مهاجرت سرمایه گذاری در فرانسه

ویزای بازنشستگی فرانسه

ویزای بازنشستگی فرانسه

ویزای بازنشستگی فرانسه از جمله راه های مهاجرت به این کشور به شمار نمی رود چرا که در سال 2023 این کشور چنین ویزایی را پیش بینی نکرده است. این در حالی است که در کشورهایی از جمله ایرلند این امکان وجود دارد که افراد ویزایی دقیقا با عنوان “ویزای بازنشستگی” اخذ نمایند. البته افراد جوان تر می توانند به روش های مختلفی از جمله تحصیل یا کار در فرانسه اقامت بلند مدت این کشور را به دست آورند، بعد از 10 سال اقامت قانونی و با گذراندن آزمون شهروندی و زبان فرانسوی، پاسپورت این کشور را اخذ نمایند و در نهایت با پر شدن سال های کاری و پرداخت بیمه، بازنشست شوند. منتهی این امکان که کسی که در کشور دیگری مثل ایران بازنشست شده بتواند ویزای بازنشستگی فرانسه را اخذ کند وجود ندارد.

در عوض در کشوری مثل ایرلند فردی که درخواست ویزای بازنشستگی دارد در صورت اثبات این امر که سالانه بیش از 100000$ (دلار آمریکا) درآمد دارد، می تواند برای خود و همسرش ویزای بازنشستگی ایرلند را به دست آورد. فرانسه یکی از کشورهای ایده آل و جذاب اروپایی است که در گروه کشورهای فوق العاده صنعتی و توسعه یافته قرار می گیرد. از آن جایی که فرانسه به عنوان کشوری دارای نظام تحصیلی رایگان مشهور است لازم به ذکر است که تنها در دانشگاه های دولتی فرانسه که به زبان فرانسه ارائه درس می کنند، شهریه تحصیل خیلی کم و تقریبا رایگان است. البته هر کسی بخواهد به هر دلیلی از جمله تحصیل، کار و غیره وارد این کشور شود باید لزوما علاوه بر زبان انگلیسی به زبان فرانسوی هم مسلط باشد. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص فرانسه به سوالات ذیل پاسخ می دهد:

  • آیا در 2023 امکان اخذ ویزای بازنشستگی فرانسه وجود دارد؟
  • ویزای جایگزینی وجود دارد؟

امکان اخذ ویزای بازنشستگی فرانسه

همان طور که ابتدائا اشاره کوتاهی شد، در سال 2023 مطابق قوانین کشور فرانسه امکان اخذ ویزایی تحت عنوان ویزای بازنشستگی فرانسه وجود ندارد. منتهی کسانی که قبلا به دلایل مختلف از جمله تحصیل و کار وارد فرانسه شده باشند در صورت داشتن شرایط لازم می توانند پس از کار کردن در فرانسه و پرداخت حق بیمه، درخواست بازنشستگی دهند. البته افرادی که شرایط سنی اقدام برای ویزای تحصیلی و کاری را ندارند توجه داشته باشند هرچند ویزایی تحت عنوان ویزای بازنشستگی فرانسه وجود ندارد اما افراد می توانند با برنامه مهاجرتی ای تخت عنوان تمکن مالی یا خود حمایتی اقامت بلند مدت یا همان ویزای نوع D فرانسه را اخذ کنند.

شرایط ویزای بازنشستگی فرانسه

به منظور مهاجرت با برنامه خود حمایتی فرانسه، متقاضی اصلی باید 40000€ (یورو) خودش، 20000€ (یورو) همسرش و 10000€ (یورو) به ازای هر یک از فرزندان زیر 18 سالش در حساب بانکی داشته باشد. متقاضی اخذ ویزای خود حمایتی فرانسه در سال 2023 همچنین باید اثبات نماید ماهانه 3000€ (یورو) برای خودش، 1500€ (یورو) برای همسرش و 750€ (یورو) به ازای هر یک از فرزندانش درآمد دارد. لازم به ذکر است برنامه مهاجرتی خود حمایتی یا همان تمکن مالی لزوما برای بازنشسته ها نیست و جوان تر ها نیز می توانند از آن استفاده کنند.

منتهی چون راه پرریسکی به حساب می آید، افرادی که شرایط سنی و تحصیلی مناسبی دارند ترجیحشان به اقدام از طریق ویزای تحصیلی و کاری است. علاوه بر شرایط مالی متقاضی اصلی همچنین باید توجه داشته باشد که با اقدام از این طریق اجازه کار در فرانسه را نخواهد داشت اما می تواند فرزندان زیر 18 سال خود را در مدارس دولتی فرانسه که رایگان هستند، ثبت نام کند. همچنین توجه شود هرچند خود برنامه خود حمایتی یا تمکن مالی نیازمند تسلط داستن به زبان فرانسوی نیست، اگر در نهایت افراد تمایل به اخذ اقامت دائم و پاسپورت فرانسه داشته باشند، باید تسلط خود به این زبان را اثبات نمایند.

مدارک لازم برای ویزای بازنشستگی فرانسه

مدارک لازم برای ویزای بازنشستگی فرانسه

ویزای خود حمایتی که ممکن است بین عموم اصطلاحا به ویزای بازنشستگی هم شهرت داشته باشد، ویزایی محبوب است. منتهی شانس موفقیت این ویزا زیاد نیست؛ خصوصا وقتی متقاضی از یکی از کشورهای در حال توسعه اقدام کند. چرا که تعداد متقاضیان مهاجرت این کشورها زیاد است و هر کشوری هم سهمیه محدودی برای اقدام جهت اخذ ویزای تمکن مالی فرانسه دارد. با این حال طرفداران این ویزا توجه داشته باشند در نهایت برای ارائه درخواست به سفارت فرانسه باید مدارکی را تهیه و تقدیم نمایند که مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

  • پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه
  • شناسنامه و سایر مدارک هویتی به علاوه ترجمه رسمی آن ها
  • پاسپورت و گواهی سلامت
  • گواهی تمکن مالی و ترجمه رسمی آن به زبان فرانسوی
  • اطلاعات حساب بانکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن

خرید ملک توسط بازنشستگان در فرانسه

خرید ملک در فرانسه برخلاف رومانی و جمهوری آذربایجان برای خارجی ها ممنوع نشده است. با این حال عکس کشورهایی مثل پرتغال و یونان، خرید ملک در فرانسه منجر به اخذ اقامت و غیره نخواهد شد. منتهی بازنشستگان برای کاهش هزینه های ماهانه خود می توانند به جای اجاره ملک، خانه یا آپارتمانی در فرانسه خریداری نمایند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، نرخ اجاره آپارتمان در فرانسه در سال 2021 مشخص شده است:

هزینه اجاره آپارتمان در فرانسه

خرید ملک در فرانسه هم برای آپارتمان های مرکز شهر متری 5540€ (یورو) و برای آپارتمان های اطراف شهر متری 3685€ (یورو) می باشد. توجه شود هزینه های زندگی در فرانسه برای 1 نفر ماهانه بین 1000€ تا 1600€ (یورو) است که با خرید منزل می توان بخش عظیمی از این هزینه ها را کاست. چرا که اجاره مسکن، خصوصا در شهرهای بزرگ از جمله پاریس، عمده ترین بخش هزینه های زندگی در فرانسه را به خود اختصاص داده است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به ویزای بازنشستگی فرانسه و این مسئله که ویزایی تحت عنوان چنین نامی در این کشور وجود ندارد توضیحاتی ارائه گردید. در نهایت راه حل جایگزین برای علاقمندان به مهاجرت به فرانسه در ایام بازنشستگی پیشنهاد شد که همان ویزای تمکن مالی یا خود حمایتی این کشور است که مطابق مطالب فوق نیازمند شرایط مالی خاصی است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *