شرایط تاجیکستان

هزینه زندگی در تاجیکستان

هزینه زندگی در تاجیکستان

یکی از موارد قابل توجه و مهم درباره مهاجرت به کشور تاجیکستان هزینه زندگی در تاجیکستان است که نسبت به بسیاری از کشورها هزینه پایینی است. البته نباید فراموش کنید که وضعیت اقتصادی در این کشور آنچنان مناسب نیست و میزان درآمدها نیز پایین است. با این حال تاجیکستان با توجه مقاربت فرهنگی و زبانی و دینی به ایران یکی از کشورهای مورد توجه هموطنان ایرانی قرار گرفته است. کی از کشورهای کیفیت زندگی بسیار مناسب و در مقایسه با سایر کشورهای غربی بسیار مناسب است.

در هر صورت بررسی هزینه زندگی در کشور تاجیکستان و جزئیات آن برای افرادی که تمایل به مهاجرت و زندگی در تاجیکستان دارند امری لازم است که در این مقاله توسط همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به آن پرداخته شده است.

اینفوگرافیک هزینه زندگی در تاجیکستان

زندگی در تاجیکستان

تاجیکستان، واقع در قلب آسیای میانه، بلندترین کوههای جهان را در خود جای داده است. علیرغم زیبایی طبیعی این کشور، چشم انداز کوهستانی آن شرایط زندگی بسیاری از مردم تاجیکستان را تحت تأثیر قرار داده است. دسترسی به آب در مناطق روستایی تاجیکستان، دسترسی به منابع آب بهبود یافته یا اساسی از سال 2000 از %45 به %71 افزایش یافته است. اگرچه تاجیکستان در زمینه دسترسی به منابع آشامیدنی بهبود یافته پیشرفت کرده است اما هنوز هم در مناطق روستایی و شهری توزیع نابرابر است. توسعه اقتصادی تاجیکستان را می توان از طریق سطح تحصیلات در بین مردم این کشور مشاهده کرد. سطح تحصیلات در بین جوانان در مقایسه با سطح تحصیلات در نسل های بالاتر کمتر است. این نتیجه برنامه فعلی و ناکارآمد آموزش و پرورش است.

تاجیکستان از نظر هزینه زندگی در بین 197 کشور رتبه 193 و رتبه 179 بهترین کشور برای زندگی قرار دارد که نشان دهنده کیفیت نه چندان خوب زندگی در این کشور است. این کشور در زمینه های ایدز، سل و همچنین بهداشت مادر و کودک با چالش هایی روبرو است. مراقبت های پیشگیرانه به راحتی در دسترس نیست زیرا امکانات مراقبت های بهداشتی اغلب برای کسانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند در دسترس نیست اما در شهرهای این کشور وضعیت بهتر می باشد.

در جدول زیر شاهد نرخ افزایش هزینه های زندگی در تاجیکستان می باشید:

نرخ افزایش هزینه زندگیسال
16%2021
20%2022
22%2023

سبک زندگی در تاجیکستان

در مقایسه با سایر کشورهای عربی، تاجیکستان کمترین آسیب را از جهانی شدن دارد. اگر کسی به دنبال تجربه یک فرهنگ ناب عربی باشد، نمی توان کشور را از نظر زبانی، فرهنگی و مذهبی شکست داد. در زیر برخی از اطلاعات ضروری در مورد تاجیکستان آمده است. تاجیک ها مردمی ساده و خونگرم هستند که روش خوبی برای معرفی خود به خارجی ها دارند. این کشور یک کشور غنی از نظر فرهنگی است و بیشتر تأثیرات آن از ساکنان شوروی و همچنین از اسلام اولیه است. موسیقی و رقص در این کشور نیز از این دوران سرچشمه می گیرد، اگرچه سنت های امروزی تاجیکستان عمدتاً توسط یهودیان تاجیک پایه گذاری شده است. تاجیک های پارسی بیش از سه هزار سال است که در منطقه ای که اکنون به نام تاجیکستان شناخته می شود، زندگی می کنند و به زبانی کهن صحبت می کنند که تقریباً شبیه زبان ایران و افغانستان است.

چشم ‌انداز طبیعی، کشاورزی و تقویم ‌های قمری اسلامی با غذا، آداب و رسوم و جشنواره‌ها که نماد دین و الزامات خاص برای بقا در آب و هوای هر منطقه است، کمک زیادی به شکل‌گیری فرهنگ ملت کرده است. مسلمانان %90 جمعیتی را تشکیل می دهند که عمدتاً هنری و حساس به خانواده هستند. هویت و فرهنگ تاجیک به چندین هزار سال پیش برمی گردد و از نظر زبان، اعتقادات و سبک زندگی با افغانستان و ایران بسیار همخوانی دارد. اکثر مردم مسلمان هستند که فرهنگ، به ویژه هنر، غذا، موسیقی و جشنواره ها را شکل داده اند. مردم تاجیک خانواده گرا، صمیمانه و به دوستی و مهمان نوازی خود مشهور هستند. سال‌ ها درگیری زخم ‌های عمیقی بر آگاهی ملی برجای گذاشته است، اگرچه حال و هوای اخیر با احتیاط خوش ‌بینانه بوده است.

پوشش زنان در تاجیکستان

تاجیک ‌ها تمایل دارند که محتاط باشند، نقش ‌های جنسیتی بسیار سنتی باقی می ‌ماند و زنان معمولاً شلوار کوتاه نمی‌ پوشند. فرهنگ هنر عامیانه قوی در سراسر کشور وجود دارد، به ویژه با ساخت منسوجات، گلدوزی، و سایر هنرهای تزئینی عملی مانند کنده کاری، مبلمان و جواهرات سازی. هنر به طبیعت گرایش دارد. یک واقعیت ناشناخته در مورد تاجیکستان این است که “یاقوت شاهزاده سیاه” نامتقارن در تاج سلطنتی انگلستان در ابتدا در اینجا ساخته شد، همانطور که لاله هایی که هلند به خاطر آنها محبوب شد.

بررسی هزینه زندگی در تاجیکستان 2023

حدود %70 از جمعیت تاجیکستان در مناطق روستایی زندگی می کنند که نیروی کار کشاورزی تنها شغل موجود است. کشاورزی %25 از تولید ناخالص داخلی اقتصاد را تشکیل می دهد و %53 از جمعیت را درگیر کرده است. اگرچه طبق آمار کشورهای مشترک المنافع تقریبا 50% مردم تاجیکستان زیر خط فقر زندگی می کنند و کمتر از دو دلار در روز خرج می کنند. براساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد تاجیکستان برای نیروی کار شغل کافی ایجاد نمی کند. گزارش شده است که تنها 43% از کل جمعیت در سن کار تاجیکستان مشغول به کار هستند. زنان و جوانان نیز در نیروی کار بسیار کم حضور دارند. بخش خصوصی رسمی در تاجیکستان هنوز کاملا توسعه نیافته است.

طبق آمار های اعلام شده میزان هزینه زندگی در تاجیکستان در سال 2023 برای یک فرد به صورت ماهیانه در حدود 8300SM (سامانی) که معادل 818$ (دلار) با احتساب هزینه اجاره می باشد. این در حالی است که هزینه زندگی در تاجیکستان برای یک خانواده 4 نفره به طور میانگین در حدود 17800SM (سامانی) یا معادل 1755$ (دلار) می باشد.

در نمودار زیر می توانید میزان مشارکت هزینه ها را در کشور تاجیکستان ببینید:

توزیع هزینه های زندگی در تاجیکستان

هزینه زندگی و اقلام غذایی در تاجیکستان

همانطور که مشاهده کردید بخش اعظمی از هزینه های زندگی در تاجیکستان صرف هزینه خورد و خوراک در این کشور می شود. می توانید از غذاهایی متنوع با (شبیه به پلو ایرانی)، ششلیک و قوروتوب (غذای متشکل از نان ترد لایه لایه، ماست، گوجه فرنگی و پیاز و گاهی گوشت) لذت ببرید. تاجیکی ها عطر و طعم را به ادویه ترجیح می دهند، اما هر خانوار ترجیحات خود را دارد بنابراین تهیه غذاهای تند نیز آسان است.

در جدول زیر می توانید هزینه برخی از اقلام غذایی در تاجیکستان را مشاهده کنید:

آیتمهزینه ها به دلار
یک لیتر شیر پرچرب$0.72
یک قرص نان$0.41
یک کیلوگرم برنج$1.57
یک کیلوگرم سیب$1.14
یک کیلوگرم سیب زمینی$0.44
یک کیلوگرم گوجه$1.13
یک کیلوگرم پیاز$0.33
یک بطری 1.5 لیتری آب$0.43
یک شانه تخم مرغ$1.47
یک کیلوگرم گوشت مرغ$3.87
یک کیلوگرم موز$2.19
یک کیلوگرم پرتقال$2.29

هزینه زندگی و اقامت در تاجیکستان

هزینه اقامت در تاجیکستان دومین مسئله مهم از نظر هزینه زندگی در تاجیکستان است. به طور کلی هزینه اقامت و اجاره در شهر دوشنبه پایتخت این کشور گران تر است اما کیفیت و امکانات مناسب هستند. Airbnb و Homeaway همگی در تاجیکستان فضایی برای اجاره دارند. همچنین آپارتمان ها در سایت های املاک و مستغلات در دسترس هستند و می توانید از آنجا خانه پیدا کنید. این آپارتمان ها به طور کلی متعلق به املاک و مستغلات هستند و بعید است فضایی را با دیگران تقسیم کنید یا حتی صاحب آن را ببینید و یک جایگزین مناسب برای گزینه های اقامت سنتی تر هستند. قطع برق در زمستان در تاجیکستان مسئله شایعی است. پیش از اجاره سوال کنید که آیا این اتفاق ممکن است در بلوک آپارتمان شما بیفتد. مرکز دوشنبه به طور کلی هیچ مشکلی ندارد اما نقاط دیگر ممکن است دچار این مشکل باشند.

افرادی که قصد اجاره آپارتمان تکخوابه در مرکز شهرهای تاجیکستان را دارند باید در حدود 132$ الی 264$ (دلار) در ماه هزینه کنند. البته برای اجاره آپارتمان در منطقه گران ماهانه حدود 400$ الی 500$ (دلار) باید درنظر بگیرید. در جدول زیر هزینه میانگین اجاره و خرید آپارتمان در تاجیکستان آورده شده است:

آیتمهزینه میانگین به دلار
کرایه ماهیانه آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر$362
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر$623
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 تخته در خارج شهر$178
کرایه ماهیانه آپارتمان 3 تخته در خارج شهر$337
خرید خانه هر متر مربع در مرکز شهر$805
خرید خانه هر متر مربع در خارج شهر$340

هزینه زندگی و حمل و نقل در تاجیکستان

هزینه زندگی و حمل و نقل در تاجیکستان

پایتخت دوشنبه و دومین شهر بزرگ خوجند میزبان پروازهای بین المللی است، اما هنوز هم فرودگاه ها از فرودگاه های تاشکند، اوش و بیشکک کوچکتر هستند. همچنین پروازهایی از دوشنبه به خوجند، خروگ، کولوب، گرم و پنجیکنت وجود دارد. پروازهای محلی توسط هواپیمایی تاجیک انجام می شود. توسعه کند راه آهن تا حد زیادی به مناطق دشوار تاجیکستان بستگی دارد. طول کل راه آهن حدود 490 کیلومتر است و بیشترین قسمت آن در جنوب تاجیکستان است. این خط آهن بیشتر برای حمل بار بین ایالتی مورد استفاده قرار می گیرد. امروز قطار متصل به تاجیکستان و ازبکستان دوباره کار می کند اما به دلیل کندی کمترین میزان حمل و نقل را دارد.

تاکسی محبوب ترین گزینه حمل و نقل در تاجیکستان است. علاوه بر این، یک تاکسی مشترک راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه است. توصیه می شود از قبل در مورد قیمت توافق کنید، زیرا در تاکسی ها کنتور وجود ندارد. همچنین برای ایمنی مطمئن شوید که تاکسی مجوز رسمی دارد. اجاره اتومبیل راحت تر است اما یافتن اتومبیل کرایه ای در تاجیکستان بسیار دشوار است. بیشتر اوقات چنین شرکت هایی فاقد اتومبیل رایگان هستند. قیمت ممکن است بالاتر از حد انتظار باشد. مترو زیرزمینی در پایتخت وجود ندارد و انواع مختلف حمل و نقل عمومی عبارتند از اتوبوس، مارشروتکا و چندین واگن برقی. یکی از ویژگی های بارز حمل و نقل عمومی در تاجیکستان رنگ سبز است.

هزینه زندگی و حمل و نقل در تاجیکستان

در جدول زیر می توانید هزینه حمل و نقل در تاجیکستان را مشاهده کنید:

آیتمهزینه میانگین به دلار
حمل و نقل ماهیانه$6.9
یک لیتر بنزین$0.99
تعرفه تاکسی$0.99
تعرفه یک کیلومتر تاکسی$0.30
یک بلیت تک سفره حمل و نقل عمومی$0.25
خرید ماشین تویوتا کورولا سدان$21756

هزینه زندگی در دوشنبه تاجیکستان

دوشنبه بزرگترین شهر و پایتخت تاجیکستان است و هنوز هم نسبتا کوچکتر از سایر پایتختهای آسیای میانه است. این شهر همچنین گران ترین شهر در تاجیکستان است. دوشنبه در کنار خوجند و خروگ ممکن است به اندازه سایر شهرهای آسیایی بر سر زبان ها نباشد اما ویژگی های منحصر به فرد و جذاب بسیاری از جاذبه های گردشگری تاجیکستان هستند. دوشنبه شهر اصلی برای تحصیل در تاجیکستان و همچنین کار در این کشور است. هزینه زندگی در شهر دوشنبه برای یک نفر در حدود557$ (دلار) در ماه و برای یک خانواده 4 نفره حدود 1154$ (دلار) در ماه می باشد. ریز هزینه های زندگی در شهر دوشنبه در زیر آمده است:

  • هزینه سه وعده غذایی در یک رستوران میان رده در دوشنبه برای دو نفر: 24$ (دلار)
  • هزینه یک لیتر شیر در شهر دوشنبه: 52$ (دلار)
  • هزینه یک شانه تخم مرغ: 11$ (دلار)
  • هزینه یک کیلوگرم برنج: 21$ (دلار)
  • هزینه یک کیلوگرم سیب زمینی: 37$ (دلار)
  • هزینه یک کیلوگرم گوجه: 04$ (دلار)
  • هزینه یک کیلوگرم گوشت مرغ: 38$ (دلار)
  • هزینه اجاره ماهانه آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر دوشنبه: 192$ (دلار)
  • هزینه اجاره ماهانه آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر دوشنبه: 684$ (دلار)
  • هزینه حمل و نقل ماهیانه در شهر دوشنبه: 5$ (دلار)
  • هزینه 1 لیتر بنزین در دوشنبه: 7$ (دلار)

برای دریافت اطلاعات درباره هزینه های زندگی سایر کشورها همانند هزینه زندگی در چین می توانید به سایر مقالات ما در آرشیو سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

سوالات پرتکرار در باب هزینه زندگی در تاجیکستان

در این بخش از مقاله در خصوص سوالات پرتکرار در باب هزینه زندگی در تاجیکستان بحث می کنیم:

  • هزینه زندگی در پایتخت تاجیکستان چقدر است؟ هزینه زندگی در شهر دوشنبه برای یک نفر در حدود557$ (دلار) در ماه و برای یک خانواده 4 نفره حدود 1154$ (دلار) در ماه می باشد.
  • هزینه حمل و نقل شهری در تاجیکستان چقدر است؟ تاکسی محبوب ترین گزینه حمل و نقل در تاجیکستان است. علاوه بر این، یک تاکسی مشترک راهی عالی برای صرفه جویی در هزینه است. توصیه می شود از قبل در مورد قیمت توافق کنید، زیرا در تاکسی ها کنتور وجود ندارد و حداقل آن 0.99$ (دلار) است.
  • هزینه اجاره خانه در تاجیکستان چقدر است؟ کرایه ماهیانه آپارتمان 1 تخته در مرکز شهر 362$ و اجاره ماهیانه آپارتمان 3 تخته در مرکز شهر 623$ و اجاره ماهیانه آپارتمان 1 تخته در خارج شهر178$ و کرایه ماهیانه آپارتمان 3 تخته در خارج شهر337$ می باشد.
  • هزینه زندگی در تاجیکستان چقدر است؟ هزینه زندگی در تاجیکستان در سال 2023 برای یک فرد به صورت ماهیانه در حدود 8300 SM (سامانی) که معادل 818$ (دلار) با احتساب هزینه اجاره می باشد. این در حالی است که هزینه زندگی در تاجیکستان برای یک خانواده 4 نفره به طور میانگین در حدود 17800  SM )سامانی) یا معادل 1755$ (دلار) می باشد.
3.7/5 - (3 امتیاز)

6 دیدگاه برای “هزینه زندگی در تاجیکستان

  1. محمود گفت:

    سلام
    برای بررسی و مقایسه کیفیت زندگی‌ با ایران، خصوصا در مواردی همچون مسکن، رستوران و دانشگاه ، چنانچه با مورد مشابه در تهران مقایسه شود کمک‌زیادی خواهد کرد. برای مثال: اجاره مسکن در محله ای که اجاره آن‌ قید شده‌ از نظر بافت شهری شبیه کدام‌منطقه تهران است؟ بعبارتی با پول اجاره یک آپارتمان دوخوابه در منطقه ای مانند میدان‌پونک یا نارمک می توان در محله ای شبیه ، پایین تر و یا بالاتر از آن در دوشنبه اجاره کنیم. همینطور در خصوص رستوران.
    ضمنا چنانچه برای یک یا دو ماه در تاجیکستان اقامت بدون کار و درآمد و صرفا برای استراحت و تفریح داشته باشم آیا هزینه ها در همین‌حدود است یا خیر؟ برای تجارت سبک (غیر عمده و با سرمایه محدود ) و محک بازار آن کشور چه کالاهایی برای واردات و صادرات پیشنهاد می شود

    1. صادقی گفت:

      سلام و عرض ادب بله هزینه در همین مقدار است. برای سرمایه گذاری در تاجیکستان مقاله فوق را مطالعه کنید. در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. حسین قنبری گفت:

    درودبرشما من برای تاسیس و راه اندازی یک مجموعه بزرگ صنعتی با تمامی امکانات در راستای تولید انواع قطعات مربوط به صنعت مخصوصا ریخته گری و کشاورزی ،پمپهای انتقال آب و توربین‌های مولد برق تولید محصولات پلیمری و لاستیکی و ،،،،،در کشور تاجیکستان فکر میکنم ،در این راستا ممنون میشوم از تجارب شما بهره‌مند شوم

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  3. فرزین گردپور گفت:

    زندگی در تاجیکستان البته در شهر دوشنبه یک مقدار گران میباشد ولی اگر درآمد زایی در خود کشور تاجیکستان باشد میتوان براحتی زندگی کرد در کشور ایران چون با تورم دلار زندگی میکنیم بسیار سخت میباشد در مجموع اگر خواستم مهاجرت کنم به یک کشور تاجیکستان ایده آل میباشد تشکر از همراهی شما🌹🌹🙏

    1. صادقی گفت:

      با تتشکز از شما. در خصوص مهاجرت به تاجیکستان می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *