دسته بندی نشده

کار پس از تحصیل در تاجیکستان

کار پس از تحصیل در تاجیکستان

با مهاجرت تحصیلی به تاجیکستان و اخذ مدرک تحصیلی بسیاری دنبال کار پس از تحصیل در تاجیکستان میباشند اما شرایط کار این کشور ایده آل نیست. به دلیل بازار راکد و کمبود شغل های متنوع در این کشور بسیاری مجبور به بازگشت به کشور خود می شوند. انجام کار پس از تحصیل در تاجیکستان در صورت امضای قرارداد کاری منجر به ادامه اقامت در تاجیکستان و در نهایت اخذ اقامت دائم این کشور می شود. در هر حال بحث یافتن کاری در تاجیکستان پس از تحصیل یکی از چالش های مهاجرتی به این کشور بوده است و کارشناسان و مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مهاجرت به سایر کشورها با موقعیت بهتر را توصیه می کنند.

تحصیل و کار در تاجیکستان

تاجیکستان کشوری کوچک و کوهستانی در آسیای میانه است. این کشور دومین کشور بزرگ کارگر در منطقه است. از هر چهار خانواده یک نفر حداقل یک عضو خانواده دارد که در خارج از کشور کار می کند. تخمین زده می شود که کل مهاجرت کارگری از تاجیکستان بین 500000 تا 1 میلیون نفر را شامل شود که حدود 10% از کل جمعیت 9.5 میلیون نفری را نشان می دهد. بسیاری از تاجیکی ها به صورت فصلی به روسیه مهاجرت می کنند. آنها عمدتا در بخشهای غیر ماهر و غیررسمی در:

  • کشاورزی
  • ساخت و ساز
  • تجارت
  • خدمات عمومی

استخدام می شوند. مهاجرت نیروی کار توسط دولت تاجیکستان در سیاست اشتغال خود گنجانده شده است. به گفته بسیاری سیستم آموزشی شوروی بهترین سیستم آموزشی در جهان بود. با این حال، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، آموزش در تاجیکستان منجر به مشکلات بزرگی در اواخر دهه 90 قرن گذشته شد. علاوه بر این، به گفته تحلیلگران، جنگ داخلی در تاجیکستان یکی دیگر از دلایل بحران آموزش و خروج هزاران متخصص واجد شرایط بود که مجبور به عزیمت به کشورهای دیگر شدند.

شرایط کار پس از تحصیل در تاجیکستان

طبق قوانین کشور تاجیکستان افرادی که در این کشور فارغ التحصیل می شوند می توانند برای کار در تاجیکستان اقدام نمایند و در صورت استخدام رسمی شروع به کار و اقامت از طریق کار در تاجیکستان کنند. شرایط کار برای دانشجویان پس از تحصیل در تاجیکستان همانند سایر شهروندان تاجیکی است. در هر حال باید توجه داشته باشید که میزان حقوق در کشور تاجیکستان پایین است و به دلیل نرخ بیکاری بالا و عدم توسعه این کشور در بسیاری از زمینه ها کمبود شغل و تنوع در این کشور وجود دارد و شاید برای بسیاری از دانشجویان متناسب با رشته آنها کاری در تاجیکستان وجود نداشته باشد.

اساسا به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان در تاجیکستان سعی بر ورود به بازار کار کشورهای خارجی و یا تحصیل در سایر کشورها مانند تحصیل در روسیه را دارند.

نوع کارمجوزحداکثر زمان کار
کار حین تحصیل در تاجیکستانلزومی ندارد20 ساعت در هفته
کار پس از تحصیل در تاجیکستانویزای کار تاجیکستانطبق قوانین تاجیکستان و قرارداد (40 ساعت در هفته)

تجربه کار پس از تحصیل در تاجیکستان

شهباز فارغ التحصیل تاجیکی در موسسه کارآفرینی و خدمات در تاجیکستان، در 2 ماه گذشته در بازار کار تاجیکستان مشغول به کار شده است. گرچه او 2 سال پیش از موسسه فارغ التحصیل شد، اما شغل مناسبی برای حرفه خود پیدا نکرد. وی در این راستا گفته است: “من فکر می کردم که داشتن مدرک تحصیلی، فرصت های بزرگی را برای من ایجاد می کند، اما واقعیت به گونه دیگری رقم خورد. با دریافت مدرک، به یکی از بانک های تاجیکستان رفتم و در آنجا آرزو داشتم کار کنم. ابتدا در بانک، در مورد تجربه کار و توصیه های شغل قبلی از او سال شد اما من به دلیل نداشتن سابقه کار مجبور شدم آنجا را ترک کنم. وی گفت که همه تلاشهای بعدی وی برای یافتن کار بی نتیجه بوده است.

در بعضی جاها تجربه کاری لازم بود، در بعضی دیگر دستمزد بسیار کم بود. اغلب آنها قول می دهند که تماس بگیرند. از آنجایی که شهباز نمی خواست بیکار بماند لذا مجبور شد برای کار به بازار برود. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های تاجیکستان مشکلات مشابهی را تجربه می کنند. فقط تعداد کمی از افراد ثروتمندتر می توانند در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند که این امر شانس آنها برای یافتن شغل دائمی را افزایش می دهد.

مدارک لازم برای کار پس از تحصیل در تاجیکستان

مدارک لازم برای کار پس از تحصیل در تاجیکستان

جهت انجام کار پس از تحصیل متقاضیان بایستی ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کنند و اقامت کاری دریافت کنند. جهت این کار مدارک زیر به اداره مهاجرت این کشور باید ارائه گردد:

  • ارائه قرارداد کاری
  • درخواست ویزای کار تاجیکستان
  • سوابق اقامت در تاجیکستان
  • مدارک تحصیلی و فارغ التحصیلی در تاجیکستان
  • گذرنامه معتبر
  • مدارک شناسایی
  • محل سکونت و اقامت در تاجیکستان

کار پس از تحصیل در کشورهای CIS

تاجیکستان همراه با 10 کشور دیگر از جمله آذربایجان، روسیه، ارمنستان، اوکراین و بلاروس در بین کشورهای مستقل پس از اتحاد جماهیر شوروی قرار دارد. وزارت آموزش و علوم تاجیکستان گزارش داده است که فارغ التحصیلان دانشگاه های تاجیکستان به راحتی می توانند یک کار مناسب را در کشورهای CIS پیدا کنند. رئیس دپارتمان احراز هویت و اسناد آموزشی خدمات دولتی نظارت بر آموزش، گفته است هر کشور روش های استخدام خاص خود را دارد. به عنوان مثال، تاجیکستان مطابق توافق نامه ای که با کشورهای CIS دارد، آنها هنگام درخواست کار باید یک فرم ساده ارائه دهند. در اروپا و ایالات متحده آمریکا ارائه تعداد بیشتری اسناد ضروری است.

شکایت در مورد کیفیت تحصیلات دانشگاهی در تاجیکستان در حالی شنیده می شود که سالانه هزاران دانشجوی خارجی از تاجیکستان بازدید می کنند. به گفته وزارت آموزش و علوم تاجیکستان، در سال تحصیلی 2018 الی 2019، 6257 دانشجوی خارجی در موسسات آموزش عالی این کشور ثبت نام کرده اند که 2،401 دانشجوی بیشتر از سال گذشته است.

کار پس از تحصیل برای دانشجویان تاجیکستان

بر اساس داده های آماری رسمی، در حال حاضر بیش از 30 هزار دانشجوی تاجیکی در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل می کنند. فقط طی یک سال گذشته، 5 هزار نفر برای دریافت آموزش عالی تاجیکستان را به خارج از کشور ترک کرده اند. براساس مطالعه اخیر بنیاد مهاجرت تحصیلی جوانان در تاجیکستان، 65٪ دانشجویان تاجیکستان در خارج از کشور قصد دارند در کشور محل تحصیل خود بمانند و کار کنند و فقط 28٪ اظهار داشتند که قصد بازگشت به تاجیکستان را دارند. تحلیلگران عقیده دارند که بهبود کیفیت آموزش در تاجیکستان باز به دلیل وضعیت کاری در این کشور نمی تواند در این راستا تاثیرگذاری زیادی داشته باشد. مشکلات در زمینه آموزش و پرورش سیستمی است و لازم است به طور کلی بر روی سیستم تمرکز شود.

سیستم آموزشی فعلی تاجیکستان برای تغییراتی که امروز در جهان اتفاق می افتد و در آینده اتفاق خواهد افتاد، آماده نیست. طبق پیش بینی های یونسکو، تقاضا برای تحصیلات عالی رشد خواهد کرد و اقتصادهای در حال توسعه تا سال 2025، 63 میلیون دانشجو بیشتر دارند. علاوه بر این، سطح تحرک دانشجویی و بین المللی شدن دانشگاه ها اخیرا بالا بوده است و این روند ادامه خواهد داشت. دانشگاه های بین المللی دوره های آنلاین گسترده ای (MOOC) را برگزار می کنند و تعداد دانشجویان استفاده کننده از این خدمات افزایش می یابد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت تاجیکستان از طریق تحصیل می توانید به آرشیو مقالات ما در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *