ویزای مسافرتی تاجیکستان

جاذبه های گردشگری تاجیکستان

جاذبه های گردشگری تاجیکستان

تاجیکستان در آسیای میانه است. جاذبه های گردشگری تاجیکستان با توجه به منطقه جغرافیایی این کشور مملو از کوهستان ها و جاذبه های طبیعی است. البته این کشور تاریخ پرفراز و نشیبی را داشته و یادگاری از فرهنگ پارسی و همچنین شوروی سابق را در کنار رنگ و بوی فرهنگ تاجیک در خود دارد. تاجیکستان به دلیل نداشتن زیر ساخت های مدرن و مناسب کم تر مورد توجه گردشگران جهانی قرار گرفته اما اخیر با توسعه و تبلیغ این کشور میزان گردشگران آن افزایش داشته است. این کشور همچنین از نظر هزینه سفر و اقامت برای شهروندان خارجی مقرون به صرفه است و شما می توانید با هزینه ای مناسب از جاذبه های گردشگری تاجیکستان دیدن کنید. در ادامه برای آشنایی با جاذبه های گردشگری تاجیکستان همراه با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت باشید.

معرفی جاذبه های گردشگری تاجیکستان

تاجیکستان کشوری شگفت انگیز و بی نظیر است. تاجیکستان تا به امروز متفاوت، دور افتاده، پرماجرا و کشف نشده است. مسافران بسیار کمی به آنجا می روند. برخلاف بخارا، سمرقند یا حتی بیشکک خارجی ها به دلیل سختی راه کم تر به این کشور سفر می کنند و بیشتر مناطق کشور هنوز هم بکر و کشف نشده است. پروازهای ورودی و خروجی محدود هستند و گذرگاه های مرزی که آنها به دنبال دارند اغلب دشوار است. به طور کلی، یافتن هتل خوب در خارج پایتخت دشوار است، اما همان کمبود زیرساخت ها و نبود هرگونه گردشگری قابل توجه به معنای ماجراجویی اصیل و تبادل فرهنگی در تاجیکستان است.

بیشتر مکانهای معروف اینجا مناظر کوهستانی، دامنه ها و قله های کوه، دریاچه ها، چشمه های آب گرم، آبادی ها و روستاها در دره های بین کوه، صحراهای کوهستانی بلند در بدخشان است. تاجیکستان همچنین کشوری است که دارای فرهنگ باستانی است. ساختمانهای باستانی نشان می دهد که سکونتگاه های شهری در اینجا برای 4 الی 4،5 هزار سال پیش وجود داشته است. از جمله بناهای تاریخی حفظ شده، معروف به پنجیکنت، ساراسم و آگیپا-تپا با شهرت جهانی است. همچنین بناهای کم نظیر استراوشان (کیروپول باستان) و خودجنت (اسکندریه باستان-اششاتا) کمتر مشهور هستند.

در جدول زیر به صورت خلاصه جاذبه های گردشگری تاجیکستان معرفی شده اند:

پارامترشرح
مناظر طبیعی تاجیکستانکوه بدخشان، کوه فن، یخچال فدچنکو، دریاچه اسکندرکول، قله سامانی، قله مارکس و دریاچه سرز
اماکن تاریخی شهر و بناهای معماری تاجیکستانپنجیکنت، دوشنبه، مورگاب، خروگ، خوجند، استراوشان، قلعه Kaakhka، قلعه یامچون و سکونتگاه های کوهستانی
فرهنگ و سنت های تاجیکستانجشنواره های ملی، هنر کاربردی، غذاهای ملی تاجیکستان و بازارهای تاجیکستان

جاذبه های گردشگری تاجیکستان در دوشنبه

تاجیکستان یکی از کشورهای جذاب در آسیای میانه است. حتی اگر سفر و مهاجرت به تاجیکستان هنوز هم یک چالش است، مناظر جالب زیادی در تاجیکستان وجود دارد که بازدید آن را بسیار ارزشمند می کند. تاجیکستان علی رغم سیاست هایی مانند جنگ بین انگلیس و روسیه، از نظر سنت های فرهنگی غالبا غنی است که اغلب در دره های کوهستانی دورافتاده به خوبی حفظ می شدند. تأثیرات فرهنگی پارسی غیرقابل انکار است، اما گذشته شوروی و جستجوی جدید آن برای یافتن هویت تاجیکی نیز غیرقابل انکار است. دوشنبه به عنوان پایتخت تاجیکستان شناخته می شود. دوشنبه با بیش از 800000 نفر جمعیت، به راحتی بزرگترین شهر کشور است. دوشنبه نه تنها به دلیل جمعیت مورد توجه است، بلکه به دلیل جاذبه های خیره کننده ای که ارزش دیدن دارد، متمایز می شود.

در اینجا از جمله جاذبه های گردشگری در دوشنبه معرفی شده اند:

  • پارک رودکی
  • بزرگراه پامیر
  • موزه ملی تاجیکستان
  • مجسمه اسماعیل سامانی
  • مرکز اسماعیلی
  • پرچم تاجیکستان
  • کتابخانه ملی تاجیکستان
  • مسجد مولانا یعقوب چرخی
  • کوه های فان

کوه های فان از جاذبه های گردشگری تاجیکستان

کوه های فان از جاذبه های گردشگری تاجیکستان

کوه های فان تاجیکستان شامل دریاچه های فیروزه ای، قله های بلند و افسانه های باستانی است. با بیش از 30 دریاچه کوهستانی زیبا و ده قله با ارتفاع بیش از 5000 متر متمرکز در مساحت نسبتا کوچک 650 کیلومتر مربع، به سختی می توانید چنین مکان شگفت انگیزی را پیدا کنید. دره های زیبای Zindon و Archamaydan زیبایی افسانه ای دریاچه Big Allo که توسط صخره های عمودی احاطه شده است را دوچندان کرده است. از نظر جغرافیایی ، این منطقه بخشی از سیستم کوه پامیر-آلای است که با رشته کوههای هیسار از جنوب، رشته زراوشان از شمال، زنجیره دریاچه های مارگوزور از غرب و بزرگراه دوشنبه-آینی از شرق همسایه است. گاهی اوقات دیوار یاگنوب در نزدیکی روستای مارگیب، در شرق منطقه، کوه های فان نیز گفته می شود.

از نظر اداری، کوه های فان در مناطق پنجیکنت و آینی استان سغدیان، تاجیکستان واقع شده اند. پنجیکنت نزدیکترین شهر به منطقه است که در 80 کیلومتری اردوگاه کوهستانی معروف Artuch واقع شده است. جدا از مناظر کوهستانی خارق العاده، کوههای فان دارای آب و هوای متعادل و هوای آفتابی با ثبات در تمام تابستان است. میانگین میزان بارش سالانه در منطقه 250 میلی متر است. بهترین زمان برای مسافرت و تفریح ​​در کوههای فان بین جولای تا سپتامبر است. در كوه های فان نه قله بیش از 5000 متر از سطح دریا وجود دارد. بلندترین نقطه منطقه قله Chimtarga است که 5489 متر می باشد. کوه های 5000 متری دیگر عبارتند از:

  • بیگ هانسا
  • بودخنا
  • میرعلی
  • چاپدرا
  • انرجیا
  • زاموک
  • لیتل هانسا
  • مسکو

بزرگراه پامیر در تاجیکستان

بزرگراه پامیر که به طور رسمی و کمتر با نام M41 شناخته می شود، راهی است که کوههای پامیر را از طریق قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان در آسیای میانه عبور می دهد. این یک مسیر مداوم کوهستانی است. این جاده به عنوان مسیر اصلی تأمین منطقه خودمختار گورنو – بدخشان تاکیستان عمل می کند. هنگام گشت و گذار در بزرگراه پامیر، می توانید مناظر خیره کننده آن را ببینید که ارزش عکس گرفتن را دارد. در واقع این بزرگراه یکی از دیدنی ترین بزرگراه های جهان است.

بزرگراه پامیر دومین بزرگراه بلند جهان و یکی از جاذبه های برتر در تاجیکستان است. چشم انداز این بزرگراه شامل تپه های سرسبز به کوههای ناهموار و مناظر با ارتفاع می باشد. پامیراز دوشنبه در تاجیکستان تا اوش در قرقیزستان ادامه دارد. اگرچه رانندگی در بزرگراه پامیر در 3 روز طولانی امکان پذیر است اما حداقل یک هفته برنامه سفر به بزرگراه پامیر پیشنهاد می شود.

در نمودار زیر همچنین میزان گردشگران در تاجیکستان در سال های اخیر می بینید:

میزان گردشگر در تاجیکستانموزه ملی و کتابخانه تاجیکستان

موزه ملی تاجیکستان یکی دیگر از جاذبه های تاجیکستان در دوشنبه است. این شامل 22 سالن نمایشگاه بزرگ و کوچک است که نمایشگاه های مختلفی از دوران باستان، قرون وسطی، هنرهای زیبا و کاربردی، طبیعت و تاریخ مدرن و معاصر را به نمایش می گذارد. هنگام گشت و گذار در اطراف موزه یک گردشگر حدود چهار ساعت باید وقت بگذارد. همچنین می توانید شاهد نمایشگاه های دائمی سوغاتی در مورد فرهنگ تاجیک ها باشید که برای فروش نیز موجود است. موزه دوشنبه ها و شنبه های آخر ماه تعطیل است.

کتابخانه ملی تاجیکستان سازه ای 9 طبقه در شهر دوشنبه است که به صورت باز طراحی شده است. به دلیل بزرگی، به عنوان بزرگترین کتابخانه در آسیای میانه شناخته شده است. در نزدیکی نمای اصلی ساختمان، این کتابخانه ملی تاجیکستان شامل 22 نیم تنه از قهرمانان محبوب تاریخ محلی، ادبیات و استادان علوم تاجیکستان است. این اتاق 25 اتاق مطالعه و 3 سالن نمایشگاهی دارد که نسخه های خطی و کتاب های کمیاب را به نمایش می گذارد. این کتاب همچنین شامل گالری کتابی تحت شاخه های علم و دانش است.

پنجیکنت از جاذبه های گردشگری تاجیکستان

پنجیکنت در دره رودخانه زرافشان، در 68 کیلومتری جنوب شرقی سمرقند و 320 کیلومتری جنوب غربی خودجیکنت واقع شده است. در حومه جنوب شرقی Pendjikent امروزه خرابه هایی از یک شهر باستانی به نام Sogd واقع شده است که یک بنای تاریخی منحصر به فرد از فرهنگ آسیای میانه است. این شهر در سده های 5-8 م وجود داشته است. سبک و روش فرهنگ این شهر نزدیک به هنر سایر شهرهای آسیای میانه باستان افراسیاب، وارخشا، شاخرستان و همچنین شهرهای ایران، افغانستان و هند است. در پنجیکنت تعداد زیادی سفال و پارچه فلزی، هزاران سکه برنز و نقره عربستان و سغدیان پیدا شد. آثار بی نظیر هنر تزئینی سگد، نقاشی های دیواری، گل و مجسمه های چوبی در اینجا یافت شده است.

معماری Sogd (قرن 5-7) نمایانگر شاهکارهایی است که نقش و جایگاه هنر تاجیکستان را در سیستم دستاوردهای فرهنگی شرق تعیین می کند. از نظر دانشمندان، ساختار معماری کاخ ها و معابد آن بی نظیر است و مشابه آن در آسیای میانه و سایر کشورهای شرقی وجود ندارد. همچنین دو معبد با شکوه در سکوهای بلند با سایبان های گسترده در ستون ها و نمای زیبا از حیاط و حوضچه ها، حفاری شده است. یکی دیگر از جاذبه های پنجیکنت مسجد اولیم دودخو از قرن هجدهم است.

واخان از جاذبه های گردشگری تاجیکستان

دره واخان و راهرو واخان نام های مختلف یکی از جالب ترین مکانهای تاجیکستان است. این دره زیبا پس از نهر جاری در کف آن، واخانداریا، شاخه ای از رودخانه افسانه ای پانج که در امتداد مرز جنوب غربی تاجیکستان جریان دارد، نامگذاری شده است، جایی که تاجیکستان با یک نوار از سرزمین افغانستان و پاکستان جدا شده است. اگرچه گذر از منطقه بسیار دشوار است از راهرو واخان از زمان های بسیار قدیم به طور فعال به عنوان یک مسیر تجاری، یکی از شعبات بزرگ جاده ابریشم که بدخشان را در تاجیکستان فعلی و یارکند در چین متصل می کرد، استفاده می شد.

این روشی بود که مارکوپولو، تاجر و مسافر مشهور ایتالیایی در سال 1271 به کار برد. این مناطق سپاهیان اسکندر بزرگ و خلافت و همچنین انبوه مغول را به یاد می آورند. در اواخر قرن نوزدهم این منطقه به عرصه ای برای رقابت بین روسیه و انگلیس تبدیل شد.

در سالهای اخیر این منطقه در میان گردشگرانی که در تاجیکستان و افغانستان سفر می کنند بسیار محبوب شده است. محبوب ترین مکان ها در دره واخان:

  • روستاهای ایشکاشم، یامگ، یامچون، لنگر و ورانگ
  • قلعه های باستانی Kaahka ، Yamchun و Ratm
  • چشمه Fatia-Bibi

برای مهاجرت به تاجیکستان و یا کشورهای نظیر آن مانند مهاجرت به ارمنستان می توانید با مطالعه مقالات در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از شرایط آن آگاه شوید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *