مهاجرت تحصیلی ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه هزینه زیادی ندارد تنها برای ورود به این رشته فرد بایستی در آزمون ورودی این رشته نمره قبولی را کسب نماید. دانشگاه های دولتی و خصوصی زیادی در این کشور وجود دارد که سیستم آموزشی این کشور از سیستم های آموزشی آمریکایی الگو برداری نموده است. تحصیل پزشکی در این کشور به مدت 6 سال طول می کشد. تدریس معمولا به زبان استانبولی ترکی و انگلیسی تدریس می شود. ترکیه کشوری با 80 میلیون جمعیت می­ باشد که فرهنگی مختلط از 3 قاره آفریقا و اروپا و آسیا را دارا است. این کشور مسلمان است و اکثر مردم این کشور اهل تسنن هستند. واحد پول این کشور لیر (TL) می ­باشد. از آنجائیکه در این کشور شهریه دانشگاه ها و سایر هزینه ها نسبت به کشورهای اروپایی بسیار مناسب تر است. اکثرا دانشجویان ایرانی جهت ادامه تحصیل در رشته پزشکی این کشور را انتخاب می کنند.

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

برترین مزایای تحصیل پزشکی به شرح زیر است:

  • کیفیت آموزشی مناسب: سیستم آموزشی تحصیل پزشکی در ترکیه از کیفیت بالایی برخوردار است. جزء مهمترین مزیت های تحصیل در ترکیه محسوب می­ شود. هم اکنون نیز برنامه های آموزشی بسیار زیادی در بخش های مختلف در کشور قرار داده است. اکثر دانشگاه های کشور ترکیه به رسمیت جهانی شناخته شده است. 25 دانشگاه علوم پزشکی در ترکیه مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت ایران است.
  • هزینه های مقرون به صرفه: از جمله مزیت های تحصیل پزشکی در ترکیه هزینه های بسیار مناسب تحصیل در این کشور است. بطوریکه دانشگاه های دولتی هزینه بسیار کمی از دانشجویان دریافت می­ کند. همچنین هزینه های دانشگاه های خصوصی در این کشور بسیار پایین تر از شهریه های دانشگاه های اروپایی است.
  • مرز مشترک: کشور ترکیه در همسایگی غربی کشور ایران قرار گرفته است. از این رو هزینه رفت و آمد و حمل و نقل بسیار ارزان و به صرفه است. از طرفی طبق توافقات بین دولت ایران و ترکیه دیگر نیازی نیست. برای رفت و آمد به کشور یکدیگر ویزای آن کشور را دریافت کنند. همه­ افراد می توانند بدون پرداخت هزینه جهت اخذ ویزا به کشور ترکیه سفر نمایند.

آزمون های ورودی تحصیل پزشکی در ترکیه

همه دانشجویان علاقمند به تحصیل پزشکی در ترکیه می ­توانند تنها با داشتن مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل در این رشته اقدام نماید دانشگاه های دولتی برای ورود به رشته پزشکی آزمونی همانند آزمون جامع از متقاضیان ورود به این رشته تحصیلی می­ گیرند در کشور ترکیه 2 نوع آزمون برای ورود به دانشگاه ها به نام های YOS وSAT وجود دارد.

جهت کسب اطلاع از تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور ابتدا نمودار زیر را بررسی بفرمائید:

میانیگین رشد دانشجویان بین المللی در ترکیه

آزمون YOS برای تحصیل پزشکی در ترکیه

این آزمون برای ورود به دانشگاه ها از دانشجویان گرفته می­ شود که در سال های گذشته به صورت سراسری و همانند کنکور سراسری در کشور ایران برگزار می شد. اما در سال های اخیر این آزمون را هر دانشگاه بطور جداگانه از دانشجویان متقاضی خود می­ گیرد. آزمون YOS در 2 بخش برگزار می ­شود که شامل موارد زیر می باشد:

  •  بخش اول: از دروس هندسه، ریاضی و هوش به زبان ترکی استانبولی
  • بخش دوم: برای سنجیدن دانش زبان ترکی از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل به زبان ترکی استانبولی را دارند، اخذ می شود.

امتیاز این آزمون از 100 نمره می باشد که معمولامیانیگین رشد دانشجویان بین المللی در ترکیه افرادی که بیش از 50 نمره کسب کرده اند مجاز به انتخاب رشته می باشند. در این میان افراد با نمرات بیش از 95 می توانند شانس خود را برای قبولی در رشته های پزشکی، دندانسازی و داروسازی امتحان نمایند جهت تحصیل دندانپزشکی در این کشور مقاله تحصیل دندانپزشکی در ترکیه را بررسی بفرمائید.

آزمون SAT برای تحصیل پزشکی در ترکیه

این آزمون برای آن دسته از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را دارند اخذ می­ شود. این آزمون به صورت انگلیسی از متقاضیان برگزار می­ شود. دانشجویان موظف به پاسخگویی در دروس ریاضی و انگلیسی هستند. آزمون SAT در 4 بار در سال برگزار می گردد. ناگفته نماند دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل پزشکی در این کشور را به زبان انگلیسی دارند بایستی حداقل دارای مدرک آیلتس بوده و نمره 6 را دریافت کرده باشند.

همچنین دانشجویانی که به زبان ترکی می ­خواهد ادامه تحصیل دهند. همچنین بایستی دارای مدرک TOMER باشند. البته دانشجویانی که دانش زبان ندارند می­ توانند 1 سال را به کالج دانشگاه جهت یادگیری زبان بگذرانند. این موارد عبارتند از:

  • قسمت اول و دوم آزمون SAT هر کدام دارای 200 تا 800 نمره می باشند و نمره پایانی که به داوطلب داده خواهد شد بین 400 تا 1600 می باشد.
  • قسمت سوم نیز نمره ای جدا و 1 تا 6 را دارا می باشد امتحان شامل 3 قسمت ریاضی، درک مطلب و انشاء است که هر کدام نمره های بین 200 تا 800 دارند.

بعد از آن وارد دانشکده پزشکی برای ادامه تحصیل در این رشته شوند. دانشگاه های خصوصی در این کشور برای ورود به دانشگاه آزمونی دریافت نمی­ کنند. اما با توجه به کیفیت آموزشی دانشگاه خود و قوانینی که دارا هستند به نمرات دوران دبیرستان دانشجویان اهمیت ویژه ایی می ­دهند. برای ورود به دانشگاه ها شرط سنی برای افراد وجود ندارد. اما در شرایط برابر همانند کسانی که از لحاظ علمی در دوره دبیرستان در شرایط یکسانی قرار دارند. اولویت پذیرش برای کسانی که سن کمتری دارند است. جهت کسب اطلاع از شرایط تحصیل در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه

تنها شروط ورود به دانشگاه این کشور بدین شرح است:

  • ارائه دیپلم 12 ساله (نظام قدیم یا دیپلم جدید به همراه مدرک پیش دانشگاهی)
  •  قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی یا پرداخت شهریه های دانشگاه های خصوصی ( قبولی در آزمون همزمان)

جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه مطالعه مقاله مذکور خالی از لطف نخواهد بود.

 مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه

مهم ترین مدارک مورد نیاز به شرح زیر می باشد:

  • ارائه اصل مدارک هویتی
  •  ارائه اصل پاسپورت
  • شرکت در آزمون در صورت وجود
  •  ترجمه و اصل مدارک تحصیلی دیپلم و ریز نمرات
  • ترجمه و اصل مدرک پیش دانشگاهی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا TÖMER ترکی

هزینه های تحصیل پزشکی در ترکیه 2020

هزینه های تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل در رشته پر هزینه پزشکی در هر 3 دسته دانشگاه های این کشور به شرح زیر می باشد:

نوع دانشگاه هزینه به دلار در سال
دانشگاه های دولتی$1000 الی 3000$
دانشگاه های نیمه خصوصی$4000 الی 8000$
دانشگاه های خصوصی$17000 الی 30000$

در حال حاضر رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی از جمله پرطرفدارترین رشته ها می باشند. رقابت نیز بالطبع بیشتر می باشد. رشته های پیراپزشکی، معماری، مدیریت و فنی مهندسی از جمله دیگر رشته های پر طرفدار در ترکیه می باشد. لیکن اخذ نمره قبولی در این رشته ها به مراتب خیلی راحت تر و مقرون به صرفه تر از پزشکی می باشد. با هزینه $300 الی 500$ (دلار) در سال می توان در سایر رشته های دیگر به تحصیل پرداخت.

هزینه زندگی در ترکیه

مهم ترین مخارج روزانه و ماهانه یک دانشجو و هزینه زندگی در ترکیه به شرح زیر می باشد:

اقلامهزینه ها به لیر ترکیه
وعده غذایی در رستوران معمولی70TL
1 لیتر شیر پرچرب16TL
1 قرص نان7.5TL
1 کیلوگرم برنج25TL
1 کیلوگرم سیب زمینی9.31TL
1 بطری 1.5 لیتری آب5.13TL
1 شانه تخم مرغ26TL
1 کیلوگرم گوشت مرغ70TL
1 کیلوگرم گوشت قرمز155TL
عبور و مرور ماهیانه400TL
هزینه اجاره مسکن5200TL

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

لیست مهم ترین دانشگاه های ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • Istanbul University
  • Hacettepe university
  • Ankara University
  • Koc University
  • Ataturk university
  • Ege university
  • فقط دندانپزشکی University Yeditepe

علاقمندان برای ادامه تحصیل پزشکی و تحصیل در ترکیه ممکن است با سوالاتی از جمله: چگونه برای تحصیل در رشته پزشکی در این کشور اقدام نمایم؟ آیا کشور ترکیه برای رشته های پزشکی دانشجویان را بورسیه می­ کند؟ انواع بورسیه های کشور ترکیه کدامند؟ آیا پس از اتمام تحصیلات شرایط کار با رشته مرتبط در ترکیه وجود دارد؟ برخورد کنند به همین منظور کارشناسان در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی دانشجویان در زمینه تحصیل در رشته پزشکی در کشور ترکیه می ­باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *