مهاجرت تحصیلی قبرس

مقطع دکترا در قبرس

مقطع دکترا در قبرس همانند سایر دانشگاه ها تحت فرایند بولونیا آخرین مقطع تحصیلی عالی است. قبرس مکان عالی برای حضور شهروندان خارجی است. همچنین انگلیسی زبان بودن بیش از 60% جمعیت این کشور، مکانی عالی برای تحصیل است. قبرس همچنین جزو اتحادیه اروپا است و اقامت پس از تحصیل و دریافت اقامت دائم قبرس می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره مقطع دکترا در قبرس و شرایط آن و در ادامه این مطالب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات مهم زیر پاسخ داده است.

  • مقطع دکترا در قبرس چند سال به طول می انجامد؟
  • شرایط مقطع دکترا در قبرس چگونه است؟
  • برنامه های مقطع دکترا در قبرس چگونه است؟

آشنایی با قبرس

قبرس جزیره ای در لبه شمال شرقی دریای مدیترانه واقع شده است. این سومین جزیره بزرگ در مدیترانه با مساحت 9.251 کیلومتر مربع است. جمعیت تخمینی قبرس 1.2 میلیون نفر است که 80% آنها ملیت قبرسی دارند. به غیر از پایتخت، نیکوزیا، تمام شهرهای مهم منطقه تحت کنترل موثر جمهوری قبرس در ساحل واقع شده اند. لیماسول دومین شهر بزرگ و بزرگترین بندر جزیره است. لارناکا و پافوس به ترتیب سومین و چهارمین شهرهای بزرگ هستند. یونانی و ترکی زبانهای رسمی جمهوری هستند اما انگلیسی به طور گسترده ای صحبت می شود. قبرس از آب و هوای مدیترانه ای در طول سال برخوردار است.

قبرس همچنین دارای میراث تاریخی و باستانی غنی است که گواه تاریخ طولانی و متنوع آن است. این یک تاریخچه رنگارنگ و گاهی متلاطم است که 10 هزار سال پیش باز می گردد. از سال 1200 قبل از میلاد این جزیره از فرهنگ هلنی استقبال می کند که همیشه پیروز بوده است. پارس ها، رومی ها، ونیزی ها، عثمانی ها و انگلیس ها همگی ردپای خود را در خاک جزیره گذاشته اند. در سال 1960، قبرس استقلال خود را به دست آورد در حالی که در ژوئیه 1974 ترکیه به قسمت شمالی قبرس حمله کرد و از آن زمان 37% از خاک جزیره را اشغال کرد. در 2004، قبرس به اتحادیه اروپا پیوست و شرقی ترین و جنوبی ترین پایگاه آن شد.

تحصیل برنامه های دکترا در قبرس

در حال حاضر، کلیه دانشکده ها و گروه های دانشگاه های دولتی قبرس برنامه های دکترا را ارائه می دهند. شاخه های اصلی مطالعه شامل:

  • علوم انسانی
  • علوم کاربردی
  • علوم اجتماعی و آموزش
  • اقتصاد و مدیریت
  • حقوق
  • مهندسی
  • ادبیات
  • علوم بهداشتی و پزشکی

زبان تدریس یکی از زبان های رسمی یونانی و ترکی و همچنین انگلیسی می باشد. برنامه های تحصیلات تکمیلی ارائه شده با همکاری دانشگاه های دیگر در یک برنامه اتحادیه اروپا، به عنوان مثال اراسموس موندو ، بدون هیچ پیش شرطی می تواند به زبان بین المللی ارائه شود. برنامه های دکترا نیز توسط دانشگاه های خصوصی قبرس ارائه می شود. همچنین، موسسه قبرس، یک موسسه آموزشی و پژوهشی غیرانتفاعی علوم و فنون، تأسیس شده در سال 2005، سه برنامه دکترا را که توسط وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ تأیید شده است، در زمینه های زیر ارائه می دهد:

  • علوم محاسباتی
  • میراث فرهنگی دیجیتال
  • محیط زیست و علوم جوی

بیشتر برنامه های دکتری ارائه شده، برنامه های 3 ساله هستند که شامل یک قسمت تدریسی و یک رساله می باشد. آنها براساس سیستم اعتباری ECTS با حدود 240 ECTS مورد نیاز برای تکمیل آنها ساخته شده اند که 120 مورد از طریق بخش تحقیقاتی برنامه بدست می آید. عنوان دکترا به دنبال ارسال موفقیت آمیز و دفاع از یک رساله اصلی اعطا می شود که سهم مهمی در این رشته خاص دارد.

در نمودار زیر می توانید مدت تحصیل آموزش عالی در قبرس را ببینید:

زمان تحصیل در قبرس در مقاطع مختلف

شرایط مقطع دکترا در قبرس

دانشگاه های دولتی سیاست پذیرش را که توسط شورای دانشگاه تعیین می شود و با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش توسط شورای وزیران تأیید می شود تعیین می کنند. برای درخواست برای دریافت مدرک دکترا، دانشجویان باید مدرک کارشناسی ارشد را در یک موضوع مرتبط داشته باشند. انتخاب دانشجویان توسط خود دانشگاه ها انجام می شود. قبرسی ها و شهروندان اتحادیه اروپا که دانشجوی دکترای تمام وقت در قبرس هستند، از خدمات بهداشتی رایگان در بیمارستان های دولتی برخوردار هستند.

همچنین ممکن است وظایف تدریس و آموزش خصوصی تحت نظارت کارکنان دائمی دانشگاه موسسه به آنها محول شود. به هر دانشجو در یک دوره تحصیلات تکمیلی یک استاد راهنما اختصاص داده می شود که در طول دوره تحصیل به دانشجو مشاوره دهد. استاد راهنما با توصیه کمیته برنامه های تحصیلات تکمیلی گروه توسط هیئت مدیره گروه منصوب می شود و وی مسئول راهنمایی دانشجو در تحقیقات خود و پشتیبانی و مشاوره لازم است.

اخذ مدرک دکترا در قبرس

با تحصیل در قبرس در دوره دکترا با اتمام دوره های زیر، عنوان دکترا اعطاء می شود:

  • حداقل 6 ترم طول تحصیل (حداکثر مدت دوره 16 ترم) است.
  • موفقیت در آزمون جامع حداکثر تا ترم پنجم مطالعات
  • دفاع موفق از پایان نامه دکترا که باید اصلی باشد و سهم مهمی در زمینه دانش مربوطه داشته باشد.
  • امتحانات جامع سالانه توسط دپارتمان مربوط تعیین می شود که مسئول محتوا و مدیریت امتحان است.

از پایان نامه دکترا باید در یک بازآزمایی 30-45 دقیقه ای قبل از کمیته آزمون 5 نفره که توسط هیئت مدیره گروه تعیین شده است دفاع می شود. در صورت رد پایان نامه دکترا، داوطلب مجاز است یک بار آن را دوباره ارسال کند. شرایط ارسال مجدد توسط کمیته آزمون به صورت کتبی تعیین می شود. صدور گواهینامه به عهده هر موسسه آموزش عالی است. پس از اتمام موفقیت آمیز برنامه مطالعاتی، این موسسه درجه دکترا را اعطا می کند. اعطای مدرک دکترا در سطح دانشگاه منوط به تصویب مجلس سنا است. مدارک موسسات دولتی توسط KYSATS شناخته می شوند. مدارک موسسات خصوصی به رسمیت شناخته نمی شوند مگر اینکه برنامه های مربوط به مطالعات توسط SEKAP معتبر شده باشند.

تحصیل دکترا در دانشگاه های قبرس

در حال حاضر، در سیستم آموز عالی قبرس، 48 موسسه آموزشی وجود دارد که شامل:

نوع موسسهتعداد در قبرس
دانشگاه دولتی3
دانشگاه خصوصی4
دانشگاه دولتی غیر انتفاعی5
موسسه خصوصی36

جهت اخذ مدرک معتبر دکترا در قبرس می توانید برای ثبت نام در یکی از دانشگاه های زیر اقدام کنید.

  • دانشگاه قبرس
  • دانشگاه فنی قبرس
  • دانشگاه آزاد قبرس
  • دانشگاه اروپا قبرس
  • دانشگاه فردریک قبرس
  • دانشگاه نیکوزیا قبرس
  • دانشگاه ناپولیس پافوس
  • دانشگاه لنکشیر مرکزی

 

مقطع دکترا در قبرس و ویزای تحصیلی

بخش بایگانی و امور مهاجرت وزارت کشور قبرس مرجع صالح در صدور مجوز ورود و اجازه اقامت به دانشجویان خارجی در قبرس است. مجوزهای دانشجویی فقط برای تحصیل در موسسات خصوصی که تحصیلات عالی ارائه می دهند و در وزارت آموزش و فرهنگ ثبت شده اند، داده می شود. مجوزهای دانش آموز (تحصیلات ابتدایی و متوسطه) برای تحصیل در موسسات ثبت شده آموزش ابتدایی و متوسطه اعطا می شود. درخواستهای مربوطه را می توان از طرف موسسات آموزشی مربوطه به مدیر اداره بایگانی مدنی و امور مهاجرت ارائه داد. دوره تحصیل برای اتباع خارجی در سالهای تحصیلی سازمان یافته است و براساس آیین نامه های تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ اداره می شود.

ورود دانشجویان خارجی به قبرس و اقامت و آموزش شغلی آنها هر دو در صلاحیت مدیر بایگانی مدنی و اداره مهاجرت است. همانطور که توسط بخش فوق الذکر صادر شده است، هر دانشجو باید دارای مجوز مربوطه باشد. مجوز فوق الذکر همیشه برای یک دانشگاه خاص صادر می شود و در صورت تغییر آن، دانشجوی خارجی باید تقاضای اجازه اقامت جدید کند. بعلاوه، متقاضی باید حداقل $4000 تا $6000 (دلار) بسته به موسسه بالاتر در بدو ورود داشته باشد تا اجازه مهاجرت به قبرس را داشته باشد. اعضای خانواده آنها معمولا مجاز برای ورود نیستند.

تحصیل در قبرس شمالی یا جنوبی

اصطلاح دانشگاه های فعال در منطقه جمهوری قبرس، که از سال 1974 تحت اشغال ارتش ترکیه باقی مانده است، با قوانین و مقررات مربوطه جمهوری قبرس در مورد تحصیلات عالی مطابقت ندارند. بنابراین ، این موسسات و مدرک آنها توسط جمهوری قبرس به رسمیت شناخته نمی شود، زیرا آنها تحت قوانین به اصطلاح جمهوری ترکی قبرس شمالی کار می کنند، که مطابق با شورای امنیت مربوطه سازمان ملل قطعنامه ها و حقوق بین الملل یک نهاد جدایی طلب غیرقانونی است، که توسط جامعه بین المللی به استثنای ترکیه به رسمیت شناخته نمی شود.

ترکیه در سال 1974 به جمهوری قبرس حمله کرد و 36.2% از این جزیره از آن زمان به طور غیرقانونی توسط ارتش ترکیه اشغال شده است. منطقه اشغالی در نوامبر 1983 با نام جمهوری ترکی قبرس شمالی بصورت یکجانبه و غیرقانونی به عنوان یک کشور مستقل اعلام شد. به اشخاص، موسسات و سازمانها، با توجه به همکاری با هر یک از موسسات موسوم به موسسات آموزشی که به طور غیرقانونی در منطقه اشغال شده قبرس فعالیت می کنند توصیه می شود حقایق فوق را در نظر بگیرند. جهت اخذ مشاوره و آشنایی با ارزان ترین و سریعترین راه مهاجرت می توانید با متخصصین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت صحبت کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *