باید در اسرع وقت ویزای خود را تمدید کنند. دریافت کنندگان بورس تحصیلی نباید بدون اطلاع قبلی و هماهنگی سفارت به تاجیکستان سفر کنند. هنگامی که لیست دریافت کنندگان بورس تحصیلی در دسترس سفارت باشد، آنها پس از ترجمه از طریق وزارت امور خارجه به وزارت آموزش و علوم تاجیکستان ارسال می شوند. وزارت آموزش و علوم کشور پس از بررسی و هماهنگی، لیست را تأیید و آمادگی خود را برای پذیرش دانشجو اعلام می کند. صدور تأیید لیست به اداره روابط فرهنگی وزارت امور خارجه ارسال می شود. پس از تأیید تاریخ دقیق سفر دانشجویان به تاجیکستان، آنها می توانند به این کشور سفر کنند. نام خانوادگی دریافت کنندگان بورسیه تحصیلی باید با نام در لیست، گذرنامه و سایر مدارک لازم یکسان باشد.

درباره بورسیه تحصیلی در تاجیکستان

اگر متقاضیان علاقه مند که می خواهند خود را برای بورسیه تحصیلی تاجیکستان ثبت نام کنند، باید شرایط را برقرار کنند و می توانند تعهد خود را به موارد زیر ارائه دهند:

  • رشته، دانشگاه و شهر مورد مطالعه
  • عدم امکان تبدیل از یک رشته به رشته دیگر یا از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر
  • پرداخت هزینه تأیید و اسناد دانشجویان توسط خود دانشجویان (200$ دلار)
  • ثبت ویزا در اداره پلیس و پرداخت توسط دانشجو (50$ دلار)
  • دانشجویان در تاریخ مشخص شده به تاجیکستان سفر می کنند و به موقع درخواست تمدید ویزا می کنند. (130$ دلار)
  • دانشجویان شخصا هزینه دوره آمادگی را باید پرداخت کنند.
  • کمک هزینه تحصیلی هر شش ماه یکبار با تأخیر به دانشجویان پرداخت می شود. داوطلبان محترم نیز باید از این شرایط آگاه باشند.
  • دانشجویان نمی توانند پس از قبولی در رشته های تحصیلی و دانشگاهی انتخاب شده برای تبدیل رشته های تحصیلی یا دانشگاه خود اقدام کنند.
  • دانشگاه ها به طور معمول حدود 15$ الی $20 (دلار) در ماه از اتاق های خوابگاهی دریافت می کنند که دانشجویان باید آنها را بپردازند. هزینه های غذا و سایر هزینه ها را باید خود دانشجویان پرداخت کنند

جهت برآورد هزینه تحصیل و زندگی در سایر کشورها مانند هزینه تحصیل در آذربایجان می توانید به مطالب ارائه شده توسط مشاورین ما به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و یا مستقیما با ما در تماس باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *