مهاجرت تحصیلی تاجیکستان

تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی

تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی

یکی از موارد مطرح شده برای تحصیل در کشور تاجیکستان امکان تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی است. در این نگارش این مبحث بررسی می گردد. لذا در این مورد باید بدانید که زبان اصلی آموزش و تحصیل در کشور تاجیکستان زبان تاجیکی و روسی است و زبان انگلیسی در برخی از دوره ها به ندرت در دانشگاه های تاجیکستان ارائه می شود. لذا برای تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی باید دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید و دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی را چک کنید. این دوره ها ممکن است هر سال با توجه به استقبال یا عدم استقبال دانشجویان برگزار نشود و یا تمدید شود.

در هر صورت چنانچه برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی در تاجیکستان را پیدا کردید باید مدرک آیلتس را ارائه کنند. البته با توجه به اینکه زبان تاجیکی در گروه زبان فارسی قرار دارد دانشجویان ایرانی می توانند به راحتی به زبان تاجیکی در این کشور تحصیل کنند. برای کسب مشاوره تخصصی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مفتخر به همکاری با شما عزیزان است.

شرایط تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی

همانطور که اشاره کردیم دانشگاه های تاجیکستان دوره های بسیار کمی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و اکثر دوره های انگلیسی زبان بیشتر در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می گردند. شرایط تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی در صورت پیدا کردن دوره مورد نظر شامل:

  • ارائه مدرک حداقل 6 آیلتس
  • برآورده سازی شرایط پذیرش
  • ارائه مدرک ترجمه شده رسمی
  • کسب ویزای تحصیلی

با آگاهی از شرایط تحصیل در تاجیکستان و پرداخت شهریه و ثبت نام می توانید در دوره های انگلیسی زبان کشور تاجیکستان شرکت کنید.

زبان تحصیل در تاجیکستان

زبانهای آموزش در سیستم دولتی تاجیکی، ازبکی، قرقیزستانی و روسی بود. وقتی تاجیکی در سال 1989 به زبان دولتی تبدیل شد، مدارسی که از روسی به عنوان زبان اصلی استفاده می کردند از کلاس های اول تا یازدهم آموزش زبان تاجیکی را به عنوان زبان دوم آغاز کردند. پس از استقلال، برنامه های درسی مدارس شامل مطالعه بیشتر زبان و ادبیات تاجیکی، از جمله ادبیات کلاسیک فارسی بود. با این حال، تعداد کمی کتاب درسی به زبان تاجیکی در دسترس بود. در پایان دهه 1980 فقط %10 تا %25 دانش آموزان تحصیل در مدارس تاجیکی زبان دارای کتابهای درسی یا سایر مواد آموزشی به زبان خود بودند. در اواخر دوران اتحاد جماهیر شوروی، آموزش و پرورش در تاجیکستان نیز از مشکلات زیرساختی رنج می برد. ساختمان های مدارس در وضعیت نامناسبی قرار داشتند.

صنعت ساخت و ساز، منطقه ای از ضعف خاص در اقتصاد جمهوری، فقط بخش کوچکی از مدارس جدید و امکانات پیش دبستانی را که هر ساله به آنها اختصاص داده می شد، تولید می کرد. در نتیجه، مدارس گاهی با شیفت های سه گانه کار می کردند. پس از گذشت استقلال این کشور اکنون زبان اصلی آموزش و تدریس در این کشور تاجیکی می باشد.

تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی و تاجیکی

چنانچه علاقه مند به مهاجرت به تاجیکستان و تحصیل در این کشور هستید در هر صورت هنگام تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی برای زندگی و کار نیاز به آموزش زبان تاجیکی دارید. تاجیکی شکلی از زبان فارسی است که در آسیای میانه صحبت می شود و تعداد زیادی از مردم در ازبکستان و تاجیکستان به آن صحبت می کنند. تاجیکی ادبی بر اساس گویش شمال غربی است که در ازبکستان و مناطق مجاور تاجیکستان صحبت می شود و از زبان سمرقند در ازبکستان به عنوان استاندارد استفاده می شود. صدها سال دو زبانه تاجیکی و ازبکی در منطقه گویش شمال غربی تأثیر زیادی بر این گویش داشته است. گویشهای جنوبی تاجیکی در کوهستانی ترین مناطق تاجیکستان هم مرز با افغانستان صحبت می شوند و شبیه شکل فارسی است که در افغانستان، دری صحبت می شود.

زبان تاجیکی از نظر تعداد واژگان که از ترکی و روسی وام گرفته است و همچنین انتخاب خط از سایر گونه های فارسی متفاوت است: تغییر زبان از عربی به لاتین در دهه 1920 و از لاتین به خط سیریلیک در اواخر دهه 1930 انجام شد. درصد بسیاری از تاجیکی ها به زبان تاجیک صحبت می کنند.

تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی و تاجیکی

سایر زبان های تحصیل در تاجیکستان

علاوه بر زبان انگلیسی که به صورت بسیار کم و در برخی دروس در این کشور ارائه می شود زبان های دیگر نیز به عنوان زبان اقلیت در آموزش تاجیکستان نقش دارند که در زیر معرفی شده اند:

پارامترشرح
زبان های ازبکی و قرقیزیازبکی زبان اکثریت جمعیت ازبکستان و اقلیت بزرگی از جمعیت تاجیکستان است. در بعضی از مناطق، ازبک زبانان اکثریت محلی را تشکیل می دهند، در حالی که در بعضی دیگر تعداد آنها کمتر متمرکز است. قرقیزی زبان اکثریت جمعیت قرقیزستان و اکثریت محلی جمعیت منطقه مرغاب در فلات پامیر تاجیکستان است. درصد مربوط به ازبکها و قرقیزها در جمعیت 24% و 1.3% برآورد شده است، در حالی که تعداد کسانی که به عنوان زبانهای اول ازبکی و قرقیزی صحبت می کنند به ترتیب 873،000 و 64،000 تخمین زده شده است.
زبان روسی:این کشور عضو سابق اتحاد جماهیر شوری بوده و تحت تاثیر این کشور بسیار به زبان روسی مسلط هستند. زبان روسی در گذشته به عنوان زبان اصلی آموزش در تاجیکستان بوده است.

دوگانگی و چندگانگی زبان در تاجیکستان

در تاجیکستان انواع مختلف دوزبانه و چندزبانه وجود دارد. یک نوع دوزبانگی است که از طریق تماس بین فردی ایجاد می شود و یک نوع دیگر از طریق مدرسه ایجاد می شود. در مناطقی از جمعیت مختلط، که تعداد زیادی از ملیت های مختلف در این نزدیکی زندگی می کنند، کاملا طبیعی است که حداقل مهارت اولیه در زبان مورد استفاده همسایگان خود را یاد بگیریم. بنابراین، در مناطقی از ازبکستان با جمعیت مخلوط تاجیکی – ازبکی قرنها ادامه داشته است و منجر به تأثیر گویش های رایج تاجیکی و ازبکی بر یکدیگر شده است. نوع دیگر دوزبانه یا چندزبانگی مدرسه محور است. در گذشته بسیاری از مردم آسیای میانه فرزندان خود را به مدارس زبان روسی می فرستادند تا مهارت بالاتری در زبان با بالاترین سطح و به طور کلی از کیفیت بهتر آموزش برای آنها برخوردار شود.

در محیط امروز، برخی از اقلیت ها مدارس متوسط ​​تاجیکی را انتخاب می کنند، زیرا تاجیکی ها از وضعیت بالاتری نسبت به سایر زبان های تاجیکستان به جز روسی و انگلیسی برخوردار هستند. در منطقه مورگاب در فلات مرتفع پامیر در استان بدخشان کوهستانی، والدین قرقیزی فرزندان خود را به جای مدارس متوسط ​​قرقیزستان به مدارس متوسط ​​تاجیکستان می فرستند، زیرا به نظر می رسد کیفیت آموزش بهتر است. با این وجود این نوع دوزبانگی از طریق آموزش دوزبانه ایجاد نمی شود. بلکه یک زبان به عنوان یک رسانه انحصاری برای همه دروس با زبان دوم آموزش داده می شود، استفاده می شود. با این حال، آموزش واقعی دوزبانه اکنون در تعداد محدودی از مدارس در تاجیکستان موجود است.

تحصیل به زبان انگلیسی در تاجیکستان در مقاطع مختلف

جهت تحصیل در تاجیکستان به زبان انگلیسی در مدارس، دانش آموزان باید به مدارس خصوصی در این کشور ثبت نام کنند. در دانشگاه های این کشور نیز بیشتر دوره ها به زبان تاجیکی و روسی در 3 مقطع ارائه می گردد. در مقاطع تکمیلی برخی از دوره های به زبان انگلیسی ارائه می شود. در نمودار زیر می توانید مدت زمان مقاطع مختلف تحصیلی در آموزش عالی در تاجیکستان را مشاهده کنید:

مدت زمان مقاطع مختلف تحصیلی در تاجیکستان

تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان

تا اواخر دهه 1980، تاجیکستان 20 موسسه آموزش عالی داشت. علی رغم تعداد زیاد چنین موسساتی، دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی وجود نداشت و اخیرا این دوره ها بسیار کم ارائه می شوند. اولین موسسه آموزش عالی در تاجیکستان موسسه دولتی آموزشی در دوشنبه بود که در سال 1931 افتتاح شد. دانشگاه دولتی تاجیکستان در سال 1948 افتتاح شد. در اواسط دهه 1980، حدود 14000 دانشجو در سیزده بخش دانشگاه ثبت نام کردند. در آن زمان، پذیرش فقط برای متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته های تاریخ، شرق شناسی، فلسفه تاجیکستان و برنامه ریزی اقتصادی را داشتند بسیار رقابتی بود.

موسسه پلی تکنیک تاجیکستان در سال 1956 در دوشنبه افتتاح شد، سپس پس از استقلال به عنوان دانشگاه طبقه بندی شد. در سال 1994 این دانشگاه آموزش هایی را در زمینه انرژی، ساخت و ساز، مهندسی مکانیک، جاده سازی و معماری ارائه داد. در سال 1996 مقدمات افتتاح دانشگاه جدیدی برای مردم پامیری آغاز شد. در حال حاضر دانشگاه های واقع در دوشنبه و شهر خوجند برخی از برنامه های خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند. جهت تحصیل به زبان انگلیسی در کشورهای دیگر آسیایی مانند تحصیل در آذربایجان به زبان انگلیسی می توانید به سایر مطالب نوشته شده توسط مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *