مهاجرت تحصیلی جمهوری چک

کار دانشجویی در چک

کار دانشجویی در چک

کار دانشجویی در چک یکی از روش ها اخذ اقامت و تابعیت پر مخاطب در این کشور می باشد که با اخذ ویزای کاری از سفارت این کشور شدنی است. در استثناء کار دانشجویی در چک سوالاتی مانند: شرایط مهاجرت کاری به چک به چه صورت است؟ آیا صرف کار کردن می توان اقامت و تابعیت این کشور را دریافت نمود؟ لیست مشاغل مورد نیاز چک چیست؟ مدارک مورد نیاز سفارت چیست؟ برای یافتن جواب های این سوالات و چگونگی اقدام به این امر با کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

معرفی چک

در قسمت زیر مواردی برای شناسایی کشور چک آورده شده است که عبارتست از:

پارامترشرح
موقعیتکشوری محصور در خشکی
پایتختپراگ
واحد پولکرونای چک CZK
زبان رسمیچکی

قوانین کار در کشور چک

کلیه روابط کاری مربوط به طرف های چک در جمهوری چک تحت قانون کار تنظیم می شود قانون کار همچنین در صورتی اعمال می شود که رابطه کاری در جمهوری چک رخ دهد که یکی از طرفین یا هر دو اتباع خارجی باشند، مگر اینکه طرفین قانون حوزه قضایی دیگری را به عنوان قانون حاکم انتخاب کرده باشند. با این حال، در مواردی که قانون حوزه قضایی دیگری انتخاب می ‌شود، این انتخاب قانون نمی ‌تواند منجر به محروم شدن کارمند از حمایت ‌هایی شود که توسط مقررات قانون کار جمهوری چک در نظر گرفته شده است و نمی ‌توان از آن عدول کرد.

در خصوص آگاهی از شرایط کار در کشور چک می توانید به محتوا لینک شده در متن مراجعه کنید و از آخرین قوانین شرایط کار در این کشور مطلع شوید.

کارمندان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا که برای کار در جمهوری چک اعزام می شوند، مشمول مقررات قانونی خاصی از قوانین چک هستند، به عنوان مثال، موارد زیر:

  • طول زمان کار و دوره های استراحت.
  • میزان تعطیلات پرداخت شده در سال.
  • حداقل دستمزد.
  • قوانین قابل اجرا برای اتباع شاغل در خارج از کشور

اگر یک تبعه چک برای کار در خارج از کشور اعزام شده باشد، قانون کار چک به طور کلی اعمال می شود، مگر اینکه مقررات قانون ایالتی که در آن اعزام شده اند بر قانون چک ارجحیت داشته باشد. زمانی که یک تبعه چک مستقیماً توسط یک کارفرمای غیر چک استخدام می شود، قانون چک فقط در صورتی اعمال می شود که طرفین آن را انتخاب کنند.

در نمودار زیر شاهد تعداد فرصت های شغلی پاره وقت در چک می باشید:

تعداد فرصت های شغلی پاره وقت در چک

شرایط عمومی کار دانشجویی در چک

مطابق قانون کار در چک، یک مهاجر خارجی مانند یک متقاضی ایرانی برای کار در این کشور نیاز به دریافت اجازه کار و بستن قرارداد با یک کارفرمای چکی دارد، مگر اینکه از این تعهد معاف شود. اجازه کار مخفف مجوز ویژه خارجیانی است که می خواهند در جمهوری چک کار کنند. بدون این اجازه و بدون ویزای معتبر به منظور استخدام، کار در جمهوری چک غیرقانونی است، خوشبختانه اکثر خارجیانی که از اروپا می آیند قرار نیست قبل از شروع کار در جمهوری چک با هیچ مانعی روبرو شوند، زیرا تشریفات مربوط به آن توسط کارفرما و نه کارمندان انجام می شود، گروه عظیمی از افراد نیازی به دریافت مجوز کار ندارند، به ویژه به شرح زیر:

  • شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا، سوئیس، نروژ، لیختن اشتاین یا اعضای خانواده شهروندان چنین کشورهایی.
  • خارجیانی که اجازه اقامت دائم در جمهوری چک را دارند.
    • پناهجویان.
    • خارجیانی که براساس اجازه اقامت طولانی مدت در جمهوری چک اقامت دارند و به دلیل الحاق به خانواده با یک خارجی که دارای اجازه اقامت دائم است یا پناهجوی چک، در این کشور هستند.
    • دانشجویانی که مشغول تحصیل تمام وقت در چک هستند.
    • افرادی که تحصیلات دبیرستان یا دانشگاه را در جمهوری چک به پایان رسانده اند.

گروه های فوق الذکر افرادی که به جمهوری چک می آیند برای شروع کار فوری آزاد هستند، فقط کارفرمایان باید کارت اطلاعات را به اداره کار ارسال کنند. با این حال این برای کسانی که مایل به کار در جمهوری چک به عنوان کارمند هستند بدون اینکه شهروند اتحادیه اروپا یا عضو گروه معاف دیگری باشد نیز صدق نمی کند، در چنین شرایطی همراه داشتن ویزای صادر شده برای اهداف کار، داشتن اجازه کار (“povolení k zaměstnání”) یا اجازه اقامت طولانی مدت (“povolení k dlouhodobému pobytu”) الزامی است.

کار در چک

کار در چک دارای شرایط فوق العاده مطلوبی می باشد زیرا کم ترین نرخ بیکاری که حدود 1.91% است در بین همه کشورهای جهان حتی نسبت به کشورهای پیشرفته برای کشور چک می باشد در جدول زیر نرخ بیکاری این کشور از 10 سال اخیر به شرح زیر می باشد:

سالنرخ بیکاری به درصد
20126.98%
20136.95%
20146.11%
20155.05%
20163.95%
20182.89%
20162.24%
20191.93%
20201.91%
20212.89%
20223.5%

بررسی کار دانشجویی در چک

اگر شهروند کشورهای دیگری هستید (به عنوان مثال شهروند اتحادیه اروپا/ EAA یا سوئیس نیستید) هنگام تحصیل اجازه کار خواهید داشت، اما لطفاً بخاطر داشته باشید که برای ویزا برای اهداف تحصیل در جمهوری چک اقامت دارید، بنابراین کار با حقوق نمی تواند به عنوان شغل اصلی شما در طول اقامت باشد. کار شما نباید روی تحصیلات شما تأثیر بگذارد.

دانشجویان کشور ثالث در حال تحصیل ( به صورت روزانه) در جمهوری چک در یک برنامه تحصیلی معتبر که توسط وزارت آموزش، جوانان و ورزش معتبر است به اجازه کار نیاز ندارند. کارفرما فقط موظف است مراتب شروع کار خود را به دفتر منطقه ای مربوط به خدمات اشتغال عمومی اطلاع دهد. دانشجویان کشور ثالث که فقط برای یک برنامه تبادل دانشجو یا یک فرم تحصیل از راه دور از تحصیل می آیند مجاز به کار بدون مجوز اشتغال نیز هستند، اما فقط در صورتی که حداکثر تا 26 سال سن داشته باشند به صورت فول تایم می توانند کار کنند. افراد پس از فارغ التحصیلی باید کارت Employee Card را برای کار و اجازه اقامت بلند مدت دریافت کنند.

بررسی کار دانشجویی در چک

یافتن کار دانشجویی در چک در مراکز شغلی

اخیرا مراکز شغلی در سطح شهر رونق بزرگی در جمهوری چک دارند به همین منظور متقاضیان کار در چک فرصت دارند مصاحبه های شغلی را امتحان کنند، نقاط قوت و ضعف کاری خود را بسنجند یا در دوره های رشد حرفه ای و شخصی شرکت کنند. از دیگر مزایای مراکز شغلی ارتباط مستقیم آنها با شرکت هایی است که به دنبال کارگران و کارمندان نیمه وقت، کارآموزان یا کارمندان تمام وقت هستند. بعضی از دانشگاه ها نمایشگاه های شغلی، سخنرانی ها یا میزهای گرد برای استخدام خارجی ها در این مراکز برگزار می شود و برخی از این مراکز حتی درگاه شغلی خود را برای ارتباط مستقیم دانشجویان و فارغ التحصیلان اخیر با کارفرمایان اداره می کنند.

یافتن کار دانشجویی در چک در مراکز شغلی

موسسات معتبر کاریابی در چک

چندی از معتبر ترین موسسات معتبر کاریابی در چک عبارتند از:

  • Kelly Services
  • People Place
  • LINK Consulting
  • William & Partner
  • Grafton Recruitment
  • Blacrek & Rekova, Spol S.r.o

با یافتن شغل در این کشور افراد به راحتی می توانند اعضای خانواده خود که شامل همسر و فرزند زیر 18 سال می باشد را درخواست الحاق دهند همجنین پس از یک سال کار در این کشور فرد می تواند والدین خود با سن بالای 65 سال را نیز به عنوان ویزای همراه به کشور چک ملحق کنند و ویزای همراه شخص متقاضی کار در جمهوری چک متناسب با ویزای شخص اصلی قابل تمدید می‌باشد و در صورت عدم تمدید ویزای شخص اصلی، ویزای همراه به صورت خودکار لغو می‌گردد در نتیجه اخذ ویزای کار در چک از سافرت ملزم ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز و معتبر می باشد که که در این مسیر منجر به ردی پرونده در فرد نشود که در این زمینه مشورت با یک فرد خبره و وکیل مهاجرت مورد نیاز می باشد، در این راستا کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خدمت شما عزیزان هستند.

سوالات متداول در باب کار دانشجویی در چک

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب تحصیل در چک می باشیم:

  • آیا کار دانشجویی در چک مجاز است؟ بله دانشجویان کشور ثالث که در حال تحصیل در چک هستند مجاز به کار بدون مجوز اشتغال تا 25 ساعت در هفته هستند.
  • کار دانشجویی در چک چه شرایطی دارد؟ کار باید به صورت پاره وقت باشد و به تحصیل دانشجو لطمه ای وارد نکند.
  • مشاغل دانشجویی محبوب در چک کدامند؟ مترجمی و تدریس زبان، کار در نمایشگاه ها، کار در بخش خدمات و فروش و بازاریابی از مشاغل محبوب و فعال در چک هستند.
5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کار دانشجویی در چک

  1. شیدا گفت:

    نرخ بیکاری کشور چک خیلی پایینه واقعا یعنی فقط یکی دو درصد مردم بیکارن؟ همه کار و شغل دارن؟ اگه اینجوری باشه که کار دانشجویی در چک واقعا بهترین فرصته واسه گرفتن اقامت ولی باید رو اخذ پذیرش تحصیلی چک کار کرد.

    1. صادقی گفت:

      سلام خدمت شما. شرایط کار در این کشور برای بستگی به مهارت فردی شما دارد. در خصوص مشاوره در باب کار در چک می توانید با شماره 02191003232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *