مهاجرت کاری اندونزی

ویزای کار اندونزی

ویزای کار اندونزی

علاقه مندان و متقاضیان کار در کشور اندونزی در ابتدا بایستی برای اخذ ویزای کار اندونزی قبل از ورود به کشور اندونزی اقدام کنند. اخذ ویزای کار اندونزی کاملا با تایید دولت این کشور صورت می گیرد. دولت اندونزی در راستای حمایت از نیروی کار داخلی در این کشور سخت گیری هایی را در قبال استخدام نیروی کار خارجی انجام می دهد و برای این کار از شرکت استخدام کننده توضیحات قانع کننده را برای استخدام فرد خارجی می خواهد. اندونزی کشوری در جنوب شرقی آسیا در کنار کشورهایی نظیر سنگاپور و مالزی است و دارای جمعیت بسیار زیادی است.

کار در اندونزی با توجه به میزان دستمزد و همچنین تفاوتی فرهنگی در این کشور می تواند برای مهاجرین چالش برانگیز باشد. در هر صورت برای کار در اندونزی و مهاجرت کاری به این کشور مجوز کار و ویزای کاری را لازم دارید که در این مقاله مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درباره آن نوشته اند.

انواع ویزای کاری اندونزی

خارجیانی که مایل به کار و اقامت در اندونزی هستند، بسته به نوع شغل، شرایط و ترجیح، می توانند انواع مختلف اجازه کار و اقامت را انتخاب کنند. اجازه کار (IMTA) توسط وزارت نیروی انسانی و اجازه اقامت (ITAS یا ITAP) توسط اداره مهاجرت صادر می شود.

در این جدول نمای کلی از 4 نوع اصلی اجازه کار و حمایت از اقامت در اندونزی را ارائه کرده ایم:

انواع ویزای کار اندونزیمدت اعتبار
اجازه کار 1 ماهه30 روزه
اجازه کار کوتاه مدت و اجازه اقامت محدود2 تا 6 ماه
اجازه کار طولانی مدت و اجازه اقامت محدود12 ماه
اجازه کار طولانی مدت و اجازه اقامت دائم5 سال

اخذ ویزای کار اندونزی

برای اینکه شرکتی در اندونزی یک فرد خارجی را استخدام کند، باید از دولت اجازه داشته باشد. دریافت این اجازه می تواند برای شرکت وقت گیر، پرهزینه و بسیار بوروکراتیک باشد. استخدام یک فرد خارج از کشور تصمیمی نیست که توسط شرکت های محلی یا چند ملیتی گرفته شود. سیاست دولت بیان می دارد که خارجیانی که در اندونزی کار می کنند باید متخصص در زمینه خود باشند. این امر مانع از تحصیل متوسط ​​دانشگاهی شما در اینجا می شود. همانطور که دولت اندونزی از یک متخصص به عنوان شخصی تعریف می کند که 5 سال یا بیشتر به طور حرفه ای در زمینه خود کار می کند. تنها استثنایی که در این مورد دیده ایم، آموزش زبان انگلیسی برای بومیان است.

برای اینکه دولت اندونزی درخواست یک شرکت را برای استخدام شما بپذیرد، شرکت باید:

  • توجیه کنید که چرا این موقعیت باید توسط یک مهاجرت پر شود.
  • نشان می دهد که مهاجرت از زمینه آموزشی مناسبی برخوردار است.
  • سوالات گروه نیروی انسانی را در مصاحبه برآورده کنید.
  • و باید در برنامه نیروی انسانی ارسالی یا تصویب شده یک شکاف وجود داشته باشد.

اگر این الزامات (و سایر موارد) برآورده شود، در این صورت می توان برای خارج از کشور مجوز کار صادر کرد. پس از تأیید مجوز کار، شرکت می تواند برای کارمند جدید درخواست ویزای اقامت اولیه VITAS کند و پس از استخدام فرد ویزای اقامت KITAS را اخذ کند.

قوانین ویزای کار اندونزی

اگر مجوز کار ندارید، نمی توانید به طور قانونی در اندونزی کار کنید. مطمئن باشید که کارفرمای شما مدارک کامل را برای شما به دست آورده است. اگر فرد خارجی با تبعه اندونزی ازدواج کرده باشد، برخی از کارها در بخش غیر رسمی مجاز است، اما مقررات 100% در مورد این استثنا روشن نیستند. علاوه بر برنامه ها و مشکلات اداری برای استخدام خارجی ها، این شرکت باید برای هر خارجی که استخدام می کند ماهیانه $100 (دلار) مالیات بپردازد. این وجوه به وزارت نیرو پرداخت می شود که از بودجه برای برنامه های آموزشی برای افزایش مهارت های اندونزیایی استفاده می کند. فقط این مالیات منجر به هزینه $1200 (دلار) در سال برای شرکت استخدام کننده می شود.

طبق قوانین اندونزی در مورد استخدام نیروی کار خارجی در زیر آمده است:

شمارهشرح قانون
1هر کارفرمایی که کارگر خارجی استخدام می کند موظف است مجوز کتبی یا اجازه کار (IMTA) را از وزیر بگیرد.
2کارفرمایی که شخص فردی است، از استخدام کارگر خارجی منع شده است.

در نمودار زیر همچنین نرخ بیکاری در اندونزی را می توانید آنالیز کنید:

کار بدون اجازه اشتغال در اندونزی

ما کار در اندونزی بدون اجازه کار را به شما توصیه نمی کنیم چرا که عواقب آن شدید است! طبق قوانین استخدام کارگر خارجی برای افراد ممنوع است. در صورت انجام این کار فرد تحت مجازات کیفری زندان برای حداقل 1 سال و حداکثر 4 سال و یا جریمه نقدی 100.000.000IDR تا 400.000.000IDR (روپیه) قرار می گیرد. هر خارجی که عمدا سو استفاده کند یا فعالیت هایی را انجام دهد که مطابق با مجوز ویزا یا اقامت نیست مجازات حبس تا 5 سال و حداکثر 500.000.000IDR (روپیه) را متحمل خواهد شد.

همچنین هر شخصی که آگاهانه نامه ای یا داده ای جعلی یا بیانیه ای غیرواقعی را به قصد اخذ ویزای کار اندونزی یا اجازه اقامت برای خود یا دیگران می دهد و یا هر خارجی که عمداً از ویزا یا مجوز اقامت استفاده کند، همانطور که در قبل ذکر شده متحمل حبس و جریمه نقدی سنگین خواهد شد.

مهاجرت با ویزای کار اندونزی

اعضای شاغل جامعه مهاجران در اندونزی که ویزای کاری اندونزی را بدست آورده اند و در حال حاضر در حال کار و زندگی در اندونزی هستند از گروه های اصلی زیر تشکیل شده است:

  • مهاجران خارج از کشور توسط شرکت خود برای کار در اندونزی اعزام می شوند یا کارمندان موجود در خارج از کشور
  • دیپلمات های شغلی اختصاص داده شده به سفارتخانه ها و کنسولگری های خارجی در اندونزی
  • اشخاصی که سرمایه گذاری در اندونزی انجام داده اند و یا شرکت هایی تاسیس کرده اند
  • کمک به کارگران برای سازمان های بین المللی و NGO ها
  • مهاجرانی که به تنهایی شغل خود را در اندونزی پیدا کردند
  • همسران خارج از کشور از اتباع اندونزی

توجه داشته باشید که در هر یک از این موارد، ملاحظات استخدام متفاوت است.

کاریابی در اندونزی

اندونزی جامعه مبتنی بر اطلاعات نیست. یافتن اطلاعات دشوار است. حتی اگر فرد یا شرکتی که با آن تماس می گیرید شغلی برای شما نداشته باشد، ممکن است بعدها این اعلام شما موثر واقع شود. اگرچه ممکن است نیاز فعلی وجود نداشته باشد، اما ممکن است در آینده چیزی برای این شرکت پیش بیاید و CV شما در پرونده آنها باشد. شبکه سازی اغلب کلید یافتن کار است. چندین روش موثر وجود دارد که می توانید در اندونزی شبکه سازی کنید:

  • به یک انجمن حرفه ای برای رشته خود بپیوندید.
  • به یک انجمن تجارت خارج از کشور بپیوندید.
  • به صورت حضوری کار خود را تبلیغ کنید.
  • به سازمان های جامعه باشگاه های ورزشی و جوامع کلیسا بپیوندید.
  • داوطلبانه کار کنید.

از طریق فعالیت های داوطلبانه، افرادی را ملاقات خواهید کرد که ممکن است بتوانند شما را به سمت استخدام سوق دهند. هر وقت با کسی آشنا شدید که فکر می کنید می تواند در جستجوی شغل شما موثر باشد، آن جلسه را با ایمیل، یادداشت، نامه، نمابر یا تماس پیگیری کنید. دعوت از افراد مهم صنعت شما برای ناهار می تواند روشی موثر برای دانستن آنچه در رشته شما می گذرد باشد. به اندونزی بیایید و یادگیری باهاسا اندونزی را شروع کنید. سپس به انجمن های مختلف یا سازمان های حرفه ای بپیوندید و برای جستجوی کار شبکه سازی کنید. توجه داشته باشید، شما به طور قانونی نمی توانید با ویزای توریستی کار کنید. رزومه خود را در انجمن های شغلی اینترنتی و موسسه های کاریابی در اندونزی و چه در خارج از کشور ارسال کنید.

اقامت از طریق ویزای کار اندونزی

اقامت از طریق ویزای کار اندونزی

در برخی موارد، شرکت های چند ملیتی ممکن است به دنبال مهاجران خارج از کشور باشند که در حال حاضر در اندونزی اقامت دارند. لذا چنانچه از طرقی مانند تحصیل در اندونزی به این کشور مهاجرت کرده اید می توانید شانس خود را برای تبدیل ویزای موقت به ویزای کار اندونزی امتحان کنید. آنها ممکن است برای تجربه اندونزیایی و آشنایی فرد با زبان، جو تجارت و شرایط کار ارزش قائل شوند. در این موارد، شرکت به جای اینکه شخصی را از دفتر خانه به اندونزی سوق دهد، استخدام محلی را به سمت شرکت سوق می دهد. این مواضع بسیار اندک است. حتماً در برنامه شغلی خود مهارت های زبان باهاسا اندونزی و تجربه کار اندونزیایی یا دانش تجاری یا فرهنگی را ذکر کنید. این افراد اگر دارای شرایط زیر باشند شانس بیشتری خواهند داشت:

  • تجربه مربوط به صنعت اندونزی دارند.
  • مهارت های فنی كه اتباع از آن برخوردار نیستند.
  • کسانی که در خارج از کشور با همسران اندونزی ازدواج کرده اند.
  • افرادی که در اندونزی تحصیل کرده اند.

مشاغل مورد نیاز در اندونزی

نامزدهای شغلی که دارای مهارت های مدیریت پروژه عالی هستند، می توانند انتظار داشته باشند که پروژه های تجاری را برای چندین صنعت مختلف در سراسر اندونزی و جهان با موفقیت برنامه ریزی، مدیریت و اجرا کنند. چنین تجربه ‌ای که برای این نوع موقعیت‌ ها مورد نیاز است، شامل ترکیبی از دانش فنی و مهارت‌ های بین فردی برای نظارت و ارزیابی عملکرد پروژه، مدیریت جریان منابع، هدایت تیم ‌های مؤثر و ارائه نتایج به سهامداران کلیدی است. فناوری هوش مصنوعی در 10 سال گذشته در اندونزی و جهان بسیار محبوب شده است و نمونه ‌هایی از آن در همه جا وجود دارد: ماشین ‌های خودران، ربات ‌های تحویل‌دهنده و ماشین ‌های خرده‌ فروشی خودکار. افرادی که در هوش مصنوعی کار می کنند معمولاً نرم افزارها و سیستم های اطلاعاتی را بر اساس نحوه سازگاری مغز انسان با مشکلات و حل آنها توسعه می دهند.

در نتیجه، این مشاغل به مهارت های فنی و کامپیوتری مانند زبان های برنامه نویسی، پردازش سیگنال و یادگیری ماشین نیاز دارند. نه تنها برای کسانی که در صنعت بازاریابی رسانه های اجتماعی کار می کنند، مهم است که خلاق باشند، بلکه مهارت های فنی و تحلیلی زیادی نیز مورد نیاز است. متخصصان بازاریابی رسانه ‌های اجتماعی فقط محتوا را در کانال‌ های رسانه‌ های اجتماعی یک شرکت پست نمی ‌کنند. چیزهای بیشتری در آن وجود دارد: یعنی توانایی درک روندهای بازار، عادات هزینه ‌کردن مشتری، و سایر معیارهای بینش ضروری.  با توجه به اینکه بسیاری از مردم از خانه کار می کنند یا زمان خود را در خارج از منزل برای رفت و آمد به دفتر محدود می کنند، چشمان کمتری در خیابان وجود دارد که متوجه تابلوهای تبلیغاتی بیرون از خانه (مانند تابلوهای تبلیغاتی، تبلیغات اتوبوس، و بازاریابی زنده و تجربی پاپ) شود.

در جدول زیر شاهد نرخ مشارکت نیروی کار در اندونزی می باشید:

نرخ مشارکتسال
62%2021
68%2022
65%2023

تدریس زبان انگلیسی در اندونزی

برای افرادی که می خواهند انگلیسی را در اندونزی تدریس کنند، دولت اندونزی به یک گواهی تدریسTEFL ،TESL ،IELTS ، CELTA یا DELTA نیاز دارد تا ثابت کند شما یک متخصص واجد شرایط هستید. اگر گواهینامه مربوط را از یک موسسه معتبر داشته باشید و یا زبان مادری شما انگلیسی باشد، در زمینه آموزش زبان انگلیسی یک متخصص محسوب می شوید حتی اگر تازه فارغ التحصیل باشید البته، بیشتر کارفرمایان فردی با تجربه را ترجیح می دهند. مجوزهای کار ITAS فقط برای معلمان EFL یکی از این 5 کشور انگلیس، ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند صادر می شود. معمولاً در بیشتر موسسات روش های استخدام محدودیت سنی وجود دارد زیرا گرفتن ویزا برای افراد بالای 50 سال برای آنها دشوار است. معمولا موسسات کوچک نمی توانند هزینه دریافت مجوز کار یا ویزا را متحمل شوند.

در صورت درخواست برای مهاجرت به اندونزی از طریق کار پیشنهاد می کنیم از میزان حقوق ماهیانه کار در اندونزی به خوبی مطالع شوید. برای مهاجرت به کشورهای برتر در جهان همچنین می توانید از خدمات مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند گردید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *