مهاجرت به کشور روسیه

پناهندگی در روسیه

پناهندگی در روسیه

یکی از پر ریسک ترین راه های مهاجرت، اقدام از طریق پناهندگی است. در این مقاله در باب شرایط پناهندگی در روسیه توضیحاتی میدهیم. اما پیش از هر چیز بر خود واجب می دانیم که اعلام کنیم ورود به مسیر پناهندگی یک ریسک بزرگ است. در صورتی که فرد نتواند دلایل درخواست خود مبنی بر عدم امنیت در کشور خود را به اثبات برساند، با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد. شایان ذکر است در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خدماتی در باب مهاجرت غیرقانونی نظیر پناهندگی ارائه نمی گردد.

تعریف پناهنده در روسیه

بر اساس اعلام نهادهای قانون گذار کشور روسیه، پناهنده کسی است که شهروند روسیه نیست. یک دلیل منطقی ارائه می کند که بنا بر دلایل مذهبی، نژادی، اجتماعی، سیاسی، حقوق شهروندی و ملی مشکلاتی دارد که نمی تواند به کشور خود برگردد. پناهنده فردی است که دلایلی محکم از عدم حمایت از خود در مرزهای کشور را دارد. ممکن است جان و یا ملیت خود را از دست دهد. بر این اساس او ترس بازگشت به کشور خود را دارد. نمی تواند بنا به هر دلیلی چنین خطری را به جان بخرد. اگر چه قوانین پناهندگی در روسیه در سال 2000 تغییر کرده است. این تعریف دقیقا مشابه با تعریفی است که در قانون پناهندگی 1951 و 1967 عینا تکرار شده بود.

حقوق پناهندگان کشور روسیه

کلیه کسانی که پناهندگی کشور روسیه را بدست می آورند. به علاوه خانواده های متقاضی اصلی از امکانات زیر بهرمند خواهند شد:

  • در اختیار گذاشتن اطلاعاتی در رابطه با حقوق قانونی و مسئولیت های آن ها به صورت ترجمه شده
  • هزینه سفر و حمل بار به محلی که برای اقامت آن ها مشخص شده
  • حفاظت کامل توسط وزارت امور داخله برای حصول اطمینان از امنیت جانی و مالی
  • تامین تغذیه و امکانات اولیه زندگی در محل اسکان موقت
  • دسترسی به کمک هزینه های سکونت از طریق ارگان های خیریه
  • دسترسی به امکانات پزشکی
  • آموزش حرفه ای و کمک به فرد به منظور یافتن یک شغل
  • حمایت اجتماعی و امنیت اجتماعی
  • مشارکت در فعالیت های عمومی
  • استخدام و ایجاد شرایط مناسب برای ایجاد حرفه شخصی خود

در این بخش توجه شما را به آمار تعداد مهاجرین خارجی که موفق به اخذ پاسپورت این کشور شده اند در نمودار زیر شرح داده شده است:

پاسپورت مهاجرین خارجی در روسیه

پناهندگی دائمی در روسیه

در بسیاری از موارد به پناهجویان تنها یک پناهندگی موقت داده خواهد شد. این پناهندگی در اختیار کسانی قرار خواهد گرفت که صحت مدارک آن ها مورد تایید دولت روسیه نبوده است. درخواست پناهندگی آن ها تایید نشده است. با این وجود در صورتی که تشخیص داده شود که خروج آن ها از روسیه برای امنیت جانی آن ها اشکال ایجاد می کند، دولت روسیه به آن ها اجازه اقامت موقت خواهد داد.

برای بدست آوردن اقامت موقت باید فرم درخواست اقامت را تکمیل کنید. برای بررسی مدارک شما نهایتا 3 ماه زمان لازم خواهد بود. شما در این بازه زمانی 3 ماهه اجازه اقامت موقت در روسیه را خواهید داشت. در صورتی که با پناهندگی شما موافقت شود، از شما انگشت نگاری خواهد شد. سپس باید در تست های پزشکی شرکت خواهید کرد. در صورتی که وضعیت سلامتی شما دچار اشکال باشد، پناهندگی شما توسط دولت روسیه لغو خواهد شد. مدت اجازه اقامت روسیه از طریق پناهندگی موقت 1 ساله خواهد بود اما این مدت قابل تمدید است.

روند پذیرش تابعیت روسیه

برای پذیرفتن تابعیت کشور روسیه محدودیت سنی اعمال شده است. تنها افرادی می توانند تابعیت خود را تغییر دهند که 18 سال کامل داشته باشند. پس از دریافت اجازه اقامت موقت از طریق پناهندگی، فرد باید 5 سال را در کشور روسیه سپری کند. پس از گذراندن این دوره، فرد می تواند نسبت به تغییر ملیت و تابعیت خود اقدام کند. توجه داشته باشید که، چه از طریق پناهندگی و چه از طریق راه های دیگر قانونی، در صورتی که تابعیت خود را در کشور روسیه تغییر دهید. همچنین باید ملیت اولیه خود را به طور کامل لغو کنید. این کشور به هیچ عنوان شهروندی را با 2 تابعیت به رسمیت نخواهد شناخت.

نظارت بر پناهندگان در روسیه

روند نظارت بر پناهندگان در کشور روسیه بسیار سخت گیرانه است. بهتر است برای مهاجرت به این کشور از طریق روش های دیگه اقدام نمائید. بکی از بهترین راه های مهاجرت به این کشور مهاجرت از طریق تحصیل پزشکی در روسیه است. بر اساس قوانین روسیه همه افراد در سراسر جهان تنها با مجوز قانونی می توانند از کشور روسیه خارج شده و یا به این کشور وارد شوند.

بر اساس این قانون پناهجویان نیز می توانند از این امکان بر اساس قوانین مربوط به خود استفاده کنند. پناهندگان کشور روسیه باید از کارت پناهجویی خود برای سفر استفاده کنند. چرا که هویت قبلی آن ها از سوی کشور روسیه فاقد اعتبار است. گواهی و مجوز سفر پناهجویان یک کارت اعتباری با یک چیپ الکترونیکی است. برای 5 سال دارای اعتبار حقوقی است. این گواهی شامل کلیه اطلاعات شخصی فرد، یک تصویر الکترونیکی و اثر انگشت ثبت شده اوست.

نظارت بر پناهندگان در روسیه

شرایط کنونی برای پناهجویان در روسیه

شرایط پناهجویان در این کشور عموما بسیار بد است. پناهجویان در این کشور معمولا برای دریافت تصمیم از FMS باید سال ها صبر کنند. در طول این مدت، آن ها معمولا بدون مدارک قانونی مناسب زندگی می کنند. به طور که، یافتن شغلی خارج از بازارهای غذایی محلی را برای آن ها تقریبا غیرممکن می کند. به گفته سازمان ملل متحد، تا زمانی که پناهجویان توسط دولت به عنوان پناهنده شناخته نشوند، نمی توانند از حقوقی مانند مانند موارد زیر بهره مند شوند:

  • استخدام قانونی
  • مراقبت های بهداشتی
  • کمک های مسکن
  • مزایای اجتماعی
  • حق ثبت ازدواج و تولد

پناهجویان در این کشور دائماً با پلیس درگیر هستند. عفو بین ‌الملل گزارش ‌های مداومی از پناهجویان خارج از قلمرو اتحاد جماهیر شوروی سابق دریافت کرده است که مدارک هویت آن ها توسط پلیس از بین رفته و مورد آزار و اذیت پلیس به شکل اخاذی، ضرب و شتم قرار گرفته‌ اند. بسیاری از آن ها مورد یورش پلیس قرار گرفته اند و حتی خانه های خود را ترک کنند. بیگانه هراسی، ترس یا نفرت از بیگانگان، مشکل دیگری است که پناهجویان و پناهندگان با آن مواجه هستند.

بیگانه هراسی برای کسانی که متفاوت از جامعه محلی به نظر می رسند، نگرانی خاصی دارد. در واقع، برخی از پناهجویان به دلیل ترس از آزار پلیس، حتی حملات را گزارش نمی کنند. زیرا بسیاری از آن ها وضعیت رسمی ندارند. فقدان مدارک قانونی که منجر به مشکلات مسکن، اشتغال و مراقبت های بهداشتی می شود، و همچنین آزار و اذیت مداوم از سوی پلیس، پناهجویانی را که با استرس منتظر تعیین وضعیت پناهندگی هستند، بسیار دشوار می کند.

نحوه اقامت پناهندگان در کشور روسیه

از آن جا که هر ایالت در کشور روسیه دارای محدودیت پذیرش پناهندگان است. محل اقامت پناهجویان از طرف دولت روسیه تعیین می شود. در موارد محدودی درخواست پناهندگان برای تعیین محل اقامت مورد توجه قرار می گیرد. به محض اینکه پناهندگان وارد محل تعیین شده اقامت شدند باید به سرعت خود را به مراجع قانونی معرفی کنند. هر گونه تغییر در نام، آدرس و یا وضعیت تاهل باید به اطلاع مراجع رسمی رسانده شود. برای اطلاع هر گونه تغییر تنها 7 روز فرصت خواهید داشت. در صورتی که قصد تغییر محل زندگی خود را دارید باید ثبت نام خود را لغو کرده و مجددا در محل جدید اقامت خود نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. در صورتی که فرد قصد انجام یک مسافرت طولانی در خاک روسیه را دارد نیازی به اطلاع رسانی به مقامات رسمی نخواهد داشت.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، کسب اقامت از طریق پناهندگی یک فرایند پرریسک است. با توجه به وضعیت سیاسی کنونی منطقه، تعداد پناهجویان اوکراینی و سوری در روسیه بسیار بالاست. دولت روسیه در حال حاضر بازگرداندن پناهجویان سوری به کشور را آغاز کرده است. با توجه به همین مسئله، پناهندگی در روسیه در حال حاضر بسیار دشوار و تا حدودی غیر ممکن به نظر می رسد. شما می توانید یکی از کم هزینه ترین راه های مهاجرت از جمله اخذ ویزای کار آلمان را برای مهاجرت انتخاب نمائید که بسیار کم ریسک است و مزایای زیادی دارد. شما می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید و با کمک آن ها و با توجه به شرایط شخصی خود، بهترین راه را برای مهاجرت به سایر کشور های از جمله مهاجرت به روسیه جهان انتخاب کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

14 دیدگاه برای “پناهندگی در روسیه

  1. حسین چراغی گفت:

    میخواستم پناهندگی سیاسی روسیه بگیرم
    کسی میتونه کمک کنه.

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب. در خصوص پناهندگی موسسه سفیران سروش سعادت خدماتی ندارد. برای بررسی مهاجرت به روسیه به طور قانونی با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. محمد گفت:

    باسلام ویزای کار برای کشورهای مثل المان کانادا دانمارک هلند وسوئدویاسوییس شرایط چی هست ممنون میشم جوابمو بدین

    1. صادقی گفت:

      با سلام قوانین کار در هر کدام از این کشورها برای شهروندان ایرانی متغیر است. لطفا با موسسه با شماره 02191003232 تماس بگیرید و شرایط خودتون رو بررسی کنید.

  3. Arezoo گفت:

    سلام. مرسی از مقاله پر محتواتون.
    می خواستم بپرسم موسسه سفیران سروش سعادت چه راه دیگری برای مهاجرت به روسیه پیشنهاد می کند که جایگزین پناهندگی باشد؟ یا از راه های دیگر اگر اقدام کنیم این موسسه می تواند مشکلات راه رو برطرف نماید؟
    تشکر.

  4. ali ram گفت:

    بابت مقاله خوبتون در مورد پناهندگی در روسیه تشکر میکنم اگه امکانش هست در مورد شراط پناهندگی در کشور انگاستان هم مطلب بذارید

  5. sohrab گفت:

    الان پس چرا انقد خود روس ها مهاجرت می کنند ؟ اگر کشورشون خوبه چرا میرن پس؟

  6. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام برای پناهندگی چه مدارکی باید ارائه داد؟

  7. بینام گفت:

    اخه پناهندگی هم درسته توی دنیای مدرن امروزه ؟؟!!

  8. سحر گفت:

    سلام
    شما خدماتی برای پناهندگی انجام میدید؟
    چون من تماس گرفتم با موسسه تون گفتن خیر ما خدماتی برای پناهندگی نداریم.
    بابت تمامی اطلاعاتتون ممنونم

  9. الهام گفت:

    برای پناهندگی خدمات دارید؟

  10. کمبوجیه گفت:

    مردم روسیه خودشون پناهنده
    میشن کی می ره روسیه پناهنده
    شه؟؟!!!
    خیلی خوبه مخصوصا پناهندگی در سیبری
    اردوگاه های کار اجباری خخخخخ

  11. سما حیدرنژاد گفت:

    ممنونم بالت مقالات خوبتون

  12. d!ana گفت:

    با سلام از مقاله های خوبتون ممنونم به نظر من پناهندگی گزینه مناسبی برای مهاجرت نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *