مهاجرت به کشور قبرس

کار در قبرس برای پناهندگان

کار در قبرس برای پناهندگان

یکی از مهم ترین چالش های پیش رو در برابر پناهندگان در قبرس، مبحث کار در قبرس برای پناهندگان است. قبرس کشوری در دریای مدیترانه است. این کشور به دلیل نزدیکی به سوریه در سال های اخیر پناهجو و پناهندگان زیادی را به خود دیده است. با توجه به افزایش این مقدار موضوع کار در قبرس برای پناهندگان یکی از چالش های این سال ها بوده است. پناهندگی یکی از روش های بسیار خطرناک برای مهاجرت است که دارای سرنوشتی نامعلوم و با خطرات و چالش های بسیار است. لذا در این راستا برای بررسی دقیق تر این خطرات این مقاله ارائه شده است. لازم به ذکر است موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هیچ گونه خدماتی در قبال پناهندگی ارائه نمی دهد و از راه های قانونی و تضمینی آماده خدمت به هموطنان می باشد.

شرایط کار در قبرس برای پناهندگان

کار برای کمک به پناهندگان در بازسازی زندگی خود و ادغام در ساختار اقتصادی و اجتماعی جامعه میزبان ضروری است. با این وجود نرخ بیکاری و نبودن کار برای پناهندگان در قبرس غیر قابل قبول است. بسیاری از پناهندگان در قبرس علی رغم داشتن سطح بالای صلاحیت و تجربه کاری گسترده در کشورهای خود، در یافتن شغل متناسب با مهارت های آنها با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. آنها اغلب فقط می توانند مشاغل غیررسمی، کوتاه مدت، کم درآمد و نامناسب پیدا کنند. این امر احساس بیگانگی، حاشیه نشینی و ناامیدی آنها را بیشتر تشدید کرده است و باعث شده است که پناهندگان نتوانند به طور مناسب در قبرس زندگی کنند.

برای اینکه پناهندگان بتوانند به طور موثر از حق قانونی کار خود که در قوانین پناهندگی در قبرس قید شده است استفاده کنند، باید از آنها برای دسترسی به مشاغل پشتیبانی کافی شود. به بسیاری از افراد باید آموزش زبان، مهارت و مهارتهای خاص ارائه شود كه به آنها اجازه می دهد اعتماد به نفس را مجددا بدست آورند.

شرایط کار در قبرس برای پناهجویان

پناهجویان بلافاصله پس از گذشت 1 ماه باید در اداره کار محلی خود ثبت نام کنند و درخواست اجازه کار کنند. طبق جدول ارائه شده پناهجویان فقط در بخشهای خاصی مجاز به کار هستند. این بخشها ممکن است گاه به گاه تغییر کنند. شما می توانید با مراجعه منظم به اداره کار محلی خود در جریان باشید. پناهجویان باید در اداره کار ثبت نام کنند تا بتوانند مزایای کمک های اجتماعی خود را تا زمانی که قادر به تامین شغل نیستند داشته باشند، یا اگر به دلایل پزشکی نمی توانند کار کنند. در صورتی که به دلایل پزشکی نتوانید کار کنند، مدارک پزشکی برای تأیید ادعا لازم است.

شما به عنوان یک پناهجو ثبت شده حق کمک به اداره کار را دارید تا به شما در یافتن شغل کمک کند و همچنین می توانید به دنبال کار خود باشید. اگر به دنبال مراجعه به اداره کار، دو پیشنهاد استخدام را رد کنید، ممکن است مزایای کمک اجتماعی خود را از دست بدهید. مشاغلی که پناهجویان می توانند در آن کار کنند به شرح زیر است:

بخششغل
کشاورزی و بخش دامکارگر کشاورزی، کارگر ماهیگیری، کارگر دامداری، نگهدارنده حیوانات
خدماتکارگر تغذیه حیوانات، کارگر نانوایی، کارگر قصابی
بازیافترفتگری، کارگر بازیافت، کارگر جمع آوری فضولات حیوانی
تجارتکارگر کارواش، کارگر پمپ بنزین، کارگر فروش ماهی، کارگر انبار، کارگر نمایشگاه ماشین
صنعت غذاییپستچی مواد غذایی
رستوران و هتلتمیزکار، کمک آشپزخانه
سایرتراکت پخش کن، کارگر لباسشویی

قوانین اشتغال پناهندگان قبرس

اگر در تأمین شغل مستقل موفق هستید، باید به اداره کار اطلاع دهید که دیگر بیکار نیستید. برای اطمینان از موقعیت شغلی شما، کارفرمای شما باید اجازه استخدام شهروندان غیر اتحادیه اروپا را داشته باشد و یک قرارداد باید توسط اداره کار تأیید و امضا شود (چنین قراردادهایی را می توان در اداره کار یافت). با شروع کار دیگر حق دریافت کمک هزینه بیکاری یا کمک هزینه های اجتماعی نخواهید داشت.

اگر قبل از مهلت یک ماهه یا هنگام دریافت مزایای بیکاری و کمک های اجتماعی به طور غیرقانونی مشغول کار شوید، این مزایا متوقف می شود و ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید. کارفرمایان موظف به تسویه کلیه تعهدات بیمه اجتماعی، بیمه مسئولیت کارفرما و بیمه درمانی و قراردادی هستند که به نام متقاضی پناهندگی مربوطه توسط اداره کار تأیید شده است. متقاضیان پناهندگی که قبلا به عنوان کارگر در بخش کشاورزی ثبت نام کرده بودند، فقط مجاز به کار در آن زمینه هستند، مگر اینکه اجازه تغییر در بخش استخدام ارائه و تأیید شود.

در نمودار زیر می توانید بیشترین میزان پناهندگان در قبرس از کشورهای مختلف را ببینید:

بیشترین پناهندگان در قبرس

حمایت از پناهنگان در قبرس

طبق قانون پناهندگان قبرس، هنگامی که به عنوان پناهنده شناخته شوید یا از حمایت فرعی برخوردار شوید، از تاریخ اعطای وضعیت خود بلافاصله به کار دسترسی خواهید داشت. طبق مقررات مربوط به شغل خاص و مدیریت دولتی، شما باید به عنوان شهروندان قبرسی در مورد اشتغال مزدی یا فعالیت حرفه ای مستقل، برابر رفتار کنید. کار در یک بخش یا شغل خاص هیچ محدودیتی ندارد. وزارت کار نیازی به تأیید و مهر قرارداد کار بین یک کارفرما و یک پناهنده شناخته شده یا شخصی با وضعیت حمایت از شرکت های فرعی ندارد. اگر شما یک پناهنده شناخته شده یا فردی هستید که دارای وضعیت حمایت از شرکت های فرعی هستید، از حقوق مشابه شهروندان برای دریافت پاداش، دسترسی به مزایای تأمین اجتماعی و سایر شرایط استخدام برخوردارید.

اطلاعات عمومی در مورد حقوق کارمندان، از جمله حقوق برابر زن و مرد در محل کار، قانون زایمان و قوانین مربوط به جوانان در محل کار را می توان در وب سایت وزارت کار، بیمه اجتماعی و رفاه و همچنین در اداره کار مشاهده کرد. همچنین می توانید در این مقاله شرایط و نحوه کار در قبرس را مطالعه کنید.

متقاضی پناهندگی در قبرس

در قبرس حدود 32000 پناهنده و افراد شناخته شده وجود دارد که درخواست آنها در حال بررسی است. اگرچه ممکن است تعداد کمی به نظر برسد ، اما حدود 3% از جمعیت کشور را تشکیل می دهد. برای مقایسه، جمعیت پناهجویان و پناهجویان آلمان بیشترین جمعیت در اروپا با حدود دو میلیون نفر در پایان سال 2019 حدود %2.4 از جمعیت آن را تشکیل می دهد. بین سالهای 2017 و 2019، تقاضای پناهندگی در قبرس تقریبا 3 برابر شده است (از کمتر از 4500 به تقریبا 13000) قبل از اینکه بیماری همه گیر ویروس کرونا منجر به کاهش تعداد در سال جاری شود. ملیت های بیشترین متقاضی شامل:

  • سوریه
  • گرجستان
  • هند
  • بنگلادش
  • کامرون
  • پاکستان

به جز مردم سوریه، نرخ رد پناهندگی زیاد است. بیشتر افراد با هواپیما یا کشتی به شمال قبرس می رسند که از سال 1974 توسط ترکیه اشغال شده و از سرزمین اصلی ترکیه به راحتی قابل دسترسی است و با عبور از نقاط کور در منطقه حائل تقسیم جزیره، به جنوب تحت کنترل جمهوری قبرس راه می یابند. در سال جاری فقط 726 نفر از طریق دریا به طور نامنظم وارد شده اند، در حالی که بیش از 12000 نفر در یونان و تقریبا 22،500 نفر در ایتالیا هستند.

کمک به کار در قبرس برای پناهندگان

در حالی که مسئولیت اصلی تسهیل ادغام پناهندگان به عهده دولت است، کارفرمایان نقش مهمی در کمک به دسترسی پناهندگان به بازار کار دارند تا مهارت ها، استعدادها و شایستگی های آنها از بین نرود. هنگامی که پناهندگان به طور موثر در بازار کار ادغام شوند، می توانند به نیازهای روزافزون کشور به نیروی متخصص کمک کرده و به شکوفایی اقتصاد ملی کمک کنند. کمیته عالی پناهندگی با راه اندازی یک پلتفرم برای کمک به پناهندگان در قبرس فعالیت می کند. HelpRefugeesWork یک پلتفرم آنلاین است که پناهجویان متقاضی کار را با کارفرمایان و ارائه دهندگان آموزش در قبرس در تماس قرار می دهد. این ابتکار دفتر عالی پناهندگان سازمان ملل در قبرس و با همکاری شورای پناهندگان قبرس است. کلیه خدمات ارائه شده توسط HelpRefugeesWork رایگان است.

از جمله خدمات این پلتفرم:

  • به پناهندگان واجد شرایط شغل پیشنهاد می کنند.
  • مکان های کارآموزی همراه با آموزش زبان را فراهم می کنند.
  • دوره های کارآموزی را ارائه می دهند که بر اساس نتایج یادگیری مشخص ساخته شده باشد.
  • پشتیبانی پس از استقرار برای اطمینان از پایداری شغل
  • ارائه راهنمایی شغلی از طریق فعالیت های ارتباطی (به عنوان مثال مراجعه به مراکز خدمات)
  • مهارت یا صلاحیت را ارزیابی می کنند.
  • بورسیه تحصیلی ارائه می دهند.
  • آموزش های شغلی همراه با کلاس های زبان متمرکز
  • آموزش مربیان در درک نیازهای پناهندگان

شرایط پناهندگان زیر 18 سال در قبرس

اگر کمتر از 18 سال دارید و تحت سرپرستی والدین یا سرپرست قانونی خود نیستید، باید مقامات مربوط به سن خود را مطلع کنید. تحت مراقبت از خدمات رفاه قرار خواهید گرفت. اگر هیچ اقوام شما در قبرس وجود نداشته باشد که بتوانید با او زندگی کنید، شما یا تحت مراقبت از یک خانواده خوانده برگزیده قرار می گیرید، یا در یک اقامتگاه ویژه افراد زیر سن قانونی قرار خواهید گرفت. اگر در بازداشت هستید باید سن خود را به افسران پلیس اطلاع دهید. در حین بازداشت، خدمات بهزیستی مسئول نمایندگی و کمک به شما هستند. اگر در یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خانواده دارید، باید فورا به پلیس یا خدمات پناهندگی یا مقامات خدمات رفاهی اطلاع دهید زیرا ممکن است حق ترک قبرس و پیوستن به خانواده خود را داشته باشید.

اگر سندی در مورد سن خود ندارید، خدمات پناهندگی ممکن است از شما بخواهد تا آزمایشاتی را برای ارزیابی سن انجام دهید. خدمات رفاهی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. اگر به هر دلیلی نیاز به مراجعه به پزشک دارید باید از افسر بهزیستی خود درخواست کنید. اگر زیر 16 سال هستید، باید به مدرسه بروید. اگر 16 سال یا بیشتر دارید، رفتن به مدرسه اجباری نیست. افراد زیر 18 سال حق کار در قبرس را ندارند. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با توجه به خطرات فراوان پناهندگی استفاده از راه های جایگزین و مطمئن را ارائه می کنند که می توانید با تماس با آنها از این راه ها مطلع شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *