مهاجرت سرمایه گذاری در چین

سرمایه گذاری در چین

سرمایه گذاری در چین

چین در دهه های گذشته موفق شده تا با رشد اقتصادی در زمینه های مختلف و افزایش فرصت سرمایه گذاری در چین به دومین اقتصاد قدرتمند جهان تبدیل شود. تولید ناخالص ملی در کشور چین در سال 2023 به 74.6 تریلیون ¥ (یوان) رسیده است. در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. سرمایه گذاران خارجی در سال 2023، در حدود 821 میلیارد ¥ (یوان) در این کشور سرمایه گذاری کرده اند. همین مسئله نشان از اهمیت سرمایه گذاری در چین است. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین خصوص توضیحات تکمیلی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

جهت سرمایه گذاری در این کشور سوالات زیر به وجود خواهد آمد:

  • بهترین روش سرمایه گذاری در این کشور چگونه می باشد؟
  • اخذ اقامت این کشور از طریق سرمایه گذاری به چه صورت می باشد؟

اینفوگرافی سرمایه گذاری در چین

برترین های سرمایه گذاری در چین

به جرات می توان گفت تمامی زمینه های اقتصادی در کشور چین، آماده پذیرایی از سرمایه گذاران خارجی هستند. یکی از روش های اخذ اقامت این کشور از طریق روش سرمایه گذاری در این کشور می باشد. متقاضیان ابتدا می باید سرمايه گذاری خود را در این کشور به رسمیت برسانند. تا بتوانند اقامت و تابعیت این کشور را از طریق این روش‌ اخذ نمایند.

بالاترین حجم سرمایه گذاری های انجام شده در این کشور در سال های گذشته در بخش های زیر بوده است:

  • کشاورزی مدرن
  • تکنولوژی پیشرفته
  • حفظ محیط زیست
  • استفاده از انرژی های پاک
  • انرژی های نو
  • خدمات مدرن صنعتی
  • توسعه تولید صنعتی

یکی از روش های برتر جهت مهاجرت از طریق سرمایه گذاری انتخاب روش استارت آپ چین می باشد. در این روش ایده های نوآورانه شما مورد بررسی قرار گرفته و پس از تایید نهایی ویزا مربوطه صادر می گردد.

افزایش سرمایه گذاری در چین

چین به ارائه پتانسیل عظیم رشد بازار ادامه می‌دهد، نیروی کار ماهر و زیرساخت ‌های بی‌ن ظیری دارد و در حال سرمایه‌گذاری در قابلیت ‌های خود به عنوان پایگاه تولیدی برای صنایع آینده است. سرمایه گذاری در چین همیشه آسان نیست، اما هیچ کشور دیگری نمی تواند جایگزین آن شود. شرکت هایی که ریسک بازار را نادیده می گیرند از رقبای خود عقب می مانند. سرمایه گذاران خارجی در چین در سال های اخیر با چالش های متعددی روبرو بوده اند. از جنگ تجاری با ایالات متحده گرفته تا سرکوب غیرقابل پیش ‌بینی در بخش‌ های فناوری و آموزش و اختلالات مرتبط با بیماری همه ‌گیر، تجارت در چین موانع منحصر به فردی دارد که در بسیاری از کشورها یافت نمی‌شود.

با وجود این چالش‌ها، چین همچنان یک بازار ضروری برای بسیاری از مشاغل بین‌المللی است. چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است، یک بازار تولید و مصرف ضروری است، و در مدل‌های تجاری خود نوآورانه‌تر و نوآورتر است. از جمله دلایل افزایش سرمایه گذاری در چین:

  • مارکت بسیار بزرگ
  • نیروی انسانی گسترده
  • افزایش نوآوری و خلاقیت

بهترین مناطق اقتصادی جهت سرمایه گذاری در چین

طی سالهای اخیر دولت چین با همکاری استان های این کشور مناطق ویژه ای را برای اتباع خارجی که به دنبال سرمایه گذاری در چین هستند ارائه کرده اند. که این مناطق مزایای بی شماری را برای شرکت های فعال و سرمایه گذاران بین المللی فراهم می کند. این مناطق شلمل مناطق تجاری خارجی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق توسعه تجاری می شود. همچنین بسته به ماهیت منطقه، کسب و کارهای خارجی مشوق های اداری و تجاری مختلفی مانند فرآیندهای صدور مجوز آسان تر و زیرساخت های پیشرفته برای برای تشویق ایجاد مشاغل و صنایع دریافت می کنند. البته لازم به ذکر است که، قوانین و مقررات کار و همچنین قرارداد کار نیز ممکن است بین مناطق ویژه اقتصادی متفاوت باشد. همچنین توصیه می شود هنگام تحقیق در مورد محل راه اندازی عملیات سرمایه گذاری در چین، مشاغل خارجی باید با اداره بازرگانی کشور خود ارتباط برقرار کنند.

در جدول زیر می توانید بهترین مناطق تجاری برای سرمایه گذاری در چین را مشاهده فرمایید:

مراکز استان در چینمناطق اقتصادی مختلف برای سرمایه گذاری در چین
استان گوانگشی چینمنطقه اقتصادی خلیج گوتنگشی بیبو و منطقه پردازش صادرات بیهای
استان هاینان جینمنطقه آزاد تجاری هایکو و منطقه ویژع اقتصادی هاینان
استان لیائونینگ چینمنطقه پردازش صادراتی دالیان، منطقه توسعه اقتصادی و فناوری دالیان، منطقه صنعتی بندر جزیره دالیان چانگ شینگ و منطقه بندری باند خلیج دایائو
استان شاندونگ چینمنطقه ویژه توسعه اقتصادی و فناوری چینگدائو، منطقه آزاد تجاری چینگدائو، منطقه صنعتی با فناوری پیشرفته چینگدائو و منطقه صنعتی دانشگاه چینگدائو
استان ژجیانگ چینمنطقه توسعه صنعتی ملی پیشرفته نینگبو، منطقه توسعه اقتصادی و فناوری نینگبو، منطقه توسعه نینگبو داکسی و منطقه آزاد تجاری نینگبو
استان فوجیان چینمنطقه توسعه اقتصادی و فناوری فوژه، منطقه آزاد تجاری فوژو و منطقه توسعه صنعای با فناوری پیشرفته فوژه

عوامل اساسی سرمایه گذاری در چین

اتباع خارجی که به دنبال سرمایه گذاری در چین هستند، باید چندین عامل اساسی را در این حوزه بررسی کنند. این عوامل عبارت اند از:

عوامل اساسی سرمایه گذاری در چینتوضیحات
ریسک پذیریاولین و اصلی ترین عمل تحمل ریسک شما استف که میزان ریسکی است که شما مایلید در ازای بازگشت سرمایه خود بپذیرید. به طور کلی استراتژی های سرمایه گذاری با ریسک بالاتر باید با بازده بالاتر پاداش داده شود.
بازده مورد انتظارسرمایه گذاران می توانند بازده مورد انتظار استراتژی خود را با استفاده از قیمت های تاریخی و محاسبه بازده سالانه اندازه گیری کنند.
تلاش بی وقفهسومین عامل این است کهف چقدر تلاش می کنید تا به هدف خود نزدیک تر شوید. برخی از استراتژی ها به کار کمتری نسبت به سایرین نیاز دارند و سرمایه گذاران بیشتری را جذب می کنند. مهم است که استراتژی را انتخاب کنید که متناسب با میزان تلاشی باشد که قصد دارید صرف کنید.

عوامل اساسی سرمایه گذاری در چین

مزایا و معایب سرمایه گذاری در چین

زمانی که شما قصد سرمایه گذاری را دارید، باید اطلاع داشته باشید که چه مزایایی در اختیار شما قرار می گیرد. چه خطراتی سرمایه شما را تهدید می کند.

در ادامه به طور دقیق با این شرایط آشنا خواهیم شد:

مزایامعایب
دسترسی به بزرگ ترین بازار مشتری داخلی در جهان با حدود 1.4 میلیارد نفرعدم ثبات قوانین در کشور چین و تغییر مداوم قوانین
توسعه شبکه تجارتپیچیدگی مراحل اداری و بروکراتیک
ایجاد فرصت های جدید از طریق توسعه شهرهای غربی کشور چین بخصوص استان شیوچانعدم شفافیت مالی و وجود فساد اداری
اهمیت ارز خارجی برای دولت چینجمعیت مسن
پایین بودن سطح بدهی های دولت چین به کشورهای دیگرتولید بیش از نیاز جامعه در بسیاری از بخش های تولیدی
دسترسی عالی به بازار شرق آسیا به خصوص کشور ژاپنوضعیت نامناسب زیست محیطی در شهرهای بزرگ کشور چین
استفاده از سیستم توسعه یافته در بخش تولیدتفاوت فرهنگی در شیوه کسب و کار با بسیاری از کشورهای جهان
ثبات در قرار گیری به عنوان یکی از 3 قدرت برتر اقتصادی در جهان از سال 2008ضعف در مدیریت بخش میانی و کمبود کارگر ماهر
دسترسی به نیروی کار ارزان قیمت

در نمودار زیر به میزان تولید ناخالص داخلی در کشور چین پرداخته می شود:

تولید ناخالصی داخلی در چین

سرمایه گذاری خارجی در چین

سیستم سرمایه گذاری خارجی در چین در سال های اخیر به طور قابل توجهی تکامل یافته است، قوانین و اصلاحات بسیاری ناشی از الحاق این کشور به سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال 2001 است. 3 صنعت برتر برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی عبارتند از:

3 صنعت سرمایه گذاری در چین

هر پروژه سرمایه گذاری با محدودیت ها و مقررات در صنایع و مناطق مختلف و مشمول تغییرات منظم نیاز به تایید خاص دولت دارد. تعدادی از وزارتخانه های کلیدی وجود دارد که مشاغل خارجی هنگام برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در چین با آنها مواجه خواهند شد. این کمیسیون عبارتند از:

  • کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC)
  • وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین (MOFCOM)
  • اداره دولتی صنعت و بازرگانی (SAIC)
  • اداره دولتی ارز خارجی (SAFE)
  • اداره کل گمرک

علاوه بر این، نهادهای صنعتی ویژه عبارتند از کمیسیون تنظیم مقررات بانکی چین، کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین، اداره گردشگری چین و وزارت ارتباطات، که همچنین مسئول اعطای پیش تایید برای پیشنهادهای سرمایه گذاری خارجی خاص صنعت هستند. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین یا در صورت لزوم، همتایان محلی آن عمدتاً مسئول اعطای مجوز برای پروژه های سرمایه گذاری خارجی هستند. مرجع مربوطه (NDRC یا دفتر محلی و کمیسیون بازرگانی آن) برای رسیدگی به درخواست ها بر اساس مبلغ پیشنهادی کل سرمایه گذاری و طبقه بندی آن طبق کاتالوگ سرمایه گذاری تعیین می شود.

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین در نمودار زیر مشخص است:

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین

چالش های سرمایه گذاری در چین

در این بخش برخی از چالش های سرمایه گذاری در چین بررسی می شود.  شبکه های توزیع محلی، عادات خرید مصرف کنندگان محلی و الزامات نظارتی می توانند چین را به بازاری بسیار دشوار برای دسترسی تبدیل کنند. علاوه بر این، محیط بازار کاملاً از اکثر اقتصادهای دیگر در جهان جدا است و برداشتن اولین قدم ها را دشوار می کند. طی چند دهه گذشته تغییر طبقاتی قابل توجهی در چین رخ داده است و محیط مصرف کننده بسیار متنوع تر از گذشته است.

  • بروکراسی همچنین از چالش های سرمایه گذاری در چین است. شرکت ‌های خارج از کشور اغلب با قوانین و مقررات در چین دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • شفافیت رویه‌های دولتی و فساد، نگرانی اصلی شرکت‌ هایی است که به چین مهاجرت می ‌کنند.
  • قوانینی که بیانگر نحوه طراحی، تولید، فروش، استفاده و دفع محصولات است، در چین وجود دارد که همه محصولات باید قبل از ورود به بازار از آنها پیروی کنند. این می تواند یک رویه بسیار خارجی برای بسیاری از شرکت ها باشد و می تواند بر جذابیت کشور تأثیر بگذارد.
  • حقوق مالکیت همچنین حوزه ‌ای است که در چین بسیار دشوار بوده است، اگرچه گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که این حوزه بیشترین پیشرفت را دارد.
  • مدیریت، صدور مجوز، تاییدیه محصول و بسیاری از کارهای عملیاتی پرزحمت دیگر می‌ توانند مدیران را در کاغذبازی غرق کنند.

مالیات در سرمایه گذاری در چین

پیش از سرمایه گذاری بهتر است از شرایط مالیاتی در این کشور نیز با خبر شوید. سیستم مالیات در این کشور دارای پیچیدگی های خاصی است. در بخش های مختلف این کشور دارای تفاوت های مشخصی است.

مالیات بر درآمد: یکی از مهم ترین انواع مالیات در کشور چین، مالیات بر درآمد است. این مالیات بسته به میزان درآمد شما، از 10% تا 25% متغیر است. البته در صورتی که شما به عنوان یک شعبه از یک شرکت بین المللی در کشور چین مشغول فعالیت هستید و مالیات خود را در کشور اولیه پرداخت کرده اید. نیازی به پرداخت مجدد مالیات نخواهد داشت.

مالیات بر ارزش افزوده: یکی دیگر از مهم ترین بخش های مالیاتی در کشور چین در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده در این کشور است. به طور کلی هر بخش تولیدی که مالیات بر آن وارد می شود باید 6% مالیات پرداخت کند مگر در یکی از موارد زیر:

  • مالیات بر ارزش افزوده در بخش های حمل و نقل، پست، ارتباطات، ساخت و ساز، مسکن، فروش مسکن و واگذاری حق استفاده از زمین 11% است.
  • مالیات بر ارزش افزوده اجاره مسکن در این کشور 17% است.

مالیات در سرمایه گذاری در چین

اخذ اقامت چین از طریق سرمایه گذاری

برای اخذ اقامت این کشور، از طریق سرمایه گذاری شما باید شرایط ویژه ای داشته باشید. روش های مختلف اقامتی را در مقاله اقامت چین توضیح داده ایم اما در رابطه با اقامت در این کشور از طریق سرمایه گذاری باید به این نکته اشاره کرد که شما باید حداقل 3 سال سرمایه خود را در این کشور نگه دارید. متقاضیان بسیاری توانسته اند از طریق سرمایه گذاری در این کشور موفق به اخذ اقامت این کشور شوند. در صورتی که شما مالیات خود را پرداخت کرده باشید. قادر خواهید بود تا برای دریافت اقامت در این کشور اقدام قانونی انجام دهید. توجه داشته باشید که دریافت اقامت این کشور از طریق سرمایه گذاری در این کشور قطعی نیست. دولت این کشور در رابطه با این مسئله تصمیم گیری خواهد کرد.

خرید ملک و سرمایه گذاری در چین

یکی از روش هایی که می توان سرمایه گذاری را به حقیقت بدل کرد، سرمایه گذاری در بخش مسکن در این کشور است. اگرچه میزان مالیات در این بخش بسیار بیش تر از بخش های دیگر تولیدی در این کشور است اما باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه گذاری در این بخش در کشور چین هزینه های بسیار کم تری را در بر خواهد داشت. یکی از راه های اقامت در این کشور است. برای به دست آوردن اطلاعات بیش تر در زمینه ذکر شده، مقاله انواع مهاجرت به چین را نیز مطالعه فرمایید. در این مقاله هر آنچه در رابطه با سرمایه گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است را مطرح کرده ایم. این کشور به کمک سرمایه گذاری های مختلف انجام شده در این کشور از طریق سرمایه داران خارجی، موفق شده است. تا بدین ترتیب اقتصاد خود را در بهترین شرایط ممکن قرار دهد.

قیمت خرید ملک در پایتخت این کشور، پکن از سایر شهرها بیشتر می باشد:

  • قیمت خرید هر متر مربع در مرکز شهر 10164554CNY (یوان چین)
  • قیمت خرید هر متر مربع در خارج از مرکز شهر 4918182CNY (یوان چین)
  • قیمت خرید هر متر مربع در مرکز شهر شانگهای 9887879CNY (یوان چین)
  • قیمت خرید هر متر مربع در خارج از مرکز شهر شانگهای 4894139CNY (یوان چین)

سرمایه گذاری در بورس چین

یکی دیگر از انواع سرمایه گذاری در این کشور شامل بورس خواهد بود. توجه داشته باشید که این نوع سرمایه گذاری از ثبات برخوردار نخواهد بود. متقاضیان در بسیاری از مواقع از سود و گاهی اوقات شامل ضرر خواهد بود. در این خصوص سرمایه گذاری متقاضی می باید کلیه مدارک معتبر و هویتی خود را در کارگزاری معتبر این کشور به ثبت برساند. سرمایه گذاری از این طریق از طریق خرید سهام های به خصوصی در این کشور می باشد. جهت خرید سهام چینی می باید ابتدا در این خصوص با یک کارگزار چینی مشورت نمایید. سرمایه گذاری در بورس یک روش کاملا ریسکی می باشد. همچنین می باید خرید از شرکت های سهامی به خصوص و معتبری صورت پذیرد.

حداقل هزینه سرمایه گذاری در چین برای اقامت

اجازه اقامت دائم چین را می توان برای کارآفرینان خارجی یا خارجی هایی که می خواهند در این کشور سرمایه گذاری کنند، دریافت کرد. حداقل هزینه سرمایه گذاری در چین برای اقامت CNY600000  (یوان چین) می باشد. بنابراین، کسانی که حداقل CNY600000 (یوان چین) در سال سرمایه گذاری می کنند و مالیات خود را به روز می کنند، می توانند این نوع اجازه اقامت دائم چین را دریافت کنند. حتی کسانی که حداقل 4 سال در شانگهای کار کرده اند، بدون وقفه و بدون مشکل قانونی می توانند برای این نوع مجوز اقامت چین اقدام کنند.

چین یکی از مهم ترین مقاصد تجاری در جهان و بازترین بازار برای سرمایه گذاران خارجی است. صنایع سخاوتمندانه در حال حاضر میزبان صدها و شاید هزاران شرکت است که با سرمایه داخلی و خارجی تأسیس شده اند. هزینه های کار مقرون به صرفه و روش های بسیار ساده ثبت شرکت از جمله مهم ترین مزایای خارجی هایی است که می خواهند تجارت خود را در این بخش از چین توسعه دهند.

حداقل هزینه سرمایه گذاری در چین برای اقامت چه مقدار می باشد:

حداقل هزینه سرمایه گذاری در چین برای اقامت

قیمت املاک و مستغلات در چین

قیمت خرید و اجاره هر متر مربع در این کشور به شرح زیر است:

  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر: 465672¥ (یوان چین)
  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان خارج از مرکز: 252043¥ (یوان چین)
  • اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر: ¥3888038 (یوان چین)
  • اجاره آپارتمان 1 خوابه در خارج از مرکز شهر: 252043¥ (یوان چین)

در خصوص کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه زندگی در چین نمودار زیر را بررسی بفرمائید:

توزیع هزینه زندگی در چین

مهم ترین روش های سرمایه گذاری از طریق راه های مختلفی مانند خرید ملک، ثبت شرکت، سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولید، خرید سهام و سایر برای شهروندان خارجی ممکن است. متقاضیان توانند از همین طریق اقامت این کشور را نیز بدست آورند. سرمایه گذاری در کشورهای خارجی یک پروسه حقوقی است. برای سرمایه گذاری شما باید چند مشاور حقوقی مناسب در کنار خود داشته باشید. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با دانش حقوقی خود می توانند شما را در این مسیر یاری دهند.

سوالات پرتکرار در باب سرمایه گذاری در چین

در این بخش از مقاله مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در خصوص سرمایه گذاری در چین می باشیم:

  • بالاترین حجم سرمایه گذاری ها در چین در چه شاخه هایی است؟ کشور چین در تمامی زمینه های اقتصادی به خصوص کشاورزی های مدرن، محیط زیست، تکنولوژی های پیشرفته و مدرن در زمینه تامین انرژی و تولیدات صنعتی از سرمایه گذاران خارجی استقبال می کند.
  • سرمایه گذاری در چین چه مزایایی دارد؟ با سرمایه گذاری در چین می توان به بزرگ ترین بازارهای داخلی و خارجی دست یافت و تجارت خود را توسعه بخشید. از طرفی ارز خارجی برای دولت چین دارای اهمیت و سطح بدهی های دولت چین به سایر دولت ها پایین است. از همه مهمتر این که نیروی کار با دستمزدهای پایین در کشور چین بسیار وجود دارد.
  • مالیات در بحث سرمایه گذاری در چین به چه صورت دریافت می شود؟ مالیات در مورد سرمایه گذاری 2 دسته مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده است. میزان مالیات بر درآمد 10%تا 25% متغیر است. مالیات بر ارزش افزوده 11% متعلق به مواردی همچون حمل و نقل، پست، ساخت و ساز و غیره و 17% متعلق به اجاره محل اقامت است.
  • چگونه می توان از طریق سرمایه گذاری به اقامت کشور چین دست یافت؟ شرایط بسیار ویژه ایی برای اقامت چین در نظر گرفته شده است. مهمترین آن ها این است که شخص بتواند حداقل 3 سال سرمایه خود را در کشور چین نگه دارد و البته مالیات نیز پرداخت کند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *