مهاجرت تحصیلی صربستان

تحصیل در مقاطع مختلف در صربستان

تحصیل در مقاطع مختلف در صربستان

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در صربستان با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی دانشجویان متفاوت است. در این مقاله به بررسی این مبحث می پردازیم. همانطور که در سایر مقالات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ذکر شده است، صربستان به دلایل مختلف به عنوان یک مقصد مناسب برای ادامه تحصیل به شمار می رود. البته برای دانشجویانی که قصد دارند در بهترین دانشگاه های دنیا مشغول به تحصیل شوند، ممکن است صربستان گزینه ای مناسب به شمار نرود. اما این کشور دارای دانشگاه های معتبری می باشد که در سطح بین المللی شناخته شده اند. به همین دلیل، دانشجویان مختلفی اقدام به کسب ویزا برای تحصیل در مقاطع مختلف در صربستان می کنند. قبل از انجام هر کاری، بهتر است با شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در صربستان آشنا شوید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

سیستم آموزش عالی در صربستان

در جمهوری صربستان دسترسی به آموزش عالی برای همه افرادی که از یک دوره متوسطه 4 ساله فارغ التحصیل هستند امکان پذیر است. صربستان اصلاحات در سیستم آموزش عالی خود را با پیوستن به فرآیند بولونیا در سال 2003 و پس از آن تصویب قانون جدید آموزش عالی در سال 2005 آغاز کرد. این قانون به طور رسمی سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS)، سیستم تحصیلی 3 چرخه و مکمل را معرفی کرد. در نتیجه، از سال تحصیلی 2007، کلیه دانشجویان تازه پذیرفته شده تحت برنامه های مطالعاتی اصلاح شده در کلیه مؤسسات آموزش عالی تحصیل کرده اند. سیستم آموزش عالی در صربستان دارای 2 نوع آموزش و 4 نوع از موسسات آموزش عالی است.

2 نوع آموش در سیستم آموزش عالی در صربستان عبارتند از:

نوع آموزشمحل آموزش
مطالعات دانشگاهیدانشگاه ها
مطالعات کاربردیکالج های مطالعات کاربردی

سه سطح آموزش عالی در صربستان عبارتند از:

  • سطح اول (کارشناسی)
  • سطح دوم (مطالعات کارشناسی ارشد و مطالعات تخصصی)
  • سطح سوم (مطالعات دکتری)

واحدهای تحصیل (ECTS) در مقاطع مختلف صربستان

آموزش عالی در صربستان در دانشگاه ها و دانشکده ها و کالج ها ارائه می شود. بر اساس آخرین سرشماری سال 2011، 11% از جمعیت صربستان دارای مدارک تحصیلات عالی هستند.

سطح اول مطالعات شامل موارد زیر است:

  • مطالعات دانشگاهی مقطع کارشناسی (3 تا 4 ساله با 180 تا 240 ECTS)
  • مطالعات کاربردی کارشناسی (3 ساله با 180 ECTS)

سطح دوم مطالعات شامل موارد زیر است:

  • مطالعات آکادمیک کارشناسی ارشد (1 تا 2 ساله با 60 تا 120 ECTS)
  • مطالعات کارشناسی ارشد (2 ساله و با حداقل 120 ECTS برای دانشجویانی که قبلاً 180 ECTS کسب کرده اند).
  • مطالعات تخصصی کاربردی (1 ساله و با 60 ECTS)
  • مطالعات تخصصی علمی (1 ساله با 60 ECTS برای دانشجویان که قبلا 300 ECTS کسب کرده اند).

علاوه بر موارد ذکر شده، سطح سوم مطالعات در دانشگاه های صربستان شامل دوره های آکادمیک دکترا می شوند که 3 سال (حداقل) به طول می انجامند و شامل 180 ECTS هستند. در نمودار زیر به خلاصه واحدهای آموزشی یا ECTS در مقاطع مختلف تحصیل در صربستان اشاره شده است.

این واحدهای آموزشی به شرح زیر است:

واحدهای آموزشی در کشور صربستان

در زمینه علوم پزشکی (مطالعات پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی) دوره های یکپارچه در مدت 6 سال و با حداقل 360 ECTS برگزار می شود. مطالعات داروسازی در صربستان دوره های یکپارچه ای را ارائه می دهد که دارای 300 ECTS است. مؤسسات آموزش عالی برنامه های مطالعاتی را در 1 سال تحصیلی شروع می کنند و به طور معمول از 1 اکتبر و 12 ماه تقویم شروع می کنند.

تقسیمات 1 سال تحصیلی در صربستان عبارتند از:

تقسیماتتوضیحات
2 ترمهر ترم 15 هفته به طول می انجامد.
3 ترمهر ترم 10 هفته به طول می انجامد.
1 ترمبه مدت 30 هفته برگزار می شود (بر اساس تصمیم دانشگاه).

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در کشور صربستان

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در کشور صربستان

همانطور که گفته شد، 3 مقطع اصلی تحصیل در صربستان عبارتند از:

  • تحصیل در مقطع کارشناسی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • تحصیل در مقطع دکترا

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، دانشجویان حتما باید دوره دبیرستان را با موفقیت به پایان برسانند و مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی معتبر کسب کنند. به یاد داشته باشید که دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در صربستان، حتما باید مدارک تحصیلی خود را در این کشور معادل سازی کنند تا به رسمیت شناخته شوند. همچنین دانشجویان برای ثبت نام در برنامه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در صربستان حتما باید مدرک معتبر کارشناسی داشته باشند. شایان ذکر است که کسب مدرک کارشناسی ارشد راهی برای تحصیل در مقطع دکترا در صربستان می باشد. دانشجویان برای تحصیل در مقاطع مختلف در صربستان ممکن است نیاز به شرکت در آزمون ها و تست های مختلف داشته باشند. این تست ها برای ارزیابی سطح دانش، توانایی و مهارت های دانشجویان برگزار می شوند. علاوه بر این، دانشجویان برای تحصیل در هر مقطع به زبان انگلیسی، باید مدرک زبان معتبر ارائه دهند.

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف صربستان

طبق آخرین تحقیقات، شهریه در بهترین دانشگاه های صربستان پایین تر از اکثر کشورهای دنیا می باشد. البته این بدان معنا نیست که شرایط تحصیل در این کشور مناسب نیست یا آموزش در کشور صربستان بی کیفیت می باشد. هزینه تحصیل در کشور صربستان به دانشگاه ها و دانشکده مورد نظر بستگی دارد، اما از 2100 در سال تا €10000 (یورو) در سال در برخی از معتبرترین دانشگاه ها و دانشکده های صربستان متغیر است. همچنین، صربستان برنامه ای به نام WORLD IN SERBIA را تدوین کرده است که به دانشجویان کشورهای جنبش عدم تعهد اجازه می دهد تا به صربستان سفر کنند، زبان رسمی این کشور اروپایی را بیاموزند و در دانشکده های مورد نظر ثبت نام کنند و به صورت رایگان مشغول به تحصیل شوند. یعنی هزینه تحصیل دانشجویان این کشورها برای اقامت، تحصیل و زندگی در طول تحصیل در صربستان توسط دولت پرداخت می شود.

شما عزیزان نیز می توانید برای ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا از کمک هزینه ها و بورسیه های تحصیلی مختلف بهره مند شوید. توصیه می شود برای کسب بورسیه و به طور کلی ثبت نام در دانشگاه های خارجی در اسرع وقت انجام امور مربوطه را شروع کنید. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند هموطنان گرامی را در تمامی مراحل مهاجرت به کشورهای خارجی همراهی کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *