ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

سرمایه گذاری در چاد

سرمایه گذاری در چاد

سرمایه گذاری در چاد یک سری موقعیت های محدود و معین شده را دارد و شما نمی توانید در گزینه هایی مانند املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنید. بر اساس گزارش سرمایه گذاری جهانی UNCTAD در سال 2022 ، در صادرات نفت چاد، ورودی FDI از 558 میلیون $(دلار) در سال 2020 به 562 میلیون $(دلار) در سال 2023 افزایش یافت. اکثر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور به سمت اکتشاف نفت و توسعه زیرساخت ها می رود. بخش خدمات نیز حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری خارجی را جذب کرده است که عمدتاً از طریق بخش های مخابراتی و بانکی است. سرمایه گذاران اصلی این کشور نیجریه، فرانسه، بریتانیا و کره جنوبی هستند. مقاله پیشرو به نگارش مقاله نویسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد.

بررسی سرمایه گذاری در چاد

اگرچه چاد برای سرمایه ‌گذاری باز است، فقدان تنوع اقتصادی بر دشواری راه‌ اندازی کسب ‌وکارهای جدید و رویه ‌های مالیاتی پیچیده، محدودیت‌ های اصلی هستند. همچنین وضعیت بد زیرساخت ها، بازار داخلی باریک و کمبود نیروی کار ماهر وجود دارد. با این وجود، دولت اصلاحاتی را با هدف تقویت فضای کسب و کار انجام داده است. همچنین قصد دارد هزینه ثبت ملک را به نصف کاهش دهد. اگرچه این کشور برای سرمایه گذاری باز است، اما به دلیل فضای تجاری نسبتاً نامناسب، سرمایه گذاری در چاد دشوار است. با این حال، چاد در کاهش زمان مورد نیاز برای انتقال ملک و در نتیجه تسریع ثبت ملک بهبود یافته است. علیرغم تلاش‌ هایی که در بخش زیرساخت ‌ها انجام می ‌شود، بیشتر سرمایه‌ گذاری ‌شده در کشور توسط بخش نفت و گاز جذب می ‌شود.

در نمودار زیر شاهد میزان سرمایه گذاری خارجی در راستای اقامت در چاد هستید:

میزان سرمایه گذاری خارجی در راستای اقامت در چاد

مزایای سرمایه گذاری در چاد

اگر در چاد سرمایه گذاری می کنید باید نکاتی را در نظر بگیرید. نقاط قوت از جمله عواملی که چاد را به مقصدی جذاب برای سرمایه ‌گذاری مستقیم خارجی تبدیل می ‌کند عبارتند از عضویت این کشور در بازار مشترک اقتصاد و پولی آفریقای مرکزی (CEMAC) و سازمان هماهنگ ‌سازی حقوق تجارت در آفریقا (OHADA)، مشوق ‌ها هم برای شرکت ‌های خارجی از جمله معافیت مالیاتی تا 5 سال، این واقعیت که دولت در حال حاضر در حال اجرای قوانین موثر برای تقویت رقابت و ایجاد قوانین شفاف بر اساس قوانین یکسان است که  OHADAپتانسیل کشور در بخش نفت، با برنامه ‌ریزی بهره ‌برداری از میادین نفتی جدید را ایجاد کرد. تصویب برنامه توسعه ملی 9 میلیارد دلاری (NDP) در سال 2017 با هدف تقویت بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار با تمرکز بر بخش های معدن و کشاورزی انجام شد.

"مزایای

معایب سرمایه گذاری در چاد

عوامل متعددی مانع ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به چاد می‌شود، از جمله بی ‌ثباتی منطقه ‌ای (به دلیل حملات تروریستی بوکوحرام و هجوم پناهندگان در امتداد مرز چاد-سودان-جمهوری آفریقای مرکزی (CAR)-انزوای جغرافیایی چاد- این واقعیت که این کشور به شدت به بخش نفت وابسته است (حدود 20% تولید ناخالص داخلی و 60% صادرات) -نرخ بالای فقر (40% از جمعیت در سال 2019 طبق گزارش بانک جهانی)-سطح بالای فساد و اجرای ضعیف قراردادها- فضای کسب و کار ضعیف (در سال 2018، بانک جهانی چاد را در رتبه 181 از بین 190 کشور به دلیل سهولت انجام تجارت قرار داد)-زیرساخت های حمل و نقل ضعیف، کمبود نیروی کار ماهر و تامین انرژی غیرقابل اعتماد همگی معایب سرمایه گذاری در چاد هستند.

در بخش زیر شاهد معایب سرمایه گذاری در چاد هستید:

معایب سرمایه گذاری در چاد

شرایط سرمایه گذاری در چاد

اقدامات دولت برای ایجاد انگیزه یا محدود کردن FDIدولت در تلاش برای تقویت سرمایه ‌گذاری ‌های خصوصی و هجوم سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی، سیاست ‌های مختلفی را اجرا می ‌کند. کد مالیاتی چاد مشوق هایی را برای راه اندازی کسب و کار جدید، فعالیت های جدید، یا توسعه قابل توجه فعالیت های موجود ارائه می دهد، مشروط بر اینکه شرکت ها در برخی از بخش های خاص (صنعت، معدن، کشاورزی، جنگلداری و املاک) فعال باشند.

با شرکت ‌های موجود که قبلاً به نحو رضایت‌بخشی فعالیت می‌ کنند، رقابت نکنند (ماده 1 6 و 118 منشور سرمایه‌گذاری ملی). شرکت های مناسب می توانند معافیت 5 ساله از چندین مالیات (مانند مالیات بر درآمد شرکت ها و مالیات بر درآمد افراد، عوارض املاک و مستغلات در زمین های توسعه یافته و توسعه نیافته، مالیات نرخ ثابت و مالیات کارآموزی و غیره) دریافت کنند.

رویه های مربوط به سرمایه گذاری خارجی در چاد

قانون چاد از کسب و کارها در برابر ملی شدن و سلب مالکیت محافظت می کند، مگر در مواردی که سلب مالکیت به نفع عمومی باشد. آزادی تأسیس طبق قوانین چاد، نهادهای خارجی می‌توانند آزادانه شرکت ‌های تجاری ایجاد و مالکیت کنند. منشور سرمایه گذاری ملی هم شرکت های خارجی و هم موقعیت افراد را با شرکت ها و افراد در فرآیند خصوصی سازی تضمین می کند.تملک هلدینگمنشور سرمایه گذاری ملی اجازه مالکیت کامل خارجی بر شرکت ها در چاد را می دهد.

تنها محدودیت برای کنترل خارجی، مالکیت شرکت ‌هایی است که در بخش‌ های مرتبط با امنیت ملی فعالیت می ‌کنند. الزام به اعلام مشاغل خارجی که علاقه مند به سرمایه گذاری یا ایجاد دفتر در چاد هستند باید با آژانس ملی سرمایه گذاری و صادرات (ANIE) تماس بگیرند. برای بررسی شرایط سرمایه گذاری در چاد می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار کنید.

پرتکرارترین سوالات سرمایه گذاری در چاد

در این بخش به پرتکرارترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • بررسی سرمایه گذاری در چاد به چه صورت است؟ اگرچه چاد برای سرمایه ‌گذاری باز است، فقدان تنوع اقتصادی بر دشواری راه‌ اندازی کسب ‌وکارهای جدید و رویه ‌های مالیاتی پیچیده، محدودیت‌ های اصلی هستند. همچنین وضعیت بد زیرساخت ها، بازار داخلی باریک و کمبود نیروی کار ماهر وجود دارد. با این وجود، دولت اصلاحاتی را با هدف تقویت فضای کسب و کار انجام داده است. همچنین قصد دارد هزینه ثبت ملک را به نصف کاهش دهد. اگرچه این کشور برای سرمایه گذاری باز است، اما به دلیل فضای تجاری نسبتاً نامناسب، سرمایه گذاری در چاد دشوار است. با این حال، چاد در کاهش زمان مورد نیاز برای انتقال ملک و در نتیجه تسریع ثبت ملک بهبود یافته است. علیرغم تلاش‌ هایی که در بخش زیرساخت ‌ها انجام می ‌شود، بیشتر سرمایه‌ گذاری ‌شده در کشور توسط بخش نفت و گاز جذب می ‌شود.
  • مزایای سرمایه گذاری در چاد کدام اند؟ اگر در چاد سرمایه گذاری می کنید باید نکاتی را در نظر بگیرید. نقاط قوت از جمله عواملی که چاد را به مقصدی جذاب برای سرمایه ‌گذاری مستقیم خارجی تبدیل می ‌کند عبارتند از عضویت این کشور در بازار مشترک اقتصاد و پولی آفریقای مرکزی (CEMAC) و سازمان هماهنگ ‌سازی حقوق تجارت در آفریقا (OHADA)، مشوق ‌ها هم برای شرکت ‌های خارجی از جمله معافیت مالیاتی تا 5 سال، این واقعیت که دولت در حال حاضر در حال اجرای قوانین موثر برای تقویت رقابت و ایجاد قوانین شفاف بر اساس قوانین یکسان است که  OHADAپتانسیل کشور در بخش نفت، با برنامه ‌ریزی بهره ‌برداری از میادین نفتی جدید را ایجاد کرد. تصویب برنامه توسعه ملی 9 میلیارد دلاری (NDP) در سال 2017 با هدف تقویت بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار با تمرکز بر بخش های معدن و کشاورزی انجام شد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *