مهاجرت کاری اوکراین

کار در کشور اوکراین

کار در کشور اوکراین

کار در کشور اوکراین برای مهاجران خارجی شرایط متفاوتی دارد. متقاضیان خارجی که قصد کار در اوکراین را دارند، باید از شرایط مطلع باشند. در کشور اوکراین، شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا شرایط بهتری برای اشتغال دارند. اوکراین در بسیاری از بخش های اقتصادی رشد زیادی را تجربه می کند و چشم اندازی عالی برای مهاجران که مایل به شروع زندگی جدید در این کشور هستند، فراهم می کند. برای آشنایی با اقتصاد، مالیات و اطلاعاتی در مورد چگونگی یافتن شغل در اوکراین، راهنمای کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را بخوانید. ورود به کشور جدید و حضور در یک محیط کار و زندگی جدید هرگز آسان نیست. برای بسیاری از افراد، این به معنای خروج از منطقه راحتی فردی و مواجه شدن با چالش های حرفه ای جدید است.

شرایط اقتصادی در اوکراین

صنعت بخش بزرگی از اقتصاد اوکراین است و در سال 2012 میلادی 26% تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است. از جمله صنایع مهم اوکراین می توان به تولید برق (استفاده از برخی منابع طبیعی غنی کشور از جمله زغال سنگ و انرژی بادی)، صنایع شیمیایی و گازی، متالورژی، ماشین سازی و فلزکاری، چوب و کاغذ و همچنین ساخت و ساز اشاره کرد. در اوکراین یک سطح پیشرفته با تکنولوژی بالا شامل الکترونیک و هوافضا وجود دارد. معادن از جمله ذغال سنگ و سنگ آهن نیز بخش بزرگی است صنعت این کشور است. تولید خودرو نقش بسیار مهمی در اقتصاد اوکراین دارد و 12 تولید کننده برتر در اوکراین از جمله کارخانه اتوبوس Lviv وجود دارند.

صنعت کشتی سازی پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، رشد خود را آغاز کرده است. 49 شرکت تولید کننده قایق های موتوری، فله های حامل، تانکرها و موارد دیگر در کشور اوکراین فعالیت دارند. اوکراین به دلیل برداشت غلات بسیار زیاد، یکی از بزرگترین صادرکنندگان کالاهای کشاورزی است. کشاورزی بیش از 10٪ تولید ناخالص داخلی اوکراین را در سال 2012 به خود اختصاص داده است. این کشور یکی از بزرگترین صادرکننده ذرت در جهان است. اوکراین به دلیل داشتن یک بخش فناوری اطلاعات در حال توسعه سریع، یکی از بزرگترین شناخته شده ترین کشورها در جهان در این بخش است. در سال 2013 میلادی 3.6 میلیارد $ (دلار) ارزش داشت.

شرکای اصلی صادرات و واردات اوکراین کشورهای زیر می باشند:

شرکای اصلی صادراتشرکای اصلی واردات
لهستانروسیه
هلندچین
روسیهآلمان
ترکیهلهستان
هندبلاروس
چینآمریکا

بررسی کار در کشور اوکراین

در سال 2016 میلادی، کار در کشور اوکراین رتبه 189 را در زمینه اقتصادی به خود اختصاص داد. این کشور از سال 1991 از اتحادیه جماهیر شوروی جدا شده و استقلال خود را اعلام نمود. در نتیجه به دومین کشور بزرگ اروپایی تبدیل شد. از همین سال به بعد، رشد اقتصادی در کشور اوکراین بسیار آهسته بود. اما بیشترین رکود اقتصادی در سال 2008 دامن‌گیر این کشور شد.

نرخ بیکاری در این کشور می تواند درخصوص رشد اشتغال در این کشور بسیار سودمند باشد. از این رو در نمودار زیر به بررسی نرخ بیکاری در این کشور پرداخته ایم:

نرخ بیکاری در کشور اکراین

استراتژیک اوکراین همانند استراتژیک کشورهای بلاروس لهستان، مجارستان و روسیه می باشد. اوکراین یکی از اعضاء سازمان‌ ملل کار بوده است. مبنای قانون کار برپایه حمایت دولت از کارگران بنا نهاده شده است. قانون کار در اوکراین شامل مواردی از قبیل دستمزد، ترک کار، حق چانه زنی، فسخ کار و غیره است. یک کارفرمای اوکراینی می باید به قوانین و مقررات کار آگاهی کامل داشته باشد. جهت کار در این کشور برای متقاضیان بین المللی اخذ ویزای کار اوکراین بسیار ضروری می باشد.

شرایط کار در کشور اوکراین

فردی که درخواست ویزای کار اوکراین را دارد، باید دعوت نامه از سوی کارفرمای اوکراینی خود را در دست داشته باشد. شرایط کارفرما جهت آگهی نمودن شغل مورد نظر همانند سایر کشورهای اروپایی است. بدین ترتیب که کارفرما بایستی به مدت 90 روز شغل مورد نظر را در کشور اوکراین آگهی نماید. در صورت عدم موفقیت یافتن نیرو، باید این آگهی به مدت 90 روز در اتحادیه اروپا منتشر گردد. در نهایت در صورت عدم وجود نیرو،‌ فرد خارجی می تواند آن شغل را بر عهده بگیرد. بدین ترتیب موفق به اخذ ویزای کار در اوکراین می گردد. جهت اطلاع از شرایط مهاجرت به این کشور مطالعه مقاله مهاجرت به اوکراین پیشنهاد داده می شود.

قوانین کار در کشور اوکراین

کار در کشور اوکراین دارای ضوابط و قوانینی است که فرد ملزم به رعایت این قوانین و مقررات است. در ذیل به تشریح آنها می پردازیم:

  • کارمندان مجاز خواهند بود بیش از 40 ساعت در هفته به اشتغال بپردازند.
  • برای افراد در بازه سنی 16 الی 18سال، فعالیت شغلی به مدت 36 ساعت در هفته در نظر گرفته شده است.
  • کارمندانی که در اوکراین مشغول کار هستند، به طور سالیانه مجاز به 120 ساعت اضافه کار هستند.
  • نرخ ساعت اضافه کار به میزان 2 برابر ساعت های عادی محاسبه می گردد. بنابراین کارفرما بایستی این مبلغ را به عنوان مزایا به طور کامل به کارمند پرداخت نماید.
  • قوانین کار در اوکراین این اجازه را به کارمند می ‌دهد که درصورت تمایل انصراف از کار خود را اعلام کند.

جهت زندگی در این کشور مطالعه مقاله هزینه زندگی در اوکراین را بررسی بفرمائید.

انواع قراردادهای کاری در اوکراین

در خصوص کار در کشور اوکراین، لازم است بدانید 3 نوع قرارداد کاری در کشور اوکراین بین طرفین منعقد می گردد. این موارد عبارتند از:

  • قرارداد کاری بلند مدت و نامحدود: توافق کاری بلند مدت و نامحدود در اکثر مواقع به صورت توافقی شفاهی بین طرفین آغاز می گردد.
  • قرارداد کاری از نوع بلند مدت و ثابت: این قرارداد به‌ صورت رسمی و کتبی منعقد گردیده و مواردی مانند مدت قرارداد، وظایف کارمندان و سایر در آن ذکر می ‌گردد.
  • توافق کاری خاص برای پروژه: در این نوع قرارداد، ابتدا کارمند دوره‌های کارآموزی 3 ماهه (90 روز) مربوط به شغل مورد نظر را می گذراند. در صورتی که توافق لازم بین طرفین انجام شد، قرارداد کاری منعقد می گردد. بدین ترتیب فرد متقاضی مشغول کار می شود.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار در کشور اوکراین

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار در کشور اوکراین

هر شخص متقاضی جهت کار در کشور اوکراین بایستی مدارک ذیل را تهیه و ارائه نماید:

  • ارائه پاسپورت که اعتبار آن حداقل به مدت 6 ماه باشد.
  • ارائه چند قطعه عکس
  • تکمیل و ارائه فرم مخصوص تقاضاء کار که از سوی یک کارفرمای اوکراینی دریافت گردیده است.
  • ارائه بیمه نامه و گواهی سلامت شخص متقاضی
  • ارائه نامه تمکن مالی که توانایی متقاضی جهت پرداخت هزینه های زندگی را به اثبات برساند.

جهت اطلاع از شرایط تحصیل در این کشور مقاله تحصیل در اوکراین از اطلاعات جامعی برخوردار می باشد.

اشتغال اتباع خارجی در اوکراین

اتباع خارجی مجاز به کار در کشور اوکراین از طریق دعوتنامه از سوی کارفرمای اوکراینی هستند. مشروط بر این که کارفرمای در ابتدا باید اثبات نماید که اتباع اوکراینی مهارت لازم در شغل موردنظر را ندارد. در نتیجه اجبار به جذب نیروی خارجی دارد. این سند اثبات و در واقع مجوز را می تواند از اداره کار و مرکز اشتغال دریافت کند.

چراکه ارائه این مجوز، قبل از انعقاد قرارداد بین طرفین باید از سوی کارفرما نشان داده شود. مدت اعتبار اولیه اجازه کار، به مدت 1 سال است. با درخواست کارمند قابل تمدید است. پس از گذشت 30 روز از درخواست کارفرما یا کارمند، این نوع مجوز اعطاء می گردد. خاتمه و پایان همکاری با کارمند بایستی ظرف 3 روز اعلام شود.

چارچوب اجازه مهاجرت به اوکراین

این اجازه شامل کارگران و کارمندانی می گرد که مهارت و تخصصی را دارند که برای اقتصاد اوکراین ضرورت دارد. اجازه این نوع مهاجرت به افرادی داده می شود که به نفع اوکراین در زمینه های علمی و فرهنگی باشد. متقاضیانی که درآمد آنها برابر با 100000$ (دلار آمریکا) است. برای اقتصاد اوکراین سرمایه گذاری شده است.

در این صورت، در این نوع سرمایه گذاری بایستی توسط وزیران اوکراین ثبت گردد.

  • اشخاصی که یکی از خویشاوندان او شامل پدربزرگ، مادربزرگ، برادر و یا خواهر دارای اقامت اوکراین هستند.
  • افرادی که تابعیت یا سابقه تابعیت این کشور را دارند.
  • خانواده فرد متقاضی می تواند خانواده خود یا همسر را جهت اقامت همراه خود ببرد.
  • کسانی که به عنوان پناهنده وارد خاک اوکراین شده اند، پس از 3سال می توانند، خانواده خود را نیز بیاورند.
  • اگر فرد از طریق قاچاق انسان وارد اوکراین شده باشد، پس از 3 سال مجاز به اخذ اقامت است.

استثنات خارج از چارچوب اوکراین

استثنات خارج از چارچوب اوکراین عبارتند از:

  • کسی که قیم یک شخص اوکراینی بوده و کفالت او را بر عهده دارد.
  • شخصی که تحت تکفل یکی از اتباع اوکراینی باشد.
  • اشخاصی که از طریق تعلقات ارزی موفق به اخذ تابعیت اوکراین شده اند.
  • کسانی که مهاجرت آنها منافع مالی بسیار زیادی را برای دولت اوکراین به همراه دارد.
  • اتباع اوکراینی که خارج از خاک اوکراین اقامت دارند، می توانند اخذ اقامت اوکراین نمایند.

در صورت نیاز به اطلاعات جامع تر در زمینه کار در کشور اوکراین می توانید به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید. وکلاء زبده و کارشناسان ما پیشنهادات مختلفی را در زمینه مهاجرت متناسب با شرایط شما ارائه می نمایند. جهت اخذ مشاوره های تخصصی در این مورد می‌توانید از طریق تماس تلفنی به‌ صورت رایگان و یا مراجعه حضوری اقدام نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *