مهاجرت تحصیلی لهستان

کار ضمن تحصیل در لهستان

کار ضمن تحصیل در لهستان

کار ضمن تحصیل در لهستان یکی از موضوعاتی است که ذهن علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی را به خود مشغول می سازد. برخی از کشورها این حق را برای دانشجویان خارجی قائل نمی شوند. اما لهستان با توجه به این که نرخ بیکاری پایینی دارد، اجازه کار برای دانشجویان وجود دارد. البته کار دانشجویی در لهستان در سال 2023 شرایطی دارد که دانشجو باید از آن مطلع باشد.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در نظر دارد تا در مورد کار در لهستان به خصوص کار دانشجویی اطلاعاتی را در اختیار متقاضیان قرار دهد که مطالعه این مقاله تا انتها خالی از لطف نمی باشد.

اینفوگرافیک کار ضمن تحصیل در لهستان

مزایا کار ضمن تحصیل در لهستان

هنگامی که فردی قصد دارد برای کار در کشور دیگری به خارج از کشور مهاجرت کند، آشکارا به مزایایی که به عنوان کارگر دریافت می کند، نگاه می کند. اگر به فکر شغلی در خارج از کشور در لهستان هستید، اینها مزایای کاری است که باید از آنها آگاه باشید. ساعات کار در لهستان 40 ساعت در هفته و 8 ساعت در روز است. اضافه کاری هفتگی بیش از 48 ساعت در هفته یا 150 ساعت در سال مجاز نیست. در صورتی که کارمند کمتر از 10 سال شاغل بوده باشد، کارمندان مشمول 20 روز مرخصی سالانه خواهند بود. اگر کارمند 10 سال یا بیشتر شاغل بوده باشد، 26 روز مرخصی سالانه به او تعلق می گیرد.

کارمندانی که کمتر از 10 سال کار کرده اند (برای یک یا چند کارفرما) 20 روز مرخصی دارند، در حالی که آنهایی که ده سال یا بیشتر کار کرده اند، 26 روز دارند. به ازای هر ماه کار، کارمندانی که برای اولین بار استخدام می شوند. 12/1 از زمان مرخصی سالانه خود را جمع می کنند. در حین کار در لهستان، باید به سیستم تامین اجتماعی محلی کمک کنید. بیمه بیماری، از کارافتادگی، پیری و حوادث همگی تحت پوشش نظام تامین اجتماعی کشور هستند. شما در نتیجه مشارکت خود از مزایای مشابه شهروندان لهستانی برخوردار هستید. مراقبت های بهداشتی در لهستان از طریق یک سیستم مراقبت های بهداشتی که توسط مردم تامین می شود به ذینفعان ارائه می شود که Narodowy Fundusz Zdrowia نام دارد. این مراقبت های بهداشتی عمومی برای همه کارگران و خانواده های آنها رایگان است.

نرخ بیکاری در این کشور به شرح زیر می باشد:

نرخ بیکاری در لهستان

یافتن کار ضمن تحصیل در لهستان به صورت پاره وقت

قبل از شروع، باید این نکته روشن شود که کار در کشور لهستان به هیچ مجوزی احتیاج ندارد. بنابراین در زمینه کار ضمن تحصیل در لهستان باید بگوییم که فرقی ندارد تبعه اروپا باشید یا نه. اگر در لهستان تحصیل می کنید بی آن که به فکر اخذ مجوز برای کار باشید و دنبال شغل بگردید. این بدان معنی است که اگر تصمیم بگیرید بعد از تحصیل در کشور لهستان باقی بمانید و اقامت خود را تبدیل کنید، انتخاب رسیدن به کار در لهستان بسیار عاقلانه خواهد بود.

برای پیدا کردن شغل پاره وقت در لهستان اغلب سوالاتی از این دست از دانشجویان می شنویم که:

  • آیا یافتن شغل پاره وقت در لهستان ساده است؟
  • آیا می توان به عنوان یک دانشجو به صورت پاره وقت شغل مناسبی یافت؟

برای پاسخ گویی به این سوالات به طور کلی باید گفت که هنگامی که شما به زبان انگلیسی صحبت نکنید، یافتن شغل بسیار دشوار خواهد بود. البته این امر به مهارت های شخصی و شانس شما نیز بسیار بستگی دارد. به همین دلیل است که پیش از مهاجرت و یا اخذ اقامت لهستان باید با بازار کار این کشور آشنایی پیدا کنید. بی آنکه بدبین باشید باید آمادگی این را داشته باشید که دست کم چند ماهی را دنبال کار ضمن تحصیل در لهستان بگردید. در نظر داشته باشید که پیدا کردن شغل در صورت دانستن زبان فرانسوی، آلمانی یا اسپانیایی بسیار ساده تر خواهد بود. مهارت های کامپیوتری و IT نیز در عصر کنونی برای هر شغلی مورد نیاز است.

راه های رسیدن به کار ضمن تحصیل در لهستان

به یاد داشته باشید قبل از این که شما اجازه اقامت لهستان برای تحصیل خود را دریافت کنید، نباید قراردادی را با کارفرمای خود امضاء کنید. از آن جا که طبیعتا یک دانشجو کار نمی کند، مجاز به درخواست اجازه اقامت برای تحصیل خواهد بود. رعایت این موارد برای اخذ ویزا و کار ضمن تحصیل در لهستان بسیار اهمیت دارد. اگر کسی برای کار قصد سفر به لهستان دارد، باید از طریق کار درخواست اجازه اقامت کند. چنین درخواستی می تواند وضعیت اخذ ویزای دانشجویی را پیچیده کند. بنابراین شما باید خیلی زود با بازار کار آشنایی پیدا کنید. اما قبل از درخواست اقامت موقت برای تحصیل، باید 3 ماه از شروع کارتان گذشته باشد.

کاریابی در لهستان از طریق وب سایت ها با پیشنهادات

برای پیدا کردن یک شغل ابتدا شغل ها را در وب سایت ها جستجو کنید (با کلید واژه های لهستانی و انگلیسی)، این کلید واژه های بسیار مفید برای کار ضمن تحصیل در لهستان عبارتند از:

  • شغل در لهستان
  • مشاغل را با کلید واژه های زیر در گوگل جستجو نمایید:
  • ورشو
  • کراکوف
  • وروشلوف
  • نرم افزار و مشاغل فنی در لهستان
  • مهندس مشاغل در لهستان
  • مشاغل انرژی در لهستان
  • Eurojobs  برای لهستان
  • وب سایت لهستانی Praca.pl
  • وب سایت لهستانی در زمینه مشاغل در راه اندازی
  • موقعیت های IT در لهستان: بدون مشاغل مفرح
  • گروه فیس بوک با پیشنهادات شغلی برای راه اندازی در ورشو
  • Pracuj.pl
  • Infopraca.pl

مراحل یافتن کار ضمن تحصیل در لهستان

به عنوان مرحله اول باید رزومه خود را ارسال کنید. پس لازم است یک رزومه قابل قبول از تمام سوابق شغلی و پژوهشی خود تهیه نمایید. برای این کار می توانید:

  • به طور مستقیم به بزرگترین شرکت های مایل به استخدام کارمندان غیر لهستانی رزومه خود را ارسال کنید.
  • رزومه خود را در پایگاه های آژانس های استخدام در لهستان بارگذاری کنید.
  • کارآفرینان لهستانی در LinkedIn را دنبال کنید.
  • با کمک یک تبعه لهستانی، رزومه خود را در وب سایت های لهستانی با پیشنهاد های شغلی منتشر کنید.
  • ممکن است از افرادی که در فیس بوک هستند و خارج از کشور زندگی می کنند اطلاعات شغلی به دست آورید.

البته این موضوع مهم را باید در نظر داشته باشید که تا زمانی که به زبان های خارجی مسلط نباشید و مهارت IT نداشته باشید هیچیک از پیشنهادات بالا کمکی به شما نخواهد کرد.

مراحل یافتن کار ضمن تحصیل در لهستان

ارجاع به دفاتر کاریابی در دانشگاه های لهستان

دفاتر شغلی در بزرگترین دانشگاه های لهستان بسیار فعال هستند. کار ضمن تحصیل در لهستان مساله ای رایج در این کشور محسوب می شود، بنابراین دفاتر کاریابی حتی در دانشگاه ها نیز شعبه دارند. در زمره اطلاعاتی که به این مبحث مربوط است این است که وب سایت های آنها اغلب به زبان انگلیسی هستند.

به عنوان مثال نگاهی به پیشنهادات کسانی که در برخی از دانشگاه های مطرح مطالب کارآفرینی منتشر می کنند، بیاندازید:

دانشگاهشرح
دانشگاه Jagiellonian در کراکوفبرای کارآموزی و برای موقعیت های شغلی به طور منظم پیشنهاد منتشر می کند
دانشگاه SGH در ورشوپیشنهادات بسیاری هر ساله بارگذاری می کند
دانشگاه کوزمینسو در ورشوبرای رشته های مهندسی کارآموز می پذیرد

شما می توانید با استفاده از واژه «Biuro» یا «Sekcja karier+university» در گوگل برای پیدا کردن دفتر کاریابی هر دانشگاه در شهر خود استفاده کنید. همچنین وب سایت های خصوصی برای کارآموزی دانشجویان فراوان هستند.

عبارات کلیدی زیر نیز می تواند شما را در جستجوی اینترنتی یاری رساند:

  • STUDENCKIE TARGI PRACY
  • Studenckie targi pracy (نمایشگاه شغل دانشجویی)

زبان آموزی در کشور لهستان

اگر هنوز به لهستان سفر نکرده اید، مطمئن شوید که بعضی از کتاب های زبان را خریده باشید. احتمالا یک تبعه لهستان را پیدا خواهید کرد که علاقه مند به آموزش زبان مادری خود به شما باشد. اگر مهارت های تدریس داشته باشید می توانید از کسب درآمد متوسط رو به بالا مطمئن شوید. می توانید در هر ساعت آموزش 2 یا 3 بار در هفته به 30€ (یورو)-60€ (یورو) درآمد در هر ساعت برسید. این میزان درآمد می تواند زمانی که شما دانشجو هستید مفید باشد.

معلمان خصوصی اغلب پیشنهادات شغلی خود را در این سایت های لهستانی می یابند:

  • e-Korepetycje
  • Korepetycje24
  • Korepetycje.edu.pl
  • Korepetytorzy.edu.pl

حتما قرارداد کار را از کارفرمایتان طلب کنید. اگر می خواهید اطلاعات تکمیلی تری در خصوص قراردادهای کار در لهستان و همچنین کار ضمن تحصیل در لهستان به دست آورید می توانید و با وکلای حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت کنید.

سوالات پرتکرار در باب کار ضمن تحصیل در لهستان

سوالات پرتکرار در باب کار ضمن تحصیل در لهستان مطابق قوانین سال 2023 عبارتند از:

  • شرایط کار دانشجویی در لهستان چگونه است؟ اشتغال به صورت نیمه وقت و 20 ساعت در هفته در لهستان برای دانشجویان امکان‌ پذیر است.
  • کدام دانشگاه های لهستان هر سال مشاغل دانشجویی دارند؟ 3 دانشگاه جاگلونیا، دانشگاه SGH در ورشو و دانشگاه کوزمینسو در ورشو از جمله دانشگاه های فعال در زمینه ارائه کار دانشجویی در لهستان هستند.
  • ساعات مجاز کار دانشجویی در لهستان چقدر است؟ میزان ساعات کاری در طول هفته برای دانشجویان در لهستان، نهایتا 20 ساعت در هفته است.
4.5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار ضمن تحصیل در لهستان

  1. کشاورزی گفت:

    زبان انگلیسی که الان دیگه واسه هر کشوری جز زبان های اوله و هر کسی ام که میخواد اپلای کنه یا خوب انگلیسی حرف میزنه یا یه مدرک خوب داره پس زبان انگلیسی مشکل بزرگیواسه کار ضمن تحصیل در لهستان محسوب نمیشه. ولی زبون های دیگه مثل آلمانی و فرانسوی یاد گرفتنشون هم سخته هم زمان بره واسه کسی که می خواد مهاجرت کنه. خیلی خوبه که نرخ بیکاری تو لهستان پایینه پس دانشجوهای خارجی تو کشو رلهستان میتونن کار کنن که نرخ بیکاری انقد پایینه البته اگه دانشجوهای خارجی رو تو آمارهاشون حساب کنن! ولی مزیت خوب تحصیل تو لهستان اینه که نمیخواد یه مدرک دیگه برای کار بگیری یعنی اگه ویزای دانشجویی لهستان رو داشته باشی میشه کار هم بکنی. اونجوری که شما تو این مقاله گفتید میشه با همین روند رفت جلو و اقامت هم گرفت. یعنی اگه چند سال پشت هم تو این کشور کار کرد میشه اقامت گرفت؟

    1. صادقی گفت:

      با سلام شرایط اخذ اقامت لهستان به مدت 5 سال طول می انجامد در خصوص مشاوره می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *