مهاجرت کاری ترکیه

کار در ترکیه

کار در ترکیه

شرایط کار در ترکیه موضوعی است که سالانه مورد توجه افراد در خصوص کار حین تحصیل و اخذ اقامت از طریق کار مدنظر قرار گرفته است. کار در ترکیه قوانین و مقررات خاص خودش را دارد، زیرا متقاضیان بین المللی جهت کار به پیشنهادکاری یا قرارداد معتبر احتیاج خواهند داشت. اگر اکنون در کشور ایران زندگی می کنید باید از شرایطی مانند: کار در ترکیه نیاز به مجوز یا پروانه کار دارد؟ باید بدانید که در ترکیه به چه کاری می خواهید مشغول شوید، باید از قوانین کار در ترکیه اطلاع پیدا کنید تا در این مسیر کارفرما شما را اذیت نکند، با خبر شوید. این مقاله در باب شرایط و ضوابط کار در ترکیه توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است.

اخذ مجوز کار در ترکیه

احتیاج به مجوز کار در ترکیه را ندارید و برای اهدافی که گفته شد فقط با ویزای توریستی کفایت می کند ولی اگر قصد دارید در ترکیه به کار مشغول شوید، باید ویزای کاری دریافت کنید. لازم به ذکر می باشد که ویزای کاری در ترکیه به آسانی امکان پذیر نمی باشد. می توان گفت سطح بیکاری در ترکیه بالا است. در سال 2022 تقریبا 11% از مردم ترکیه که بیشتر از قشر جوان هستند بیکار بودند. به صورت کلی دولت طرفدار استخدام مردم خود می باشد. ولی اگر شما تجربه و مهارت داشته باشید این امکان را دارید که در ترکیه به کار برسید.

مشاغل هایی که افراد زیادی به خودت جذب می کنند و به آسانی می توانند ویزای کاری ترکیه را دریافت کنند مانند:

  • معلم آموزش زبان فرانسوی
  • خلبان
  • جوشکاری های زیر دریایی
  • برنامه نویسی
  • پرستار فرزند
  • کارگر فصلی در هتل و غیره

شغل هایی که سخت و غیر ممکن است برای ویزای کاری شامل بازاریاب، مکانیک، منشی، آشپز معمولی و غیره. لازم به توضیح می باشد. اگر قصد دارید ویزای کاری ترکیه را دریافت کنید از مهارت زبان فرانسه و آلمانی استفاده کنید. مدرک زبان دریافت کنید که به آسانی بتوانید مجوز کار دریافت کنید.

مدت ویزای کار در ترکیه

مدت زمان ویزای شما بستگی به مدت زمان قرارداد کاری شما دارد. مثال: اگر شخصی در مهمان سرایی به کار مشغول شود که مدت قرارداد کاری شخص 6 ماه باشد. پس ویزای کاری شخص هم 6 ماه می باشد. نکته اینکه اجازه و پروانه کار عمومی و غیر تخصصی در این کشور وجود ندارد و با اخذ مجوز بایستی شغل مورد نظر خود را انجام دهید. برای هر شغل حتما جداگانه مجوز دریافت کنید.

برای مثال اگر شما مجوز معلم فرانسه در یک کالج داشته باشید. بخواهید در چند کالج تدریس کنید باید از کالج های دیگر هم مجوز کار دریافت کنید. اگر 7 سال مجوز کار را داشته باشید این امکان را دارید که اقامت در ترکیه را دریافت کنید. هنگامی اقامت دائم را اخذ کنید این توانایی دارید که بدون مجوز به هر شغلی که علاقه دارید کار کنید.

مدت ویزای کار در ترکیه

مراحل انواع ویزای کار در ترکیه

انواع ویزاهای کار این کشور به شرح زیر می باشد:

  • کاری که مرتبط به نصب و نگهداری تجهیزات است.
  • کار آکادمیک برای دبیران
  • کار فیلمسازی
  • کار تحقیق علمی
  • کار کاوش باستان شناسی
  • کار تحقیق های آکادمیک
  • کار روزنامه نگاری
  • کار رانندگان کامیون
  • کار کنفرانس و سمینار و ملاقات های کاری

سوال اینجاست. برای ویزای کاری ترکیه باید از کجا شروع کرد؟ برای انجام یک ویزای عمومی باید از سیستم (PAS) آغاز کنیم. فرآیند درخواست مجوز کار دو مرحله می باشد:

مرحله اول اخذ ویزای کار در ترکیه

بعد از ثبت درخواست آنلاین باید قرار ملاقاتی گذاشته شود که تا به کنسولگری ترکیه در تهران ملاقات کنید. برای ملاقات کردن شما نیاز به مدارک زیر دارید:

  • درخواست نامه باید پر شود و چاپ گردد.
  • همه پوشه ها باید پر شود حتی اگر ضروری نباشد.
  • هرگونه خطا و غلط املائی باعث می شود درخواست شما رد شود.
  • مدت زمان اقامت 90 روز می باشد حتی اگر در این 90 روز شغلی پیدا نکردید.
  • نامه باید روی سربرگ کاغذی با جزئیات کامل و امضاء پر شود.
  • گذرنامه باید خوانا باشد و برای مدت زمان ویزا به 60 روز اضافه شود.
  • 1 عکس جدید برای گذرنامه
  • موضوع کار شما باید مشخص باشد که حداکثر از 35 کاراکتر بیشتر نباشد و به زبان ترکی یا انگلیسی باشد.
  • عدم گواهی سلامت و عدم گواهی سوء پیشینه
  • اگر مهارت شما در رقاصی، ژیمناستیک و بازیگری باشد بهتر است یک فرم 3 برگی دیگر پر شود.

جهت زندگی در این کشور ابتدا مقاله هزینه زندگی در ترکیه را بررسی بفرمائید.

مرحله دوم اخذ ویزای کار در ترکیه

بعد از تکمیل شدن مرحله اول یک ویزای رجوعی برای شخص متقاضی ارسال می شود. این ویزای طی 10 روز زمان می برد. کارفرما عنوان شغلی را تا 10 روز آگهی کند. اگر کارفرما این پروسه را فراموش کند شما باید دوباره از اول اقدام کنید. وزارت کار درخواست شما را بررسی می کند و به مدت 4 تا 6 هفته بعد پاسخ خود را ارسال می کند. شما در اداره کنسولگری در تهران می توانید اخذ کنید.

مدت زمان ویزا و هزینه ویزا کاری بدین صورت است:

نوع روادیدمدت روادیدهزینه به یورو
ویزای کاری6 ماه150€
ویزای کاری1 سال432€

لازم به ذکر است که مدارک شما و اطلاعات که در فرم درخواست پر کردید باید یکی باشد. اگر این چنین نباشد، درخواست شما رد می شود. باید دوباره از ابتدا پروسه آغاز کنید. درخواست نامه باید قبل از شروع استخدام شما باشد.

سوالات متداول ویزای کار در ترکیه

آیا شما این امکان را دارید در ویزای کاری بیمه و بازنشستگی خواهید داشت؟ کسی که در ترکیه مشغول به کار است باید مالیات شما را پرداخت کند و برای بیمه و بازنشستگی در ترکیه مبلغی باید پرداخت کنند. کسی که در کشور ترکیه مشغول به کار است باید بیمه و بازنشستگی داشته باشد. از مزیت های ویزای کاری حساب می شود.

با ویزای کاری ترکیه چه خدماتی ارائه می شود؟ زمانی که شما با مجوز رسمی در حال کار کردن باشید این امکان را دارید که از بیمه و تامین اجتماعی استفاده کنید و مراقبت بهداشت و درمان خود باشید. هزینه درمان شما باید با پرداخت بیمه شما انجام شود. هنگامی که به جای دیگر می روید می باید از بهداشت و درمان خصوصی استفاده کنید.

چقدر زمان لازم دارید؟ از نظر کتبی، دریافت ویزای کار در ترکیه در طول 2 ماه امکان پذیر می باشد. ولی پیشنهاد ما به شما این است که این ویزای را برای 3 ماه دریافت کنید.

سوالات متداول ویزای کار در ترکیه

تجارت در ترکیه

کسانی که تمایل دارند در این کشور با مشتریان ملاقات کنند می توانید ویزای موقت درخواست کنند. در مسائل کاری هم می توانید ویزای توریستی دریافت کنند. در مورد تحقیق در راه اندازی کار با ویزای توریستی امکان پذیر می باشد. متقاضیان باید حتما پروانه کاری داشته باشند. براساس یک برنامه بلند مدت به کسب و کار بپردازند.

پروانه کاری مستقل به آسانی بدست نمی آید. شما باید برای افراد بومی ترکیه شغل های زیادی را داشته باشید. افراد زیادی به این فکر می کنند که می توانند به راحتی پروانه کاری خود را دریافت کنند. لازم به توضیح می باشد که اکثرا برخی از متقاضیان که تمایل به کارآفرینی دارند باید یک شرکت ترکی ثبت کنند تا فعالیت های تجاری خود را شروع کنند. بهتر است در آن شرکت مشغول به کار باشند تا درخواست پروانه کار بدهند.

کار در این کشور برای کسانی که مهارت بالا دارند یعنی افرادی که شرایط زیر را داشته باشند:

  • داشتن صلاحیت
  • دارای مهارت خاص
  • سرمایه گذار باید صلاحیت داشته باشد.
  • کسانی که مهارت علمی بالا دارند.

این افراد لیاقت دارند که پروانه کاری بگیرند. این افراد می تواند برای خانواده خود (همسر و فرزندان) اقامت دائم را اخذ کند. یک مزیت دیگر این که این افراد از خدمت سربازی رفتن در این کشور معاف هستند. ولی نمی توانند شغل دولتی داشته باشند. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در این کشور مقاله تحصیل در ترکیه را بررسی بفرمائید.

زندگی در ترکیه

کشور ترکیه به 2 دسته تقسیم می شود دسته اول به ترک های غرب این کشور که حدودا 56 میلیون نفر می باشند. از لحاظ رفاهی امکانات بیشتری دارند و دسته دوم به کردنشین ها می گویند که حدودا 20 میلیون نفر می باشند. یکی از مهم ترین مزیت های این کشور این است که هزینه های زندگی در ترکیه پایین می باشد. برای مثال هزینه خرید مسکن در ترکیه خیلی کم تر از تهران و اصفهان و شیراز می باشد.

هزینه های خوراک و پوشاک، هزینه های انرژی در ترکیه، هزینه درمان، هزینه حمل و نقل، هزینه مالیات و غیره می باشد. هزینه انرژی در ترکیه بدین صورت است:

اقلامقیمت به لیر ترکیه
گاز250TL
برقTL70 الی 80TL
آب30TL
اینترنت40TL

هزینه مواد غذایی تفاوت زیادی با ایران ندارد. حدودا یکسان می باشد. هزینه حمل و نقل شامل مترو، تاکسی، اتوبوس که 1 تا 2Liar (لیر ترکیه) می شود. هزینه های زندگی در ترکیه به شرح زیر می باشد:

اقلام در بازارهزینه به لیر ترکیه
شیر (یک لیتر)26.318TL
نان سفید15.678TL
برنج (یک کیلو)58.083TL
تخم مرغ (12 عدد)58.938TL
پنیر محلی (یک کیلو)171.128TL
سینه مرغ (یک کیلو)139.697TL
گوشت قرمز (یک کیلو)446.694TL
سیب (یک کیلو)32.550TL
موز (یک کیلو)64.499TL
پرتغال (یک کیلو)30.983TL
پیاز (یک کیلو)16.217TL

شرایط کار در ترکیه

برای داشتن کار مناسب و درآمد خوب باید زبان ترکی و انگلیسی بلد باشید. اگر شما به زبان ترکی مسلط باشید کار مناسب پیدا می کنید. حتی می توانید درآمد مناسب تری از کار کردن در تهران داشته باشید. نکته جالب این است که در سال جدید کشور ترکیه جزء کشور های با درآمد می باشد. کار در ترکیه با ثبت شرکت: یکی از روش های مهاجرت به ترکیه این است که در این کشور شرکت راه اندازی کنید. با مسئولیت تقریبا 2 تا 3 روز زمان می خواهد. برای اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه بفرمایید.

درآمد مشاغل مختلف در ترکیه

لیست معتبرترین مشاغل مورد نیاز در این کشور به همراه درآمد ماهانه به شرح زیر است:

مشاغلدرآمد ماهانه به دلار
جراح25000$
متخصص اردتودنسی1550$
پزشک عمومی14500$
روانپزشک14000$
مهندسی نفت1000$
مهندسی هوا و فضا8500$
مدیر منابع انسانی8500$
چشم پزشک800$
برنامه نویس7500$
مهندس برق7200$

راه کم هزینه ایرانی ها برای کار در ترکیه

عمدتا برای اینکه ایرانی ها برای کار در ترکیه و اخذ ویزای کاری نیازمند کارفرما ترکیه ای و یا دعوت نامه کاری از شرکت های ترکیه ای هستند. عمدتا افراد در این پیدا کردن کارفرما به علت وجود قانون حمایت از نیروی کار خارجی با شکست روبرو می شوند. در این باب پیشنهاد موسسه ما اخذ دوره های زبان ترکی، انگلیسی در ترکیه برای گشتن دنبال کار در محیط می باشد.

وب سایت های معتبر کاریابی در ترکیه عبارتند از:

  • turkeytalent.com
  • LEARN 4 Good

البته این را در نظر داشته باشید که این درآمد ها حاصل از کار در این کشور در شرکت های ترکیه ای می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کار در این کشور این امکان را دارید که با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید. با کارشناسان ارشد ما به صورت تلفنی و حضوری مشاوره شوید. کارشناسان ارشد ما شرایط شما را در نظر می گیرند. بهترین راه را به شما پیشنهاد می کنند. همچنین شرایط اعزام دانشجو به ترکیه را می توانید از طریق لینک مذکور مطالعه بفرمائید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *