مهاجرت تحصیلی سوئیس

رشته مدیریت در سوئیس

رشته مدیریت در سوئیس

رشته مدیریت در سوئیس یکی از پر درآمدترین رشته های تحصیلی است. شهریه رشته مدیریت نیز در دانشگاه های خصوصی سوئیس بالا می باشد. چرا که مردم سوئیس تقریبا متوسط درآمدی بالاتر از سایر کشورهای دنیا دارند و مدیران در سوئیس نیز جزو پردرآمدترین مدیران کل دنیا می باشند. علاوه بر این، مدیران شرکت های بزرگ که در سوئیس مشغول به کار هستند، در کنار جراحان، قضات، اساتید دانشگاه و خلبان ها، جزو پر درآمدترین مشاغل در سوئیس می باشند. سوئیس کشوری فوق العاده توسعه یافته و امن است که در اروپای غربی، مرکزی و جنوبی واقع شده و از 26 کانتون تشکیل می شود که هر کدام قوانین خاص خود را دارند. سوئیس محصور در خشکی و اصطلاحا landlocked است و با کشورهایی از جمله فرانسه، آلمان، اتریش، لیختن اشتاین و غیره همسایه است.

سوئیس بالاترین میزان ثروت در دنیا به ازای هر کدام از شهروندان بزرگسال خود را دارد و تولید ناخالص داخلی آن رتبه 8 در دنیا را به خود اختصاص داده است. شهرهای مهم سوئیس اگرچه جزو گران ترین شهرهای دنیا هستند، به لحاظ شاخص کیفیت زندگی نیز در بین 10 شهر برتر دنیا قرار داده می شوند. همه این مزایا و امکانات سبب شده سوئیس در سال 2019 رتبه اول در جذب نیروهای متخصص را داشته باشد. در سوئیس زبان های رسمی عبارت هستند از: ایتالیایی، آلمانی، فرانسوی و رومانش؛ اما امکان تحصیل مدیریت به زبان انگلیسی هم در دانشگاه های این کشور وجود دارد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در سوئیس چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل رشته مدیریت کدام اند؟
  • کار پس از تحصیل سوئیس چگونه است؟

هزینه های تحصیل رشته مدیریت در سوئیس

در دانشگاه های سوئیس 2 حالت حاکم است:

  1. دانشگاه هایی که از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا یعنی non-EU/EEA students شهریه بیشتری اخذ می کنند.
  2. دانشگاه هایی که از تمامی دانشجویان غیر سوئیسی شهریه بالاتری می گیرند.

در دانشگاه های دولتی سوئیس شهریه ای که از دانشجویان اخذ می شود بسیار پایین است؛ خصوصا وقتی این شهریه با میزان شهریه ای که دانشگاه های کشورهایی مثل آمریکا و انگلیسی می گیرند، مقایسه شود. دلیل این امر آن است که دانشگاه های دولتی سوئیس مورد حمایت دولت این کشور هستند و بودجه زیادی از دولت سوئیس می گیرند. با این حال که هر دانشگاهی در سوئیس شهریه متفاوتی از دانشجویان اخذ می نماید، حدود شهریه دانشگاه های دولتی این کشور برای رشته مدیریت را می توان به شرح ذیل دانست:

  • در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد: سالانه بیش از 3700€ (یورو)
  • در مقطع PhD: سالانه بیش از 900€ (یورو)

این در حالی است که برای تحصیل رشته مدیریت در دانشگاه های خصوصی سوئیس معمولا باید سالانه بیش از 43000€ (یورو) شهریه پرداخت نمود. از جمله ارزان ترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل رشته مدیریت می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • University of Geneva
  • University of Bern
  • University of Lausanne

بهتر است علاقمندان به تحصیل در سوئیس از یکی از دانشگاه های دولتی که تعدادی از آن ها معرفی شدند، پذیرش بگیرند. چرا که سوئیس گران ترین کشور دنیا به لحاظ میزان هزینه های زندگی است؛ به طوری که زندگی در سوئیس تقریبا 4 برابر مجارستان و لهستان هزینه به دنبال دارد. به طور معمول هزینه های زندگی در سوئیس ماهانه بین 1300€ تا 1700€ (یورو) است؛ اما در شهرهای مهم سوئیس هزینه های زندگی حتی از این ارقام هم بالاتر می رود. در نمودار ذیل حدود هزینه های زندگی در برخی شهرهای سوئیس بیان شده است:

هزینه ماهانه زندگی در شهرهای سوئیس

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در سوئیس

اگرچه موقعیت های کاری بی شماری در سوئیس وجود دارد، اما بهتر است دانشجویان غیر اروپایی برای بالاتر بردن شانس استخدام شدن خود تلاش کنند و از دانشگاه های مطرح این کشور پذیرش بگیرند. بهترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل رشته مدیریت در سال 2023 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل رشته مدیریتTHE Ranking 2023QS Ranking 2023USN Ranking 2023
University of Zurich828367
University of Basel101136150
University of Bern94120107
University of Geneva201125109
University of Lausanne135203182
University of Fribourg501571537

کار ضمن تحصیل رشته مدیریت در سوئیس

دانشجویانی که تابعیت هیچکدام از کشورهای اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا را نداشته باشند نیز در سوئیس اجازه کار دارند، منتهی به صورت محدود. این افراد می توانند نهایتا تا 15 ساعت در هفته مشغول به کار شوند؛ البته بعد از این که ابتدائا حداقل 6 ماه در کشور سوئیس زندگی کردند. در ضمن تنها دانشجویانی مجوز کار در سوئیس را دارند که در دوره های تحصیلی تمام وقت در سوئیس ثبت نام کرده باشند و نمرات درسی آن ها روند روبه رشدی داشته باشد.

کار ضمن تحصیل رشته مدیریت در سوئیس

کار پس از تحصیل در سوئیس

درغالب کشورهای دنیا پس از فارغ التحصیلی دانشجویان شغلی پیدا می کنند و ویزای خود را تمدید می نمایند؛ سوئیس هم از این قاعده مستثنی نیست. دانشجویان فرصت دارند تا 6 ماه پس از اتمام دوره تحصیلی خود در دانشگاه های سوئیس، همچنان در این کشور اقامت داشته باشند و دنبال کار بگردند. با یافتن شغل مرتبط با مدیریت می توانند ویزای کاری سوئیس را اخذ کنند و این ویزا مادامی که تحت استخدام کارفرمایی سوئیسی باشند معتبر است.

پایین ترین درآمد مدیران در سوئیس سالانه 55300CHF (فرانک سوئیس) و بالاترین درآمدشان سالی 276000CHF (فرانک سوئیس) می باشد. یعنی متوسط درآمد مدیران در سوئیس سالانه 168000CHF (فرانک سوئیس) و ماهانه 14000CHF (فرانک سوئیس) است. تفاوت درآمد زنان و مردان در سوئیس هم کم تر از سایر کشورهای دنیا است؛ با این وجود در سال 2023 متاسفانه زنان مدیر به طور میانگین در مقایسه با مدیران مرد در سوئیس، 4% کم تر درآمد اخذ می کنند. میانگین درآمد مدیران مرد و زن در سوئیس به طور سالانه به ترتیب 171000CHF و CHF164000 (فرانک سوئیس) است. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راجع به رشته مدیریت در سوئیس، بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در سوئیس در رشت مدیریت و غیره توضیحاتی ارائه دادند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *