مهاجرت تحصیلی آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا همواره و از قدیم طرفداران بسیاری داشته است و بسیاری از دانشجویان در کشورهای مختلف خواستار تحصیل در رشته پزشکی هستند. پزشکی، رشته ای است که به دلایل متعدد درتقریبا تمامی ملت ها و فرهنگ ها شغلی ارزشمند می باشد. از سوی دیگر، آمریکا نیز کشوری است که از نظر تحصیلی، سرآمد کشورهای جهان است. خصوصا در زمینه پزشکی بی شک آمریکا یکی از بهترین گزینه ها است. از اینرو بسیاری خواستار تحصیل پزشکی در این کشور هستند.

  • اما از میان این حجم درخواست ها، کدام مورد پذیرش قرار می گیرد؟

این مقاله در باب تحصیل پزشکی در آمریکا نگارش شده و به تمامی سوالات شما در زمینه تحصیل پزشکی در آمریکا و شرایط و مدارک مورد نیاز بدین منظور پاسخ می دهد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه شما خواهد بود.

ساختار تحصیل پزشکی در آمریکا

این مقاله به ارائه تاریخچه مختصری از سیستم آموزشی پزشکی در ایالات متحده آمریکا، ساختار آموزشی فعلی، و موضوعات جاری و چالش های پیش روی آمریکا برای فارغ التحصیلان پزشکی امروز نوشته شده است. ایالات متحده آمریکا با یک سیستم آموزشی قوی، با بیش از 150 دانشکده پزشکی جزء محبوب ترین کشورها برای متقاضیان تحصیل پزشکی است. هزاران نفر از متقاضیان پزشکی بعد از سپری کردن برنامه های آموزش پزشکی و تخصصی و پذیرفته شدن در آزمون های استاندارد در طول دوران آموزش و بسیاری از برنامه های تحقیقاتی آموزشی موفق به اخذ مدرک پزشکی می شوند.

آمادگی برای تحصیل پزشکی در آمریکا

تکمیل برنامه لیسانس برای آماده سازی پزشکان آینده برای ورود به دانشکده پزشکی ضروری است. اگرچه دانشکده های پزشکی به مدرک خاصی برای پذیرش نیاز ندارند، بسیاری از دانش آموزان برنامه های سنگین زیست شناسی و شیمی را انتخاب می کنند. برخی از مدارس برنامه ‌های پیش ‌پزشکی خاصی را ارائه می‌ کنند که شامل کلاس ‌های مورد نیاز برای دانشکده پزشکی می‌ شود، و همچنین آنها را برای شرکت در آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) آماده می ‌کند. دوره های متداول در برنامه لیسانس علوم (B.S.) در برنامه زیست شناسی عبارتند از:

  • علم شیمی
  • مطالعات بیولوژیکی
  • فیزیک
  • ژنتیک انسان

MCAT یا همان آزمون پذیرش کالج پزشکی است و یک آزمون چند گزینه ای است که دانش آموزان باید قبل از پذیرش در دانشکده پزشکی قبول شوند. علوم فیزیکی، زیست شناسی، تفکر انتقادی و مهارت های کلامی همگی در یک آزمون کامپیوتری 5 ساعته مورد آزمایش قرار می گیرند. اکثر دانشکده های پزشکی از این امتیاز هنگام در نظر گرفتن متقاضیان برای پذیرش استفاده می کنند، بنابراین مهم است که نمره خوبی بگیرید تا برای برنامه های برتر در نظر گرفته شوید. دانشجویان خارجی علاوه بر این آزمون باید رزومه خوب و مدرک زبان انگلیسی داشته باشند. جهت اطلاع از شرایط تحصیل پزشکی و سایر رشته های پیراپزشکی در سایر کشورها از جمله تحصیل دندانپزشکی در آلمان پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله لینک شده می باشد.

متقاضیان تحصیل پزشکی در آمریکا

متقاضیان تحصیل در آمریکا به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • دسته اول آن دسته از متقاضیانی هستند که تمایل به تحصیل پزشکی در آمریکا بعد از اخذ دیپلم دارند.
  • دسته دوم، فارغ التحصیلان رشته پزشکی که در واقع در کشور مبدا مدرک پزشکی دارند و علاقمند به ادامه تحصیل پزشکی در این کشور هستند.

لازم به ذکر است بدانید که تحصیل پزشکی در این کشور متفاوت از اکثر کشورهای اروپایی و ایران است. نکته مهم در مورد تحصیلات در رشته های پزشکی در این کشور اینجاست. کارشناسی علوم پایه ای که شما در ابتدا اخذ می نمایید باید فقط در کشورهای آمریکا و یا کانادا باشد. متقاضی نمی تواند با داشتن مدرک کارشناسی علوم پایه ای که در ایران اخذ کرده در آزمون دانشگاه های آمریکایی شرکت نماید.

 

تحصیل پزشکی در آمریکا نیازمند داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی است. همچنین باید سن متقاضی زیر 21 سال باشد. متقاضیانی که بعد از گرفتن دیپلم به آمریکا می روند. تحصیلات مقطع پیش دانشگاهی و یا دوره IB را نیز در آمریکا به اتمام می رسانند. پس از سپری کردن دوره IB در آمریکا وارد یک دوره 4 ساله رشته های علوم پایه می شوند .

شرایط پذیرش پزشکی در آمریکا

مهم ترین شرایط پذیرش پزشکی در این کشور عبارت اند از:

  • معدل بالا دیپلم و پیش دانشگاهی
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 5.5 یا تافل 511
  • متقاضیان در صورت نداشتن مدرک زبان، می توانند ابتدا در دوره های زبان به مدت 1 یا 2 ترم شرکت کنند.

علاقمندان ورود به دانشگاه های پزشکی برای دوره تحصیل کارشناسی در رشته های علوم پایه مانند (Science)، حرکت شناسی (Kinesiology) و روانشناسی (Psychology) تحصیل می کنند. در نظر داشته باشید برای ورود به دانشگاه آمریکا در رشته پزشکی، کارشناسی علوم پایه باید حتما 4 ساله باشد. کارشناسی 3 ساله مورد قبول نیست. اعزام دانشجو به آمریکا از طریق مقاله مذکور امکان مطالعه را برای شما عزیزان فراهم نموده است.

متقاضی با کارشناسی 3 ساله فقط می تواند در آزمون دندان پزشکی شرکت کند. فارغ التحصیلان بعد از اخذ مدرک کارشناسی در رشته های علوم پایه در آزمون MCAT شرکت می کنند. در صورت قبولی در این آزمون ها وارد مرحله بالینی می شوند. این آزمون برای دندان پزشکی، آزمون DCTT است. دوره بالینی برای پزشکان و دندان پزشکان یک دوره 4 ساله است. تحصیل پزشکی در اکثر کشورها بدین صورت است که بعد از اخذ دیپلم و یا دوره های A-LEVEL و یا پری مدیکال، باید در آزمون ورودی پزشکی عمومی شرکت کنند. در صورت قبولی وارد رشته پزشکی شوند.

بررسی تحصیل پزشکی در آمریکا

دسته دوم متقاضیان تحصیل پزشکی در آمریکا، فارغ التحصیلان پزشکی عمومی در سایر کشورها هستند که در کشور مبدا مدرک پزشکی عمومی را اخذ کرده اند. از این رو تمایل دارند برای تخصص وارد آمریکا شوند. این عزیزان باید در آزمون USMLE شرکت کنند. در صورت قبولی در ازمون USMLE می توانند وارد دوره رزیدنتی شوند . چنانچه متقاضی نتوانست در آزمون USMLE قبول شود می تواند در هر سال 3 بار در این آزمون شرکت کند. در صورت قبولی در USMLE مجوز شرکت در دوره های رزیدنتی به پزشک عمومی داده می شود. این آزمون در واقع در 3 مرحله برگزار می شود. جهت تحصیل داروسازی در این کشور نیز مطالعه مقاله تحصیل داروسازی در آمریکا بی ثمر نخواهد بود.

هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا

در خصوص هزینه های تحصیل در رشته پزشکی در ایالت متحده باید به این نکته اشاره نمود که هر ساله شاهد افزایش شهریه ها خواهیم بود. البته ناگفته نماند که امکان اعطاء کمک هزینه و وام های تحصیلی نیز به دانشجویان مهیا می باشد. در جدول زیر به میانگین هزینه های 4 ساله تحصیل پزشکی در سال 2023 در 2 نوع مرکز آموزشی به همراه کمک هزینه و وام های دانشجویی نیز پرداخته می شود. جهت اطلاع از هزینه‌ های مربوط به زندگی در این کشور نیز مقاله هزینه زندگی در آمریکا را مطالعه بفرمائید.

این جدول به شرح زیر می باشد:

آیتممبلغ به دلار
4 سال تحصیل در مراکز آموزش خصوصی$364000
وام دانشجویی 4 سال تحصیلی در مراکز خصوصی$220000
4 سال تحصیل در مراکز آموزش دولتی$287400
وام دانشجویی 4 سال تحصیلی در مراکز دولتی$205000

طبق اعلامیه انجمن دانشکده های پزشکی آمریکا (AAMC)، میانگین شهریه و بیمه درمانی برای سال اول پزشکی 45755$ (دلار) می باشد. این در حالی است که دانشجویانی که تمایل به تحصیل در دانشکده های خصوصی را دارند باید مبلغی به میزان 66076$ (دلار) در نظر بگیرند. البته این میزان هزینه ها برای دانشجویانی می باشد که دارای اقامتگاه در مدارس مربوطه هستند. برای افراد خارجی به ترتیب 70802$ الی 80474$ (دلار) افزایش می باید. حداکثر شهریه سالانه و بیمه درمانی برای دانشجویان خارجی در این کشور به میزان 102014$ (دلار) در مدارس پزشکی عمومی است.

هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا

شاخص هزینه زندگی در آمریکا

در این بخش از مقاله به بررسی شاخص های هزینه های زندگی در ایران -تهران با نیویورک- ایالت متحده آمریکا خواهیم پرداخت. این موراد به شرح زیر می باشد:

  • قیمت مصرف کننده در نیویورک 152.28% بالاتر از تهران
  • قیمت مصرفی از جمله اجاره در نیویورک 237.16% بالاتر از تهران
  • قیمت اجاره در نیویورک 431.59% بالاتر از تهران
  • قیمت رستوران در نیویورک 290.67% بالاتر از تهران
  • قیمت مواد غذایی در نیویورک 60.193% بالاتر از تهران

دانشگاه های برتر پزشکی در آمریکا

در جدول زیر برترین دانشگاه های پزشکی این کشور عبارت اند از:

اسم دانشگاه رتبه جهانی
دانشگاه هاروارد3
دانشکاه جان هاپکینس24
دانشگاه استنفورد2
دانشگاه پنسیلوانیا15
دانشگاه کالیفرنیا-سانفرانسیسکو5
دانشگاه کلمبیا18
دانشگاه کالیفرنیا-لس آنجلس35
دانشگاه واشنگتون68

در نظر داشته باشید چنانچه تمایل به تحصیل در آمریکا در رشته پزشکی دارید، قبل از گرفتن دیپلم به این کشور بروید. دوران تحصیلی متوسط را در این کشور سپری کنید چراکه برای عزیزانی که از ایران به آمریکا می روند. شانس زیادی برای قبولی در آزمون های پزشکی وجود ندارد.

ویزای آمریکا برای ایرانیان

مطابق با آخرین قوانینی که ریاست جمهوری این کشور برای شهروندان ایرانی در خصوص اخذ روادید در نظر گرفته شده است. تقریبا 26% از شهروندان ایرانی موفق به اخذ روادید تحصیلی شده اند. ناگفته نماند که مواردی نظیر ویزای توریستی شنگن، کانادا و حساب های مالی قوی و امثال این موارد می تواند شانس موفقیت ویزای تحصیلی آمریکا را نیز افزایش دهد.

شاید بسیاری از عزیزان با توجه به هزینه های بالای آموزش و زندگی در آمریکا ترجیح دهند. دوره پری مدیکال و پزشکی را در کشوری دیگر و یا با هزینه های بسیار پایینتر از آمریکا و انگلیس در کشورهای اروپایی از جمله چک و مجارستان و یا تحصیلات رایگان در آلمان به اتمام برسانند. مستقيم وارد دوره پزشکی و دندانپزشکی شوند. درپایان به شما توصیه می شود قبل از هرگونه اقدام با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و از مشاوره تلفنی رایگان بهره مند شوید.

4.9/5 - (7 امتیاز)

13 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در آمریکا

  1. nahal گفت:

    سلام من 21 سالمه میخواستم برای تحصیل پزشکی در آمریکا اقدام کنم
    میشه بدونم برای تحصیل پزشکی در آمریکا چه شرایطی لازمه ؟ از کی میتونم اقدام کنم برای تحصیل؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص بررسی شرایط تصیل پزشکی با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

  2. مهتاب گفت:

    تحصیل پزشکی در آمریکا چقدر هزینه دارد؟

  3. احمد گفت:

    هزینه های تحصیل پزشکی در آمریکا بالاست

  4. ترانه گفت:

    هزینه پزشکی در انگلستان ارزونتر هست یا آمریکا؟

  5. سارا گفت:

    امکان تحصیل تو این کشور با شرایط کنونی هست ؟ ویزا می دن به ایرانیا ؟؟ این ترامپ کی نیره راحت شیم

  6. عادل گفت:

    سلام. باتوجه به این چیزایی که توضیح دادید به نظر من شرایط کانادا خیلی خیلی بهتره و فکر کردن به امریکا حد اقل احمقانس

  7. صبا صابری گفت:

    سلام

    لطفا در مورد رشته مهندسی هم توضیح دهید خیلی ممنون میشم.
    ممنون از سایت به روزتون

  8. ناصر زارعی گفت:

    سلام
    مگه الان میشود ویزلی آمریکا گرفت؟

  9. امیر عباس گفت:

    بابت مقاله جالبتون در مورد تحصیل پزشکی در آمریکا تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد اخذ اقامت آمریکا هم مطلب بذارید

  10. امیرحسین گفت:

    سلام
    مقاله خوبی بود.

  11. قراری گفت:

    لطفا درمورد دانشگاه های برتر آمریکا هم بنویسید.

  12. delvan گفت:

    سلام و تشکر از مقاله های خوبتون
    ایا تحصیل پزشکی در آمریکا به طور رایگان امکان پذیر است؟
    مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *