مهاجرت کاری ایسلند

حقوق ماهیانه کار در ایسلند

حقوق ماهیانه کار در ایسلند

ایسلند یکی از کشورهای مدرن و پیشرفته شمال اروپاست. بررسی حقوق ماهیانه کار در ایسلند برای علاقه مندان کار در این کشور امری قابل توجه است. این کشور که مهد انرژی پاک و انرژی های تجدید پذیر است با جمعیت کم خود همواره جز کشورهای پیشرفته و مدرن اروپا شناخته شده و امروز در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد. به طوری که ایسلند هم اکنون از نظر کیفیت زندگی در رده های بالا در اروپا قرار دارد و شرایط زندگی و کار بسیار مدرن است. این کشور به دلیل آب و هوا و موقعیت جغرافیایی خود همچنین مورد توجه شرکت های بزرگ برای قراردهی مراکز داده قرار گرفته و از نظر بین المللی نیز مورد توجه قرار دارد.

میزان حقوق ماهیانه کار در ایسلند جزء بالاترین ها در اروپا قرار دارد و این نشان از وضعیت اقتصادی خوب شهروندان این کشور و نرخ بیکاری پایین است. در ادامه مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای علاقه مندان به مهاجرت کاری به ایسلند مواردی درباره میزان حقوق ماهیانه کار در ایسلند را شرح داده و به سوالات زیر پاسخ داده اند:

  • متوسط حقوق ماهیانه کار در ایسلند چقدر است؟
  • حداقل و حداکثر حقوق ماهیانه کار در کشور ایسلند چه میزان است؟
  • قوانین و شرایط کار در کشور ایسلند چگونه است؟
  • میزان حقوق ماهیانه مشاغل مختلف در ایسلند چگونه است؟

میانگین حقوق ماهیانه کار در ایسلند 2023

ایسلند در سال های گذشته جزء کشورهای برتر در اروپا از نظر میزان دستمزد بوده است. این کشور در سال 2019 نرخ بیکاری 3.5% داشته است که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این نرخ بالاتر رفته است. اما به صورت کلی ایسلند کشوری پیشرفته و از نظر اقتصادی در جایگاه مناسبی قرار دارد. بخش خدمات در این کشور بیش از 75% اشتغال را صرف خود کرده است و کشاورزی و صنعتی 2 بخش دیگر تاثیر گذار در میزان اشتغال در ایسلند هستند. میزان متوسط حقوق ماهیانه کار در ایسلند در سال 2023 در حدود 687000ISK (کرونا ایسلند) اعلام شده است که معادل با 5000$ (دلار) است. همچنین این میزان حقوق در حالت حداقل خود 174000ISK (کرونا ایسلند) و در حالت حداکثر خود بیش از 3 میلیون کرونا اعلام شده است.

در نمودار زیر درصد مشارکت درآمد میانگین مردم ایسلند قابل مشاهده است:

درصد مشارکت حقوق میانگین مردم ایسلند

حداقل میزان حقوق ماهیانه کار در ایسلند

به طور رسمی، حداقل حقوق ماهیانه کار در ایسلند وجود ندارد. با این حال حداقل حقوق با توافق نامه های دسته جمعی تعیین شده است که معمولا یک بخش اقتصادی را در بر می گیرد. حتی اگر حداقل دستمزد رسمی در ایسلند وجود نداشته باشد، می توانیم تقریبا مقیاس های پایین تر در این کشور را تعیین کنیم. Efling، یکی از بزرگترین اتحادیه های کارگری در ایسلند، حداقل رقم دستمزد خود را دارد. در Efling، در سال 2023 حداقل حقوق در ایسلند 345.000ISK (کرونا ایسلند) در ماه برای یک موقعیت تمام وقت است.

اگرچه این ممکن است در مورد تمام طبقات افراد در ایسلند صدق نکند، اما این یک رقم کاملا استاندارد برای کشور است. این ارقام ناخالص است و مربوط به کارگرانی است که حداقل 18 سال سن دارند و حداقل 6 ماه از سال در یک شرکت کار کرده اند. حداقل حقوق 345000ISK (کرونا ایسلند) تقریبا معادل $2800 (دلار) در سال 2023 است. البته متوسط ​​حقوق در ایسلند کمی بیشتر از حداقل دستمزد تعیین شده توسط فدراسیون کارگران عمومی و ویژه است. توجه داشته باشید که متوسط ​​حقوق در ارقام ایسلند خالص است، در حالی که حداقل دستمزد ذکر شده در بالا ناخالص است. میانگین حقوق 5500$ (دلار) آمار ایسلند را در میان بالاترین حقوق در اروپا قرار می دهد. حتی اگر هزینه های زندگی در ایرلند زیاد باشد، قدرت خرید همچنان ایسلند را به مکانی جذاب برای کارمندان تبدیل می کند.

شرایط اقتصادی کار در ایسلند

ایسلند در مقایسه با همتایان اروپایی خود اقتصاد بسیار خاصی دارد. این یک موقعیت جغرافیایی بسیار خاص، جدا شده از بقیه قاره در شمال اروپا است. ایسلند همچنین دارای جمعیت بسیار کمی است که کمتر از 400000 نفر ساکن هستند. اقتصاد ایسلند از تنوع بسیار کمتری نسبت به سایر کشورهای شمال اروپا برخوردار است. این بیشتر به دلیل جمعیت کم توضیح داده می شود. با این حال، این کشور هنوز برای خارجی هایی که در برخی از بخشهای خاص اقتصادی کار می کنند جذاب است.

  • ماهیگیری یکی از صنایع اصلی کشور است.
  • ایسلند نیز دارای یک صنعت انرژی پیشرفته است که از منابع طبیعی خود بهره می برد.
  • سرانجام، گردشگری و فناوری اطلاعات در سال های اخیر در این کشور در حال توسعه است و نیروی کار خارجی را به ایسلند جذب می کند.

قرارداد کار و حقوق ماهیانه کار در ایسلند

شهروندان کشورهای مختلف که به مدت دو ماه یا بیشتر برای کارفرمایی در ایسلند کار می کنند حق داشتن یک قرارداد کاری کتبی را دارند. قرارداد کار عبارت است از نام، اطلاعات کارفرما، اطلاعات مربوط به محل کار و شرایط کار در ایسلند، دستمزد، دوره اشتغال، بندهای استعفا و عضویت در صندوق بازنشستگی و اتحادیه. اطلاعات بیشتر را می توان در وب سایت کنفدراسیون کارگری ایسلند و وب سایت های اتحادیه های خاص یافت. قابل توجه است که:

  • حقوق ماهیانه کار مطابق با قراردادهای دستمزد است.
  • ساعات کار بیش از حد مجاز قانون و قراردادهای مزدی نباشد.
  • مرخصی مطابق قانون و قراردادهای مزدی پرداخت شود.
  • حقوق ماهیانه کار برای بیماری یا جراحات پرداخت شود.
  • هنگام پرداخت دستمزد فیش حقوقی دریافت شود.
  • این که یک کارفرما مالیات دستمزد شما را پرداخت کند.
  • اینکه کارفرمای شما به صندوق های بازنشستگی و اتحادیه ها حق الزحمه پرداخت کند.

قرارداد کار و حقوق ماهیانه کار در ایسلند

مهاجرت کاری به ایسلند

در صورت درخواست برای مهاجرت کاری به ایسلند شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید مجوز کار و ویزای کاری ایسلند را دریافت کنند. اجازه کار ویژه برای شهروندان در منطقه اقتصادی اروپا EEA لازم نیست. قبل از ورود به ایسلند باید اجازه کار برای شهروندان غیر EEA صادر شده باشد. اولین مجوز همیشه موقتی است و به یک فرد خارجی اعطاء می شود اما به کارفرمای خاصی اختصاص دارد. اجازه کار باید قبل از شروع کار متقاضی داده شود. همچنین:

  • کارفرمایان متقاضی اجازه کار هستند، نه کارمندان منفرد.
  • کارگران در ایسلند از حقوق و مزایای دیگری که طرفین بازار کار با آنها مذاکره می کنند، حقوق یکسانی دارند.
  • در ایسلند مذاکره در مورد شرایط بدتر از آنچه قراردادهای عمومی دستمزد ارائه می دهد غیرمجاز است.
  • کارگران در ایسلند در مورد دستمزد و سایر مزایای مذاکره شده توسط طرف های بازار کار از حقوق یکسانی برخوردارند.

درباره حقوق ماهیانه کار در ایسلند

فیش حقوقی تأیید کتبی دستمزد شما است و شامل کسریات مانند مالیات که توسط کارفرما انجام می شود. همه افراد هنگام پرداخت دستمزد باید فیش حقوقی دریافت کنند. در حالی که شرایط ممکن است برای اتحادیه های مختلف صنفی و حرفه ای متفاوت باشد. حداقل دستمزد برای هر موقعیت با توافق نامه ای که هر اتحادیه صنفی با نمایندگان کارفرمایان منعقد کرده است، تعیین می شود. دستمزد شما هرگز نباید کمتر از آنچه در این قرارداد آمده است باشد. دستمزد روزانه منظم (dagvinnukaup) برای 8 ساعت اول هر روز کاری پرداخت می شود. روزهای کاری از دوشنبه تا جمعه در نظر گرفته می شود. روز کاری معمول از 8:00 صبح تا 4:00 بعد از ظهر است.

هر کاری که بعد از 8 ساعت مورد نیاز در طول یک روز کاری انجام شود، اضافه کاری در نظر گرفته می شود (yfirvinnakaup) و به همین ترتیب باید پرداخت شود. در برخی شرایط کار روز شنبه یا یکشنبه نیز اضافه کاری محسوب می شود. برای تعطیلات رسمی که در یک روز هفته قرار می گیرند، دستمزد روز پرداخت می شود. در بیشتر مواقع اگر در تعطیلات کار می کنید حقوق روزانه و اضافه کار دریافت خواهید کرد. برای سایر تعطیلات مهم، برنامه دیگری برای دستمزد وجود دارد. اگر در روز کریسمس، یکشنبه عید پاک ، روز سال نو، یکشنبه سفید، پنطیکاست یا هفدهم ژوئن کار می کنید، بپرسید که حقوق شما باید چقدر باشد زیرا گاهی اوقات به طور قابل توجهی بیشتر است. اگر بعد از ساعت 12:00 بعد از ظهر شب کریسمس و شب سال نو کار کنید، همین مورد اعمال می شود.

حقوق کارهای شیفتی در ایسلند

لازم به ذکر است که قوانین مربوط به ساعات کار و حقوق پرداختی در تعطیلات قانونی و قراردادی ممکن است برای کسانی که به صورت شیفتی کار می کنند متفاوت باشد. برای کارگران این گروه، ممکن است پاداش شیفت ویژه ای علاوه بر حقوق ثابت پرداخت شود. همچنین ممکن است شرایط خاصی در مورد تعطیلات زمستانی وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که برنامه دستمزد مورد توافق اتحادیه یا جامعه حرفه ای شما فقط به حداقل دستمزد و شرایط مربوط می شود و بنابراین شما نمی توانید از نظر قانونی با دستمزد پایین تری از آنچه در آن قرارداد تعیین شده استخدام شوید. از طرف دیگر، این امکان وجود دارد که فردی برای دستمزد بالاتر و شرایط بهتر مذاکره کند. در هر صورت چنانچه قصد اخذ اقامت در ایسلند و یا سایر کشورهای اروپایی مانند سوئد را دارید می توانید با کمک مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به مقصد خود برسید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *