مهاجرت تحصیلی ایتالیا

رشته مدیریت در ایتالیا

رشته مدیریت در ایتالیا

رشته مدیریت در ایتالیا بسیار ارزان قیمت تر از سایر کشورهای اروپایی است. چرا که دانشگاه های دولتی ایتالیا شهریه های به مراتب پایین تری دارند. این مسئله خصوصا راجع به رشته مدیریت اهمیت پیدا می کند چرا که این رشته همان طور که درآمد بالایی پس از فارغ التحصیلی به همراه دارد، شهریه های بالایی را نیز ابتدائا بر دوش دانشجویان و والدین آن ها تحمیل می کند. اما دانشگاه های ایتالیا اغلب دولتی هستند و حتی برای رشته مدیریت و گرایش های مختلف آن نیز شهریه های خیلی زیادی از دانشجویان اخذ نمی نمایند. البته دانشگاه های خصوصی ایتالیا در مقابل برای تمامی رشته ها از جمله رشته های مدیریتی بسیار گران خواهند بود.

ایتالیا کشوری با امکان تحصیل ارزان است که بورسیه های مختلفی را نیز به دانشجویان کشورهای مختلف اعطا می نماید. منتهی کمی نرخ بیکاری آن بالا است خصوصا در شهرهای جنوبی که میزان آن به 28% هم می رسد و باعث شده بسیاری از جوانان ایتالیایی در جستجوی کاریابی به کشورهای اروپایی دیگر مثل سوئیس مهاجرت نمایند. منتهی کسی که فارغ التحصیل رشته مدیریت در دانشگاه های مطرح ایتالیا باشد در شهرهای رم و میلان ایتالیا یا در کشورهای دیگر اروپا مثل مالتا، سوئیس و غیره می تواند برای استخدام شدن شانس خوبی داشته باشد. ایتالیا دارای هشتمین اقتصاد قوی در دنیا است، ششمین کشور ثروتمند جهان می باشد و همچنین از جنبه های مختلف از جمله سلامت، آموزش، کیفیت زندگی، امید به زندگی و غیره، جزو 15 کشور برتر دنیا می باشد. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای علاقمندان ایتالیا به سوالات ذیل پاسخ می دهد:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در ایتالیا چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل رشته مدیریت کدام اند؟

تحصیل رشته مدیریت در ایتالیا

با گذراندن سال های یک و دو در انگلستان و سال های سوم و چهارم در ایتالیا، شما با دو مدرک کامل فارغ التحصیل خواهید شد: یکی از دانشگاه لنکستر و دیگری از دانشگاه معتبر Cattolica del Sacro Cuore در Piacenza، ایتالیا. کسب دو مدرک به شما مزیت قابل توجهی در شروع حرفه خود می دهد. تجربه شما گسترده تر خواهد بود، مهارت های زبانی شما تقریباً روان خواهد بود (در ایتالیا به زبان ایتالیایی آموزش داده می شود، در حالی که در بریتانیا به زبان انگلیسی آموزش داده می شود) و تجربه کاری شما از طریق محل کار یکپارچه با حقوق در برنامه، به این معنی است که که شما ایده بهتری از مسیری که می خواهید در پیش بگیرید خواهید داشت.

از طریق آموزش توسط کارشناسان دانشگاهی در تجزیه و تحلیل کسب و کار، مالی، حسابداری، مدیریت، سازمان و تئوری کار، تجزیه و تحلیل داده ها، اقتصاد و بازاریابی، دو سال اول تحصیل شما را در معرض طیف کاملی از عملکردهای موجود در هر کسب و کار یا سازمان قرار می دهد. این رویکرد جامع و بین رشته ای شما را برای موفقیت در دو موقعیت کاری خود نیز مجهز می کند، جایی که درک قوی از تمام بخش های تجارت خواهید داشت و یادگیری خود را در دنیای واقعی به کار می گیرید. در همان زمان، در صورت لزوم، شما ایتالیایی را در آمادگی برای سال های سوم و چهارم مطالعه خواهید کرد.

هزینه های تحصیل رشته مدیریت در ایتالیا

شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا در غالب رشته های تحصیلی معمولا سالانه بین 900€ تا 4000€ (یورو) است که حدودا معادل 1000$ تا 4500$ (دلار آمریکا) می شود. این در حالی است که معمولا برای تحصیل رشته مدیریت در همین دانشگاه های دولتی دانشجویان بین المللی غالبا باید حدود 8000€ تا 10000€ (یورو) در سال پرداخت نمایند. شهریه دانشگاه های خصوصی ایتالیا نیز برای رشته مدیریت معمولا 18000€ تا 25000€ (یورو) در سال است. چرا که دانشگاه های خصوصی ایتالیا برخلاف دانشگاه های دولتی این کشور، کمک هزینه های مالی از دولت ایتالیا دریافت نمی کنند. البته بیشتر دانشگاه های ایتالیا دولتی هستند و همچنین معمولا دانشگاه های مطرح این کشور در سطح جهانی نیز در زمره دانشگاه های دولتی قرار می گیرند.

علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان تمامی رشته های تحصیلی باید هزینه زندگی در ایتالیا را نیز در نظر بگیرند. البته برخی از بورسیه های تحصیلی علاوه بر تمام یا بخشی از شهریه، به دانشجویان در ایتالیا حتی در پرداخت هزینه های زندگی نیز کمک می کنند. منتهی اخذ بورسیه ها در ایتالیا و سایر کشورهای دنیا خیلی رقابتی است و معمولا دانشجویان از همان ابتدا موفق به اخذ بورسیه تحصیلی نمی شوند. هزینه های زندگی در ایتالیا متناسب با شهر محل اقامت و سبک زندگی هر فرد است و در سال 2023 به شرح جدول ذیل می باشد:

شهرحدود هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا برای مدت 1 ماه به یورو
Bolognaاز 750€ تا 1300€
Florenceاز 850€ تا 1300€
Milanاز 850€ تا 1450€
Romeاز 850€ تا 1450€ 

از این هزینه ها بخش عمده آن متعلق به محلی است که هر دانشجویی برای زندگی در ایتالیا انتخاب می کند. در نمودار ذیل حداقل اجاره ماهانه دانشجویان بر این اساس بیان شده است:

حداقل اجاره بها در ایتالیا

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در ایتالیا

نرخ بیکاری در ایتالیا در سال 2022 حدودا 8% است و برای کاریابی در این کشور علاوه بر تسلط به هر 2 زبان انگلیسی و ایتالیایی، سابقه تحصیل در دانشگاه های مطرح هم اهمیت دارد. برخی از بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل رشته مدیریت عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مدیریت در ایتالیاTimes Higher Education Ranking 2023Shanghai Jiao Tong University Ranking 2023QS Ranking 2023U.S. News & World Report Ranking 2023
University of Bologna161201167122
Sant’Anna School of Advanced Studies Pisa201702
Scuola Normale Superiore di Pisa183501416
Sapienza University of Rome201101171125
University of Padua201151243115
Vita-Salute San Raffaele University201401436314
University of Pavia251401561295
The University of Milan301151324156

اخذ پذیرش رشته مدیریت در ایتالیا

هر کدام از دانشگاه های ایتالیا برای صدور پذیرش دانشجویان شرایط منحصر به فرد خود را دارند؛ اما متقاضیان تحصیل رشته مدیریت تقریبا یکسری کلیات مشترکی را باید تهیه نمایند. مدارکی که برای اخذ پذیرش دانشگاه های ایتالیا برای رشته مدیریت غالبا مورد نظر است عبارت می باشد از:

  • مدرک زبان انگلیسی معتبر
    • در برخی دانشگاه ها آیلتس آکادمیک 6 اما غالبا 6.5
    • در برخی دانشگاه ها تافل 78 اما غالبا 80
  • مدرک کارشناسی مرتبط با مدیریت که به زبان انگلیسی ترجمه رسمی شده باشد
  • ترجمه رسمی نمرات تحصیلی به زبان انگلیسی
  • رزومه/CV
  • انگیزه نامه یا همان motivation letter راجع به دلایل انتخاب دانشگاه مزبور و کشور ایتالیا به طور کلی
  • سابقه کار مرتبط با مدیریت
  • توصیه نامه

اخذ پذیرش رشته مدیریت در ایتالیا

کار پس از تحصیل در ایتالیا

دانشجویان اجازه دارند پس از تحصیل همچنان اقامت این کشور را داشته باشند تا در صورت کاریابی ویزای کاری ایتالیا را اخذ نمایند. برای مدیران باتجربه در ایتالیا موقعیت های شغلی بیشتری وجود دارد خصوصا اگر سابقه مدیریتی آن ها در شرکت های معتبر بین المللی باشد. در ایتالیا متوسط درآمد مدیران 6330€ (یورو) در ماه است. پایین ترین و بالاترین میزان درآمد مدیران در ایتالیا نیز به ترتیب 2910€ و 10100€ (یورو) می باشد. در این مقاله راجع به رشته مدیریت در ایتالیا با توجه به شرایط سال 2023 و دانشگاه های برتر این کشور توضیحاتی ارائه شد. کسانی که تمایل دارند رشته مدیریت را در ایتالیا، هلند، کانادا، ترکیه، مجارستان، اتریش، فرانسه، نروژ و غیره دنبال کنند می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “رشته مدیریت در ایتالیا

  1. ناصر گفت:

    سلام و ادب خدمت شما و خسته نباشید. این مقاله شما در مورد رشته مدیریت در ایتالیا چه خوب و خلاصه بود. من برای تحصیل رشته مدیریت ایتالیا رو انتخاب کردم و روی زبان ایتالیایی هم دارم کار میکنم. شما برای پذیرش تحصیلی میتونید منو راهنمایی کنید؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره برای تحصیل در ایتالیا می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *