مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

کار دانشجویی در تاجیکستان

کار دانشجویی در تاجیکستان

متقاضیان تحصیل در تاجیکستان می توانند با کار دانشجویی در تاجیکستان در حین تحصیل تجربه کاری بدست آورند و بخش کوچکی از هزینه ها را پوشش دهند. البته تاجیکستان به صورت کلی مکان مناسبی برای کار نیست چرا که این کشور دچار نرخ بیکاری زیاد و کمبود مشاغل متنوع در کشور است. البته این کشور در تلاش است تا مشاغل خود را گسترش دهد و در بخش های غیر رسمی و فصلی تاجیکستان در حال افزایش مشاغل است و اما کار دانشجویی در تاجیکستان به صورت کلی از حقوق پایینی برخوردار است و برای پوشش هزینه زندگی و تحصیل در این کشور نباید روی آن حساب باز کنید. تیم ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه در خصوص مهاجرت کاری و کار دانشجویی در تاجیکستان مطالب را ارائه کرده اند.

درباره کار دانشجویی در تاجیکستان

بسیاری از دانشگاه ها در جهان و حتی تاجیکستان به دانشجویان خود امکان می دهند که آنها بتوانند به صورت نیمه وقت و نهایتا 20 ساعت در هفته کار کنند. اما دانشجویان در تاجیکستان همانند بسیاری از کشورها مجاز نیستند که بیش از 30 ساعت در هفته کار کنند. اگرچه در تاجیکستان به صورت رسمی بر روی کار دانشجویان نظارت نمی شود چرا که کار آنها به صورت غیر رسمی است. در هر حال دانشجویان به دلیل شرکت در کلاس ها و تحصیل فرصت کار به مدت زیاد و تمام وقت را ندارند. یکی از نکات مهم درباره کار دانشجویی در تاجیکستان میزان پایین حقوق در تاجیکستان است. میزان حقوق در کشور تاجیکستان نسبت به کشورهای همسایه بسیار پایین تر است و وضعیت دستمزد کار دانشجویی در این کشور نیز نامناسب است. در هر حال کار دانشجویی در تاجیکستان می تواند برای کسب تجربه مفید واقع شود.

در نمودار زیر میزان نرخ بیکاری در تاجیکستان را مشاهده می کنید:

نرخ بیکاری در تاجیکستان 2010 تا 2020

مشاغل و کار دانشجویی در تاجیکستان

نوع شغلی که برای کار دانشجویی در تاجیکستان می توانید انجام دهید بسته به علاقه و صلاحیت کاری شما و همچنین زمان کار انجام شده دارد. مشاغل دانشجویی در تاجیکستان محدود هستند و بسیاری از دانشجویان که خواهان کار دانشجویی در تاجیکستان هستند مجبور به اشتغال در مشاغلی غیر از حیطه رشته خود می شوند. مشاغل دانشجویی در تاجیکستان شامل:

  • کار در رستوران، کافه و سایر
  • کار در بخش کشاورزی
  • کار در پمپ بنزین
  • کار در بخش کامپیوتر
  • کار فریلنسری
  • کار تدریس زبان انگلیسی

تاجیکستان به دلیل درگیر بودن در جنگ داخلی در سال های اخیر و همچنین وضعیت نامناسب پس از فروپاشی شوروی امروز به عنوان یک کشور فقیر با بازار کار نامطلوب شناخته می شود و فرصت برای کار چه کار دانشجویی و چه کار پس از تحصیل در تاجیکستان بسیار کم است.

شرایط کار دانشجویی در تاجیکستان

شرایط کار دانشجویی در تاجیکستان نیز به صورت پاره وقت می باشد. طبق قوانین این کشور نیز دانشجویان برای انجام مشاغل نیمه وقت نیازی به اجازه کار ندارند. سایر شرایط کار دانشجویی در تاجیکستان مانند سایر قوانین تاجیکستان درباره کار است. دانشجویان از حق مرخصی، بیمه و مزایا طبق قرارداد خود برخوردار هستند. زبان کار در تاجیکستان به صورت تاجیکی و روسی است و شرایط کار دانشجویی بدر تاجیکستان برای افرادی که به این زبان ها مسلط نیستند ممکن است سخت باشد.

شرایط کار دانشجویی در این کشور با توجه مقطع در جدول زیر آمده است:

کار در تاجیکستانساعات کاری
کارشناسی15 ساعت در هفته
کارشناسی ارشد و دکترا20 تا 30 ساعت در هفته

مزایای کار دانشجویی در تاجیکستان

مسلما کار کردن بهتر از بیکاری است و این امر برای دانشجویان نیز صدق می کند. با انجام کار دانشجویی در تاجیکستان می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

  • کسب درآمد در تاجیکستان حین تحصیل
  • کسب تجربه کاری
  • آماده سازی ورود به بازار کار تاجیکستان
  • آشنایی با شرایط کار در تاجیکستان
  • ایجاد فرصت های آتی
  • آشنایی با فرهنگ کار در تاجیکستان

مزایای کار دانشجویی در تاجیکستان

وضعیت و کیفیت کار در تاجیکستان

کیفیت مشاغل در تاجیکستان نگران کننده است، زیرا بسیاری از افراد شغل دارند، اما از نوع موقتی، فصلی یا گاه به گاه و بدون منبع درآمد منظم هستند. اینها مشاغلی با بهره وری و درآمد کم نیروی کار و اغلب شرایط کار نامناسب هستند. اکثر این مشاغل غیررسمی هستند و در صورت از دست دادن شغل، جراحت یا بیماری، حمایت های اساسی اجتماعی ارائه نمی دهند. بنابراین یک برنامه مهم برای بهبود کیفیت مشاغل با تمرکز بر کارگران فقیر و آسیب پذیر باید وجود داشته باشد. کیفیت مشاغل مسئله خاصی در خارج از شهر دوشنبه است، به ویژه در مناطق روستایی، که بخش عمده ای از مردم هنوز به کشاورزی به عنوان منبع اصلی اشتغال متکی هستند. با دسترسی ضعیف به بازارهای ملی و بین المللی، کشاورزان مجبور می شوند در سطح معیشتی فعالیت کنند یا در بازارهای محلی تجارت کنند که بازده با تقاضای کم مهار شود.

کار دانشجویی تدریس در تاجیکستان

یکی از مشاغلی که در تاجیکستان دانشجویان خارجی می تواند از آن درآمد کسب کنند و کار کنند کار تدریس است. مردم تاجیکستان به زبان های روسی و تاجیکی مسلط هستند و آنها کم تر به زبان انگلیسی آشنا هستند. لذا این می تواند یک فرصت برای کار ن=تدریس در تاجیکستان باشد. آموزش زبان انگلیسی برای کشورهای در حال توسعه یک مسئله مهم است و این مورد می تواند برای کار دانشجویان خارجی در تاجیکستان فرصت باشد. البته باید توجه داشته باشید که بخش اعظمی از مردم تاجیکستان درآمد کمی دارند و اساسا فقیر هستند لذا نباید انتظار درآمد و دستمزد مناسب برای کار تدریس در تاجیکستان را داشته باشید.

علاوه بر این نیز تاجیکستان در حال کار بر روی بخش گردشگری است و انتظار می رود با ایجاد امنیت در این کشور به توریسم و گردشگری در تاجیکستان رشد یابد لذا در این صورت نیز وجود افراد با تسلط به زبان انگلیسی نیز یکی از مشاغل مورد نیاز در تاجیکستان خواهد بود. تاجیکستان دارای جاذبه های گردشگری طبیعی جذابی است و این صنعت در کشور دارای پتانسیل رشد است.

کار بخش غیر رسمی در تاجیکستان

کار غیر رسمی در تاجیکستان فراگیر است. تصمیم برای فعالیت رسمی در مقابل غیررسمی شامل هزینه ها و مزایایی برای کارفرمایان و کارگران است. بخش رسمی پتانسیل بهره وری و درآمد بالاتر و امنیت بیشتر کارگران را به ارمغان می آورد. اما هزینه ها از جمله مالیات بر سود، کمک های امنیت اجتماعی و هزینه های ثبت نام و انطباق با مقررات دولت و درآمد ناچیز نیستند. سیستم تامین اجتماعی به خوبی برای ارتقا مشاغل غیررسمی طراحی نشده است. تاجیکستان دارای یک سیستم رسمی تأمین اجتماعی است که متشکل از حقوق بازنشستگی سالمندی، از کارافتادگی و بازماندگی و همچنین بیمه های بیکاری، بیماری و زایمان و سایر مزایا است. بودجه این سیستم با مشارکت %25 که از صورتحساب دستمزد بخش رسمی دریافت می شود و %20 نیز به درآمد خالص مشاغل آزاد اعمال می شود.

سیستم بیمه اجتماعی فعلی انگیزه ای برای عضویت در بخش غیررسمی فراهم نمی کند و جدا از نرخ سود کم شده، صریحا آنها را تأمین نمی کند. هیچ طرح ویژه دیگری برای بخش غیررسمی یا کشاورزی ارائه نمی شود. کارگران علاوه بر این، مالیات بالای کار ممکن است اشتغال را به سمت اقتصاد سایه یا بخش غیررسمی سوق دهد. پوشش بخش غیررسمی توسط طرح های تأمین اجتماعی همچنان کم است. سازمان مالیات متولی جمع آوری کلیه کمک های تأمین اجتماعی است. با این حال، پرداخت های کم و گزارش کمتری شایع است. چنانچه علاقه مند به تحصیل در تاجیکستان هستید می توانید مقاله ارائه شده توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را مطالعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *