مهاجرت تحصیلی سوئیس

کار دانشجویی در سوئیس

کار دانشجویی در سوئیس

براساس قوانین سوئیس، اجازه کار دانشجویی در سوئیس به صورت پاره وقت با حقوق و در کنار تحصیل متقاضی داده می شود. متقاضیان می توانند بدین ترتيب بخشی از هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی را در طول دوره دانشجویی خود تأمین نمایند. یکی از مواردی که دانشجویان در این کشور در آن با چالش روبرو هستند، هزینه بالای زندگی در این کشور است. کار دانشجویی به صورت پاره وقت در طول ترم تحصیلی و به صورت تمام وقت در تعطیلات امکان پذیر است.

دانشجویان می توانند بخشی از هزینه ها را دربیاورند. البته توجه داشته باشید که برای دریافت ویزای تحصیلی بایستی حداقل به مدت 1 سال تمکن مالی خود را ثابت کنید. از این نظر مشکلی نداشته باشید. طبق قوانین کار دانشجویی در سوئیس به صورت کلی 15 ساعت در هفته مجاز است. این مدت برای برخی از کانتون ها و شهرها متفاوت می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه ای مقاله کار دانشجویی در سوئیس را بررسی کرده است.

شرایط کار دانشجویی در سوئیس

شهرهای بزرگ و مهم سوئیس مانند زوریخ، ژنو و بازل که اغلب دانشگاه های دولتی و برتر در این شهرها قرار دارند از گران ترین شهرهای اروپا به شمار می روند. هزینه های زندگی و اقامت در آن بسیار بالاست. البته هر چقدر شهریه دانشگاه های سوئیس مقرون به صرفه باشد هزینه زندگی در آن بالا است. سالانه حدود 11500CHF (فرانک سوئیس) الی 20000CHF (فرانک سوئیس) هزینه در پی دارد. دانشجویان بین المللی که در سوئیس تحصیل می کنند برای تأمین هزینه های اضافی برای تامین هزینه های مختلف، می توانند برای مشاغل پاره وقت اقدام کنند. مجوز کار دانشجویی از سوی دانشگاه به شرطی که خللی در تحصیل دانشجو ایجاد نکند صادر می شود. کار حین تحصیل در مقاطع پایین حدود 10 ساعت در خفته و در مقاطع بالای تحصیلی حدود 20 ساعت در هفته برای دانشجویان در کشور سوئیس امکان پذیر است.

مزایا و معایب کار دانشجویی در سوئیس

مسلما دانشجویانی که بتوانند در دانشگاه های این کشور پذیرش شوند آینده کاری مناسبی پیش روی خواهند داشت. چرا که نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است. این کشور اقتصادی فعال و پویا دارد. همچنین مدارک صادر شده از این دانشگاه ها بسیار معتبر هستند. فارغ التحصیلان با کسب تخصص لازم به راحتی می توانند در این کشور و یا دیگر کشورهای اروپایی کار بیابند.

در خصوص تحصیل در این کشور ابتدا با شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف این کشور از طریق نمودار زیر آشنا شوید:

شاخص هزینه زندگی در کشور سوئیس

کار دانشجویی دارای مزایا و معایبی است که در جدول زیر به آنها اشاره شده است:

مزایامعایب
کسب تجربه لازم برای کار در آیندهامکان لطمه به تحصیل
آشنایی با محیط کار در سوئیسعدم سازگاری با محیط و دلسرد شدن
رفع هزینه های جانبیمحدودیت زمانی در طول تحصیل
فرصت مناسب برای آشنایی و معرفی خود به کارفرمایاننیاز به تسلط به یکی از زبان های ملی سوئیس
کسب اعتماد به نفس و مسائل روانشناسی_
افزایش مهارت و درک بهتر موضوعات تحصیلی_
تحصیل تمام وقت در تعطیلات_

مشاغل دانشجویی در سوئیس

دانشجویان بین المللی می توانند از طریق روزنامه، وب سایت های کاریابی و انجمن های دانشجویی دانشگاه یا از طریق خود دانشگاه کار پیدا کند. آنها می توانند در فروشگاه ها در مراکز، کافه ها، رستوران ها، کافی شاپ ها و غیره فعالیت کنند. همچنین می توانند در بخش های خدماتی دانشگاه مانند کافه های دانشگاه، سالن بدنسازی، کتابخانه و غیره کار پاره وقت پیدا کنند. این مشاغل برخی از مشاغل آسان و پاره وقت برای دانشجویان بین المللی است.

به عنوان یک دانشجوی بین المللی غیر اتحادیه اروپا می توانید تا 15 ساعت در هفته یعنی 2 ساعت در روز کار کنید. به صورت میانگین دانشجویان خارجی در سوئیس با دستمزدی حدود CHF2200 الی 2800CHF (فرانک سوئیس) در ماه می توانند درآمد کسب کنند. همچنین کار ساعتی در سوئیس برای دانشجویان دستمزدی حدود CHF20 الی 26CHF (فرانک سوئیس) دستمزد به همراه دارد. جهت کار در این کشور مقاله ویزای کاری سوئیس را مطالعه بفرمائید.

از مشاغل با دستمزد بالا در سوئیس می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بانکداری
  • امور مالی
  • پزشکی و داروسازی
  • مشاوره
  • فناوری و ارتباطات

کاریابی در سوئیس برای دانشجویان

علاوه بر پرتال های کاری خود دانشگاه های سوئیس و همچنین جستجو در روزنامه ها و گروه های دانشجویی می توان از طریق پرتال های زیر نیز دانشجویان می توانند در این کشور کار بیابند.

  • admin.ch/eracareers/jobs.html
  • JobsForBrains
  • jobscout24.ch
  • jobs.ch
  • Total jobs.com

جهت تحصیل در این کشور می باید در نظر داشته باشید که ابتدا نیاز به اخذ ویزای تحصیلی سوئیس می باشد.

کار تدریس برای دانشجویان در سوئیس

یکی دیگر از مشاغل علی الخصوص برای دانشجویان کار تدریس است. لذا دانشجویانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند و همچنین به زبان بومی تسلط دارند می توانند از طریق تدریس در سوئیس حین تحصیل کار کنند و حقوق مناسبی را دریافت کنند. کاریابی برای دانشجویان می تواند از طریق روزنامه ها و سایت ها صورت گیرد. دانشجویان می توانند با ورود به سایت www.onlinenewspapers.com کلیه روزنامه های سوئیس را ببینید. جهت زندگی در این کشور نیز مقاله جامع هزینه زندگی در سوئیس را مطالعه بفرمائید.

علاوه بر این سایت های زیر برای کار تدریس مناسب هستند:

  • E-tach.ch
  • I-to-i.com

کار پس از تحصیل و کار دانشجویی در سوئیس

کار پس از تحصیل و کار دانشجویی در سوئیس

یکی از مزایای تحصیل در این کشور علاوه بر کار در حین تحصیل و کسب تجربه لازم امکان یافتن کار پس از تحصیل در سوئیس برای دانشجویان بین المللی است. بدین ترتیب دانشجویان پس از پایان تحصیل به مدت 6 ماه اجازه کاریابی را دارند تا با یافتن کار و پیشنهاد کاری بتوانند اقامت خود را تمدید کنند. این اقامت حداکثر تا 2 سال می باشد. سپس مجددا قابل تمدید است. توجه داشته باشید که در صورت اقامت 10 ساله دانشجویان می توانند اقامت نوع C یا همان اقامت دائم سوئیس را دریافت کنند و همچنین برای اخذ پاسپورت سوئیسی نیز اقدام نمایند. دانشجویان برای استفاده از این اقامت 6 ماهه برای یافتن کار بایستی مدارکی از جمله مدرک سکونت خود، مدرک دال بر اثبات تمکن مالی در این مدت و همچنین مدرک تحصیلی اخذ شده در این کشور را ارائه نمایند.

ویزای کاری سوئیس

دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود و یافتن شغل در این کشور می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایند. توجه داشته باشید که پیشنهاد کاری بایستی شفاف باشد. تمامی موارد از جمله میزان حقوق، مدت کار، مزایا و غیره در آن ذکر شده باشد. در این راستا بایستی مدارک زیر را به اداره مهاجرت ارائه نمایند.

  • ارائه مدارک تحصیلی اخذ شده
  • ارائه پیشنهاد شغلی دریافت شده و آگهی آن
  • ارائه مدارک شناسایی و گذرنامه
  • ارائه مدارک مربوط به سکونت در سوئیس
  • ارائه رزومه یا CV
  • ارائه قطعه عکس مناسب پاسپورت
  • فرم درخواست ویزای کاری سوئیس

همانطور که مشاهده کردید با کار دانشجویی در سوئیس می توان بخشی از هزینه تحصیل و زندگی را کاهش داد. علاوه بر این با استفاده از بورس های تحصیلی مختلف و اقامت در خوابگاه دانشجویی نیز میزان هزینه ها را تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. چنانچه قصد مهاجرت به سوئیس و دیگر کشورهای اروپایی از جمله مهاجرت به اتریش را دارید موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با در اختیار داشتن کادری مجرب و وکیلانی باتجربه آماده همکاری و ارائه مشاوره به متقاضیان عزیز است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *