مهاجرت تحصیلی اسلوونی

رشته مدیریت در اسلوونی

رشته مدیریت در اسلوونی

رشته مدیریت در اسلوونی به این جهت طرفداران زیادی دارد که سطح درآمد مدیران و موقعیت های شغلی که برای آن ها در این کشور وجود دارد. جمهوری اسلوونی کشوری زیبا و توسعه یافته است که با ایتالیا در غرب، اتریش در شمال، مجارستان در شمال شرقی و کرواسی در جنوب شرقی همسایه است و از جنوب غربی هم به دریا راه دارد. البته اسلوونی کشوری نسبتا کوچک است که تنها حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارد نتیجتا تعداد موقعیت های کاری آن و همچنین تعداد دانشگاه های این کشور در مقایسه با کشورهای بزرگ و پرجمعیت ایتالیا و آلمان به مراتب کم تر می باشد. با این وجود مزایای زندگی و تحصیل در اسلوونی زیاد است که از آن جمله می توان به شاخص توسعه انسانی بالا و اقتصاد قدرتمند آن اشاره نمود.

به عنوان مثال به لحاظ اصلاح تبعیض ها و نابرابری های اجتماعی، اسلوونی رتبه 9 را در دنیا به خود اختصاص داده که نشان دهنده مترقی بودن دولت و مردم این کشور دارد. البته نظام تحصیلی اسلوونی رایگان نیست و دانشجویانی که به این کشور می روند باید شهریه پرداخت نمایند. همچنین ایرانی هایی که به اسلوونی می روند تا پیش از اخذ پاسپورت این کشور اجازه خرید ملک در خاک اسلوونی را نخواهند داشت. دلیل این امر آن است که بنابر قوانین موجود در کشور اسلوونی تنها تابعین کشورهایی اجازه خرید ملک دارند که اتباع اسلوونی نیز در کشور آن ها چنین اجازه ای را داشته باشند؛ به عبارت دیگر رابطه متقابل حاکم است. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راجع به تحصیل در اسلوونی به سوالات ذیل پاسخ می دهد:

  • هزینه های تحصیل رشته مدیریت در این کشور چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مدیریت در اسلوونی کدام اند؟
  • آیا دانشجویان ضمن تحصیل در اسلوونی اجازه کار دارند؟

هزینه های تحصیل رشته مدیریت در اسلوونی

رشته مدیریت تقریبا در تمامی کشورهای دنیا جزو گران ترین رشته های تحصیلی به شمار می رود و اسلوونی نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور سطح درآمد متخصصین این حوزه بسیار بالا خواهد بود و هزینه هایی که صرف تحصیل کرده اند تقریبا زود باز خواهد گشت. به همین دلیل است بسیاری افراد تحصیل در رشته مدیریت در کشورهای اسلوونی، سوئد، هلند، دانمارک، کانادا و غیره را به نوعی سرمایه گذاری تشبیه نموده اند.

در اسلوونی در حالی که شهریه رشته های علوم انسانی معمولا سالانه 2000€ تا 5000€ (یورو) است، دانشجویان رشته مدیریت هزینه های بیشتری پرداخت می نمایند. البته میزان دقیق شهریه رشته مدیریت بستگی به عوامل مختلفی از جمله نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و نوع گرایش دارد اما در سال تحصیلی 2024-2023 معمولا در حدود ذیل است:

  • شهریه سالانه مقطع کارشناسی رشته مدیریت: حدود 112000€ (یورو)
  • شهریه سالانه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت: حدود 16000€ (یورو)

این در حالی است که با سالی حدودا 8000€ (یورو) در مقطع کارشناسی و سالی 12000€ (یورو) در مقطع کارشناسی ارشد، می توان شهریه دانشگاه های هلند را که به مراتب کشوری توسعه یافته تر از اسلوونی است و دانشگاه های بهتری هم دارد، پرداخت نمود. علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان رشته مدیریت و سایر رشته ها باید هزینه های زندگی در اسلوونی را نیز پرداخت نمایند. این هزینه ها با توجه به سبک زندگی هر فرد و شهری که در آن اقامت دارد متفاوت خواهد بود اما معمولا ماهانه بین 700€ تا 1000€ (یورو) می باشد. منتهی با توجه به نرخ پایین تورم که در نمودار ذیل نشان داده شده، قیمت ها به مرور زمان در اسلوونی افزایش چشمگیری نخواهند داشت:

نرخ تورم در اسلوونی

بهترین دانشگاه ها برای رشته مدیریت در اسلوونی

کاریابی در اسلوونی به عنوان فردی که خارج از اتحادیه اروپا است مستلزم داشتن رزومه قوی است. یعنی فارغ التحصیلان رشته مدیریت دانشگاه های اسلوونی برای پیدا کردن کار و تمدید اقامت خود در این کشور باید نشان دهند در مقایسه با متقاضیان کار که تابعیت اسلوونی یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، دارای شرایط بهتر و رزومه قوی تری هستند. یکی از راه های این کار اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر اسلوونی است.

بهترین دانشگاه های اسلوونی در سال 2023 برای تحصیل رشته مدیریت عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های اسلوونی برای تحصیل رشته مدیریترتبه در رنکینگ ملیشهری که دانشگاه در آن واقع شده است.
Univerza v Ljubljani1Ljubljana
Univerza v Mariboru2Maribor
Univerza na Primorskem3Koper
Univerza v Novi Gorici4Nova Gorica
IEDC-Bled School of Management5Bled
Alma Mater Europaea6Maribor
GEA College7Ljubljana
DOBA Fakultet8Maribor
Fakulteta za zdravstvo Angele Boškin9Jesenice
Mednarodna podiplomska šola Jožefa Stefana10Ljubljana

کار ضمن تحصیل رشته مدیریت در اسلوونی

کار ضمن تحصیل رشته مدیریت در اسلوونی

اسلوونی عضو اتحادیه اروپا است پس دانشجویان این حوزه که برای تحصیل اسلوونی را انتخاب می کنند می توانند بدون نیاز به اخذ مجوز کاری حین تحصیل رشته مدیریت در اسلوونی مشغول به کار پاره وقت شوند. اما دانشجویان غیر اروپایی برای کار پاره وقت دانشجویی در اسلوونی نیازمند اخذ مجوز کاری هستند و تا 20 ساعت در هفته اجازه کار خواهند داشت. لازم به ذکر است درآمد دانشجویان در اسلوونی تقریبا مناسب است و ماهانه 350€ تا 500€ (یورو) می باشد که پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در اسلوونی را راحت تر می کند.

کار پس از تحصیل در اسلوونی

برای تمدید مجوز اقامت پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های اسلوونی افراد یا باید با شهروند اسلوونی ازدواج کنند یا شغلی در این کشور پیدا نمایند. مشغول شدن به کار در اسلوونی هم مستلزم تسلط داشتن به زبان رسمی این کشور یعنی زبان اسلوونیایی، در کنار زبان انگلیسی است. البته زبان های ایتالیایی و مجاری هم در اسلوونی شناخته شده هستند. در کشور اسلوونی مدیران درآمد بالایی دارند و به طور متوسط ماهانه 2670€ (یورو) حقوق می گیرند. البته فارغ التحصیلان رشته مدیریت که هنوز در اسلوونی سابقه کاری ندارند معمولا ابتدائا درآمدشان از ماهی 880€ (یورو) شروع می شود. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته مدیریت در اسلوونی، بهترین دانشگاه های اسلوونی و غیره توضیحاتی ارائه گردید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *