مهاجرت تحصیلی روسیه

تحصیل در مقاطع مختلف روسیه از ابتدایی تا دانشگاه

تحصیل در مقاطع مختلف روسیه

تحصیل در مقاطع مختلف روسیه فرصت خوبی برای بهره مندی از شرایط ویژه دانشجویی در کشور روسیه است. روسیه یکی از برترین قدرت های جهان است. در هر زمینه ای که فکر کنید کشور روسیه پیشتاز و پیشرو است. این پیشرو بودن را مدیون دانش آموختگان خود از دانشگاه های معتبر می باشد. روسیه دریافته است که اگر سیستم آموزشی و تعلیم و تربیت خود و سواد آکادمیک دانشجویان را به روز و تخصصی دنبال کند کشور و مردمانش همگی در رفاه و امنیت و آسایش خواهند بود. در روسیه دانشجویان بین المللی بسیاری برای تحصیل در مقاطع مختلف وجود دارند. یکی از مزایای تحصیل در روسیه یادگیری زبان روسی است که زبان پرکاربردی است.

این قلمرو پهناور در دل خود دانشگاه های بین المللی و معتبر بسیاری را جای داده است. دانشجویان بین المللی که علاقمند به یادگیری زبان روسی و آشنایی با فرهنگ و مردم و تاریخ این کشور دارند با تحصیل در این کشور می توانند تجربه ای فوق العاده کسب کنند. در روسیه برای دانشجویان ورودی بین المللی شرایطی تعیین شده است. همچنین دانشجویان متقاضی تحصیل می توانند در دوره و رشته هایی که به زبان انگلیسی در روسیه ارائه می شود مراجعه کنند. مانند هر کشور مهاجرپذیر دیگر این کشور نیز اجاره کار پاره وقت را به دانشجویان بین المللی داده است. همچنین بورسیه های قابل توجهی برای دانشجویان واجد شرایط موجود می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه اعزام دانشجو به کشور روسیه متخصص می باشد.

اینفوگرافیک تحصیل در مقاطع مختلف روسیه

میزان بورسیه هایی که در روسیه به دانشجویان بین المللی اعطاء می شود بیشتر متوجه دانشجویان بین المللی اروپایی است. در نمودار زیر میزان بورسیه تعلق گرفته به دانشجویان اروپایی و آسیایی را مشاهده می کنید:

بورسیه های تعلق گرفته به دانشجویان بین المللی در روسیه

تحصیل در روسیه

دانشگاه های روسیه به سرعت در حال تکامل هستند. طی سال های اخیر، تعداد موسسات آموزش عالی روسیه در رتبه بندی آموزش جهانی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. دانشگاه های برتر روسیه در رتبه بندی معتبر QS ،THE و ARWU حضور دارند. سیستم آموزش عالی مدرن روسیه مبتنی بر روند بولونیا است و شامل مقاطع تحصیلی مانند لیسانس، کارشناسی ارشد، کارآموزی بالینی و دکترا و دیگر مقاطع بالاتر است. مدرک کارشناسی این کشور یک دوره کامل آموزش عالی است. افرادی که تحصیلات خود را معادل تحصیلات متوسطه عمومی یا حرفه ای متوسطه روسیه به پایان رسانده اند می توانند در دوره لیسانس ثبت نام کنند. این دوره4 ساله آموزش عمومی در موضوعات اساسی را ارائه می دهد. در پایان برنامه، دانشجویان از پایان نامه خود دفاع می کنند. در صورت موفقیت، به آنها مدرک لیسانس اعطاء می شود.

دانشگاه ها و رشته هایی که به زبان انگلیسی دوره هایی را برای دانشجویان ارائه می دهند از سوالات متدوال دانشجویان است. در لیست زیر به این موضوع پرداخته ایم:

  • انستیتوی فیزیک و فناوری مسکو: در مهندسی هوا فضا، مهندسی پزشکی و علوم کامپیوتر
  • دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای موسسه فیزیک مهندسی مسکو: موضوعات مختلف
  • دانشگاه علوم تحقیقات عالی دانشگاه عالی اقتصاد: ریاضیات، سیاست، مطالعات روسی، بازرگانی، مدیریت و اقتصاد
  • دانشگاه دوستی مردم روسیه: علوم انسانی (تاریخ ، سیاست) و همچنین زبانشناسی، مطالعات منطقه ای و مدیریت ایالتی و شهری
  • دانشگاه پلی تکنیک پیتر گریت سن پترزبورگ: در تجارت بین الملل

تحصیلات تکمیلی در روسیه

مدرک کارشناسی ارشد، مدرک تحصیلات تکمیلی است که پس از دریافت مدرک تحصیلی به دست می آید. مدرک کارشناسی ارشد معمولاً در زمینه های علوم، مهندسی یا پزشکی داده می شود. برخی از دانشگاه ها مدارک تحصیلات تکمیلی در علوم اجتماعی و مدیریت، از جمله امور مالی، بازاریابی، اقتصاد، تدارکات جهانی و مدیریت زنجیره تامین، مدیریت منابع انسانی و غیره ارائه می دهند. در سطح کارشناسی ارشد، محتوای دوره شامل ترکیبی از ارزیابی ‌های کتبی، امتحانات و پایان ‌نامه است که بسته به موضوع و دانشگاهی که انتخاب می ‌کنید ممکن است مجبور به نوشتن به زبان روسی باشد یا نباشد.

برخی از دانشجویان بین المللی باید مدارک تحصیلی خود را در کشوری که در آن صادر شده اند قانونی کنند. این به طور کلی شامل تأیید صحت اسناد می شود تا ادارات دولتی مربوطه که با درخواست شما سروکار دارند آنها را شناسایی کنند. بسته به دانشگاه و مدرکی که انتخاب می‌کنید ممکن است نیاز به شرکت در آزمون مهارت زبان به عنوان بخشی از فرآیند درخواست باشد. اگرچه مهلت های درخواست بسته به دانشگاه متفاوت است، اما معمولاً از مارس تا ژوئیه باز هستند و به شما زمان زیادی می دهد تا قبل از خروج، ویزا، پول و اقامت خود را ترتیب دهید.

دانشجویان آینده نگر باید هنگام ارسال درخواست کارشناسی ارشد به دانشگاه روسیه اطلاعات زیر را ارائه دهند:

  • فرم درخواستی که رشته ای را که باید دنبال شود مشخص می کند
  • کپی گواهی شده مدرک لیسانس یا معادل آن مورد نیاز است (اصل و یک کپی ترجمه شده به روسی)
  • گواهی سلامت یک شرکت بیمه سلامت معتبر کنسولگری روسیه و نتایج آزمایش خون HIV
  • یک کپی تایید شده از شناسنامه شما لازم است
  • حداقل 6 عکس در اندازه پاسپورت

مقاطع قبل دانشگاه در روسیه

آموزش کامل مقاطع قبل دانشگاه در روسیه 11 کلاس به طول می انجامد. مدارس روسی به دانش آموزان آموزش عمومی می دهند. مدارسی که فقط دوره استاندارد آموزش عمومی را ارائه می دهند، به نام «مدارس عمومی» و مدارسی که دانش عمیقی از رشته های فردی می دهند یا به دروس مورد نیاز اضافه می کنند، ممکن است به طور متفاوت نامیده شوند. دوره اول شامل 4 سال تحصیل و دوره دوم شامل 5 سال تحصیل می باشد. دوره سوم که 2 سال است برای ورود به دانشگاه است.

این دوره شامل مطالعه بیشتر در مورد موضوعاتی است که قبلاً در مدرسه ابتدایی مطالعه شده اند و همچنین تعداد کمی از رشته های جدید. پس از اتمام، دانش آموزان آموزش عمومی در آزمون یکپارچه دولتی (USE) قبول می شوند. دانش آموزان باید ریاضی و زبان روسی را بگذرانند. قبولی در آزمون سایر دروس داوطلبانه است و دانشجویان انتخاب شده معمولاً مواردی هستند که برای پذیرش در دانشگاه انتخابی لازم است.

مقاطع قبل دانشگاه در روسیه

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف روسیه

تحصیلات تکمیلی نوعی آموزش برای دانشگاهیان است که خواهان تحصیل تخصصی تر هستند. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد یا متخصص می توانند در دوره های تحصیلات تکمیلی ثبت نام کنند. این دوره شامل مطالعه، تدریس، تجربه عملی و تحقیق است. تحصیل در تمام وقت حداقل3 سال طول می کشد، در حالی که تحصیل در نیمه وقت حداقل 4 سال طول می کشد. به بسته به نتیجه دفاع از پایان نامه، یک درجه کاندیدای علوم اعطاء می شود که اولین مدرکی است که وضعیت دانشمند را تأیید می کند. همچنینی کی از از مدارک مورد توجه کارشناسی ارشد نظامی دوره معادل یک دوره کارشناسی ارشد دانشگاه است؛ با این حال، این فقط مربوط به وزارت امور داخلی روسیه و وزارت دفاع است.

در کشور روسیه دانشگاه ها و رشته هایی که در مقطع ارشد و دکترا به دانشجویان فرصت تحصیل می دهند برای متقاضیان مهم است. در جدول زیر به دانشگاه ها و رشته ها و هزینه تحصیل که به زبان انگلیسی هستند پرداخته ایم:

نام دانشگاهرشته هاشروع هزینه تحصیل به دلار
دانشگاه دولتی لومونوسف مسکوزیست شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، تجارت5000$
دانشگاه ایالتی نووسیبیرسکعلوم مواد و مدیریت مالی3800$
انستیتوی فیزیک و فناوری مسکوریاضیات، علوم کامپیوتر، آیرودینامیک6000$
دانشگاه دوستی مردم روسیهکشاورزی ارگانیک، شیمی، اقتصاد، حقوق و روابط بین الملل4000$
دانشگاه پلی تکنیک پیتر بزرگ سن پترزبورگمهندسی، علوم طبیعی و مدیریت4500$

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف روسیه

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف روسیه

دانشگاه های روسیه بسیاری از برنامه های لیسانس را با توجه به جهات مختلف ارائه می دهند. شما آزاد هستید که در حوزه های فنی، انسانی یا علوم طبیعی را با جهاتی مانند فناوری نانو، ریاضیات و علوم، زبان شناسی و ادبیات، مهندسی مکانیک، کشاورزی و موارد دیگر را انتخاب کنید. بنیادهای آموزشی برنامه های خاص خود را در این زمینه ها دارند، بنابراین شما آزاد هستید که محل تحصیل را انتخاب کنید. پس از لیسانس، متقاضی می تواند برای کارشناسی ارشد و سپس تحصیلات تکمیلی در هر دانشگاه دولتی نیز تحصیل کند. نیازی به ادامه تحصیل در جایی که مرحله اول داشته اید وجود ندارد، شما آزادانه می توانید شهر جدید و دانشگاه جدید را با جهت مورد نظر خود انتخاب کنید. می توانید مدرک لیسانس را به زبان روسی دریافت کنید یا می توانید به زبان انگلیسی تحصیل کنید.

برای تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه نیازی به صحبت به زبان روسی ندارید، زیرا دانشگاه ها و کالج های این کشور طیف گسترده ای از مدارک بین المللی کارشناسی و کارشناسی ارشد انگلیسی را آموزش می دهند. برای دریافت مدرک لیسانس در زبان روسی، ممکن است ابتدا دوره های مقدماتی را بگذرانید. اگر می خواهید پزشک شوید می توانید دوره های پیش ترم علوم طبیعی را برای امور بشردوستانه انتخاب کنید. کلاس هایی با تاریخ، ادبیات و زبان، برای فناوری اطلاعات و معماری، ماشین آلات و ریاضی و فیزیک و غیره بگذرانید. دوره ها حداکثر 2 سال است و بر روی تازه سازی و سیستم سازی دانش شما، مطالعه فشرده روسی، سیستم آموزشی روسیه و معرفی شرایط ثبت نام متمرکز شده است. اگر در خصوص تحصیل در روسیه سوال دارید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات متداول در باب  مقاطع مختلف تحصیلی در روسیه

در این بخش مفتخر به پاسگویی سوالات مهم در باب مقاطع مختلف تحصیلی در روسیه می باشیم:

  • هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در روسیه به چه صورت است؟ متوسط هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در روسیه در حدود 4500$ تا 6500$ (دلار) در سال تخمین زده شده است.
  • مدارک لازم جهت تحصیل در مقاطع مختلف روسیه کدامند؟ مدرک تحصیلی، مدارک شناسایی، فرم پذیرش و پرداخت هزینه درخواست
  • زبان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در روسیه به چه صورت است؟ در اکثر مقاطع زبان اصلی تحصیل به زبان روسی است البته در مقاطع تکمیلی دوره های متنوعی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند.
4.5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در مقاطع مختلف روسیه از ابتدایی تا دانشگاه

  1. مهلا گفت:

    درسته یکی از مزایای تحصیل در روسیه یادگیری زبان روسیه که زبان پرکاربردی هم هست اما خب زبان روسی زبان نسبتا سختی هست و یادگیری یه زبان جدید که تو دنیا خیلی کم استفاده میشه جز معایبش هم محسوب میشه . میخواستم بدونم با توجه به شرایط کشور روسیه مدرک تحصیل در روسیه و مدرک دانشگاهی این کشور هنوز مثل سابق معتبر هست؟

    1. صادقی گفت:

      سلام در حال حاضر برخی از دانشگاه های این کشور مورد تائید وزارت بهداشت و علوم هستند. در خصوص مشاروه می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *