مهاجرت تحصیلی قبرس

تحصیل در مقاطع مختلف قبرس

تحصیل در مقاطع مختلف قبرس

تحصیل در مقاطع مختلف قبرس برای دانش آموزان خارجی در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه های این کشور برای امکان پذیر است. قبرس کشوری پیشرفته با جذابیت های فراوان برای زندگی و اقامت است. این کشور همچنین دارای مدارس و موسسات آموزشی مناسب و استاندارد است و مهاجرین از بابت تحصیل فرزندان خود چه در مدارس و چه در دانشگاه های این کشور مطمئن هستند. زبان اصلی آموزش در قبرس یونانی و ترکی است و زبان انگلیسی نیز در قبرس به صورت گسترده صحبت می شود و در دانشگاه ها و مدارس خصوصی برای آموزش استفاده می شود. تیم ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه درباره تحصیل در مقاطع مختلف قبرس شرح داده اند.

سیستم آموزش و تحصیل در مقاطع مختلف قبرس

وزارت آموزش و فرهنگ سیستم آموزش قبرس را در تمام مراحل خود تنظیم می کند:

  • آموزش مقدماتی
  • ابتدایی
  • متوسطه
  • عالی

همچنین این وزارت به موارد ثبت نام خارجی ها در موسسات قبرس می پردازد. شهروندان اروپایی که در قبرس زندگی می کنند حق تحصیل در مدارس دولتی را دارند. بخش آموزش دولتی توسط موسسات خصوصی ابتدایی، متوسطه و عالی تکمیل می شود که برای شهروندان خارجی مقیم قبرس نیز آزاد است. کلاسها معمولا به زبان یونانی تدریس می شوند، مگر در مدارس خصوصی که بیشتر انگلیسی زبان هستند. از آنجایی که قبرس اکنون در اتحادیه اروپا است و برای مهاجران باز است، مدارس دولتی برای بچه هایی که به زبان صحبت نمی کنند، دروس یونانی فوق العاده ای ارائه می دهند. لباس فرم در تمام مدارس قبرس اجباری است. مدارس خصوصی قوانین سختگیری در مورد لباس فرم دارند، مدارس دولتی انعطاف پذیرتر هستند و به دانش آموزان اجازه می دهند شلوار جین و تی شرت بپوشند.

پیش دبستانی قبل از ورود به دبستان اجباری است. این برنامه 1 ساله کودکان را از 3 سالگی پذیرش می کند. مدرسه ابتدایی نیز برای کودکان 6 تا 12 ساله اجباری است. تحصیلات متوسطه به 3 قسمت تقسیم می شود:

  • ژیمناسیو (آموزش متوسطه اول)
  • لیکیو (متوسطه دوم)
  • آموزش فنی و حرفه ای

تحصیل در مدارس قبرس

روز مدرسه در قبرس از ساعت 7.30 یا 8 صبح شروع می شود و بسته به مدرسه و مقطع معمولا بین 13.15 تا 14.00 به پایان می رسد. هر روز دانش آموزان در 7 درس 40 دقیقه ای با سه وقفه در کل 40 دقیقه شرکت می کنند. سال تحصیلی مدارس از سه ترم تشکیل شده است که از سپتامبر آغاز می شود و در اوایل ژوئن پایان می یابد. ترم اول قبل از کریسمس به پایان می رسد، ترم دوم بعد از 6 ژانویه آغاز می شود و تا هفته مقدس (هفته قبل از عید پاک) ادامه دارد. یک هفته پس از عید پاک، ترم سوم آغاز می شود و در اوایل ماه ژوئن پایان می یابد. مهمترین تعطیلات در طول سال تحصیلی کریسمس و عید پاک است و هر کدام دو هفته استراحت دارند. تعطیلات تابستانی از ژوئن آغاز می شود و در سپتامبر به پایان می رسد.

در جدول زیر مقاطع مختلف آموزشی در مدارس قبرس ارائه شده است:

مقطع سن تحصیلاختیاری/ اجباری
آموزش پیش دبستانی4 تا 6 سالگیاجباری
آموزش ابتدایی6 تا 12 سالگیاجباری
آموزش متوسطه اول12 تا 15 سالگیاجباری
آموزش متوسطه دوم15 تا 18 سالگیاختیاری

تحصیل در مقاطع مختلف قبرس و پیش دبستانی

مهد کودک (یا به زبان یونانی nipiagogeia) برای کودکان از 4 سال و 8 ماه تا 5 سال و 8 ماه اجباری است، اما آنها می توانند در 3 سالگی زودتر ثبت نام کنند. کودکان ممکن است در مهد کودک های دولتی، عمومی و یا خصوصی حضور پیدا کنند. برای کوچکترین ها نیز کلاس های مهد کودک در کنار پیش دبستانی وجود دارد.

سال تحصیل در قبرس در مهدهای کودک دولتی از اول سپتامبر آغاز می شود و در تاریخ 31 اوت پایان می یابد. فقط مهد کودک ها در ماه آگوست تعطیل هستند. تعطیلات کریسمس و عید پاک دو هفته طول می کشد. علاوه بر این، 12 روز دیگر به دلیل تعطیلات عمومی، ملی یا مذهبی تعطیل است. کودکان از دوشنبه تا جمعه از 7.45 تا 13 در مهد کودک های عمومی حضور می یابند، در حالی که کودکستان های محلی ممکن است زمان آموزش خود را تمدید کنند. کودکستان های خصوصی می توانند برنامه های خود را به طور مستقل مدیریت کنند.

تحصیل در مقاطع مختلف قبرس و دبستان

تحصیل در مقاطع مختلف قبرس و دبستان

مدارس ابتدایی دولتی و خصوصی (یا dimotika scholeia) برای کودکان بین 6 تا 12 سال در دسترس و اجباری هستند. برنامه درسی در یونانی و ریاضیات جدید، و همچنین آموزش بهداشت و محیط زیست، بیان هنری و فن آوری مدرن متمرکز است. سال تحصیلی در آموزش ابتدایی از پنجشنبه اول سپتامبر آغاز می شود و در روز چهارشنبه قبل از جمعه قبل از آخرین ماه ژوئن به پایان می رسد. در طول سال تحصیلی کودکان دو هفته تعطیلات کریسمس و دو هفته تعطیلات عید پاک دارند. همچنین برای تعطیلات عمومی، ملی یا مذهبی 12 روز تعطیلات در نظر گرفته شده است. کلیه مدارس ابتدایی دولتی از دوشنبه تا جمعه فعالیت می کنند. هر روز دبستان به هفت درس 40 دقیقه ای با 3 وقفه در مجموع 40 دقیقه تقسیم می شود.

تحصیل در مقطع متوسطه در قبرس

تحصیلات متوسطه سطح اول برای همه کودکان در قبرس اجباری است، در حالی که تحصیلات متوسطه سطح دوم فقط برای دانش آموزانی که مایل به اخذ مدرک دانشگاهی هستند، الزامی است.

پارامترشرح
متوسطه سطح اول:برای کودکان بین 12 تا 15 سال اجباری است. برنامه درسی برای همه دانش آموزان یکسان است و شامل: یونان مدرن و کلاسیک، ریاضیات، آموزش دینی، انگلیسی، فرانسوی، تاریخ، مدنی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، جغرافیا و علوم طبیعی است. اخیرا موضوعاتی مانند هنر، بهداشت، تغذیه، مطالعات محیطی، طراحی و فناوری نیز اضافه شده است.
متوسطه سطح دوم:تحصیلات متوسطه در قبرس برای دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه قبرس هستند، اجباری است. جدول زمانی شامل هفت درس 45 دقیقه ای از 7.40 تا 13.35 است. دانش آموزان می توانند از بین دو نوع دبیرستان متوسطه (یا geniko lyeio) یکی را انتخاب کنند. تحصیلات متوسطه داوطلبانه است و از 15 تا 18 سالگی به مدت 3 سال ادامه دارد. پس از اتمام تحصیلات، به دانش آموزان گواهی دیپلم اعطاء می شود که به آنها صلاحیت ورود به دانشگاه را می دهد.

آموزشگاه های فنی و حرفه ای موسسات فنی دولتی و خصوصی هستند. این برنامه 3 ساله شامل آموزش نظری و فنی با موضوعات تخصصی است. دانش آموزان گواهی دیپلم (apolytirio) را کسب می کنند که معادل گواهینامه لیکیو است و به فارغ التحصیلان اجازه می دهد تا برای مکان های آموزش عالی رقابت کنند. مدارس فنی خصوصی جایگزین گران قیمت مدارس متوسطه دولتی هستند. 6 یا 7 سال زمان دارند و تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ قرار دارند. کلاسها معمولا به یونانی تدریس می شوند، اما بعضی اوقات می تواند به زبان های انگلیسی، فرانسوی و روسی باشد.

تحصیل در مقاطع مختلف قبرس و آموزش عالی

تحصیلات دانشگاهی در قبرس شامل تحصیل در یکی از 3 نوع برنامه تحصیلی معتبر:

  • کارشناسی (ptychio)
  • کارشناسی ارشد (metaptychiako)
  • و دکترا (didaktoriko) است.

در چارچوب فرایند بولونیا، برنامه های تحصیلات کارشناسی به عنوان اولین مرحله اجباری آموزش عالی معرفی می شود که این امکان را برای فارغ التحصیلان خود برای ورود به بازار کار یا ادامه تحصیل فراهم می کند. یک دوره تحصیلی لیسانس 4 سال به طول می انجامد و 240 ECTS دارد. پس از اتمام موفقیت آمیز برنامه مطالعه، درجه علمی ptychio (لیسانس) اعطا می شود. برنامه های مطالعه کارشناسی ارشد برای ارائه یافته های نظری جدید بر اساس دانش علمی، تحقیق و توسعه طراحی شده اند. دانشجویان ملزم به تسلط بر این یافته ها و توسعه مهارت های لازم برای انجام فعالیت های خلاقانه و علمی هستند.

یک برنامه سطح کارشناسی ارشد منجر به اعطای مدرک Magister Artium Degree (هنر) یا Magister Scientae Degree (کارشناسی ارشد علوم) می شود. پایان نامه جز اجباری برنامه های سطح دوم نیست. برای دوره هایی که به پایان نامه نیاز دارند، حجم کار یک پایان نامه نباید بیش از نیمی از کل کار دوره کارشناسی ارشد باشد. مدت زمان یک دوره کارشناسی ارشد تمام وقت از 12 تا 24 ماه است، در حالی که برنامه نیمه وقت ممکن است تا 4 سال طول بکشد و ارزش آن 90 تا 120 ECTS است. حداقل صلاحیت برای پذیرش در یک برنامه کارشناسی ارشد مدرک لیسانس است.

زمان تحصیل در قبرس در مقاطع مختلف

تحصیل دکترا در قبرس

سومین مقطع تحصیلی در قبرس، Didaktoriko (دکترا)، 3 تا 8 سال تحصیلی طول می کشد و منجر به اعطای مدرک دکترا (phd) می شود. هدف برنامه های تحصیل در مقطع دکترا تحقیقات علمی و فعالیت های خلاقانه مستقل است. یک برنامه دکترا شامل یک معاینه جامع، ارائه یک پیشنهاد تحقیق به یک کمیته 3 نفره و دفاع از یک پایان نامه تحقیق اصلی در مقابل یک کمیته 5 نفره است که حداقل از یک عضو خارجی تشکیل شده است. حداقل شرایط پذیرش در مقطع دکترا مدرک لیسانس یا فوق لیسانس است. دانشجوی دکترا که دارای مدرک کارشناسی ارشد است ممکن است به طور جزئی یا کامل از برخی از دوره های مورد نیاز که شامل مقطع دکترا هستند معاف شود.

برنامه های تحصیلی در مورد دانشگاه آزاد قبرس به صورت تمام وقت، پاره وقت یا از راه دور ارائه می شود. قوانین حاکم بر مطالعات و امتحانات بخشی از آیین نامه داخلی هر موسسه عالی است. نتایج مطالعه با استفاده از امتحانات، مقالات تحت نظارت، کار پروژه یا موارد دیگر ارزیابی می شود. برای کسب اطلاع از شرایط مهاجرت به قبرس به مقاله ارائه شده توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *