مهاجرت تحصیلی فرانسه

رشته مدیریت در فرانسه

رشته مدیریت در فرانسه

رشته مدیریت در فرانسه در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی ارزان است. البته شایان ذکر است که تحصیل رایگان تفکری غلط است. به عبارت دقیق تر تحصیل در کشور فرانسه تنها در دانشگاه های دولتی و فقط برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا (EU/EEA students) رایگان است؛ نتیجتا ایرانی ها حتی در صورت پذیرش از این قبیل دانشگاه ها نیز باید شهریه پرداخت نمایند. منتهی دانشگاه های دولتی فرانسه از غیر اروپایی ها یا اصطلاحا دانشجویان بین المللی هم شهریه های پایینی اخذ می نمایند. فرانسه کشوری توسعه یافته و پردرآمد است که به دنبال جذب گردشگران و همچنین مهاجرین جوان و متخصص می باشد. در حال حاضر در یونسکو فرانسه پنجمین کشور با تعداد بالای میراث فرهنگی ثبت شده است؛ همین مسئله هم سبب شده گردشگران زیادی جذب نماید.

به طور که در سال 2018 بیش از 89 میلیون نفر توریست از فرانسه دیدن کردند و علاوه بر درآمد بالایی که دولت فرانسه از این مسئله به دست آورد، فرصت های شغلی زیادی هم برای مردم این کشور ایجاد گردید. ورود تعداد بالای گردشگران به فرانسه، جذب سرمایه های خارجی، علاقه دانشجویان بین المللی به تحصیل در فرانسه و غیره از جمله دلایلی هستند که سبب شده اند فرانسه کشوری با اقتصادی پیشرفته باشد. به عبارت دقیق تر فرانسه صاحب هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا به لحاظ میزان تولید ناخالص داخلی به ازای جمعیت است و این درآمدزایی سبب شده بتواند بخش های مختلف مثل نظام بهداشتی، آموزش و پرورش و غیره را در کشور خود توسعه دهد. با توجه به مزایای زندگی در فرانسه، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در فرانسه چقدر است؟
  • درآمد مدیران در فرانسه چه میزان است؟

هزینه تحصیل رشته مدیریت در فرانسه

شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه برای دانشجویان اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا و سوئیس بسیار پایین و تقریبا رایگان است. به طوری که این دانشجویان معمولا برای تحصیل رشته مدیریت در دانشگاه های دولتی کشور فرانسه سالانه حدود 170€ (یورو) در مقطع کارشناسی و بین 390€ تا 700€ (یورو) در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت می نمایند. این در حالی است که شهریه ای که از دانشجویان بین المللی اخذ می شود بیشتر است و برای اطلاع دقیق از آن بهترین روش بررسی وبسایت هر دانشگاه می باشد. در جدول ذیل برای آشنایی بیشتر شهریه برخی دوره های تحصیلی مدیریتی در دانشگاه های فرانسه بیان گردیده است:

رشته تحصیلی مدیریتیطول دورهشهریه سالانه دانشگاه های فرانسه به یورونام دانشگاه
Wine, Spirits and “Art de Vivre” Management1 سال€19000Institut Superieur De Marketing Du Luxe
International MBA1 سال و 1 ماه€14769EDC Paris Business School
EMiLUX – Executive Master in Luxury Management1 سال€39000SDA Bocconi School of Management
International MBA1 سال€14000ESLSCA Business School Paris
Master in Management2 سال€11500Burgundy School of Business

علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در فرانسه نیز باید مد نظر دانشجویان باشد که البته میزان دقیق آن با توجه به سبک زندگی و شهر محل اقامت افراد متفاوت خواهد بود. در جدول ذیل حدود هزینه های زندگی در شهرهای دانشجویی فرانسه بیان شده است:

شهرهای دانشجویی فرانسهحدود هزینه های زندگی به صورت ماهانه به یورو
Parisاز 1200€ تا 1800€
Niceاز 900€ تا 1400€
Lyon ،Nantes ،Bordeaux و Toulouseاز 800€ تا 1000€
سایر شهرهای فرانسهحداقل 650€

بخش عمده هزینه های زندگی در فرانسه مربوط به تهیه محل اقامت در این کشور است. نمودار ذیل میانگین برخی از هزینه های این حوزه را بیان کرده است:

اجاره بهای ماهانه محل اقامت در فرانسه

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در فرانسه

موقعیت های کاری خیلی خوبی پیش روی فارغ التحصیلان رشته مدیریت از دانشگاه های اروپایی وجود دارد. البته برای کاریابی در فرانسه به عنوان کسی که تابعیت هیچکدام از کشورهای اتحادیه اروپا را ندارد، باید به 2 نکته مهم توجه شود:

  • تحصیل در دانشگاه های فرانسه که رنکینگ خوبی دارند
  • تسلط داشتن به زبان فرانسوی

از جمله بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل رشته مدیریت می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل رشته مدیریتTHE Ranking 2023QS Ranking 2023USN Ranking 2023
Sorbonne University906048
University of Paris11424848
Paris-Saclay University936960
École Normale Supérieure de Lyon301111564
University of Montpellier301501194
Aix-Marseille University301490178

کار ضمن تحصیل رشته مدیریت در فرانسه

کار ضمن تحصیل رشته مدیریت در فرانسه

در سال 2023 دانشجویان بین المللی حین تحصیل رشته مدیریت در فرانسه تا سقف 964 ساعت در سال اجازه کار دارند؛ یعنی تقریبا معادل 60% اجازه کار تمام وقت در این کشور. البته کار دانشجویی در فرانسه زمانی مجاز است که دانشجو مجوز اقامت معتبر این کشور را داشته باشد؛ یعنی دوره تحصیلی او در فرانسه بیش از 90 روز به طول بیانجامد و وی مجوز اقامت (residence permit) اخذ نموده باشد.

کار پس از تحصیل در فرانسه

فارغ التحصیلان رشته مدیریت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اجازه دارند با به اتمام رسیدن تحصیلات خود درخواست دهند و مجوز اقامت موقت فرانسه را اخذ کنند. به این ترتیب به آن ها مجوز اقامتی با اعتبار 12 ماهه داده می شود که اگر منجر به کاریابی فرد در فرانسه نگردد، دیگر قابل تمدید شدن نیست. لازم به یادآوری است کار در فرانسه به عنوان مدیر علاوه بر زبان انگلیسی نیازمند تسلط کامل داشتن بر روی زبان فرانسوی هم می باشد.

در فرانسه مدیران درآمد بالایی دارند؛ هرچند رقم دقیق حقوق هر مدیری را عوامل مختلفی از جمله سطح تحصیلات، سابقه کار و غیره وی تعیین می کند. در فرانسه بالاترین و پایین ترین میزان درآمد مدیران به ترتیب 43900€ و 129000€ (یورو) در سال است. یعنی مدیران در فرانسه به طور متوسط 84300€ (یورو) در سال درآمد دارند. در واقع 25% مدیران در فرانسه کم تر از 56200€ (یورو) در سال حقوق می گیرند. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل رشته مدیریت در فرانسه، تحصیل زبان فرانسوی در شهرهای فرانسه و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *