مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

دانشگاه های رایگان تاجیکستان

دانشگاه های رایگان تاجیکستان

علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه های رایگان تاجیکستان در صورت تسلط به زبان تاجیکی و اخذ بورسیه تحصیلی می توانند رایگان تحصیل کنند. البته به خودی خود هزینه تحصیل و زندگی در تاجیکستان در منطقه بسیار پایین و مقرون به صرفه است. البته از طرفی دیگر نیز دانشگاه های تاجیکستان دارای کیفیت بالایی نیستند و این کشور مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران نیست.

در حال حاضر هیچ دانشگاه رایگانی برای دانشجویان خارجی وجود ندارد اما با استفاده از بورسیه تحصیلی دانشگاه های تاجیکستان تبدیل به دانشگاه های رایگان می شوند. جهت معرفی و آشنایی بیشتر با دانشگاه های ارزان و رایگان کشور تاجیکستان در ادامه همراه با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت باشید.

تاریخچه تحصیل در تاجیکستان

قبل از اینکه شوروی کنترل خود را در آسیای میانه در سال 1924 تحکیم کند، تاجیکستان بین بخارا و سمرقند در ترکستان روسیه تقسیم شد. 3 سیستم آموزشی موازی در این مناطق کار می کرد. اولین سیستم یک نظام آموزشی سنتی با قرن ها سابقه بود که از قرن 19 قدرت گرفته بود. این برنامه درسی معمولا شامل صرف و نحو عربی، الهیات، فلسفه طبیعی و حوزوی و قوانین اسلامی (فقه) بود. کسانی که مایل به تحصیل در ادبیات و حساب بودند، معمولاً این کار را به صورت خصوصی انجام می دادند. زبان تدریس فارسی بود و كتابهای درسی عمدتا به زبانهای فارسی و عربی بودند. سیستم دوم شامل مدارس بومی روسیه بود که پس از الحاق ترکستان توسط مقامات و مبلغین روسی ایجاد شد. به کودکان روسی و بومی خواندن، نوشتن و حساب و همچنین جغرافیا و تاریخ ابتدایی آموزش داده شد.

دانش آموزان بومی به 2 زبان روسی و محلی آموزش می دیدند. دین توسط روحانیون محلی مسلمان تدریس می شد. سیستم سوم متشکل از مدارسی بود که بر اساس اصول جدید کار می کردند، که توسط فعالان جنبش جدید که اهداف مدرن سازی آنها اصلاحات آموزشی بود، تأسیس شد. به منظور ایجاد یک جامعه مدنی باسواد مربیان برنامه درسی سنتی را شامل جغرافیا، علوم طبیعی و حساب گسترش دادند. حتی خواندن و نوشتن با روش های مدرن آموزش داده می شد و بر دین اسلام تأکید شدیدی وجود داشت. تدریس در این مدارس، که پس از پایان قرن به سرعت رشد می کرد، به طور کلی به زبانهای تاجیکی و ازبکی 2 زبانه بود. هر 3 این سیستم ها طی یک دهه پس از سال 1917 در سیستم جدید شوروی ادغام شدند.

معرفی دانشگاه های رایگان تاجیکستان

در اواخر دوران اتحاد جماهیر شوروی، کیفیت آموزش فنی موجود در تاجیکستان بسیار کمتر از استاندارد برای کل اتحاد جماهیر شوروی بود. فارغ التحصیلان اغلب نسبت به همتایان خود در سایر اتحادیه برای کارهای فنی آمادگی کمتری داشتند. بسیاری از آموزشگاه های حرفه ای از تجهیزات ضعیف و کمبود وسایل اولیه برخوردار بودند. کمبود عمومی کتاب های درسی در تاجیکی همچنین دوره های حرفه ای را تحت تأثیر قرار داد. اگرچه در سال 1990 در حدود 150 دستورالعمل در دسترس بود، اما این محدوده در تأمین انواع تخصص های مورد نیاز اقتصاد جمهوری بسیار كم بود. اگرچه جمعیت تاجیکستان نزدیک به دو سوم روستایی بود، اما در سال 1990 از 85 آموزشگاه فنی فقط 38 مدرسه در حومه شهر واقع شده بود و پانزده مورد از آنها در وضعیت بدی قرار داشتند.

در هر صورت پس از فروپاشی شوروی، تاجیکستان کشوری مستقل شد و دانشگاه های این کشور به دلیل کمبود بودجه و فقر بالا نتواستند آموزش رایگان را ارائه کنند اما در غالب کمک هزینه های دانشجویی و بورسیه های تحصیلی امکان تحصیل رایگان در تاجیکستان را برای برخی از دانشجویان فراهم کردند.

در جدول زیر می توانید برخی از برترین دانشگاه های تاجیکستان را مشاهده کنید:

نام دانشگاهنام لاتین
دانشگاه ملی تاجیکستانTajik National University
دانشگاه پزشکی ابن سیناTajik State Medical University named after Abu Ali Ibn Sina) Avicenna)
دانشگاه روسی تاجیکی اسلاونیکRussian-Tajik Slavonic University
دانشگاه فنی تاجیکستانTajik Technical University
دانشگاه آگراریان تاجیکستانTajik Agrarian University
دانشگاه تکنولوژی تاجیکستانTechnological University of Tajikistan

چرا در دانشگاه ملی تاجیکستان تحصیل کنید؟

دانشگاه مرکزی تلاش می کند تا تحصیلات عالی را برای همه کسانی که فعال هستند و قادر به ادامه تحصیلات عالی هستند فراهم کند. CU انواع برنامه های یادگیری و برنامه های اضافی را برای حمایت از همه دانش آموزان ارائه می دهد، خواه هنوز فارغ التحصیل دبیرستان باشید یا فارغ التحصیل دانشگاه که به دنبال ادامه تحصیل هستید. دانشگاه برای رسیدن به یکی از اهداف خود که آموزش همگانی است، تلاش زیادی کرده است. فارغ التحصیلان CU نه تنها با دیپلم خود فارغ التحصیل می شوند، بلکه در حال یادگیری مهارت ها و زندگی تمام وقت هستند که تضمین می کند که آنها افراد خوبی هستند که می توانند در جامعه کار کنند.

معلمان استادان دانشگاه CU با قوانین باز برای همه دانش‌آموزان هستند که در آن‌ها اجازه کاوش و تفکر خارج از چارچوب را دارند. کارکنان آکادمیک RU برای رشد کامل دانش ‌آموز و همچنین یک فرآیند «پیگیری» که در آن دانشجویان در تحقیق و توسعه نشان داده‌ اند که ابزار خوبی برای جذب بهتر دانش‌آموزان هستند، باز و متعهد هستند. فناوری یکی از نیروهای محرکه CU است. تمام جنبه های تجربه آموزشی با اصول فناوری مدرن هدایت می شود و اصول فناوری مدرن پایه و اساس جامعه امروزی است. CU برنامه درسی را به روز کرده است که فناوری و ICT را به عنوان یک قالب جدید که یادگیری آن آسان است ارائه می دهد. به همین ترتیب، آموزش عالی مهم ترین چیز در دانشگاه ها است و دانشجویان بدون توجه به جایی که هستند، می توانند آموزش با کیفیتی ارائه دهند.

مزایای تحصیل در دانشگاه های رایگان تاجیکستان

تاجیکستان کشوری غنی از نظر فرهنگی و تاریخی است و مشترکات بسیاری از نظر فرهنگی و نژادی و دینی با مردم ایران دارد. این کشور دارای مناظر طبیعی بسیار زیبا و پر از رشته کوه های برفی دارد. البته تاجیکستان از نظر اقتصادی به دلیل داشتن جنگ داخلی و تحت سلطه بودن شوروی در گذشته تاکنون دچار مشکل می باشد. در هر صورت زندگی و تحصیل در تاجیکستان می توانید مزایای زیادی داشته باشد. یکی از آنها به طور قطع هزینه پایین تحصیل در این کشور است. همچنین قرابت فرهنگی و زبانی نیز با هموطنان ایرانی می تواند از دیگر مزایای باشد.

از جمله مزایای تحصیل در دانشگاه های رایگان تاجیکستان:

هزینه تحصیل و اقامت در تاجیکستان

در دوشنبه یا هر شهر دیگر تاجیکستان هزینه زندگی در مقایسه با سایر شهرستانها نسبتا کم و مقرون به صرفه است. حتی در دوشنبه (پایتخت) هزینه زندگی در تاجیکستان برای دانشجویان بین المللی بسیار کم تر از کشورهای دیگر است. اگر دانشجو بخواهد در دانشگاه بماند برای دانشجویان بین المللی بسیار مقرون به صرفه تر نیز است. در خوابگاه های پردیس، خوابگاه های مبله، امن و جداگانه برای دانشجویان دختر که مایل به تحصیل در تاجیکستان هستند، تهیه شده است. غذاهای اسلامی و حلال به راحتی در پردیس در دسترس هستن، همچنین در برخی از دانشگاه ها غذاهای متنوع تری نیز برای دانشجویان وجود دارد. دانشجویان برای تحصیل در تاجیکستان می توانند سالانه حدود 2500$ الی 4500$ (دلار) در نظر بگیرند.

همچنین در نمودار زیر می توانید جزئیات هزینه زندگی در تاجیکستان را ببینید:

جزئیات هزینه زندگی در تاجیکستان

دانشگاه ملی تاجیکستان از دانشگاه های رایگان تاجیکستان

دانشگاه ملی تاجیکستان یک دانشگاه ملی جمهوری تاجیکستان است و از دانشگاه های نسبتا ارزان و رایگان است که در دوشنبه واقع شده است. این دانشگاه که به TNU به اختصار نوشته می شود در سال 1947 تاسیس شد. این دانشگاه از 17 دانشکده، انتشارات، کتابخانه تحقیقاتی، باغ گیاه شناسی تشکیل شده است. این دانشگاه آموزش در 56 زمینه و تخصص را فراهم می کند. در سال 2010 نیز دانشکده جدید داروسازی افتتاح شد. این دانشگاه افتخار می کند که فارغ التحصیلان مشغول کار در بالاترین مناصب دولتی هستند، مانند رئیس جمهوری تاجیکستان امامعلی رحمان، بسیاری از وزرا و دیگران. در میان فارغ التحصیلان این دانشگاه، دانشمندان برجسته ای نیز وجود دارد.

دانشگاه اسلاونیک از دانشگاه های رایگان تاجیکستان

دانشگاه اسلاونیک روسی-تاجیکی (RTSU) همچنین به عنوان دانشگاه روسی-تاجیکی شناخته می شود، دانشگاهی است که در دوشنبه واقع شده است. در سال 1996 به عنوان یکی از شعبات دانشگاه اسلاوی روسیه در تاجیکستان تاسیس شد. این دانشگاه از پنج دانشکده زیر تشکیل شده است:

  • دانشکده حقوق
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده فلسفه
  • دانشکده تاریخ و روابط بین الملل
  • دانشکده زبان

فعالیت بین المللی این دانشگاه توسط دپارتمان روابط بین الملل (IRD) تنظیم و هماهنگ شده است. هدف ایجاد ارتباط با دانشگاههای خارج از کشور در سطوح مختلف:

  • در زمینه آموزش آکادمیک و همکاری بین المللی
  • ایجاد شبکه ای برای مشارکت با دانشگاه های خارجی برای توسعه و اجرای پروژه ها و برنامه های بین المللی در زمینه های آموزشی، پژوهشی و علمی است.

برنامه ها و دوره های آموزشی از همان نوع برنامه های درسی همان دانشگاه اسلاوی در روسیه استفاده می کنند. همه دوره ها به زبان روسی هستند. همچنین تسهیلات زبان های خارجی وجود دارد که متخصص زبان چینی را آماده می کند، عمدتا کسانی که قصد دارند به عنوان مترجم کار کنند.

دانشگاه اسلاونیک از دانشگاه های رایگان تاجیکستان

تحصیل رایگان در دانشگاه ابن سینا تاجیکستان

این دانشگاه که یک دانشگاه دولتی و پزشکی است در سال 1939 تاسیس شده است. این دانشگاه در دوشنبه واقع شده است و به نام Avicenna یا همان ابن سینا بزرگترین دانشمند و پزشک باستان نامگذاری شده است. این دانشگاه دارای 4 دانشکده (پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و دانشکده بهداشت عمومی) است که 64 بخش را اداره می کند. کادر آموزشی متشکل از بیش از 631 نفر است که از این تعداد 90 پزشک (فوق دکترا، سطح دکتری) و استاد، 222 داوطلب علوم (دکترا) هستند. در TSMU بیش از 7،500 دانشجو وجود دارد که 475 دانشجوی خارجی از 15 کشور جهان هستند. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه پزشکی تاجیکستان نه تنها در این کشور بلکه در بیش از 40 کشور در سراسر جهان از جمله روسیه، کشورهای CIS، انگلیس، آلمان، ایالات متحده آمریکا، ایران، افغانستان، چین، ترکیه، هند، یمن و تعدادی کشور آفریقایی در حال کار هستند.

دانشگاه فنی تاجیکستان از دانشگاه های رایگان تاجیکستان

این دانشگاه در سپتامبر 1990 به نام دانشگاه فناوری تاجیکستان تأسیس شد. از زمان تاسیس، دانشگاه فنی تاجیکستان به آموزش متخصصان شاخه های صنایع سبک و غذایی، فناوری اطلاعات، مشخصات اقتصادی در زمینه بازاریابی و روابط اقتصادی بین المللی کمک می کند. این دانشگاه توانایی های خود را از سال 1992 در خوجند گسترش داده و سال 2005 در کولوب شعبه های دانشگاه را فعالیت می کند. علاوه بر این دانشگاه شامل شبکه ای از موسسات تخصصی و سایر موسسات آموزشی است. این دانشگاه با مراکز تحقیقاتی مهم، دانشگاه های CIS و کشورهای خارجی ارتباط قوی دارد. اساتید این دانشگاه با آموزش در مراکز تحقیقاتی کشورهای خارجی و کشورهای مستقل مشترک المنافع مهارت های خود را بهبود می بخشند. در ژانویه 1992، این دانشگاه به عضویت IAESTE (انجمن بین المللی تبادل دانشجو برای کارهای فنی) درآمد.

چنانچه متقاضی تحصیل در کشوری بهتر با کیفیتی مطمئن و هزینه کم می باشید می توانید مقاله مربوط به تحصیل در آلمان را بخوانید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مفتخر است در زمینه مهاجرت و اخذ اقامت شما در کنار شما باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “دانشگاه های رایگان تاجیکستان

  1. عباس گفت:

    سلام روزتون بخیر. مرسی از مطالب مفیدی که ارائه کرده بودید. چه مقاله مناسبی بود کم و خلاصه و کافی بود به نظر من. بین ارمنستان و تاجیکستان و آذبایجان من تو سایت خودتون تحقیق کردم. به نظر شما برای تحصیل و کار کدومش بهتره؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در خصوص مشاوره برای تحصیل می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *