مهاجرت به کشور ارمنستان

اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

یکی از راه های مهاجرت به ارمنستان و اخذ شهروندی، اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج می باشد. در گذشته اخذ شهروندی بسیار ساده تر بود. فرد فقط با ازدواج با یک شهروند ارمنستانی می توانست بدون نیاز به اقامت و یا تسلط به زبان و فرهنگ و قوانین ارمنی در ارمنستان شهروندی و پاسپورت ارمنستان را اخذ کند. اما امروز به دلیل جلوگیری از سوء استفاده از این راحتی قوانینی دیگر برای دریافت شهروندی و تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج اضافه شده است. در هر صورت ازدواج یک بحث مهم است و نباید از این گزینه صرفا برای اهداف اقامتی و مهاجرتی استفاده کرد. برای بررسی روش های دیگر مهاجرتی همچنین می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید و یا سایر مقاله های منتشر شده در این سایت را مطالعه کنید.

درباره اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

هر کشوری قوانین خاص خود را دارد که در مورد شهروندان این کشور برای ازدواج با شخصی از کشوری متفاوت اعمال می شود. ازدواج با یک شهروند ارمنی با هدف زندگی در ارمنستان روندی تقریبا آسان و نه چندان پیچیده است. ارمنستان کشوری محصور در خشکی است که در جنوب غربی آسیا بین ترکیه، گرجستان، ایران و آذربایجان واقع شده است. هوا در ارتفاعات قاره ای با تابستان های گرم و زمستان های سرد است. ارمنستان منطقه ای از ارتفاعات پوشیده از کوه و سرزمین کوچک جنگلی با رودخانه و خاک خوب است. واحد پول رسمی درام است

اگر می خواهید همسر یا شریک زندگی ارمنی خود را به ارمنستان ببرید باید دارای تمکن مالی برای اقامت خود و وی باشید. مقامات ارمنستان به افرادی که برای ازدواج به ارمنستان سفر می کنند ویزا صادر می کنند و در صورت درخواست می توانند اقامت دائم و حتی تابعیت ارمنستان ار طریق ازدواج را کسب کنند و به عنوان یک شهروند ارمنی تلقی شوند.

آمار ازدواج در ارمنستان

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط کمیته آماری دولتی این کشور، در پنج ماه اول سال 2020 تعداد ازدواج ها در ارمنستان کاهش یافته است. خاطرنشان می شود که تعداد ازدواج های رسمی در 5 ماه نخست سال 2018، 5619 رقم بوده است، در سال 2019 به 6243 مورد افزایش یافته و امسال بطور قابل توجهی کاهش یافته و به 4172 مورد رسیده است. این کاهش به دلیل وضعیت ویروس کرونا و ممنوعیت اجتماعات و رویدادهای گسترده توسط دفتر فرمانده است. فقط در ماه آوریل April)، 238) ازدواج در کشور و 466 ازدواج ثبت شده است که به ترتیب در ماه می (May) در مقابل 1432 و 1029 در آوریل (April) سال قبل است. همانطور که آمارها نشان می دهد، همراه با کاهش ازدواج ها، میزان طلاق نیز کاهش یافته است. در دوره گزارش سال جاری، طلاق به 1218 رسید که در مقایسه با سال قبل 295 کاهش داشت.

در نمودار زیر می توانید آمار ازدواج در ارمنستان به ازای هر 1000 نفر را در سال های اخیر بیینید:

آمار ازدواج در ارمنستان

شرایط اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

طبق قاعده کلی، تابعیت جمهوری ارمنستان ممکن است به یک فرد دارای صلاحیت قانونی (به استثنای موارد اخذ تابعیت جمهوری ارمنستان که توسط قانون تعریف شده است) و حداقل 18 سال سن داشته باشد، که در خارج از کشور زندگی می کند و با یک شهروند ارمنی ازدواج می کند می تواند به طور قانونی تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج را در صورت رعایت شرایط زیر بدست آورد:

  • فرد 2 سال با شهروند ارمنی ازدواج کرده باشد.
  • فرد حداقل 365 روز در کشور ارمنستان اقامت داشته باشد.
  • فرد به زبان ارمنی تسلط پیدا کرده باشد.
  • فرد به قوانین و زندگی در ارمنستان سازگاری داشته باشد.

قانون اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

قانون جمهوری ارمنستان در مورد تابعیت جمهوری ارمنستان زمینه مربوطه را برای اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج فراهم می کند. هر شخصی که با یک شهروند ارمنی ازدواج کرده باشد، می تواند با رعایت شرایط خاص مانند دانش زبان ارمنی و حداقل شرایط اقامت 1 ساله و زندگی در ارمنستان، تابعیت دریافت کند. همچنین اگر شخصی فرزندی از اتباع ارمنستان داشته باشد، یک گزینه مناسب برای گرفتن مستقیم تابعیت ارمنستان بدون رعایت شرایط اقامت 1 ساله و همچنین تسلط به دانش زبان ارمنی است. هر فرد 18 ساله که قادر به کار باشد (به استثنای موردی که شخصی که اعلام شده ناتوان است تابعیت جمهوری ارمنستان را دریافت می کند) چنانچه با یک تبعه جمهوری ارمنستان ازدواج کرده یا فرزندی داشته باشد که شهروند ارمنستان باشد، می تواند برای پذیرش در تابعیت جمهوری ارمنستان اقدام کند.

لازم به ذکر است طبق قوانین ارمنستان ازدواج شهروند ارمنستانی با یک خارجی به طور کامل منجر به از دست دادن تابعیت جمهوری ارمنستان نمی شود. تغییر تابعیت یکی از همسران نیز موجب تغییر تابعیت همسر دیگر نمی شود.

درخواست ثبت ازدواج در ارمنستان

ثبت ازدواج یک فرد محلی با یک خارجی در یکی از ارگان های ثبت ACS محل اقامت محل زندگی یکی از طرفین انجام می شود. طرفین باید یک درخواست کتبی مشترک به اداره ثبت احوال حقوق مدنی ارائه دهند که در آن اطلاعات مربوط به نامزد، سن مجاز طبق قوانین جمهوری ارمنستان، نام، نام خانوادگی، تاریخ و مکان تولد، تابعیت و محل اقامت باید مشخص شود. علاوه بر این، نام خانوادگی انتخاب شده توسط همسر پس از ورود به ازدواج، وضعیت خانوادگی آنها و اطلاعات تأیید کننده هویت شخصی یک زن و شوهر باید در پرونده مشخص شود. ثبت ازدواج در 3 ماه پس از روز ارائه درخواست اجرا می شود.

در صورت وجود شرایط معذورات، ثبت احوال ازدواج بر اساس درخواست متقابل یک زن و شوهر در یک ماه قابل اجرا است. در این صورت، ثبت احوال ازدواج در تاریخی که طرفین در تقاضای متقابل تعریف کرده اند، اجرا می شود، اما نه زودتر از سه روز پس از ارسال درخواست. لیست شرایط معذور باید توسط وزارت دادگستری جمهوری ارمنستان تایید شود. افرادی که وارد ازدواج می شوند باید درخواست مشترک را برای تأیید اعتبار معامله و همچنین رسیدگی متقابل امضاء کنند.

مدارک لازم جهت اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

مدارک لازم جهت اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

کسی که با یک شهروند ارمنی ازدواج کرده یا دارای فرزندی است که تابعیت ارمنی دارد برای دریافت تابعیت ارمنی و پاسپورت ارمنستان باید شخصا مدارک زیر را به اداره گذرنامه و یا سفارت ارمنستان ارائه دهد:

  • درخواست و تکمیل فرم
  • زندگینامه
  • گذرنامه همراه با کپی
  • 6 عکس 35 در 45 میلی متر
  • گواهی پزشکی
  • سند ازدواج و یک نسخه کپی
  • گذرنامه همسر و گذرنامه یا گواهی تابعیت همسر وی
  • شناسنامه فرزند خود و یک نسخه یا یک گواهی تایید تابعیت ارمنستانی و نسخه کپی از آن

مراحل اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج

ازدواج در ارمنستان مانند اکثر کشورهای غربی است. ازدواج در صورتی كه قبلا ازدواج كرده باشيد یا با پسر عموها و خانواده هاي فرزند خوانده باشد از سوي دادگاه ها فاقد صلاحيت شناخته شود، ممنوع است. بعلاوه، هر دارایی که پس از ازدواج قانونی به دست بیاید در صورت جدا شدن از یکدیگر، به طور مساوی تقسیم می شود. برای اینکه یک ازدواج قانونی انجام شود، باید به دفتر ثبت احوال و دفاتر ثبت وزارت دادگستری ارمنستان مراجعه کنید. برای افراد فاقد اقامت ارمنستان در صورت لزوم می توان اقامت موقت صادر کرد و مراحل را در دفتر ثبت به پایان برد. کل مراحل معمولا بین 10 تا 15 روز طول می کشد. محدوده رسمی از 10 تا 90 روز است. با این وجود بعید است بیش از 20 روز باشد.

به طور کلی مراحل ازدواج و اخذ تابعیت ارمنستان از طریق ازدواج به شرح زیر است:

مراحلشرح
مرحله 1درخواست کتبی برای ثبت ازدواج
مرحله 2ارائه مدارک لازم
مرحله 3دریافت وقت برای ثبت
مرحله 4انجام جشن در صورت درخواست
مرحله 5دریافت مجوز ازدواج از وزارت دادگستری
مرحله 6ثبت رسمی ازدواج
مرحله 7گواهی ازدواج و ارائه سایر مدارک برای درخواست تابعیت

گواهی ازدواج در ارمنستان

در ماده 24، بند 3 قانون مدنی در ارمنستان، ازدواج را به عنوان عمل وضعیت مدنی منوط به ثبت کشور تعریف می کند. قانون خانواده در ماده 141 تجویز می کند که ازدواج با یک خارجی باید مطابق با هنجارهای مندرج در قانون جمهوری ارمنستان انجام شود. اعمال وضعیت مدنی عمدتاً شامل قانون خانواده، قانون مدنی جمهوری ارمنستان و معاهدات بین المللی است. در صورت عدم تناسب بین هنجارهای قوانین فعلی و بین المللی هنجارهای معاهده بین المللی باید حاکم باشد. پس از تمام مراحل گفته شده، مجوز ازدواج به زوجین اعطا می شود. در پروانه ازدواج اطلاعات زیر باید ذکر شود:

  • نام، نام خانوادگی (قبل از ازدواج و بعد از ازدواج) و نام خانوادگی هر یک از همسران؛ تابعیت همسران، محل تولد و زمان هر یک از آنها و تابعیت
  • زمان و تعداد عمل ازدواج
  • محل ثبت ازدواج
  • زمان اعطای پروانه ازدواج

در جمهوری ارمنستان انحلال ازدواج می تواند در دادگاه یا در ثبت احوال انجام شود. در صورت تقاضای مشترک طلاق توسط هر دو همسر، از طریق ثبت احوال، فسخ ازدواج قابل اجرا است. برای بررسی سایر روش های اخذ تابعیت و اقامت ارمنستان می توانید به سایر مقالات ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و از اطلاعات ارائه شده استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *